Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:24
Beste tweakers,

Aangezien mijn nieuwbouwwoning over een aantal maanden wordt opgeleverd, ben ik me aan het oriënteren op het uitbreiden van de op te leveren installatie. Vanuit de bouw worden 3 x Jinko All Black geleverd. De twee bedrijven/offertes waar ik nu op uit ben gekomen kunnen deze ook leveren en de huidige panelen meenemen in de installatie.
Foto’s
Aangezien het huis nog niet is opgeleverd, hieronder de opstelling die ons het meest logisch lijkt en het maximaal aantal panelen mogelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa-BTla8g6wfT58Z_xS78AtAqGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zNPcFvMpq5jHoJ8xT7rmYhDE.jpg?f=user_large
Beschikbare dakruimte
Op de zuidzijde zijn er 12 panelen mogelijk, waarvan 3 al vanuit de bouw worden geleverd. Op de noordzijde kunnen we er vanwege o.a. dakraam 9 kwijt.
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Nog geen idee aangezien we er nog moeten gaan wonen. Maar aangezien het gasloos is verwachten we een hoog jaarverbruik van minimaal 6000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Max budget van €6000,-.
Verder willen we, gezien de relatief lage prijs voor zonnepanelen op dit moment het dak zo vol mogelijk leggen. Verder is de meerprijs voor een hybride omvormer relatief klein, dus hebben we deze ook mee laten nemen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil de installatie laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Het bijhouden door middel van HomeAssistant heeft de voorkeur.
Reeds verkregen offertes
Op dit moment houden we onderstaande twee offertes over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25R4aHoJ9qUdylxdP2lMJm4ZUAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIwloKy3okB57JSOyECgis2I.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou aan de noordkant de panelen ook gewoon in portrait zetten. Dan krijg je niet zo’n lelijke lappendeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 31-03-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Sethro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:37:
Ik zou aan de noordkant de panelen ook gewoon in portrait zetten. Dan krijg je niet zo’n lelijke lappendeken.
Dan kan ik wel 2 panelen minder kwijt.. Zeker die 2 extra panelen zijn qua prijs verwaarloosbaar, dus vind ik dan toch ergens zonde om niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43
Naast lelijke lappendeken geeft het ook een prutserige en beetje gierige indruk, en dat op nieuwbouw.
Maar he, het wordt jouw huis, en ik hoef er niet naar te kijken :+

Heb je geen schuurtje oid waar je nog panelen op kwijt kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
WackoH schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:39:
Naast lelijke lappendeken geeft het ook een prutserige en beetje gierige indruk, en dat op nieuwbouw.
Maar he, het wordt jouw huis, en ik hoef er niet naar te kijken :+

Heb je geen schuurtje oid waar je nog panelen op kwijt kunt?
Begin nu toch wel te twijfelen over het legplan na jullie opmerkingen. Ook mijn vriendin was er al niet heel erg over te spreken, dus we gaan nu toch alle panelen horizontaal of verticaal leggen.

Horizontaal zou er dan zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MffxTe4DwqGwF1xMtqtNDpYZu6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mLTYdl4neNFXcNHHJIgJRtB6.png?f=user_large

Verticaal zou betekenen bovenste rij 3 panelen en daaronder 2 rijen van 2. Dus 1 paneel minder dan horizontaal.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
max-96 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:08:
[...]

Begin nu toch wel te twijfelen over het legplan na jullie opmerkingen. Ook mijn vriendin was er al niet heel erg over te spreken, dus we gaan nu toch alle panelen horizontaal of verticaal leggen.

Horizontaal zou er dan zo uit zien:
[Afbeelding]

Verticaal zou betekenen bovenste rij 3 panelen en daaronder 2 rijen van 2. Dus 1 paneel minder dan horizontaal.

Wat vinden jullie?
Zou je er niet 3 kwijt kunnen op dat kleine platte dak? Dat ziet er denk ik een stuk netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Antonl91 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:39:
[...]

Zou je er niet 3 kwijt kunnen op dat kleine platte dak? Dat ziet er denk ik een stuk netter uit.
Zou kunnen, maar dan hebben we hier wel schaduw op vanwege de gevel. Aangezien het al panelen op noord zijn, is dit dan niet echt meer de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

max-96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Dan kan ik wel 2 panelen minder kwijt.. Zeker die 2 extra panelen zijn qua prijs verwaarloosbaar, dus vind ik dan toch ergens zonde om niet te doen.
Die laatste 2 panelen kosten het minste, maar leveren ook het minste op. In de zomer zit je accu toch al rond lunchtijd vol, en terugleveren levert amper iets op. In de winter is de opbrengst verwaarloosbaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Illusion schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:43:
[...]

Die laatste 2 panelen kosten het minste, maar leveren ook het minste op. In de zomer zit je accu toch al rond lunchtijd vol, en terugleveren levert amper iets op. In de winter is de opbrengst verwaarloosbaar.
Heb je inderdaad gelijk in. Van die lappendeken zien we dan ook af.
De vraag is nu of we alles horizontaal of alles verticaal laten leggen. Waarbij we met horizontaal dus een paneel extra kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik vind de opbrengst op noord niet heel veel doen.
Hieronder een plotje van vandaag met het percentage t.o.v. het aantal wattpiek.
Persoonlijk zou ik die van noord skippen en dat geld gebruiken voor een accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coUAg36Y2DHDfMF8eQ_PgSWJxJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gaz1KCx55hZc2cbIPekTyurx.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Tinusvolkel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:50:
Ik vind de opbrengst op noord niet heel veel doen.
Hieronder een plotje van vandaag met het percentage t.o.v. het aantal wattpiek.
Persoonlijk zou ik die van noord skippen en dat geld gebruiken voor een accu.

[Afbeelding]
Interessante grafiek! Je ziet wel dat ze eind van de middag wel wat op beginnen te brengen, als die op zuid weg beginnen te vallen. Logisch ook vanwege de stand van de zon natuurlijk.
Vanwege de hele lage prijs van panelen op dit moment, in combinatie met het wegvallen van salderen, lijken mij panelen op noord wel nog interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
max-96 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:23:
[...]

Interessante grafiek! Je ziet wel dat ze eind van de middag wel wat op beginnen te brengen, als die op zuid weg beginnen te vallen. Logisch ook vanwege de stand van de zon natuurlijk.
Vanwege de hele lage prijs van panelen op dit moment, in combinatie met het wegvallen van salderen, lijken mij panelen op noord wel nog interessant.
Wanneer is je huis klaar? Komende maanden? Anders blijft er maar 1 jaar over voor effectief salderen. Als je van een levensduur van 25 jaar uit gaat, zou ik mijn keuze niet laten leiden door wat er enkel het 1e jaar nog kan. Enige uitzondering als je het al zo ver terug kunt verdienen in het 1e jaar dat je het daarna wel ziet.

Panelen op noord gaat na het salderen waarschijnlijk weinig opleveren, want die doen het enkel aardig in hoog zomer en dan heb je toch al een PV-overschot. PV op de platte dak is een relatief dure upgrade, want dan kan je niet meer af met een standaard string omvormer. De enige manier dat noord rendabel kan zijn is als je het systeem zo goedkoop mogelijk houdt, dus string omvormer zonder optimizers.

En leg die panelen ajb netjes neer, nieuwbouw huis met 'Tetris gone wrong' is echt geen porum.

[ Voor 3% gewijzigd door Oilman op 03-04-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Oilman schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:44:
[...]

Wanneer is je huis klaar? Komende maanden? Anders blijft er maar 1 jaar over voor effectief salderen. Als je van een levensduur van 25 jaar uit gaat, zou ik mijn keuze niet laten leiden door wat er enkel het 1e jaar nog kan. Enige uitzondering als je het al zo ver terug kunt verdienen in het 1e jaar dat je het daarna wel ziet.

Panelen op noord gaat na het salderen waarschijnlijk weinig opleveren, want die doen het enkel aardig in hoog zomer en dan heb je toch al een PV-overschot. PV op de platte dak is een relatief dure upgrade, want dan kan je niet meer af met een standaard string omvormer. De enige manier dat noord rendabel kan zijn is als je het systeem zo goedkoop mogelijk houdt, dus string omvormer zonder optimizers.

En leg die panelen ajb netjes neer, nieuwbouw huis met 'Tetris gone wrong' is echt geen porum.
Huis is inderdaad over een maand of 3 a 4 klaar, dus kunnen nog even profiteren van het salderen. Ik wil inderdaad het systeem zo goedkoop mogelijk maken door middel van een string omvormer.

Het netjes wegleggen van de panelen vind ik lastig in hoe dit dan te doen. De lappendeken uit mijn openingspost ziet er bij nader inzien inderdaad niet uit. Maar ik vind het tweede voorbeeld met alles horizontaal er best net uit zien. Of heb je hier een beter idee in?
Pagina: 1