Overkapping volledige breedte achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-04 21:15
Hallo mede-tweakers,

Wij willen een overkapping bouwen over de gehele breedte (6 meter) van onze achtertuin aan de achtergevel met een diepte van 3 meter die met een plat dak 2,5 meter hoog moet worden.
Nou is het zo dat de achterkant van onze tuin zo'n 60 cm lager ligt dan de achterdeur omdat er meerdere niveaus in de tuin zitten.

Bij onze achterdeur zal de overkapping dus 2,5 meter hoog worden maar achter in de tuin 3,1 meter.

Mijn vraag is, mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Afgezien van de hoogte, lijkt het alsof je je hele tuin wil overkappen? Dat zal sowieso niet mogen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hoe groot mag een bijgebouw zijn?

De regels voor afmetingen zijn vanaf 1-1-2024 geregeld in het gemeentelijk Omgevingsplan maar zijn ten opzicht van de Bor Bijlage II bij de meeste gemeentes niet gewijzigd. Het is belangrijk eerst het bebouwingsgebied te bepalen. En wat er al is bijgebouwd ten opzichte van het oorspronkelijke hoofdgebouw.

Oppervlak:
Het maximale oppervlak van alle bijbehorende bouwwerken is, bij een bebouwingsgebied:

kleiner of gelijk aan 100 m²: 50 % van het bebouwingsgebied;

groter dan 100 m² en kleiner of gelijk aan 300 m²: 50 m² plus 20% van het deel van het bebouwings-gebied dat groter is dan 100 m²;

groter dan 300 m²: 90 m² plus 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m², tot een maximum van 150 m²;

als er al gebouwen zijn bijgebouwd, t.o.v. het oorspronkelijke hoofdgebouw, dan telt het oppervlak daarvan al mee in de berekening!

Hoogte:
Binnen de zone van 4 meter vanaf het oorspronkelijke hoofdgebouw:
maximaal 30 cm hoger dan de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw;
Dit heeft uiteraard met name betrekking op aanbouwen. Zie daarvoor aanbouwen;

Buiten de zone van 4 meter vanaf het oorspronkelijke hoofdgebouw:
maximale (goot) hoogte is 3 meter;
Een bijgebouw voorzien van een schuindak mag een nokhoogte hebben tot maximaal 5 meter, mits voldaan wordt aan de afstandsregel tot de perceelsgrens;
De maximale (nok) hoogte wordt berekend met de volgende formule: daknokhoogte (m) = (afstand tot de perceelsgrens (m) x 0,47) + 3 meter;

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:08

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Vergeet ook het gesprek met de buren niet. Anders is je volgende topic dat je buurvrouw boos is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
FutureTrunksZ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:00:
Hallo mede-tweakers,

Wij willen een overkapping bouwen over de gehele breedte (6 meter) van onze achtertuin aan de achtergevel met een diepte van 3 meter die met een plat dak 2,5 meter hoog moet worden.
Nou is het zo dat de achterkant van onze tuin zo'n 60 cm lager ligt dan de achterdeur omdat er meerdere niveaus in de tuin zitten.

Bij onze achterdeur zal de overkapping dus 2,5 meter hoog worden maar achter in de tuin 3,1 meter.

Mijn vraag is, mag dit?
De overkapping loopt toch schuin af? Dan kom je toch nooit op 3,1 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
President schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:33:
[...]

FutureTrunksZ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:00:
plat dak 2,5 meter hoog moet worden.
Nee een plat dak volgens ts.

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 02-04-2025 07:31 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

Fe2O3

Ja das roest

https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Invullen wat je wilt doen en de tool v/d overheid doet de rest.

Let je op dat je moet afwateren op je eigen grond.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
Is het een rijwoning of vrijstaande woning?
Rijwoning heeft met deze diepte een vergunning nodig.
Vrijstaande woning niet.

Je hebt diepte en breedte door war gehaald - diepte is hoe diep de overkapping de tuin in gaat. Doordat jouw overkapping haaks staat is jouw "diepte" dus "breedte" in wetgeving.

met deze diepte moet je sowieso een vergunning aanvragen - of het mag ligt aan gemeente.

oh en bij "Is de afstand van het nieuwe bouwwerk tot het openbaar toegankelijk gebied meer dan één meter? " zou jij op een nee uitkomen - dan is het ook al vergunningsplichtig.

[ Voor 64% gewijzigd door 99ruud99 op 02-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17
Hoe diep is je achtertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-04 19:31
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:11:
Afgezien van de hoogte, lijkt het alsof je je hele tuin wil overkappen? Dat zal sowieso niet mogen.
Ik denk dat allereerst dit de belangrijkste vraag is.

Een kleine schets zou al wat verhelderen denk ik.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 15:59

Agent47

I always close my contracts.

Ik dacht te menen dat je "maar" 30% overdekt mocht hebben.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10
Het is niet zonder meer te beantwoorden, want het is afhankelijk van de locatie.

En doorloop de vragen op https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:11:
Nee, niet de hele tuin. De tuin is 12 meter diep en ik wil de overkapping tot een diepte van 3 meter.
President schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:33:
[...]

Op dit moment staat er al een overkapping met exact dezelde maten die een schuin aflopend dak heeft.
We vinden een plat dak mooier, vandaar dat we dat graag zouden willen.
99ruud99 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:31:
Is het een rijwoning of vrijstaande woning?
Rijwoning heeft met deze diepte een vergunning nodig.
Vrijstaande woning niet.

Je hebt diepte en breedte door war gehaald - diepte is hoe diep de overkapping de tuin in gaat. Doordat jouw overkapping haaks staat is jouw "diepte" dus "breedte" in wetgeving.

met deze diepte moet je sowieso een vergunning aanvragen - of het mag ligt aan gemeente.

oh en bij "Is de afstand van het nieuwe bouwwerk tot het openbaar toegankelijk gebied meer dan één meter? " zou jij op een nee uitkomen - dan is het ook al vergunningsplichtig.
Bedankt voor je bericht. Op dit moment staat er al een hele oude overkapping in exact deze maten, alleen dan met een schuin aflopend dak.
12 meter diep, 6 meter breed. De overkapping zal 5.8 meter breed moeten worden en 3 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Fe2O3 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:27:
https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Invullen wat je wilt doen en de tool v/d overheid doet de rest.

Let je op dat je moet afwateren op je eigen grond.
Bedankt voor deze link. Wat bijzonder is, is dat de bestaande overkapping op de kaart die ik te zien krijg aanwezig is, daar waar mijn huis donkerder grijs gekleurd is, is de bestaande overkapping lichtgrijs gekleurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FutureTrunksZ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:21:
[...]

Bedankt voor deze link. Wat bijzonder is, is dat de bestaande overkapping op de kaart die ik te zien krijg aanwezig is, daar waar mijn huis donkerder grijs gekleurd is, is de bestaande overkapping lichtgrijs gekleurd.
Dit zegt ons dus helemaal niets omdat we jouw postcode en huisnummer daar niet kunnen invullen? :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FutureTrunksZ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:21:
[...]

Zo bijzonder is dat niet; ik heb hier twee vergunningsvrije overkappingen staan (waar de gemeente dus in feite nooit van op de hoogte is gesteld) en die staan keurig lichtgrijs ingekleurd o.b.v. satelietfoto's

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Net een paar weken terug een aluminium overkapping laten plaatsen van 6 bij 3,5 op een tuin van 6 bij 10 meter. Deze loopt wel schuin af. Natuurlijk met openslaande glazenpui en vlonder.. om zodoende in de zomer en winter max gebruik te kunnen maken. Inclusief terrasverwarming en verlichting.

Ik was ook nog niet overtuigd of dit nu wel of niet vergunningsvrij zou zijn. Het vergunningsloket is daarin ook relatief vaag en eindigde dan ook met de opmerking dat dit lokale aangelegenheid is.

Ik ben toen zonder afspraak gewoon even naar het gemeentehuis gegaan, terplekke werd iemand van de juiste afdeling aan mij gekoppeld en heeft terplekke (en via mail bevestigd) dat dit soort overkappingen zonder vergunning mogen. Wel rekeninghoudend met inderdaad max percentage van de totale tuin.

@FutureTrunksZ Geeft aan een niet aflopend dak te willen, ik ben dan benieuwd welke overkapping hij dan precies bedoeld of dat dit zelfbouw is? Welk materiaal?

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 03-04-2025 10:55 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Het betreft een houten overkapping op betonpoeren met EPDM op het dak.

Mij is inmiddels duidelijk dat dit vergunningsvrij mag, de regels bij mij in de gemeente zijn precies zoals door @mydogisgone aangegeven.
Pagina: 1