Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 23:24
Dag Tweaker,

Wij hebben sinds September 22 zonnepanelen liggen op ons dak in een oost-west positie (24 stuks waarvan 9 oost en 15 west gericht).
De omvormer is een Huawei 8.8kw zonder batterij.
Ik heb specifiek aan de installateur gevraagd voor de modbus uitlezing in Home Assistant te kunnen doen zodat we dit kunnen opvolgen voor zelfgebruik.
Sinds dit jaar merk ik op dat de omvormer een rare curve vertoont in de namiddag, deze daalt in zijn stroom vrij snel om dan tegen de avond terug omhoog te gaan.
Kring 1 vertoont normaal gedraag, het is alleen kring 2 met de 15 panelen die dit vertoont sinds dit jaar.
Er zijn geen bomen of andere obstructies in de buurt, dus ik zie niet in wat dit kan veroorzaken.
Hierbij enkele screenshots uit HA, ik heb een mail gestuurd naar onze installateur maar deze is overgenomen dus wacht op hun reactie.
Moest iemand een idee hebben hoe dit kan, graag :) ik zie niet in van waar die zonne energie ineens zo wegvalt.
Het waren zonnige dagen dus dit valt wel op en zeker als je s'avonds wilt verbruiken is er ineens zo weinig beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktUGMQ6bx4aEDyrFHAlOJ9Mpseg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QlbrsCh0QEkcXXa0aFqPLDt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSt5mk5ZV_-QvsoXnC88HJ1nuJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFeaWJkBMwjIiH4KUj2KTB0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Heire op 01-04-2025 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kun je de netspanning er eens bij zetten? (En de waardes op de verticale as missen...)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Cr3ator schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:46:
Kun je de netspanning er eens bij zetten? (En de waardes op de verticale as missen...)
Bij deze originele post aangepast, de verticale as was idd handig geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Raar...
Zou het kunnen zijn dat de omvormer te warm wordt? Hij lijkt het vermogen steeds meer af te toppen...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Die piek, is is dat consistent op hetzelfde moment (en zo ja hoe laat precies) of schuift deze elke dag langzaam naar voren/achteren? (Verzetten van de klok daarin meegenomen natuurlijk)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
D4NG3R schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:33:
Die piek, is is dat consistent op hetzelfde moment (en zo ja hoe laat precies) of schuift deze elke dag langzaam naar voren/achteren? (Verzetten van de klok daarin meegenomen natuurlijk)
Dat is een goeie op eerste zicht hetzelfde moment, dus de curve daalt tot 16u30 (nu 17u30) en om 17 (18u) springt deze omhoog.
Even een andere dag genomen in combinatie met de stroom van kring 1 erbij.
Tegen 16u30 dalen en dan om 17u spring deze omhoog.
Nu wat me wel opvalt is dat bij de dagen dat de zon niet zo fel schijnt de curve van kring 1 en 2 dus gelijk zijn (geen drop en piek). dus puur straling waarop er energie wordt gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou9guK4HZIoQY4Ero6GBxvN4S4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utS0hINw1jC9EoCH6xNpuc7q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eens aan het zoeken geweest naar een dag dat er wel zon is maar niet volledig op 25 maart.
Als je vergelijkt met kring 1 en 2 zijn ze nu wel gelijkend in stroom levering (spanning ligt hoger bij kring 2), maar heb je hier plots geen drop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkD1LL7S9qleyAeCXSZ31GMBFFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLancOTL8UYB0NJ8kgneZDOu.jpg?f=fotoalbum_large

En op 24 Maart toch weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyQlG7_wCGQwu_ogUg9exx_6Vb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRemnCNnLoLn8PcrEoV8zCZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Die drop en terug omhoog is 1 ding, maar die steile curve al van in de namiddag is iets dat ik niet begrijp. S'morgens bouwt deze op normaal en in de namiddag steil naar beneden om dan terug te komen in normale situatie. Je kan bijna er een lijn op tekenen om te zien hoe het normaal had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Heire schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:14:

Er zijn geen bomen of andere obstructies in de buurt, dus ik zie niet in wat dit kan veroorzaken.
Misschien iets (nieuws) op je eigen dak of dat van de buren? Bijvoorbeeld een schoorsteen, rookgaskanaal of dakkapel?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Nee, vrijstaand huis. Er zijn geen veranderingen tov vroeger. De bomen die er zijn staan te ver om een invloed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Meet je ook de temp van de omvormer? Wat @Cr3ator al vroeg. Misschien dat het daar in de namiddag te warm wordt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heire
franssie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:14:
Meet je ook de temp van de omvormer? Wat @Cr3ator al vroeg. Misschien dat het daar in de namiddag te warm wordt?
De omvormer hangt in de garage en daar is het gewoon temperatuur 16-18°, heb ook even gevoeld en voelt toch niet abnormaal warm ofzo. Nu ja het is niet dat ik ieder jaar voel hoe warm deze is :)
heb de entiteit gevonden van de interne temp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjewEyvn3cY6X71rk6CQNZo2KnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvLsaGGBVVGp1UbOWtGh8Hdb.jpg?f=fotoalbum_large
De andere jaren heeft de omvormer wel normaal gewerkt zonder problemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Heire op 01-04-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is het dus ook niet. Vreemd. Lijkt iedere middag rond een uur of 1500 plaats te vinden (zomertijd).
Netspanning had je al eerder gepost en die loopt ook niet gek op.
Je hebt via HA waarschijnlijk ook geen optimalisaties draaien richting de omvormer ivm toekomstige salderingsopties?
Schiet mij maar lek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heire
Ik ben van BE maar maakt op zich niets uit, maar ik doe geen sturing van de omvormer dus jah ... bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Dit oogt als een ordinaire schaduw management fout. De string spanning loopt langzaam op: dat hoort als er een stroomblokkerend paneel deel niet in bypass gedwongen wordt: de rest van de panelen zitten in een lage stroom hoge spanning deel van de IV-curve.

Is er iets te vinden in de instellingen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Ronald schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:26:
Dit oogt als een ordinaire schaduw management fout. De string spanning loopt langzaam op: dat hoort als er een stroomblokkerend paneel deel niet in bypass gedwongen wordt: de rest van de panelen zitten in een lage stroom hoge spanning deel van de IV-curve.

Is er iets te vinden in de instellingen?
Maar waarom zou dit nu ineens gebeuren, vroeger nooit voorgehad en nu ineens wel.
Jammer genoeg kan ik niet in de instellingen, zal eens zoeken maar er zal wel een passwoord zijn waardoor ik die instellingen niet zal kunnen aanpassen.
Om de modbus te krijgen was al een kleine discussie.
Zal eens zien of er geen default passwoorden zijn ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Heire op 01-04-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vervelend dat de installateur is overgenomen, maar zou het dan toch op garantie gooien, laat hun het maar verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Ja op zich maakt mij niet uit, moeten ze inderdaad maar in orde brengen.
Alleen begrijp ik het fenomeen niet wat zich voordoet.
Nu de uitleg van Ronald makes some sense, maar dan zou er een paneel raar moeten doen.
Ik zie nu op een van hun datasheets dat er een ander mailbox is voor "problemen", toch handig altijd die overnames :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Nog eens aan het opvolgen en zie dat dit in de avond wederkerend is.
Als er schaduw zou zijn, zou dit toch niet zo reageren? Het is een open dak en voor de rest niets in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_svXlV_ITUXGEayYQ32468Ue59Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQvh5LVgvwCxXJxWAPwHi6vN.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1