Zijn er ook EV's zonder problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:02
Al enige tijd ben ik bezig met het zoeken naar een nieuwe auto (EV). Dit omdat we een appartement gaan betrekken met heel veel zonne-energie en die graag zelf willen benutten. En omdat ik geloof in de toekomst van EV's.

Echter schrik ik van de vele problemen die ik lees hier op Tweakers, waarbij vooral de zombie-modes, 12V accu problemen en ICCU problemen naar voren komen. Onderstaand is onze shortlist waarvan van de Mercedes nog niets te zeggen is, behalve dat de prijs waarschijnlijk boven ons budget is. Maar 800V laden, een range (WLTP) van 500+ KM zijn een paar van onze wensen.
  • Kia EV6 Long Range 2WD
  • Hyundai IONIQ 5 84 kWh RWD
  • Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD
  • Mercedes-Benz CLA 250+
Maar de Hyundai en KIA-modellen hebben last van genoemde issues, dus is de vraag is één van deze auto's een verstandige koop en wat zijn de alternatieven?

Alvast bedankt!

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vrees dat je nog vrij vroeg bent met het vragen naar 'verwachte' problemen. Van de 1,2 miljoen rijden er zeer veel zonder problemen, en alleen de paar die stuk lopen zie je mopperen.

Als ik kijk naar je vraagstelling; ben je opzoek naar de toyota/lexus onder de EV"s.
Vanuit die ogen zou ik kijk naar merken die een ruime ervaring hebben met deze auto's.
Een auto met ervaring zou een Nissan Leaf zijn, daar is vol op over bekend. Echter; deze heeft te oude specificatie's volgens jouw wensenpakket.

Mijn idee en ervaring is dat als je de facelift van een type EV koopt er veel fixes zijn door gevoerd, en uberhaupt het onderhoud van een EV heel erg mee valt.

Het schijnt de LPF accu zeer robust is, wellicht is dat iets wat je mee wilt wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 11:10
Ja ook Hyundai (en dus ook KIA) heeft last van issues. Zo kan ik alleen nog maar snelladen en is de lane-assist module stuk. Het snelladen kunnen ze pas repareren als de lane-assist is gerepareert en ik wacht nu op een onderdeel.
Van de dealer begreep ik dat beide issues vaker voorkomen.

Van een vriend, die rijd een skoda Enyaq weet ik dat ze de gehele aandrijfas en accupakket hebben moeten vervangen want die laadde helemaal niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je bent erg gefocusseerd op een grote range en snel laden maar dat is natuurlijk wel relatief. Wordt het er echt beter van als je 15 min ipv 25 minuten moeten laden of 6 keer ipv 4 keer?

Je sluit hierdoor nl een hoop merken uit (bv VW en Tesla) waarvan er series rondrijden die echt weinig grote problemen kennen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:18
Dinictus208 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:42:
Je bent erg gefocusseerd op een grote range en snel laden maar dat is natuurlijk wel relatief. Wordt het er echt beter van als je 15 min ipv 25 minuten moeten laden of 6 keer ipv 4 keer?

Je sluit hierdoor nl een hoop merken uit (bv VW en Tesla) waarvan er series rondrijden die echt weinig grote problemen kennen.
De algehele bouwkwaliteit van Tesla is toch best wel problematisch te noemen. Misschien niet heel relevant voor de zakelijke leaser, maar OP lijkt er privé eentje te willen kopen. Dan wordt het echt wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Dinictus208 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:42:

VW ID4 is een optie al vind ik de uitrusting voor de gevraagde prijs karig. Je hebt gelijk wat betreft range en snelladen, ook omdat waarschijnlijk maar enkele per jaar relevant is. Maar KIA biedt die opties nu eenmaal.
Daarnaast ben ik van de VW look niet echt gecharmeerd. Tesla maak ik geen woorden aan vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:14
-knip-

[ Voor 105% gewijzigd door Tomas_ op 01-04-2025 14:17 . Reden: geen mening ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:56
Anton2610 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:48:
[...]

De algehele bouwkwaliteit van Tesla is toch best wel problematisch te noemen. Misschien niet heel relevant voor de zakelijke leaser, maar OP lijkt er privé eentje te willen kopen. Dan wordt het echt wel een ander verhaal.
Bouwkwaliteit is er de afgelopen jaren flink op vooruit gegaan, zeker met de laatste updates van de model 3 en Y.
Ik zie niet in wat het uitmaakt of het lease of privé aankoop betreft. Ook een lease auto kost je geld en moet je ook x jaar tegenaan kijken. Bij privé aankoop heb je ook gewoon garantie en worden problemen ook kostenloos opgelost.

800 Volt laden lijkt theoretisch inderdaad een groot voordeel te zijn, maar de vraag is of je het in de praktijk ook vaak genoeg gebruikt. Als je voldoende range hebt en thuis kan laden kom je waarschijnlijk alleen bij zeer lange trips bij een DC lader. Dan moet die DC lader ook geschikt zijn om 800V te kunnen laden met voldoende vermogen. Dit is zeker niet altijd het geval, want vaak nog een verouderde lader, of erg druk en je haalt de maximale laadsnelheden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:57:
[...]

VW ID4 is een optie al vind ik de uitrusting voor de gevraagde prijs karig. Je hebt gelijk wat betreft range en snelladen, ook omdat waarschijnlijk maar enkele per jaar relevant is. Maar KIA biedt die opties nu eenmaal.
Daarnaast ben ik van de VW look niet echt gecharmeerd. Tesla maak ik geen woorden aan vuil.
Je keuze baseren op een usecase die maar enkele keren per jaar relevant is. Dat lijkt me niet de beste optie.

Zelf rij ik een Skoda Enyaq. Snelladen gaat met 150kW (max) en een echte range van ongeveer 300km. Behalve mijn puddle lights heb ik weinig problemen gehad met de auto (nu 3 jaar in bezit).

Overigens zeg je dat Kia en Hyundai beiden problemen hebben en dat is ook logisch wanneer het op dezelfde platformen gebouwd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ben ook geen fan van Tesla meer maar ik heb een m3 standard range 2019(!). Nu 5 jaar in gereden, nog NOOIT 1 probleem gehad. Ding heeft op remvloeistof, ruitenwissers en banden geen onderhoud nodig gehad.

Hoe prevalent is een probleem nu echt? Je ziet op internet mensen klagen, maar je weet niet exact hoeveel niet klagers daar tegenover staan. Het is allemaal een beetje recency en buikgevoel dat tot een voorkeur leidt.

Iedereen komt wel met iets (ik inclusief). Wat is dan verstandig? Het 100% rationeel maken? is dat überhaupt mogelijk?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Martinez- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:11:
[...]

Je keuze baseren op een usecase die maar enkele keren per jaar relevant is. Dat lijkt me niet de beste optie.

Zelf rij ik een Skoda Enyaq. Snelladen gaat met 150kW (max) en een echte range van ongeveer 300km. Behalve mijn puddle lights heb ik weinig problemen gehad met de auto (nu 3 jaar in bezit).

Overigens zeg je dat Kia en Hyundai beiden problemen hebben en dat is ook logisch wanneer het op dezelfde platformen gebouwd is.
Dat is niet wat ik bedoel, het is fijn de range en het snelladen achter de hand te hebben. Voor de rest moeten we een goed gevoel hebben bij het uiterlijk en de uitrusting. Rij nu een Mercedes A-klasse en wil niet overstappen op een enorme SUV dus dan vallen veel VAG-modellen af. De ID serie vind ik van binnen ronduit lelijk en de Koreanen hebben dat gewoon beter voor elkaar.
En was al geen fan van Tesla en na 20 januari al helemaal niet meer, niet rationeel, maar principeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:
Maar de Hyundai en KIA-modellen hebben last van genoemde issues, dus is de vraag is één van deze auto's een verstandige koop en wat zijn de alternatieven?
Ik zou eerst eens nagaan of de genoemde problemen wel representatief zijn voor kwaliteit. Mijn persoonlijke perceptie in de balans tussen prijs/technologie/betrouwbaarheid zijn Kia/Hyundai juist het beste wat er te krijgen is voor EV's.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
assje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:20:
[...]

Ik zou eerst eens nagaan of de genoemde problemen wel representatief zijn voor kwaliteit. Mijn persoonlijke perceptie in de balans tussen prijs/technologie/betrouwbaarheid zijn Kia/Hyundai juist het beste wat er te krijgen is voor EV's.
Heb in het KIA EV6 topic die vraag gesteld. ICCU problemen komen voor en kunnen langdurig zin. Maar er zijn ook best veel tevreden rijders. De vraag hier is breder gesteld, misschien mis ik merken waar ik zelf niet aan heb gedacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dat is mijn perceptie ook. Ik verwacht dat Toyota zich over een tijdje ook aan dat lijstje mag toevoegen (als ze wat langer bezig zijn met EV's).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:06
Blasterxp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:13:
Als ik kijk naar je vraagstelling; ben je opzoek naar de toyota/lexus onder de EV"s.
Vanuit die ogen zou ik kijk naar merken die een ruime ervaring hebben met deze auto's.
Een auto met ervaring zou een Nissan Leaf zijn, daar is vol op over bekend. Echter; deze heeft te oude specificatie's volgens jouw wensenpakket.
De Nissan Leaf is een perfect voorbeeld waarom ruime ervaring niet het juiste criterium is, los van het wensenpakket ;)

https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/
This vehicle is responsible for forming all diesel-oriented stereotypes against electric vehicles. It embodies the phrase “the whole battery needs to be replaced when it fails.” It has one of the worst chemical configurations in its battery system, with Pouch cells that are so problematic and irreparable that it’s shameful to even call this vehicle electric. We do not service them at all. The cells, due to the lack of thermal management, overheat and become permanently damaged, often involving all cells in the process. There are no higher-quality replacement cells available.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 01-04-2025 15:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Van de Ioniq 6 heb ik nog niet vernomen dat iemand issues heeft cq heeft gehad met de ICCU.
Bij mijn 6 (LR/2WD 20") is alleen de 12V-accu onder garantie vervangen en de zombie modus komt eigenlijk alleen voor als je te haastig bent en de auto iets te snel in de D of R zet, voordat het 'READY' lampje brandt.
Ik heb dat 1x mee mogen maken toen ik vooraan voor een brug stond te wachten 8)7 toen had ik 'em nog maar net en was 'gewend' om dan de auto uit te doen. Doe ik natuurlijk nooit meer ;)
Persoonlijk vind ik de Ioniq 6 de fijnste (reis)auto die ik tot nu toe heb gehad, mijn liefde voor de 6 is alleen maar groter geworden in de 1,5 jaar dat ik 'em nu heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AnjaT850 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:19:
Van de Ioniq 6 heb ik nog niet vernomen dat iemand issues heeft cq heeft gehad met de ICCU.
Bij mijn 6 (LR/2WD 20") is alleen de 12V-accu onder garantie vervangen en de zombie modus komt eigenlijk alleen voor als je te haastig bent en de auto iets te snel in de D of R zet, voordat het 'READY' lampje brandt.
Ik heb dat 1x mee mogen maken toen ik vooraan voor een brug stond te wachten 8)7 toen had ik 'em nog maar net en was 'gewend' om dan de auto uit te doen. Doe ik natuurlijk nooit meer ;)
Persoonlijk vind ik de Ioniq 6 de fijnste (reis)auto die ik tot nu toe heb gehad, mijn liefde voor de 6 is alleen maar groter geworden in de 1,5 jaar dat ik 'em nu heb.
Mijn partner rijdt ook al probleemloos 2 jaar rond in een Ioniq 6. Heeft haar nog nooit laten staan en heeft ondanks het gebrek aan een eigen laadpaal nog nooit range problemen gehad. Het aantal keer snelladen zijn wel op één hand te tellen.

Momenteel zit door omstandigheden de auto 14k km over de geplande beurt heen. Staan een zeil terugroepacties open, maar de auto doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Al enige tijd ben ik bezig met het zoeken naar een nieuwe auto (EV). Dit omdat we een appartement gaan betrekken met heel veel zonne-energie en die graag zelf willen benutten. En omdat ik geloof in de toekomst van EV's.

Echter schrik ik van de vele problemen die ik lees hier op Tweakers, waarbij vooral de zombie-modes, 12V accu problemen en ICCU problemen naar voren komen. Onderstaand is onze shortlist waarvan van de Mercedes nog niets te zeggen is, behalve dat de prijs waarschijnlijk boven ons budget is. Maar 800V laden, een range (WLTP) van 500+ KM zijn een paar van onze wensen.
  • Kia EV6 Long Range 2WD
  • Hyundai IONIQ 5 84 kWh RWD
  • Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD
  • Mercedes-Benz CLA 250+

Alvast bedankt!
Zoals altijd hoor je vooral klagers en hoor je zeer weinig van mensen die geen problemen hebben.
En waarom 800V en 500km. Rij je wekelijks het hele land door?

De wens om snel te kunnen laden snap ik wel enigszins, maar aan de andere kant begint je post met een paragraaf over oa het benutten van eigen zonnestroom. Die thuislader zal zoveel vermogen niet leveren.

Ik rij zelf een E308sw en vind de range met het koude weer van afgelopen maanden niet geweldig ( (ongeveer 200-250km) ). Aan de andere kant rij ik maar zelden zulke lange stukken dus dan is die incidentele 20 minuten aan een snellader best te doen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb inmiddels 60000km in een ioniq 5, had wel ICCU problemen (ongeveer 5% krijgt ze), maar reed binnen twee week weer verder. Had een Id.4 als vervang auto waar ik zo'n 1500km in gereden had. Qua alles is dat in vergelijking met de ioniq 5 een mindere auto. Hij zuipt meer, geen ipedal en B modus is een slechte benadering, en die keer dat ik moest snelladen was natuurlijk huilen met de pet op in vergelijking met m'n hyundai. Software en Android auto implementatie (dat is voor mij ook een must, elimineer merken daarop bij auto selectie) waren bij vw ook slecht.

Ik zou zo weer een ioniq 5 kiezen. De 6 lijkt overigens geen ICCU probleem te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
m-vw schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:28:
[...]

Zoals altijd hoor je vooral klagers en hoor je zeer weinig van mensen die geen problemen hebben.
En waarom 800V en 500km. Rij je wekelijks het hele land door?

De wens om snel te kunnen laden snap ik wel enigszins, maar aan de andere kant begint je post met een paragraaf over oa het benutten van eigen zonnestroom. Die thuislader zal zoveel vermogen niet leveren.

Ik rij zelf een E308sw en vind de range met het koude weer van afgelopen maanden niet geweldig ( (ongeveer 200-250km) ). Aan de andere kant rij ik maar zelden zulke lange stukken dus dan is die incidentele 20 minuten aan een snellader best te doen.
Een echte range van 300 KM (winter) is nodig voor woon-werkverkeer, daar is de WLTP waarde op gebaseerd. 800V is een 'should have' maar geen breekpunt. Inderdaad zal dit maar enkele malen per jaar gebruikt worden. Inmiddels zijn we ook naar de VW-modellen aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Umbrah schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:31:
Ik heb inmiddels 60000km in een ioniq 5, had wel ICCU problemen (ongeveer 5% krijgt ze), maar reed binnen twee week weer verder. Had een Id.4 als vervang auto waar ik zo'n 1500km in gereden had. Qua alles is dat in vergelijking met de ioniq 5 een mindere auto. Hij zuipt meer, geen ipedal en B modus is een slechte benadering, en die keer dat ik moest snelladen was natuurlijk huilen met de pet op in vergelijking met m'n hyundai. Software en Android auto implementatie (dat is voor mij ook een must, elimineer merken daarop bij auto selectie) waren bij vw ook slecht.

Ik zou zo weer een ioniq 5 kiezen. De 6 lijkt overigens geen ICCU probleem te hebben
Oh misschien moet ik die VW mogelijkheid dan maar weer schrappen.... vond in de informatie vooral het ontbreken van een ipedal wel een dingetje. Om over dat lelijke scherm in het midden maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

JPD68 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:26:
[...]

Oh misschien moet ik die VW mogelijkheid dan maar weer schrappen.... vond in de informatie vooral het ontbreken van een ipedal wel een dingetje. Om over dat lelijke scherm in het midden maar niet te spreken.
Mijn Peugeot heeft officieel geen ipedal, maar wel een optie om sterk af te remmen op het moment dat ik het gas los laat. Die optie heb ik dus zelf uitgezet omdat het rustig uitbollen richting een verkeerslicht niet meer mogelijk is. De auto remt te hard.

(Maar het zal aan mij liggen, want een collega zou niet meer anders willen.)

[ Voor 6% gewijzigd door m-vw op 02-04-2025 09:52 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 16:33
Nou dan kom ik er ook maar bij, eindelijk een positief topic! :)

Hier een ID.4 die al sinds 2021 zonder problemen rijdt. De eerste maanden wat updates gehad omdat er weleens wat uitviel (dat zijn de spookverhalen die je nog steeds hoort) maar verder echt niks mee aan de hand.

De Tesla Model 3 die ik sinds 2022 rijdt heeft nog nooit een issue gehad. Afgezien van 3x een lekke band maar dat lag meer aan de schroeven die een lekker plekje hadden gevonden in het rubber. Althans, dat denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn advies is sowieso een proefrit, en sta open voor dingen. Toen ik voor de ioniq 5 shopte reed ik al EV, en mijn favoriete auto was stiekem de mach-e. Daar had ik uiteindelijk qua rijden geen klik mee, en vond stadszicht erg slecht qua spiegels/camera's (wat hyundai toen van elk merk won). Grote neus had geheid voor een platte fietser gezorgd.

De polestar 2 beviel me ook goed, maar geen telefoon screen mirror. En geen materiaal herkomst rapport destijds (een kronkel van mij).

Tesla reed lekker maar ook geen screen mirror en ook al wat bedenkingen bij Musk toen... (z'n uitspraken bij die grot redding waren erg apart). Nu ben ik dubbel blij dat ik dat niet rijdt.

Ieder mens is natuurlijk anders, maar voor mij was de keuze erg objectief. Verheug me niet over weer twee jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
ik heb een opel ampere-e gekocht en ben er zeeer content mee. Kost relatief weinig (13-14k), heeft een nieuwe batterij gekregen van 66 kWh vanwege een terugroepactie en komt dus in de winter wel 350 km ver op de snelweg (dat is wat ik er gemiddeld uit haal).

Nadelen: geen 3-fase laden mogelijk op straat dus langzaam, en "snelladen" is niet heel snel (30-40kW vermogen max. gezien bij FAstned). Voor mijn use case helemaal prima en ik wil laten zien dat je geen 40k aan een goede EV hoeft uit te geven. Ik verwacht hier zomaar 5 jaar in rond te kunnen rijden en ik lach me rot als ik de prijzen van sommige andere EVs zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 07:56
ik heb een half jaar een bmw i4 40 gehad.
niets issues, zuinig, snel laden, in de winter was het bereik beperkt met maximum 300km.
bij 20 graden haalde ik rond de 450-500 km.

nu ben ik aan het zien voor de Xpeng G9, hoeveel auto kan je krijgen voor dat geld!

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:20
[...]

Dit

Ik rij nu bijna 4.5 jaar een Hyundai Ioniq en twee keer (heel kort na elkaar) met een lege 12V accu gestaan. Naar de dealer gebracht en was binnen een dag opgelost, daarna verder nooit ergens een probleem mee gehad.

Negatieve ervaringen vinden zich veel sneller een weg naar het internet en krijgen extra aandacht. De positieve een stuk minder snel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Exact. En het moet natuurlijk ook klikken met je dealer. Puur vanuit het Noorden bekeken had ik compleet geen klik met Kia Groningen, terwijl Hyundai Groningen met de meeste tweakers die DIEP in die auto hebben gedoken nog wel mee kunnen praten. Toen ik eenmaal de keuze voor een van de destijds twee E-GMP auto's had gemaakt, was dat nog een tikje in het voordeel van de Ioniq 5 (naast pixels -- ik houd van dat pixel thema...)

Nu ik twee EV's heb gereden/gehad, en een paar natuurlijk als huur/leen heb gehad kan ik wel stellen dat mijn eisenlijstje zou zijn:

MUST:

- 800V architectuur/>150kW laden (ik haal nu 240)
- 3-fase AC-laden
- Android Auto standaard beschikbaar, niet achter paywall (vervang voor carplay als je van de Apple bent)
- Volledige i-pedal-achtige rijdstijl, als in: volledig met één pedaal kunnen rijden, inclusief remmen tot aan stilstand -- gek genoeg niet standaard bij EV's...
- adaptive cruise control (en merk dat de auto lane centering ook wel heel chill is)
- Ramen zonder zo'n zwengeltje
- Verantwoording van materialen keten/recycling protocollen, productie niet in controversiële gebieden: volledige documentatie afkomst "auto onderdelen" (geen onderdelen uit Xinjiang bijv.)
- Realistisch verbruik tenzij ik echt jakker rond de 20kWh/100km max (oftewel 1:50 benzine)
- Moet er in passen want ik ben 2m lang, en ik zit graag >in< een auto, trek hem niet graag >aan< (ook een Ioniq 5 dingetje: voelt als een cathedraal van binnen)
- Geen 'merk reputatie' die niet past bij mijn eigen moraal (sorry, auto moet wat representatief zijn, en ik ben een soort senior ICT/er met nerd reputatie die zich o.a. bezig houdt met de energietransitie etc...)

NICE (eigenlijk wil ik niet zonder):

- HUD (je went er aan...)
- AC omvormer die terug kan leveren (230V, 16A, 50Hz)
- Stoelverkoeling
- Gadgets, Gadgets, Gadgets
- App-gebaseerd voorverwarmen/ontdooien met gebruik huisstroom ipv accu
- Met afstands bediening in/uit parkeren
- 360 graden camera

Maak vooral een eigen lijstje, en ga ze allemaal testen/proefrijden

[ Voor 65% gewijzigd door Umbrah op 02-04-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:58
[...]

Blijf die panel gaps van 8 jaar geleden herhalen joh. Tesla's van tegenwoordig zijn zo goed als ieder ander., wellicht zelfs beter Worden ook gewoon in Duitsland gemaakt he, zijn duitse auto's. Helemaal die Juniper, zo strak heb je ze nog nooit gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

MrDirect schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:58:
[...]

Blijf die panel gaps van 8 jaar geleden herhalen joh. Tesla's van tegenwoordig zijn zo goed als ieder ander., wellicht zelfs beter Worden ook gewoon in Duitsland gemaakt he, zijn duitse auto's. Helemaal die Juniper, zo strak heb je ze nog nooit gezien.
offtopic:
In OT tags want TS heeft z'n keuze al gemaakt en hoeft niet te motiveren uiteraard, maar panel gaps zijn wel degelijk nog een probleem, want je weet nooit zeker uit welke fabb je tesla komt, zeker de M3 kan óf uit DE komen, maar net zo goed uit CN afhankelijk van uitvoering -- je weet niet eens 100% zeker of je een LFP of een NMC auto hebt, dit wisselt nogal qua uitvoering, vooral met aantal motoren/short/long range etc... -- en geloof me, de Chinese Tesla's hebben nog steeds panel gaps, en mocht je een Amerikaanse M3 hebben dan is de front strut ook een probleem.

Maar los van de auto's (die bij mij afvallen want geen Android auto, maar juist wat ik wil voorkomen: afhankelijkheid van een fabrikant ecosysteem), zijn er tegenwoordig ook hele andere redenen om een Tesla gewoonweg niet meer representatief te beschouwen voor je persoonlijke, en bedrijfsreputatie. Ik denk dat de TS daarnaar verwees, en ik snap dat erg goed, voor mij was dit (https://www.theguardian.c...-cave-rescue-pedo-twitter) al een reden om de persoon Musk wat skeptisch te beschouwen, maar nu is het natuurlijk al helemaal een goed te onderbouwen, die je niet hoeft te verklaren persoonlijke voorkeur LOS van het objectieve dat elektrisch rijden de minst slechte vorm van autoridjen is en de objectief meetbare kwaliteit waarom je geen Tesla zou willen -- zelfs zonder panel gap zal ik dat ook niet meer willen nu, en dat mag toch gewoon?

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 02-04-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Inmiddels de EV6 en de Ioniq5 live bekeken. Een proefrit zat er vandaag niet in. Qua uiterlijk bevalt de EV6 het beste, maar bij de KIA dealer keek niemand op of om. Het gaat ook maar om een kleine €60K omzet.
Bij de Hyundai dealer goed uitleg gekregen, de Ioniq5 mag er ook zijn en blijft een kandidaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:52

-CJ

Not remastered

JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:16:
[...]
En was al geen fan van Tesla en na 20 januari al helemaal niet meer, niet rationeel, maar principeel.
Want Volkswagen en Mercedes-Benz zijn zo braaf geweest tijdens de oorlog.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Qua EV wat ik om me heen hoor van vrienden en collega’s
- BMW vrijwel geen problemen
- VW e-Golf letterlijk 0 problemen
- VW ID veel problemen, neemt gestaag af met nieuwer bouwjaar
- Tesla model 3 en y afgezien van bouwkwaliteit en afwezige QA weinig problemen
- Tesla model s veel problemen
- Audi veel software problemen
- Porsche weinig maar wel wat dingen o.a. met HVAC
- Ken geen Kia of Hyundai rijders

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik rij in een elektrische bestelbus van Nissan Townstar, het is allemaal heel magisch te noemen, met meldingen dat de kaart niet zichtbaar is of kaart bijna leeg, bandenspanning sensor werkt aan één kant niet, starten is een uitdaging, range zou 300 km wltp moeten zijn en ik haalde soms maar 140 km in de winter en nu met moeite 200 km, snelladen duurt uren. Ga ik ooit nog deze uitdaging aan, denk van niet. Ik reed altijd met veel plezier in een benzine en denk liever dat ik hybride zou gaan en liefst zoals VW nu met 140 km range en de rest benzine waardoor je op lange afstanden veel verder komt. Vergeet niet dat snelladen op dit moment vele malen duurder is geworden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Van 2013-2018 een Model S gereden, 105k kilometers, prima auto, nooit grote problemen mee gehad.

Van 2018-nu een Model X, staat nu 90k op, zelfde verhaal, prima auto, laatst een kapotte battery heater, 650 euro, is de enige grote reparatie geweest.

Na 6 jaar ook de 12v accu preventief vervangen, was 150 geloof ik.
1x remolie gedaan en de standaard dingen zoals ruitenwissers en banden, interieurfilter.

Nog nooit zo goedkoop gereden qua onderhoud. De aandrijflijn en hoofdaccu zitten zelfs nog in garantie (8 jaar)

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 05-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:57
Tsjah... Voor weinig problemen toch bij Tesla zijn..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03
Wij rijden nu 2/ 2.5 jaar een Kia Niro. Sinds een maand of 3 een nieuw model (lease/ werk).

Ik heb één keer meegemaakt dat ik op het randje zat van een lege batterij onderweg naar huis. Dit was een gevalletje van eigen schuld overigens: Met onvoldoende accu - tussen avondeten en vertrek had ik nog 2 uur kunnen laden á 20-24kWh - en wilde 'even' wat ophalen. Nou ja... toen heb ik voor het eerst sinds we rijden met een EV met een range van 8KM resterend bij FastNed een 30 min. gestaan om te laden. Daarbuiten eigenlijk nooit problemen gehad met range. Het is wel even wennen en jezelf eraan houden je auto aan de lader te gooien waar en wanneer nodig en mogelijk.

Wij laden vrijwel exclusief thuis op de oprit op. Morgen dagje weg? Aan de lader ermee. Ver weg? Op bestemming kijken of je een laadplek hebt. Ik heb tot heden nog nooit misgegrepen.

Verder heb ik nog nooit een probleem gehad met onze Niro's. Het enige dat ik wél weet, uit de tijd dat ik nog geen laadpunt had thuis, is dat ik er never en nooit eentje zou nemen zonder eigen oplaad mogelijkheid thuis.

Extra voordeel is dat het erg fijn rijden is (vlot/ stil etc) én dat ik thuis dus op eigen opwek kan laden. Nu met salderen nog geen gedoe maar we proberen wel zoveel mogelijk te laden wanneer de zon op het dak staat. Iets dat na 2027 natuurlijk véél zal schelen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Rij zelf een Kia Niro EV, auto van de zaak. 7 maanden oud en 17K mee gereden en helaas moeten achterlaten bij de dealer, kapot.

2 weken terug begon zacht geratel ergens in de elektromotor, bij snelheden 35+ en bij 100 continue. Met de radio aan hoor je het niet, zo subtiel was het eigenlijk. Dealer erg behulpzaam maar liet al weten dat dit waarschijnlijk een nieuwe motor zou betekenen. KIA Nederland stemde in paar dagen later. Onderdeel was er natuurlijk niet (begrijpelijk) en garages hebben het erg druk. In de tussentijd mocht ik doorrijden, tenzij het erger zou worden. Week later rood lampje op het dashboard "Controleer elek. sys. wagen". Blijkt oliepomp defect. Verder rijden werd afgeraden, motor zou ieder moment vast kunnen lopen. Reparatie staat nu ingepland over 7 weken, eerder kon niet op dit moment. Onderdeel ook in backorder, garage zat eerder aan 10-12 weken te denken. Daar baalde ik wel even goed van.

Gelukkig wel vervangend vervoer gekregen (vanzelfsprekend wel, zijn de contractvoorwaarden) via een huurmaatschappij, dat gaat de leasemaatschappij aardig wat kosten. Mis de Niro al wel meteen, nu ik in een handgeschakelde Ford Focus mag rondrijden de komende maanden.

Bedacht wel meteen, wat nou als ik dit probleem had en het was een privéauto? Garage had geen vervangende auto zelf beschikbaar, sta je dan zonder auto voor 2-3 maanden met een beetje pech.

Genoeg collega's die de Niro ook rijden, daar louter positieve verhalen over (2023/2024 model). Zal net de pech van een maandagmorgen-model hebben vermoed ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef42 op 05-04-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43
[...]

Check ook even de verzekeringspremie van een Tesla. Door de hoge kosten van reparaties en lange doorlooptijden schijnt dat wel een probleem te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:43
Ramtka schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:29:
[...]

Check ook even de verzekeringspremie van een Tesla. Door de hoge kosten van reparaties en lange doorlooptijden schijnt dat wel een probleem te worden.
Dat is het borrelpraat verhaal wat erbij bedacht wordt, maar dat is natuurlijk onzin. In principe maakt de auto die je zelf rijdt alleen uit voor allrisk en als je de prijzen vergelijkt is de delta tussen WA en allrisk niets anders dan bij andere merken.

Tesla's zijn dan ook niet bijzonder duur in reparatie, dat is nooit objectief bewezen. Wat men vraagt voor normale onderdelen is nooit aantoonbaar veel duurder dan andere merken. Sowieso, er zitten niet eens sensoren in de bumpers tegenwoordig :+ daar zijn er tegenwoordig maar weinig van haha.

Maar het hoofdprobleem is dat autoreparatie in het algemeen gewoon heel duur is. Van alle auto's, dus.
Bovenal zijn de algoritmes van verzekeraars gewoon prehistorisch, men kijkt doodleuk naar motorvermogen en gewicht. Hierdoor is een Polestar 2, om maar iets te noemen, gewoon net zo duur in de verzekering.

Anyhow, ik heb nog niet heel lang geleden €1200 betaald voor een airco verdamper in een Hyundai Ioniq Electric, inclusief montage. En dat is een bekende kwaal bij dat model. Een verdamper vervangen inclusief montage zou volgens ANWB in een gemiddelde auto grofweg de helft mogen kosten (het onderdeel zelf zou €100-€200 mogen kosten, bij Hyundai dus €700).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
wimpie schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:13:
Qua EV wat ik om me heen hoor van vrienden en collega’s
- BMW vrijwel geen problemen
- VW e-Golf letterlijk 0 problemen
- VW ID veel problemen, neemt gestaag af met nieuwer bouwjaar
- Tesla model 3 en y afgezien van bouwkwaliteit en afwezige QA weinig problemen
- Tesla model s veel problemen
- Audi veel software problemen
- Porsche weinig maar wel wat dingen o.a. met HVAC
- Ken geen Kia of Hyundai rijders
Thx, sinds vrijdag is ook de Skoda Elroq aan de shortlist toegevoegd. VW techniek, maar dan goedkoper 8)
Dus we hebben nu de snel ladende Koreanen: KIA EV6 en Hyundai Ioniq 6 met een fijn interieur (schermen dashboard vooral) en VAG klonen VW ID.5 en Skoda Elroq die iets betrouwbaarder zouden zijn en waarbij de Elroq goedkoop is, ook ten opzichte van de Koreanen en o.a. een hele fijne korte draaicirkel heeft wat vooral de Mrs. een pré vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
JPD68 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:21:
[...]

Thx, sinds vrijdag is ook de Skoda Elroq aan de shortlist toegevoegd. VW techniek, maar dan goedkoper 8)
Dus we hebben nu de snel ladende Koreanen: KIA EV6 en Hyundai Ioniq 6 met een fijn interieur (schermen dashboard vooral) en VAG klonen VW ID.5 en Skoda Elroq die iets betrouwbaarder zouden zijn en waarbij de Elroq goedkoop is, ook ten opzichte van de Koreanen en o.a. een hele fijne korte draaicirkel heeft wat vooral de Mrs. een pré vindt.
Tip: de Enyaq is ook vernieuwd en heeft ook een dergelijke kleine draaicirkel. Nooit gedacht dat ik zoiets zo erg zou waarderen. Je kan bijna 90 graden draaien met de wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:24
Al enige tijd ben ik bezig met het zoeken naar een nieuwe auto (EV).

Maar 800V laden, een range (WLTP) van 500+ KM zijn een paar van onze wensen.
Dat je geen SUV of een Tesla zou willen: is jouw goed recht. Dat je je niet fixeert op laadsnelheid vind ik positief: op laadsnelheid wordt (als je ‘t mij vraagt, vooral door de SUV- fabrikanten, dan wordt de focus afgewend van hun grove verbruikscijfers) véél teveel gefocust. Als je dan 800V op jouw lijstje zet, dan vind ik dat een non-requirement: who cares? Mijn EV heeft een 400V architectuur, en ik heb nog nóóit het gevoel gehad dat hij te traag zou laden. Sterker nog: na 2+ jaar EV wéét ik niet eens (meer) hoe snel ik snellaad (of wat de max. laadsnelheid is). Of ja, toch wel: ik laad … “snel genoeg”. Voor ritten naar pakweg Oostenrijk of Zuid-Duitsland heb ik mij nog nooit “beperkt” gevoeld door (te) lange laadstops.
Dus mijn advies: focus eerder op verbruik ipv op de 400/800V architectuur. Dan heeft een Ioniq 6 al een grote “+” 🙂

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Martinez- schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:18:
[...]

Tip: de Enyaq is ook vernieuwd en heeft ook een dergelijke kleine draaicirkel. Nooit gedacht dat ik zoiets zo erg zou waarderen. Je kan bijna 90 graden draaien met de wielen.
Juist het feit dat de Elroq iets korter en goedkoper is vind ik een voordeel. Ruimte genoeg voor ons beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Het is een Skoda Elroq 85 geworden. Past qua formaat en mogelijkheden bij onze wensen en qua prijs ook nog eens gunstiger dan de Kia of Hyundai.
Snelladen gaat iets trager, maar dat zal hooguit 10 per jaar nodig zijn vermoedelijk.

Pagina: 1