Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheim49
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 07:41
Hoi mede-tweakers,

Vorige week heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft, en wel de Gigabyte GeForce RTX 5070 EAGLE OC SFF 12G om precies te zijn.

Nou dacht ik dat dit een snelle upgrade zou zijn die in 10 minuutjes gepiept was. Helaas werd mijn vreugde verstoord door het "zwarte scherm" probleem wat ik bij meerdere zie gebeuren.

Echter zit ik ermee wat mijn vervolgstappen zouden moeten zijn.

Ik heb deze kaart aangeschaft wegens de vervanging van een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD.

De rest van de specs zijn:
AMD Ryzen 7 2700X
Asus Prime X470-Pro
32GB RAM
750Watt PSU
Link naar inventaris

Bij het swappen van de GPU liep ik al snel tegen het zwarte scherm aan. Echter hebben we het volgende geprobeerd:

- BIOS Versie ge-update naar laatste versie
- CPU/RAM overclock weggehaalt
- NVIDIA Driver versies 572.70 / 572.75 / 572.83 geprobeerd
- Windows 11 herinstallatie uitgevoerd
- Kabels aangedrukt/opnieuw erin gedrukt
- Videokaart opnieuw in moederbord gestoken

Met geen verbetering van het zwarte scherm, dit komt meteen nadat je inlogt.

Echter, door de PCIe te forceren naar Gen1 werkt het. Het lijkt erop dat ik redelijke frames haal maar ik heb het gevoel dat ik hier weldegelijk potentie laat liggen. (Moederbord ondersteund maar Gen 3.0)

Wat is jullie mening? Nieuw moederbord erin steken met PCIe Gen 4? En als we toch bezig zijn een CPU?
Of dan maar toch het hele rotzooitje upgraden en er een AM5 of Intel vergelijkbare insteken?

Of is er hoop dat mijn moederbord met Gen 3.0 toch nog gaat werken?

Ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd. En ik twijfel erover om deze retour te sturen en voor een andere kaartte gaan.

Excuses als het topic verkeerd geplaatst is.

En alvast bedankt voor je mening :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Er zijn veel problemen met de laatste ~5 drivers met black screen issues op de 40/50 series.
Reddit staat er vol mee als je een driver versie googled.

De 566.36 schijnt voor velen wat ik lees de laastste driver te zijn die niet de issue heeft.
Weet niet of je bij het swappen of herinstalleren van drivers telkens DDU hebt uitgevoerd, dat is sowieso al het proberen waard.
Reboot in Safe mode -> DDU uitvoeren -> Reboot in normal mode > 566.36 installeren

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 15:12
Welke monitor heb je? En hoe heb je deze aangesloten? Mogelijk werkt het beperken van de max refresh rate of uitzetten van HDR, of freesync.

Misschien haalde je oude kaart niet het maximale uit je monitor, en is nu nu je kaart een nieuwe HDMI/DP versie ook ondersteund er een probleem met de kabel?

Je kunt de DP of HDMI versie mogelijk in het configuratiemenu van je monitor ook beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 15:12
Turismo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:16:
Er zijn veel problemen met de laatste ~5 drivers met black screen issues op de 40/50 series.
Reddit staat er vol mee als je een driver versie googled.

De 566.36 schijnt voor velen wat ik lees de laastste driver te zijn die niet de issue heeft.
Weet niet of je bij het swappen of herinstalleren van drivers telkens DDU hebt uitgevoerd, dat is sowieso al het proberen waard.
Reboot in Safe mode -> DDU uitvoeren -> Reboot in normal mode > 566.36 installeren
Wel zorgen dan dat de driver al klaar staat op je PC. Dan kun je de driver installeren met de ethernetkabel/wifi losgekoppeld. Anders gaat windows update misschien snel zelf met drivers bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik weet niet op welke resolutie en refreshrate je speelt, noch weet ik welke settings en games je speelt, maar de kans is bijzonder groot dat je een flinke bottleneck hebt met die 2700X.

YouTube: AMD Ryzen 7 2700X in 2023: Benchmarks vs. 5800X3D, 7800X3D, & More C...

Een RTX 5070 vraagt gewoon om een 5700X3d of de nieuwere generaties AMD of Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheim49
Bedankt voor jullie reacties. De drivers heb ik inderdaad met DDU ervoor opnieuw geïnstalleerd. (In veilige modus)
566.36 wil niet werken want de kaart 5070 word niet herkend.

Betreft de monitor, ik denk dat ik mij daar het minste druk om hoef te maken :+ EV2416W :+ . Maar ze zijn aangesloten met displayport. HDMI heb ik ook al geprobeerd op een enkel scherm (een andere). Resolutie is 1920 x 1200 en verder dan 59,95Hz gaan ze niet komen.

De bottleneck was bekend voor mij op de 2700X maar wilde eigenlijk niet het hele systeem upgraden. Ben bang dat dit toch een optie gaat worden als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk ook of er een nieuwere video BIOS is, die kan ook nodig zijn om het probleem op te lossen.
Mogelijk moet je deze bij Gigabyte aanvragen want ik zie hem zo niet staan op hun site.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-06 11:59

kujinshi

seven heroes

Geheim49 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:46:

De bottleneck was bekend voor mij op de 2700X maar wilde eigenlijk niet het hele systeem upgraden. Ben bang dat dit toch een optie gaat worden als ik het zo lees.
Wellicht kan je een goedkope 5800X scoren ergens. Tweedehands voor 100 euro makkelijk te krijgen. Dat past op AM4.

Ben zelf ook ooit geupgraded van 2700X, via een 3900X naar een 5800X. Pastte allemaal op zelfde moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geheim49
Helaas geeft Gigabyte geen andere driver/bios voor de GPU.
Heb inmiddels een B650-Plus, AMD 9600X & 32GB RAM kitje op de kop getikt. Daar werkt de kaart vlekkenloos.
Pagina: 1