Aankoop TV (kijkafstand >4.5m)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLU
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-04 16:43
Wij gaan deze week verhuizen naar een nieuw appartement waarbij de kijkafstand zo'n 4.7m zal bedragen. Ik heb momenteel een Philips 50PUS7805/12, dus alles gaat beter zijn dan wat we nu hebben.

Ik ben zeer tevreden van Ambilight, maar ik heb ook het gevoel dat dit ons zeer beperkt in mogelijkheden. Zeker als we dan beginnen kijken naar de grotere LED schermen van Philips, dan gaat het al over enorme bedragen...

Ik zoek: een televisie voor kijkafstand van 4.7m. Naast de tv zijn grote ramen waar veel (zon)licht doorkomt, dus helderheid/reflectie kan wel belangrijk zijn tijdens de dag.
Budget: 1500-2000 euro, maar liever dichter bij de 1500 euro natuurlijk.
Gebruik: voornamelijk films (met 5.1 surround set, receiver), series en af en toe wat gamen (Xbox Series X)

Zelf gevonden:
Ik zag deze deals bij Ibood voorbijkomen:
- https://www.ibood.com/nl/...tv-qe85qn85dbtxxn/1261655.
- https://www.ibood.com/nl/...rt-tv-86qned91t6a/1261664
- https://www.ibood.com/nl/...tv-qe75qn85dbtxxn/1261656
Deze heb ik uit de best buy guide gehaald:
- uitvoering: Samsung Neo QLED QN90D 75" Zwart

Andere vragen:
- Welk formaat is aan te raden?
- Klopt mijn aanname dat je relatief veel betaalt bij Philips voor ambilight te krijgen?

Je ziet heel veel modellen en cijfercombinaties passeren, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.. Dankjewel voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:46
Wat verwacht je qua garantie?

iBood zal vaak een buitenlands model zijn en dan moet je maar afwachten of de Nederlandse importeur zin heeft om je TV binnen garantie te repareren.
Ze hebben er immers ook niks aan verdiend en hebben ook geen verplichting naar je.

Garantie gaat via de winkel waar je de TV gekocht hebt.
Alleen bij een Nederlands model, zal de winkelier vaak de reparatie via de importeur regelen.
Dan komen ze bij je langs om het op te lossen.

Dat betekent in dit geval dat iBood dan de garantie voor je moet afhandelen, hoe gaat dat? Terugsturen?
Nogal een risico met dat soort grote tv's.

Een TV die niet via de Nederlandse importeur is geleverd is in dat opzicht een wat groter risico.
Is aan jezelf om te overwegen of je dat risico wil nemen.

Met het budget wat je hebt kan je denk ik beter gaan kijken naar wat TCL te bieden heeft.
Die komen de laatste tijd goed uit de tests qua beeldkwaliteit en zijn een slag goedkoper dan Samsung en LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 16:34
Zolang er geen directe zonlicht op te TV schijnt en je overdag niet van plan bent om kritisch te kijken kun je imo beter naar een OLED TV kijken.

De Philips 77OLED808 voldoet dan aan al jullie wensen, mocht het nog op voorraad zijn dan is deze zeer schappelijk geprijsd. Anders kun je naar de LG 77B4 kijken.

Formaat is persoonlijk, de een vindt ~ 75'' comfortabeler kijken bij jullie kijkafstand en een ander wil liever zo immersief mogelijk. Reflectie zal in het segment waarin jij aan het shoppen bent altijd een ding zijn bij grote raampartijen + kijken onder een hoek.

Philips LCD TV's bieden, op Ambilight na, niets bijzonders en zou ik derhalve links laten liggen evenals Samsung. Zoals hierboven genoemd biedt TCL veel bang for the buck, je kunt dan kijken naar de TCL 75C81B of als je groter wilt met iets minder beeldkwaliteit naar de TCL 85C803.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLU
Helder verhaal, dankjewel. Ik ga wegblijven van die aanbiedingen van Ibood en ben aan het kijken in de richting van de TCL.

De 85C81B staat aan 2549 euro en de 85C03 aan 1900. Ik denk dat ik voor 85 inch wil gaan, maar is die 600 euro het waard (prijs/kwaliteit)? Of ga ik perfect tevreden zijn met de 85C03?

Ik ga wel nog proberen om beide modellen in de winkel te zien de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:58
De Samsung 85qn85d is ook nog een mooie optie voor je lijstje. Is te krijgen voor rond de 2000-2399 euro. Is net als de TCL een miniled met QD filter en met een betere reflectie voor veel lichtinval. Ik denk dat dat de TCL 8 serie hier iets minder goed in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Of jij het verschil gaat zien hangt af van hoe kritisch je bent en waar je waarde aan hecht, tussen de C80x en C81B zit technisch wel een relatief groot verschil, denk o.a. ~ 3 x meer dimming zones, betere kijkhoeken, veel meer HDR impact en betere bouwkwaliteit/ afwerking.

Het kan lonen om de komende tijd rustig af te wachten als je geen haast hebt, TCL TV's gaan regelmatig in de aanbieding. Zal binnen nu en twee maanden wel weer een keer ~ 10% in prijs zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:46
Binnen je budget maak je een compromis.

Als je de tests zo ziet dan is dat een prima compromis.
Dan moet je alleen niet die hele dure TV's gaan bekijken nadat je hebt gekozen.

Een LG G4 of G5 zal vast nog mooier beeld geven, maar wel tegen ongeveer twee keer zoveel geld.
Is het je dat waard?

Zo niet, dan misschien ook dat soort TV's niet bekijken, de goedkopere zijn tegenwoordig ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
Freshouttheoven schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:10:
Zolang er geen directe zonlicht op te TV schijnt en je overdag niet van plan bent om kritisch te kijken kun je imo beter naar een OLED TV kijken.

De Philips 77OLED808 voldoet dan aan al jullie wensen, mocht het nog op voorraad zijn dan is deze zeer schappelijk geprijsd. Anders kun je naar de LG 77B4 kijken.
Is een LG 77C3 dan geen betere optie dan de B4? Die is online te vinden voor < € 2K.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hulleman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:56:
[...]

Is een LG 77C3 dan geen betere optie dan de B4? Die is online te vinden voor < € 2K.
Prijs van de 77B4 is weer verhoogt zo te zien, was gisteren te koop voor € 1600. Met de huidige prijsstelling kun je inderdaad beter voor de 77C3 kiezen, de geringe meerprijs is het imo wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisLU
Dankjewel voor de input. Ik ben gaan kijken naar enkele TCL schermen en die zien er echt goed uit. Ik denk dat het deze gaat worden: https://www.nl.fnac.be/TC...-85-4K-UHD-2024/a20547545

Ik las op Tweakers het volgende: De C855, C81B en C89B productlijnen zijn identiek aan elkaar, elk model is 'gemaakt' voor andere shops. Het verschil is puur de sticker op de doos. Dit is bevestigd door TCL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:00

Funky22

Guild invite

JorisLU schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
Andere vragen:
- Welk formaat is aan te raden?
Op zo een kijkafstand, 97/98'' en dan zit je nog ver...

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-04 19:34
Funky22 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:30:
[...]

Op zo een kijkafstand, 97/98'' en dan zit je nog ver...
Dat is toch echt weer een persoonlijke voorkeur.
Vroeger was het advies op 3m 32" nu is dat 55".
Ze raden gewoon de meeste verkochte formaten aan voor de meest gebruikelijke afstanden.

Hou je de berekening van dit onderzoek aan dus kijkafstand/ 2.4 is diagonaal dan kom je op 450cm/2.4 = 185,5cm = 74".

Dus een TV van 75-85" is al meer dan prima voor de meeste mensen.

[ Voor 35% gewijzigd door Philip Ross op 03-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:50
Voor een bioscoopervaring wordt een kijkhoek van 40° aangeraden: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
Dan is 98" veel te klein op 4,5m afstand.
Dat onderzoek van de consumentenbond is meer gebaseerd op wat mensen gewend zijn.
Dat is over een paar jaar dus weer anders.

[ Voor 26% gewijzigd door wappiewappie op 03-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
zit op ong 3,5 van 83 inch af. Lijkt snel klein terwijl andere zeggen groot. Wou m achterin de kamer zetten dus jou afstand is sowieso ook klein bij een grotere tv @JorisLUwant hier achterin de kamer is nog meer als jou afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-04 19:34
wappiewappie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:46:
Voor een bioscoopervaring wordt een kijkhoek van 40° aangeraden: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
Dan is 98" veel te klein op 4,5m afstand.
Dat onderzoek van de consumentenbond is meer gebaseerd op wat mensen gewend zijn.
Dat is over een paar jaar dus weer anders.
Een bioscoop ervaring is echter niet wat de meeste mensen thuis willen. Dus zoals ik zei, persoonlijke voorkeur. Hangt erg af van gebruik. Bijvoorbeeld gamen is het helemaal niet handig als het scherm te groot is omdat je de hoeken dan niet altijd scherp kunt zien zonder je ogen te bewegen en daar vaak juist belangrijke informatie staat.

Ter informatie:
Wikipedia: Peripheral vision

Je ogen zien helemaal niet een hoek van 40° scherp. Hoe verder uit het centrum hoe slechter het wordt. Daarom kan een bioscoop zo vermoeiend zijn omdat je continu heen en weer moet bewegen om alles scherp te zien.
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:52:
zit op ong 3,5 van 83 inch af. Lijkt snel klein terwijl andere zeggen groot. Wou m achterin de kamer zetten dus jou afstand is sowieso ook klein bij een grotere tv @JorisLUwant hier achterin de kamer is nog meer als jou afstand
Hier 5" op ~3-3.5m en dat is prima. 55" zou wel mogen maar veel groter vind ik dan weer niet fijn.

Daarnaast is het ook een enorm zwart vlak in je huis als ie uit staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Philip Ross op 03-04-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er nog een W(ife) A(cceptance) F(actor) waar rekening mee dient gehouden te worden?

Ik ben persoonlijk zeer te spreken over de NeoQLED serie van Samsung. Een 65" op die afstand doet prima zijn werk hier (inclusief veel lichtinval), inclusief de bijbehorende Q800A geluidssysteem met de rear speakers.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 03-04-2025 11:05 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLU
Na jullie input en advies, heb ik besloten de TCL 85C89B te bestellen. Voor 1700 euro (bij Fnac in BE) lijkt me dit geen verkeurde keuze!

Dankjewel voor jullie hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door JorisLU op 04-04-2025 10:58 ]

Pagina: 1