OneDrive opslag op 3 locaties: klopt dat of kunnen 2 weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gebruik naast iCloud ook OneDrive en omdat mijn MBP SSD vol aan het lopen was ben ik met DaisyDisk gaan kijken waar de grootste problemen zich bevinden. Daarbij viel me op dat ik OneDrive opslag op maar liefst 3 locaties terugvind.

Allereerst: ik heb een betaald M365 Family abo met 1TB opslag, maar ik gebruik ook de Files on Demand feature natuurlijk en als ik naar de OneDrive folder in Finder ga en de informatie opvraag zegt deze:
Size: 24,2 GB downloaded

Via DaisyDisk zie ik de volgende locaties:
code:
1
2
3
24,3 GB = /Users/<ik>/Library/Group Containers/UBF8T346G9.OneDriveStandaloneSuite
16,7 GB = /Users/<ik>/Library/Group Containers/UBF8T346G9.ms/PowerQuery
24,2 GB = /Users/<ik>/Library/CloudStorage/OneDrive-Personal

Bij elkaar dus maar liefst 65 GB. En dat op mijn arme 512 GB SSD.

Als ik het goed zie is die laatste de werkelijke map. Ik vraag me dus af: zijn alle drie die mappen echt nodig? Ik heb eraan gedacht om ze simpelweg te verwijderen (de Group Containers) maar wil natuurlijk ook voorkomen dat OneDrive dan denkt: ah die files heb je verwijderd, laat ik ze uit je OneDrive gooien.

Kortom: weet iemand meer van hoe OneDrive z'n opslag precies gebruikt op macOS? Ik draai overigens de laatste 15.4 sinds gisterenavond, maar daarvoor was dit ook al.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
Je kan hier eens naar kijken: Save disk space with OneDrive Files On-Demand for Windows - Microsoft Support
Dat kan je vanuit OneDrive regelen en zou je een stuk disk space moeten kunnen opleveren. Als je dan ziet dat één van die drie mappen daarna minder ruimte inneemt en de andere blijven hetzelfde heb je iets meer basis om gewoon maar zaken te gaan verwijderen. Ik zou dat niet als eerste zet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Thanks, al gebruik ik Files on Demand al helaas. Ik heb meer dan 24 GB in mijn OneDrive namelijk, 10x zoveel ongeveer.