Prijs/kwaliteit Game-PC voor 14 jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn zoon van bijna 14 jaar oud wil graag een game-pc. Nu is budget natuurlijk altijd een probleem op deze leeftijd. Hij wil een goede prijs kwaliteit verhouding en goed kunnen gamen met games als FIFA en Fortnite

Echter, misschien ben ik bereid iets bij te leggen, omdat ik verwacht niet erg ver te komen met zijn budget.
Dan wil ik graag meenemen dat ik games als Flightsimulator wel iets lijkt, en laagdrempeligere games als Counterstrike CS2. Daar verwacht ik geen issues mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ja, dit wordt de bottleneck naar mijn mening. Mijn zoon heeft zo'n 900-1000 euro beschikbaar. Ik verwacht niet dat dit helemaal afdoende zal zijn, dus ik zou nog wel 400-500 willen bijleggen. Maakt een totaal budget voor enkel de desktop (ex randapparatuur en monitor) 1400 euro. Met als kanttekening dat minder altijd mag, meer niet.
Is dit een haalbare zaak?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik merk, is dat ik weinig verstand van videokaarten heb. Geforce heeft net een nieuwe 5000 lijn en ik kom dan een beetje bij een 5070 uit. Klopt het dat je heel veel kan met een dergelijke kaart?

Dan zie ik ook nog Radeon kaarten voorbij komen, maar daar snap ik helemaal niets van hoe ze zich weer verhouden tot de GeForce kaarten.

Dus een roep om hulp bij het samenstellen van een degelijk systeem. Als games als flightsimulator voor dit budget helemaal niet mogelijk zijn, mag dat gewoon gezegd worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met ons budget is denk ik weinig te kiezen?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik sta niet geheel ongewillig tegenover tweedehands systemen. Moet het wel echt een goed systeem zijn en financieel voordelen bieden. Voor een teringverschil ga ik liever voor nieuw.

Ga je overklokken?
Nee, dit zijn we niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Hulp, kennis en een hele hoge bang for Buck waarde.

Dit is totaal niet mijn materie!

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 01-04-2025 09:24 ]

Beste antwoord (via Tweak_ers op 03-04-2025 09:37)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-05 15:31
Kan makkelijk! Kijk even bij de BBG. Die kan je zo overnemen.

Ik heb bv een Ryzen 5 7600 en een Radeon RX 7800 XT en ik kan al je genoemde games enorm goed spelen op 1440p. Dat kost nog geen 1200 euro.

Als het goedkoper mag, kan je ook gamen op 1080p. Dan zijn de totale vereisten nog stukken lager. Dan kan je bv. Voor de RX 7600 XT gaan en dan kom je rond de 1000 euro uit.

Hoe de kaarten zich verhouden kan je zien in deze site:
https://www.tomshardware....gpu-hierarchy,4388-2.html
En dan de grafiek voor 1080p ultra selecteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar op 01-04-2025 09:36 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Prijstechnisch is een 5070 net niet interessant.. Die neemt een flinke hap uit het budget waardoor er weinig overblijft van de €1000. Een oudere (2e hands) 30x0 series of AMD tegenhanger waardoor je basis wat zwaarder kan worden uitgevoerd is is denk ik interessanter.
Het is ook belangrijk om te weten op welke resolutie gespeeld gaat worden voor de CPU/GPU verhouding van FS.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54
Het antwoord op je vraag 'is dit een haalbare zaak?' is JA. Voor 1400 euro (excl. randapparatuur) kun je een prima game PC samenstellen waarmee je goed games als Fortnite, FIFA, Counterstrike etc. kunt spelen.

Heb je al een kijkje genomen bij de 'Best Buy Guides' hier op Tweakers? https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/3493532/

Voor nog geen 1200 euro aan onderdelen heb je namelijk een PC die voldoet aan de eisen. Hier komen dan nog wel verzendkosten en eventueel assemblagekosten bij. Aangezien je zelf weinig ervaring hebt, zou ik proberen de onderdelen bij 1 zaak te bestellen, inclusief assemblage/testen. Dan ga je wel uitkomen op die 1400-1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
DukeBox schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:29:
Prijstechnisch is een 5070 net niet interessant.. Die neemt een flinke hap uit het budget waardoor er weinig overblijft van de €1000. Een oudere (2e hands) 30x0 series of AMD tegenhanger waardoor je basis wat zwaarder kan worden uitgevoerd is is denk ik interessanter.
Het is ook belangrijk om te weten op welke resolutie gespeeld gaat worden voor de CPU/GPU verhouding van FS.
Ik zag deze voor 1400:

Processor & Moederbord
Type computer processor
AMD Ryzen 7
Processor implementatie
5700X3D
Processor generatie
5e generatie
Aantal processorkernen
8
Kloksignaalfrequentie
3 GHz
Maximale processor turbo frequentie
4.1
Moederbord chipset
AMD A520
Type koeling
Actief | Luchtkoeling
Geheugen
Intern geheugen
32 GB
Type intern geheugen
DDR4
Aantal geheugenplaatsen
2
Intern geheugen opbouw
2 x 16 GB
Opslagcapaciteit SSD
1000 GB
Opslag media
Vermogen voeding
650 W
Videokaart
Videokaart model
Stand alone videokaart
Type videokaart
NVIDIA GeForce RTX 5070
Videokaartgeheugen
12 GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54
Je kunt ook nog even kijken bij Vraag & Aanbod. Veel Tweakers vinden het leuk om mooie systemen te bouwen en voor een prima prijs te verkopen. Dit is een voorbeeld; v&a aangeboden: Ryzen 7 7800X3D | RX 7900 GRE | B650 | 32GB DDR5 | 3TB SSD - ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar

Ik heb bv een Ryzen 5 7600 en een Radeon RX 7800 XT en ik kan al je genoemde games enorm goed spelen op 1440p. Dat kost nog geen 1200 euro.

Als het goedkoper mag, kan je ook gamen op 1080p. Dan zijn de totale vereisten nog stukken lager. Dan kan je bv. Voor de RX 7600 XT gaan en dan kom je rond de 1000 euro uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar op 01-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dekar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:33:

-En4Cer- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:29:
Het antwoord op je vraag 'is dit een haalbare zaak?' is JA. Voor 1400 euro (excl. randapparatuur) kun je een prima game PC samenstellen waarmee je goed games als Fortnite, FIFA, Counterstrike etc. kunt spelen.

Heb je al een kijkje genomen bij de 'Best Buy Guides' hier op Tweakers? https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/3493532/

Voor nog geen 1200 euro aan onderdelen heb je namelijk een PC die voldoet aan de eisen. Hier komen dan nog wel verzendkosten en eventueel assemblagekosten bij. Aangezien je zelf weinig ervaring hebt, zou ik proberen de onderdelen bij 1 zaak te bestellen, inclusief assemblage/testen. Dan ga je wel uitkomen op die 1400-1500 euro.
Ah top! Die zag ik niet zo snel terug.
Dit ziet er goed uit, denk dat 1440p een mooi uitgangspunt is als dat voor 1200 lukt.
-En4Cer- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:32:
Je kunt ook nog even kijken bij Vraag & Aanbod. Veel Tweakers vinden het leuk om mooie systemen te bouwen en voor een prima prijs te verkopen. Dit is een voorbeeld; v&a aangeboden: Ryzen 7 7800X3D | RX 7900 GRE | B650 | 32GB DDR5 | 3TB SSD - ...
Biedt een dergelijk systeem grote voordelen tegenover het BBG systeem?
Is dan 4k opeens een mogelijkheid, of dat nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Dat is een hele goeie deal. 4k zou ik niet doen. Wat mij betreft wegen meer pixels niet op tegen de lagere framerate. 1440p is al prachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oke, de kogel is door de kerk, onderstaande is het geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qsjgw21XbZFUyPWy-SKqPzLltr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfigNTXnxXb5Hl7egMb1KXvq.png?f=fotoalbum_large

Besteld bij ekbuilds.nl, een medetweaker die hem helemaal in elkaar zet en configureert.
Voelt voor mij prettiger dan zelf hannesen.

Verwachting ergens volgende week klaar :)
Pagina: 1