In hoeverre "verborgen gebreken" melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
Wij overwegen onze 10 jaar oude Suzuki SX4 te verkopen. Vorig jaar nog probleemloos door de APK, maar hij loopt tegen de 200.000km en begint toch wel wat "gebreken" te vertonen.

Nu ben ik benieuwd welke gebreken al dan niet gemeld moeten worden bij inruil en hoe ver de verantwoordelijkheid van een dealer gaat bij het maken van een proefrit.

Het gaat dan om de volgende punten:

-Al 2 jaar bij de APK vastgesteld dat de uitlaat lek is. Dit is een afkeurpunt, dus dit is opgelost, maar de garagist gaf ook aan dat hij volgend jaar (dit jaar dus) vermoedelijk toch vervangen moet worden. De dealer kan dit probleem bij inruil in de onderhoudshistorie teruglezen, dus in hoeverre moeten wij nog aangeven dat hij mogelijk vervangen moet worden?

-Verder maken de remmen een soort schurend geluid, ook al bij de vorige APK en vooral na een lange rit bij het laatste stukje afremmen voor een stoplicht bijvoorbeeld. Verder geen verlies van remdruk of wat dan ook. Ze werken, maar ze maken geluid en we weten nu nog niet waar het vandaan komt. Moeten we dit melden?

-Bij het optrekken in lage toeren schokt de motor soms eenmalig om dan weer verder op te pakken. In hoge toeren geen probleem. Zou iets met een vervuild inspuitstuk of een sensor te maken kunnen hebben. Maar kan ook wat anders zijn. Moeten we dit melden en/of zelf eerst onderzoeken?

-Tot slot "fluit" de koppeling heel soms bij het op laten komen. Mogelijk een versleten druklager. Hij doet dit niet altijd, maar ook hier weer de vraag: melden of kan de dealer dit soort slijtage verwachten bij een auto van deze leeftijd met dit kilometrage?

Uiteindelijk willen we voor de auto natuurlijk een zo hoog mogelijke inruilwaarde, maar we willen achteraf vanzelfsprekend ook geen gedoe over zaken die we hadden moeten melden. Door op voorhand allerlei zaken te melden die we niet zouden hoeven melden brengen we onszelf al in een veel zwakkere onderhandelingspositie.

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 01-04-2025 17:30)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:26
Ik zie geen "verborgen gebreken" in je lijst. Alles is voor een expert zo te zien / constateren. Een fatsoenlijke garage (/handelaar) heeft deze informatie dus niet nodig. Die weten echt wel welke gebreken een auto van deze leeftijd / kilometerstand heeft. Als ze twijfelen kunnen ze een rondje rijden of hem op de brug zetten. Mijn ervaring met inruilen van dit soort auto's is dat ze, als ze al kijken, alleen een rondje lopen en checken of er geen lampjes branden na het starten. De auto wordt in 99 van de 100 gevallen toch zo de handel in geduwd.

Overigens moet je er niet over liegen, als er om gevraagd wordt dan kan je altijd eerlijk antwoorden. Zelf begin ik er altijd mee dat het geen nieuwe auto is en ik geen expert ben, maar dat de mogelijke koper natuurlijk zelf mag kijken hoe en wat.

De garage calculeert dit simpelweg in met het motto "You win some, you lose some". Er is een reden waarom je zonder inruil over het algemeen een betere prijs (/korting) krijgt bij de aankoop van een andere auto. Die zogenaamd hoge inruilprijs wordt zo (ruimschoots) gecompenseerd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:41
Vaak worden auto's met een hoge kilometerstand gelijk doorgeschoven of gaan weg voor de export dat zal voor de waarde niet zo veel schelen

Maar als je op de hoogte bent van technische mankementen moet je het vertellen

Aan de andere kant heeft de ondernemer ook een Onderzoeksplicht mijn mening gewoon eerlijk zijn dat verwachten we ook van de dealer

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:06
Punt 1,2 en 3 zou ik altijd melden.

Hoe zou jij het vinden als je deze auto koopt en de genoemde punten zijn verzwegen?

Spreekworrden als "eerlijk duurt het langst" en behandel uw naasten zoals je zelf ook behandeld wil worden" bestaan niet voor niets.

Het antwoord wete je waarschijnlijk zelf ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Het lijkt mij dat alles behalve 1 vastgesteld kan worden met een simpele proefrit. Maar als je verkoopt bij zo'n inkoper als "wij-kopen-auto's" - die hebben dit soort dingen als risicogeld al in het aanbod verwerkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49
Komt er op neer wat voor soort mens wil je zijn. Iemand die eerlijk dingen verteld of iemand die mogelijke dingen verzwijgt.

Ik heb mijn keuze lang geleden gemaakt

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Zelf ga ik voor de "behandel zoals je zelf behandeld wilt worden", met een dosis "maar ook weer niet té".

Maar iedereen weet dat een oude auto dingen heeft en als t een perfecte auto had geweest je 'm niet verkoopt.

Ik had m'n auto bijna verkocht en heb daarna gevraagd of ze nog willen weten wat ik weet dat er is (en dat wilde hij graag). En als ze moeilijk gaan doen is mijn antwoord "Maar de prijs is er ook naar".

Principes tellen pas als ze getoetst zijn :) Je hoeft niet alles op te noemen, maar ook niet dom spelen.

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
SonOfSam schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:01:
Komt er op neer wat voor soort mens wil je zijn. Iemand die eerlijk dingen verteld of iemand die mogelijke dingen verzwijgt.

Ik heb mijn keuze lang geleden gemaakt
En wat is die keuze?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30

-tom-562

Oliesjeik

Als je de auto inruilt bij een garage/handelaar dan lekker gewoon inruilen zonder iets te zeggen.
Particulier is een ander verhaal.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49
Zonder liegen en bedriegen is het leven leuker en makkelijker

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26
Ik begrijp de moraalridders en ik begrijp jouw wens de auto zo duur mogelijk te verkopen.

Het hangt er een beetje van af hoe jij een nieuwe auto wilt kopen. Doe je dat bij de dealer met inruil, dan zou ik de onderzoeksplicht lekker bij de dealer laten, maar wel alle vragen die je krijgt eerlijk beantwoorden.

Verkoop je de auto particulier, dan moet je alles eerlijk melden, maar kun je toch het bedrag vragen dat jij voor de auto wilt ontvangen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:10
Ik vind het grote verschil zitten tussen het aan een bedrijf verkopen vs. aan een particulier. Van een autobedrijf mag je verwachten dat zij voldoende verstand hebben om met een blik onder de motorkap en een testritje de staat van de auto beter in te kunnen schatten dan jijzelf. Een particulier opzadelen met jouw problemen waarvan je wist vind ik niet oké, de ander vind ik het werk van de garagist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
Gezien inruil gaat het om een autodealer?
Bedrijf heeft ook een onderzoeksplicht, het meeste komt bij een proefrit al naar boven. Als ze dat al niet doen is dat niet jouw probleem.
Onderhoudshistorie etc. Kunnen ze ook nagaan.

De winst voor de dealer is de auto die je er koopt, niet de auto die je inruilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
SonOfSam schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:14:
[...]

Zonder liegen en bedriegen is het leven leuker en makkelijker
Daar hoopte ik al op . ik denk hetzelfde, namelijk :)

Voor de TS, je hebt een meldplicht. als je ergens vanaf weet dien je het te vertellen. De koper heeft een onderzoeksplicht. het is heel simpel.

[ Voor 23% gewijzigd door Visgek82 op 01-04-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:11:
Als je de auto inruilt bij een garage/handelaar dan lekker gewoon inruilen zonder iets te zeggen.
Particulier is een ander verhaal.
Bijzonder slecht advies, en hiermee kan je gegarandeerd in de problemen komen. Je hebt een meldplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Visgek82 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:22:
[...]

Bijzonder slecht advies, en hiermee kan je gegarandeerd in de problemen komen. Je hebt een meldplicht.
En een garage heeft onderzoeksplicht...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:29:
[...]

En een garage heeft onderzoeksplicht...
Klopt. maar JIJ bent de aanbiedende partij. dus de eerste plicht (de meldplicht) ligt toch echt bij jou. als jij niet aan jouw kant van de plicht voldoet, kan je daarmee in grote problemen komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Visgek82 op 01-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Visgek82 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
[...]

Klopt. maar JIJ bent de aanbiedende partij. dus de eerste plicht (de meldplicht) ligt toch echt bij jou. als jij niet aan jouw kant van de plicht voldoet, kan je daarmee in grote problemen komen.
Bij een autohandelaar moet je je gewoon van de domme houden. Je gaat ze toch geen munitie geven 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:05:
[...]

Bij een autohandelaar moet je je gewoon van de domme houden. Je gaat ze toch geen munitie geven 8)7
Jammer, die instelling. Dus jij gaat terwijl je het weet iemand oplichten?

Onthoud dan goed dat , als de verkoper (de garage dus) net zo'n soort is als jij, het uiteindelijke slachtoffer de koper is van de auto. Dus je naait niet alleen de dealer, maar ook de persoon die de auto koopt.

[ Voor 26% gewijzigd door Visgek82 op 01-04-2025 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 15:50
Als je geen integriteit hebt, gewoon doen als of je neus bloed en nergens verstand van hebt.

Ik vind dit soort type mens altijd teen krommend, zo wordt de wereld er niet beter van....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Auto van 10 jaar oud gaat bij de merkdealers direct door naar een opkoper.
Daarom krijg je er ook nooit zo veel voor als particulier verkopen, maar je hebt ook geen gezeur.

Het het kan heel goed mogelijk zijn dat die punten, die bij de APK al aan het licht zijn gekomen, op het keuringsrapport staan. Maar de laatste 2 jaar krijg ik die niet meer, maar een garagehouder kan die opvragen.

[ Voor 38% gewijzigd door JukeboxBill op 01-04-2025 13:14 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Je kan het ook makkelijk verhelpen voor (minder dan) de helft van het geld wat bij een andere auto moet. 200k is relatief weinig en 2015 jong, als ik zie wat ze nog kosten van dat jaar, en wat je noemt stelt echt niet zo gek veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:05:
[...]

Dit is wel een beetje hoe ik erin sta. Bij particuliere verkoop zou ik hoe dan ook eerlijk zijn over gebreken. Bij een autohandelaar weet je dat ze ook het onderste uit de kan halen en bij de inruilprijs ook al grotendeels rekening zullen houden met eventuele (verborgen) gebreken. Wijs ik ze daar eigenhandig op, dan geef ik ze enkel munitie op basis waarvan ze de toch al gedrukte inruilprijs nog verder zullen drukken.

Ik denk dat je van een handelaar/garage ook een grotere onderzoeksplicht mag verwachten dan van een particulier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:43
ja het is netter en voor jezelf te verantwoorden maar dit zit allemaal al bij de 'inruil' prijs/boete in dat is gauw 1500-2500€ dan hij doorverkocht word. Dat ding gaat vervolgens gelijk door naar de handel en ook zonder garantie dus bij hem komt ook niemand er mee terug. Proefrit hoeven ze er dus ook niet mee te maken en gaan ze heus niet zoeken in de apk punten . Vervolgens betaal je voor de aangekochte auto €4000 meer bij de merkdealer om evt garantieclaims hiermee op te kunnen vangen.

Je zou iets algemeens kunnen zeggen van niks bijzonders voor een auto met 2 ton .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

KlaasjeNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat je van een handelaar/garage ook een grotere onderzoeksplicht mag verwachten dan van een particulier?
Als er achteraf uitkomt dat je het toch wist heb je wel weer het probleem dat je niet kan roepen maar onderzoeksplicht, je had het immers moeten melden. Ook is er kans dat de garage dit op jou zou willen verhalen.

Naast dit alles is het ook alles behalve netjes.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:41
KlaasjeNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:54:
[...]

Dit is wel een beetje hoe ik erin sta. Bij particuliere verkoop zou ik hoe dan ook eerlijk zijn over gebreken. Bij een autohandelaar weet je dat ze ook het onderste uit de kan halen en bij de inruilprijs ook al grotendeels rekening zullen houden met eventuele (verborgen) gebreken. Wijs ik ze daar eigenhandig op, dan geef ik ze enkel munitie op basis waarvan ze de toch al gedrukte inruilprijs nog verder zullen drukken.
Als je er zo in staat waarom stel je de vraag dan of je daar eerlijk over moet zijn?ga er gewoon voor zou ik zeggen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:26
Ik zie geen "verborgen gebreken" in je lijst. Alles is voor een expert zo te zien / constateren. Een fatsoenlijke garage (/handelaar) heeft deze informatie dus niet nodig. Die weten echt wel welke gebreken een auto van deze leeftijd / kilometerstand heeft. Als ze twijfelen kunnen ze een rondje rijden of hem op de brug zetten. Mijn ervaring met inruilen van dit soort auto's is dat ze, als ze al kijken, alleen een rondje lopen en checken of er geen lampjes branden na het starten. De auto wordt in 99 van de 100 gevallen toch zo de handel in geduwd.

Overigens moet je er niet over liegen, als er om gevraagd wordt dan kan je altijd eerlijk antwoorden. Zelf begin ik er altijd mee dat het geen nieuwe auto is en ik geen expert ben, maar dat de mogelijke koper natuurlijk zelf mag kijken hoe en wat.

De garage calculeert dit simpelweg in met het motto "You win some, you lose some". Er is een reden waarom je zonder inruil over het algemeen een betere prijs (/korting) krijgt bij de aankoop van een andere auto. Die zogenaamd hoge inruilprijs wordt zo (ruimschoots) gecompenseerd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:47
Een garage hoeft letterlijk maar een stekker op het motormanagement in te pluggen om alle motorische problemen vast te stellen. Waarschijnlijk zal dan ook een lekkende uitlaat aan het licht komen.
Als de remmen een schurend geluid maken zou ik dat wel melden (piepen niet) maar ook dat kunnen ze vrij eenvoudig vaststellen (dikte van remschijven en blokken).
De garage maakt winst op overeenkomst dus daar mogen ze ook iets voor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Jij bent in dit geval niet de expert, de garage wel . En een auto met 2 ton op de teller die heeft gewoon karakter, en daar horen de piepjes en kraakjes die je beschrijft gewoon bij.

Als je bij de garage aan komt zetten en je zegt dat je 10 jaar oude wagen met twee ton op de teller wat geluidjes maakt tijdens het rijden, maar dat er geen lampjes branden en dat alles gewoon werkt dan ben je eerlijk in wat je zegt. De garage heeft experts/monteurs in dienst. Willen zij weten wat die geluidjes exact zijn dan zullen ze of een ritje moeten maken of de wagen op de brug zeggen. Niet negatief naar jou bedoeld, maar wanneer je zegt dat mogelijk een druklager vervangen met worden want de koppeling maakt soms geluid dan zal een monteur/expert je toch niet geloven daar jij maar een domme klant bent, en zij de expert :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:43
vogelmans schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:40:
Een garage hoeft letterlijk maar een stekker op het motormanagement in te pluggen om alle motorische problemen vast te stellen. Waarschijnlijk zal dan ook een lekkende uitlaat aan het licht komen.
Als de remmen een schurend geluid maken zou ik dat wel melden (piepen niet) maar ook dat kunnen ze vrij eenvoudig vaststellen (dikte van remschijven en blokken).
Haha een lekkende uitlaat opsporen met een uitleesapparaat , dit moet een 1 april grap zijn.
Remmenblokken schuren inderdaad over de remschijf zodat je remt 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:47
nuffy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:52:
[...]

Haha een lekkende uitlaat opsporen met een uitleesapparaat , dit moet een 1 april grap zijn.
Remmenblokken schuren inderdaad over de remschijf zodat je remt 🤡
Ligt eraan waar het lek zit, als het voor de Lambdasonde zit zal het motormanagement een foutcode geven. Vaak zitten er 2 Lambda censoren in de uitlaat.
Remmen hoor je normaal gesproken niet maar als de blokken zijn versleten dan geeft dat inderdaad een erg schurend geluid (metaal op metaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:48
Visgek82 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:
[...]

Jammer, die instelling. Dus jij gaat terwijl je het weet iemand oplichten?

Onthoud dan goed dat , als de verkoper (de garage dus) net zo'n soort is als jij, het uiteindelijke slachtoffer de koper is van de auto. Dus je naait niet alleen de dealer, maar ook de persoon die de auto koopt.
De gemiddelde autohandelaar naait je toch wel, maak jezelf niets wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:39
Op https://www.kentekencheck.nl/ is onbetaald al redelijk wat info te vinden en betaald nog meer.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
Marcel Br schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:39:
[...]

De gemiddelde autohandelaar naait je toch wel, maak jezelf niets wijs.
En dus moet je dan maar hetzelfde doen? Wat is er gebeurd met de eer aan jezelf houden? blijkbaar hebben mensen dat niet meer. en goed fatsoen al helemaal niet.

Slecht argument.

Pagina: 1