Annuleren vloer + legservice nog mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:38
Hola,

Door omstandigheden (kosten en oplevering woning) zou ik graag mijn aankoop van de vloer + legservice willen annuleren, deze is gekocht bij een relatief grote keten. Ik heb in februari akkoord gegeven op een offerte, zonder aanbetaling of handtekening o.i.d.
In de voorwaarden staat niks over het annuleren van de bestelling voordat de vloer in mijn woning ligt, er staat alleen in dat de planning niet aangepast kan worden als de legservice binnen 2 weken plaatsvind, dit is niet het geval (pas in mei).

Nu wil ik graag van vloer switchen door de omstandigheden, is het mogelijk om de andere aankoop van de vloer te ontbinden denken jullie?

Beste antwoord (via rens-br op 03-04-2025 13:27)

• wErudite
De keuze gemaakt om toch gewoon even fysiek langs te rijden en in gesprek te gaan. De omstandigheden uitgelegd en zij waren erg coulant. Alles is kosteloos geannuleerd.

Bedankt aan alle Tweakers voor het reageren op mijn vraag. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:11
Hoe het in je eigen woorden staat is het antwoord Ja.
Misschien even contact opnemen met de betreffende winkel? Die willen je vast het beste helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet welke partij maar als je wel mag verplaatsen zeg je gewoon dat je huis pas in 2089 wordt opgeleverd.. gezien betaling achteraf is ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:14:
Hoe het in je eigen woorden staat is het antwoord Ja.
Misschien even contact opnemen met de betreffende winkel? Die willen je vast het beste helpen.
Hoe kom je daarbij? Als je niets hebt afgesproken in de voorwaarden, dan lijkt mij dat 7:764 BW van toepassing is. Je kunt dus ‘opzeggen’ (let op, dat is niet ontbinden of annuleren). Dan moet er gewoon betaald worden voor zover de aannemer al kosten heeft gemaakt.

Een andere route is ontbinden, maar ook hier: als er niets is afgesproken geldt de wettelijke route, en zul je dus een geldige grond voor ontbinding moeten hebben. Die is er niet volgens wat de TS nu schrijft. Zie ook 6:265 BW.

Dus nee, je kunt niet zomaar onder de overeenkomst uit als je daar buiten de algemene voorwaarden die je beschrijft, niets over hebt afgesproken.

Bovenstaand betoog gaat uit van een overeenkomst tot aanneming van werk. Dat is wat ingewikkeld te overzien als je hier niet alle details kunt delen, maar er zullen dus wat bepalingen uit die titel van het BW van toepassing zijn op de overeenkomst die je gesloten hebt, en dat maakt dat je er dus niet ‘zomaar’ onderuit kunt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kurkentrekker op 31-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Kurkentrekker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Hoe kom je daarbij? Als je niets hebt afgesproken in de voorwaarden, dan lijkt mij dat 7:764 BW van toepassing is. Je kunt dus ‘opzeggen’ (let op, dat is niet ontbinden of annuleren). Dan moet er gewoon betaald worden voor zover de aannemer al kosten heeft gemaakt.

Een andere route is ontbinden, maar ook hier: als er niets is afgesproken geldt de wettelijke route, en zul je dus een geldige grond voor ontbinding moeten hebben. Die is er niet volgens wat de TS nu schrijft. Zie ook 6:265 BW.

Dus nee, je kunt niet zomaar onder de overeenkomst uit als je daar buiten de algemene voorwaarden die je beschrijft, niets over hebt afgesproken.

Bovenstaand betoog gaat uit van een overeenkomst tot aanneming van werk. Dat is wat ingewikkeld te overzien als je hier niet alle details kunt delen, maar er zullen dus wat bepalingen uit die titel van het BW van toepassing zijn op de overeenkomst die je gesloten hebt, en dat maakt dat je er dus niet ‘zomaar’ onderuit kunt.
Dan is het antwoord toch nogsteeds Ja?. Er kunnen wel kosten aan verbonden zijn maar dat krijg je van de andere partij dan ook te horen. Vaak is de andere partij coulanter als je het andere product ook bij hun koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Cave_Boy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 05:57:
[...]

Dan is het antwoord toch nogsteeds Ja?. Er kunnen wel kosten aan verbonden zijn maar dat krijg je van de andere partij dan ook te horen. Vaak is de andere partij coulanter als je het andere product ook bij hun koopt.
De TS vraagt of hij de overeenkomst kan ontbinden. Dat kan hij niet op grond van wat hij heeft geschreven. Als je tegelboer het zelf ook wil dan kan dat natuurlijk wel, er is geen wet die zegt dat die vloer er moet komen als niemand hem meer wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Kurkentrekker schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:48:
[...]

De TS vraagt of hij de overeenkomst kan ontbinden. Dat kan hij niet op grond van wat hij heeft geschreven. Als je tegelboer het zelf ook wil dan kan dat natuurlijk wel, er is geen wet die zegt dat die vloer er moet komen als niemand hem meer wil.
Daarom staat het toch ook het zinnetje hoe het in zijn eigen woorden is Ja. Ik wil ook best wel geloven dat er ergens overheen is gekeken. Maar daar kom je dan ook achter met overleg. Wat ook staat gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44
Het antwoord gaat hier zijn dat je volstrekt van de coulance van de leverancier waarmee je de overeenkomst gesloten hebt afhankelijk bent. Bij niet-online gesloten overeenkomsten bestaat er namelijk geen recht op ontbinding anders dan de in de wet voorziene zaken als niet-nakoming en onvoorziene omstandigheden.

Dat je nog geen aanbetaling hebt gedaan of geen handtekening hebt gezet is weliswaar lastig voor het bewijs van het bestaan van de overeenkomst, maar uit andere omstandigheden zoals bevestiging middels een email kan ook de wilsuiting tot het aangaan van de overeenkomst blijken.

Praten met die leverancier dus. En met honing vang je meer vliegen dan met azijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe is het afgelopen @wErudite?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +26 Henk 'm!

• wErudite
De keuze gemaakt om toch gewoon even fysiek langs te rijden en in gesprek te gaan. De omstandigheden uitgelegd en zij waren erg coulant. Alles is kosteloos geannuleerd.

Bedankt aan alle Tweakers voor het reageren op mijn vraag. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fijn om te horen dat menselijkheid werkt en bestaat! :>

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44
Fijn om te horen dat het gelukt is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1