Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:19
Beste leden,

Ik ben bezig met een renovatie van een woning uit 1978. De woning is momenteel uitgerust met houten kozijnen waarin ventilatieroosters zijn aangebracht. De kozijnen zijn op diverse plekken rot, daarom willen we deze vervangen voor kunststof met triple glas. Ik wil het liefst geen roosters meer opnemen in deze ramen. Op de begane grond worden alle 6 de radiatoren verwijderd en wordt er vloerverwarming in de dekvloer gefreesd. Boven behouden we de radiatoren in badkamer en de 3 slaapkamers.

Ik wil graag ventilatie aanbrengen, en dacht eerst aan Ventilatie D. Ik heb hiervoor offertes opgevraagd, en de adviezen lopen wat uiteen. Aangezien het overal betonvloeren betreft wil ik liever niet teveel buizen door het huis trekken omdat ik dan koofjes moet gaan aanleggen. Wat ik nu had bedacht was om een afzuigbox (Itho CVE-S of Duco Silent/Focus) aan te leggen en kanalen te leggen naar de badkamer, de keuken en het toilet beneden. Om roosters te voorkomen dacht ik aan een sonair 3.0 in de multifunctionele ruimte beneden en 1 in de bovenste slaapkamer, om toch luchtaanvoer te voorzien. Ik weet niet hoe dit werkt i.c.m. een vraaggestuurde box.

Momenteel heeft het huis energielabel C. In de 50mm spouw is 45mm glaswol isolatie aanwezig, op het schuine dak ligt c.a. 4cm pur onder de pannen, en op het platte dak ligt ook een soortgelijke laag isolatie. De vloer willen we laten na-isoleren in de kruipruimte.

Denken jullie dat dit een redelijk plan is, of zouden jullie kiezen voor Ventilatie systeem D? Hoe zou ik dat eventueel kunnen oplossen qua aanvoer? Bijgaand plattegrond met de twee woonlagen, achter de badkamer zit een opslaghok waar ik met rode lijnen de kanalen heb aangegeven zoals ik het voor me zie. Ik kan vanaf dat hok ook direct door het dak naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXJSoJc8bZ6-Lb_UbVMbyMpxV3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg7T2oPMc8998M6sns4Kyad9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

De sonair is gewoon een 'luxe gat in de muur'. Het zorgt alleen voor (flink) wat meer geluidsdemping.
Type D is natuurlijk veel energie zuiniger en comfortabeler. Kun je misschien af met centraal inblazen in het trappenhuis/overloop? Het lijkt er namelijk op dat de trap open is naar de woonkamer / overloop. Anders zou je een flinke kier onder de deur kunnen maken. Wel zul je dan de slaapkamers nog moeten voorzien van ventilatie. Ofwel op hetzelfde systeem, ofwel met 'mixfans', of decentraal.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:19
Cr3ator schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:52:
De sonair is gewoon een 'luxe gat in de muur'. Het zorgt alleen voor (flink) wat meer geluidsdemping.
Type D is natuurlijk veel energie zuiniger en comfortabeler. Kun je misschien af met centraal inblazen in het trappenhuis/overloop? Het lijkt er namelijk op dat de trap open is naar de woonkamer / overloop. Anders zou je een flinke kier onder de deur kunnen maken. Wel zul je dan de slaapkamers nog moeten voorzien van ventilatie. Ofwel op hetzelfde systeem, ofwel met 'mixfans', of decentraal.
Centraal inblazen op de overloop zou zeker kunnen. Dan moet ik echter ook gaan afzuigen in de "multifunctionele ruimte" en in de slaapkamers. Daar heb ik in het huidige plan geen rekening mee te houden, en dat bespaart heel wat koofjes door de woning. Mixfans is nieuw voor me, maar zoals ik het nu begrijp moet ik dan wel elke kamer kunnen verbinden met de centrale hal? De overloop krijgt een extra deur bovenaan de trap rechts. Daarmee is de slaapkamer (bovenin) dus 2 deuren verder dan de hal.