Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik twijfelde of deze vraag beter paste in een Synology topic, een backup topic, een Linux topic of in een nieuw topic want het past overal wel. Een mod zal er ongetwijfeld beter raad mee weten ;)

De vraag: Ik heb een Synology (DSM 7) met een RAID 6 volume op BTRFS draaien. Bestanden worden gedeeld via SMB. Die Synology backupt naar een externe USB-harddisk (ook BTRFS). Die externe disk is 80-90% vol maar er komt op de Synology nauwelijks meer nieuwe data bij dus het duurt nog maanden (en misschien wel jaren) voordat die volle disk een probleem wordt.

Nu wil ik de bestaande bestanden op de Synology reorganiseren door directories te renamen en bestanden te verplaatsen. Aan de bestanden zelf wijzigt niets (ze worden alleen verplaatst en/of hernoemd maar niet gekopieerd) maar veel paden zullen wijzen.

Heeft dit impact op de grootte van de backups? Worden al die hernoemde bestanden als nieuwe bestanden gezien (want nieuw pad) en naar de externe disk gebackupt (een probleem want die disk heeft niet meer zoveel ruimte) of wordt het als een wijziging van meta-data gezien en worden alleen de gewijzigde sectoren op de disk gebackupt?

Beste antwoord (via downtime op 01-04-2025 18:27)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
File-level deduplication is supported by Hyper Backup on DSM 6.1 or above. In addition to cross-version deduplication, Hyper Backup can also perform data deduplication when files are being renamed or copied to enhance storage efficiency.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Zodra je directories gaat hernoemen/verplaatsen gaat de backup dat wel meenemen. Hoeveel extra data het oplevert heb ik niet direct paraat, zag alleen laatste toen ik het heb gedaan dat het backup proces flink lang liep.

Maar waarom ga je niet gewoon eerst je data herstructureren en als dat gedaan is formateer je je USB drive en draait een volledig nieuwe backup. Dan heb je zeker geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
TweakGP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:

Maar waarom ga je niet gewoon eerst je data herstructureren en als dat gedaan is formateer je je USB drive en draait een volledig nieuwe backup. Dan heb je zeker geen issue.
Twee redenen:
  • Dan heb ik tijdelijk (reken op 24 uur) helemaal geen backup meer terwijl de hardware overuren maakt om die 10TB+ aan data opnieuw te backuppen. Ondanks de RAID 6 en de aanwezigheid van hot spares heb ik daar geen lekker gevoel bij.
  • Dan ben ik de historie volledig kwijt. I.p.v. een jaar retentie (wat de huidige instelling is) heb ik dan helemaal geen retentie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Tja... als je maar 1 backup hebt die je ook nog naast je NAS hebt staan dan is het backup plan wellicht toch wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
TweakGP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:35:
Tja... als je maar 1 backup hebt die je ook nog naast je NAS hebt staan dan is het backup plan wellicht toch wat beperkt.
Extra reden om daar zorgvuldig mee om te gaan en die ene backup niet te formatteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ooit weleens getest om 'm terug te zetten?
Anders denk je dat je wat hebt maar is het als het fout gaat wellicht toch niet zo.....

Maar dan ontkom je er toch gewoon niet aan om alles te renamen en dan te hopen op het beste?

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 01-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
TweakGP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:57:
Ooit weleens getest om 'm terug te zetten?
Anders denk je dat je wat hebt maar is het als het fout gaat wellicht toch niet zo.....
Incidenteel wel restores van losse bestanden moeten doen. En dat werkte elke keer probleemloos.
Maar dan ontkom je er toch gewoon niet aan om alles te renamen en dan te hopen op het beste?
Ik stel de vraag zodat ik niet op het beste hoef te hopen. Vooraf weten wat je kunt verwachten is beter dan trial-and-error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Welke tool gebruik je voor het maken van de backups, kan me zo voorstellen dat niet elke tool op dezelfde manier omgaat met dergelijke wijzigingen?

Misschien anders gewoon eens een klein deel van de aanpassingen doen en zien welk effect dat heeft?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
downtime schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:04:
[...]
Ik stel de vraag zodat ik niet op het beste hoef te hopen. Vooraf weten wat je kunt verwachten is beter dan trial-and-error.
Wat heb je daaraan..... dan zegt iemand hier wat, pas je het aan en dan heb je ineens toch een probleem als jouw situatie wat anders is. Je geeft ook niet voldoende details over applicaties en instellingen om iets met een beetje zekerheid te zeggen.

Gewoon niet slim in mijn optiek om dit soort dingen te gaan doen als je weet dat je maar 1 backup hebt die ook nogeens tegen zijn max capaciteit aanzit.

Koop gewoon een extra USB schijf als die backup echt belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 18:00
Het zou mij verbazen als de backuptool die je gebruikt herkent dat bestanden verplaatst zijn en dat bestand in folder Y voorheen in folder X stond.
Ik zou dat ook ongewenst vinden want er is geen garantie dat het om het exact zelfde bestand gaat.

Als je dus veel bestanden gaat herorganiseren dan worden al die verplaatste bestanden als nieuw gezien. De eerste backup daarna zal dus veel langer duren en meer ruimte in beslag nemen.

Beter kan je dan een nieuwe disk gebruiken om de backups naar toe te schrijven. De oude bewaar je dan als verzekering tegen ransomware bijv.
Het is sowieso wel handig om backups op meerdere schijven te doen, bijv. oneven week op schijf A en even week op schijf B. Als je dan ongemerkt een ransomwareinfectie krijgt dan wordt hooguit naast je NAS slechts éen van beide backups aangetast.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
File-level deduplication is supported by Hyper Backup on DSM 6.1 or above. In addition to cross-version deduplication, Hyper Backup can also perform data deduplication when files are being renamed or copied to enhance storage efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Allard schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:18:
Het zou mij verbazen als de backuptool die je gebruikt herkent dat bestanden verplaatst zijn en dat bestand in folder Y voorheen in folder X stond.
Ik zou dat ook ongewenst vinden want er is geen garantie dat het om het exact zelfde bestand gaat.
Genoeg backup tooling die netjes aan ontdubbeling doet hoor. En deze eerste hit op google suggereert dat dat ook geldt voor Synologies hyper backup tool: https://community.synolog.../post/155365?reply=481865
Even de vraag of dat de tool is die @downtime gebruikt en hoe hij een en ander heeft ingesteld, maar het is zeker niet onverwacht dat backup tools daar slim mee om gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:29:
[...]

Genoeg backup tooling die netjes aan ontdubbeling doet hoor. En deze eerste hit op google suggereert dat dat ook geldt voor Synologies hyper backup tool: https://community.synolog.../post/155365?reply=481865
Even de vraag of dat de tool is die @downtime gebruikt en hoe hij een en ander heeft ingesteld, maar het is zeker niet onverwacht dat backup tools daar slim mee om gaan.
Ik gebruik inderdaad Hyper Backup. Zal vanavond wel even nakijken hoe ik die indertijd ingesteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Dank je. Een onderbouwde link met aanknopingspunten (het trefwoord deduplicatie) om zelf verder te zoeken was precies wat ik nodig had.

Zover ik heb kunnen achterhalen staat data deduplicatie standaard aan in Hyper Backup en zou het renamen en/of verplaatsen van bestanden dus geen issue mogen opleveren (mits de jobs in Hyper Backup 2.0 of later gemaakt zijn). Kan daar ook geen optie voor vinden in de settings dus blijkbaar kun je het niet eens uitzetten.

Gewapend met die kennis durf ik nu wel aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:44
Misschien dat mijn post in het topic BACKUPS je kan helpen. Die is ook op basis van een Synology maar dan met Veeam Backup.

Zie Wylana in "Thematopic: Backups"

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:57:
Misschien dat mijn post in het topic BACKUPS je kan helpen. Die is ook op basis van een Synology maar dan met Veeam Backup.

Zie Wylana in "Thematopic: Backups"
Bedankt voor de tip maar ik zie geen toegevoegde waarde in een 3rd party product om backups te maken als Synology gewoon een goed werkende tool voor mijn use case meelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
downtime schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:33:
[...]
Gewapend met die kennis durf ik nu wel aan de slag te gaan.
Het is al gezegd.... gewoon enkele files renamen en kijken wat het gevolg is. Er zitten wel degelijk wat randvoorwaarden aan de deduplication functionaliteit zeker in combinatie met je historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:44
downtime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de tip maar ik zie geen toegevoegde waarde in een 3rd party product om backups te maken als Synology gewoon een goed werkende tool voor mijn use case meelevert.
Als het doet wat je wilt, dan is dat prima en moet je dat vooral gebruiken.

Mocht je toch functionaliteiten missen, dan kan je het altijd nog overwegen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1