Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-08 10:47
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een onderhoudsbeurt laten uitvoeren op mijn gaswandketel, maar was hierbij zelf niet aanwezig. Na het onderhoud merkte ik een probleem op en ik vraag me af of dit te maken heeft met de uitgevoerde werken. Ik heb enkele foto's en video's gemaakt waarop het probleem zichtbaar is.
https://photos.app.goo.gl/DNugYuAiM7aaV2Pd9

Volgens mijn opzoekingswerk lijkt de fout eerder een gasfout te zijn dan een lek. Opvallend is dat de plek waar ik een mogelijk lek zie, geen roest vertoont. Daarom heb ik een aantal vragen:

Kan iemand op basis van de foto's en video's bevestigen of mijn vermoeden juist is?

Hoe vaak komt een dergelijk probleem voor en wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?

Is dit probleem te herstellen of moet de ketel echt vervangen worden?

Daarnaast overweeg ik om de ketel te vervangen en ben ik op zoek naar advies:

Wat is een geschikt model ter vervanging van mijn huidige ketel?

Waar moet ik op letten bij de keuze van een nieuwe ketel?

Heeft iemand aanbevelingen voor modellen?

Tot slot zoek ik een aannemer in de regio Aalst die de installatie en aansluiting kan verzorgen. Heeft iemand hier ervaring mee en een idee van de kosten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Wat een vreemde vragen allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03:28
Die is overleden, warmtewisselaar is lek.
Dit kan door onderhoud gebeurd zijn, maar ook door ouderdom of een combi van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

@K0ZZM0 welk type en hoe oud?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Vaillant EcoTec Pro VCW28
Leeftijd weet ik niet, wss +-15j ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door K0ZZM0 op 31-03-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

K0ZZM0 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Vaillant EcoTec Pro VCW28
Leeftijd weet ik niet, wss +-15j ofzo
Na 15 jaar is vervangen wel een goede optie, die dingen slijten namelijk door de zuren van de rookafvoer en weet ik veel. Dus je onderhoudskosten lopen op en het rendement neemt waarschijnlijk af. Als je er eentje neemt met dezelfde capaciteit (CW3 of 4 oid) en hetzelfde merk zou het redelijk plug and play te vervangen moeten zijn lijkt me. Vraag een paar offertes op met onderhoud.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je ketel er zo uitzag als op de eerste foto dan is er al een poosje geen onderhoud gedaan.
Wisselaar lek en einde show.
Hij kan zijn gaan lekken met het onderhoud, als de wisselaar zo goed als doorgerot is en je haalt daar een borstel over kan dat wel gebeuren.
Dat ligt niet aan de installateur, zo'n konijnenketel is na 13 jaar dan klaar.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
franssie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Na 15 jaar is vervangen wel een goede optie, die dingen slijten namelijk door de zuren van de rookafvoer en weet ik veel. Dus je onderhoudskosten lopen op en het rendement neemt waarschijnlijk af. Als je er eentje neemt met dezelfde capaciteit (CW3 of 4 oid) en hetzelfde merk zou het redelijk plug and play te vervangen moeten zijn lijkt me. Vraag een paar offertes op met onderhoud.
Bedankt voor je reactie en advies!

Ik ben inderdaad op zoek naar een vervangtoestel en zou graag meer informatie krijgen over mogelijke opties. Heb je of iemand anders aanbevelingen voor betaalbare condenserende ketels die een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden? Als er online links beschikbaar zijn naar geschikte modellen, zou dat heel handig zijn.

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met het afvoerkanaal. Is dat bij een nieuwe ketel eenvoudig aan te sluiten, zeker als het een plug-and-play vervanging betreft? Of moet ik daar ook rekening houden met extra aanpassingen? Is het huidige model een condenserende ketel want ik heb gelezen dat die een ander afvoerkanaal nodig hebben.

Ik vind het jammer dat de vorige eigenaar blijkbaar nooit onderhoud heeft laten uitvoeren en dat ik nu onverwacht voor deze kost sta. Ik wil daarom een zo betaalbaar mogelijke oplossing vinden. De persoon die het onderhoud uitvoerde, sprak over een kost tussen de €4000 en €6000, wat me veel lijkt als ik online vergelijkbare toestellen zie voor iets meer dan €1000.

Bijvoorbeeld, ik kwam deze tegen:
Vaillant CV ketel

Hoe kan ik te weten komen of deze gewoon plug en play kan gebruiken om de huidige te vervangen , dan praat ik ook over de afvoer of die al dan niet condenserend is. De ketel bevindt zich in een appartementsgebouw, waardoor ik volgens mij geen optie heb om met de afvoer veel aan te passen en dus de bestaande uitgang moet gebruiken.

Tot slot, kent iemand een installateur of heeft iemand contactgegevens van een betrouwbare vakman in België, regio Aalst, die zo’n toestel voor een eerlijke prijs kan plaatsen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

4000 is ridicuul veel, ik had dacht ik iets van 1500 betaald. Helaas woon ik niet bij jou in de buurt, dus kan ik niemand aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ik heb intussen iemand gevonden die het stuk die lekt volledig kan vervangen.... 700-800 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ik heb ook een voorstel gekregen om de ketel te vervangen, wat vinden jullie van deze offerte? DE ONTVANGST VAN DE KETEL MOET DOOR U WORDEN UITGEVOERD

Verplaatsing: € 70,00 | Aantal: 1 | Subtotaal excl. btw: € 70,00 | Btw (6%): € 4,20 | Totaal incl. btw: € 74,20

Forfaitaire installatiekosten
Plaatsing van de ketel: € 600,00 | Aantal: 1 | Subtotaal excl. btw: € 600,00 | Btw (6%): € 36,00 | Totaal incl. btw: € 636,00

Materialen
Ecotec pro vcw286/5-3 (gascondensatieketel, 24kW, Ref. 844848)
Prijs: € 1.853,20 | Korting: 30% | Subtotaal excl. btw: € 1.297,24 | Btw (6%): € 77,83 | Totaal incl. btw: € 1.375,07

Kogelafsluiter voor gas met schroefverbinding (argb)
Prijs: € 40,87 | Korting: 15% | Subtotaal excl. btw: € 34,74 | Btw (6%): € 2,08 | Totaal incl. btw: € 36,82

TF1 Compact filter + Filter Fluid 500 ml en 2 afsluiters (22 mm)
Prijs: € 234,76 | Korting: 15% | Subtotaal excl. btw: € 199,55 | Btw (6%): € 11,97 | Totaal incl. btw: € 211,52

Diverse kosten: € 40,00 | Aantal: 1 | Btw (6%): € 2,40 | Totaal incl. btw: € 42,40

Samenvatting
Totaal excl. btw: € 2.241,53
Btw (6%): € 134,49
Totaal incl. btw: € 2.376,02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Al een stuk beter dan 4000, de mijne was ook al even terug (denk jaar of acht)en alles wordt duurder natuurlijk. Lijkt mij beter dan aan repareren voor 800.
Een tweede offerte helpt natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:14
Zelf zou ik voor een nieuwe gaan. Ketel is al even oud dus kans dat er een volgende reparatie komt (gelet op het onderhoud dan niet gedaan is) lijkt best wel aanwezig te zijn.

€ 2376,- is niet heel gek lijkt me. Je zou nog even kunnen kijken of de ketel een beetje marktconform wordt aangeboden. Bovendien met alle ontwikkelingen zal het zeker niet goedkoper worden.
De installateur wil ook wat verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ik gun iedereen natuurlijk zijn winstmarge, als ik marktconform kijk is hij de goedkoopste maar ook met veel verschil. De eerste die het 'onderhoud' heeft uitgevoerd had het over 4000-6000 euro, deze namiddag komt nog iemand en die zei ook dat het onder de 3000 onmogelijk is dus ik vermoed dat hij ook snel boven die 4000 zal zitten. Dus ik twijfel om nog iemand te laten komen. Het probleem is dat ik dit appartement verhuur en natuurlijk de persoon intussen zonder warm water en chauffage zit en wens dit asap op te lossen... Als Belg wonende in Vlaanderen heb ik de indruk dat aannemers in Vlaanderen veel duurder zijn dan in Brussel of Wallonië, ik begrijp ook niet goed waarom... ook in Nederland lijken de prijzen lager, maar die komen meestal niet tot hier om werken uit te voeren.... 'k begrijp niet goed in een klein landje zoals dat van ons dat er zo'n groot verschil in prijzen kan zijn. Ik zag net in het nieuws dat de regering een wetsvoorstel wil doorvoeren om gas in de toekomst te beperken door de BTW van 6% bij vervanging op te drijven naar 21% voor woningen ouder dan 10j. Reden te meer om die dan nu nog te vervangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:14
K0ZZM0 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:55:
Ik gun iedereen natuurlijk zijn winstmarge, als ik marktconform kijk is hij de goedkoopste maar ook met veel verschil. De eerste die het 'onderhoud' heeft uitgevoerd had het over 4000-6000 euro, deze namiddag komt nog iemand en die zei ook dat het onder de 3000 onmogelijk is dus ik vermoed dat hij ook snel boven die 4000 zal zitten. Dus ik twijfel om nog iemand te laten komen. Het probleem is dat ik dit appartement verhuur en natuurlijk de persoon intussen zonder warm water en chauffage zit en wens dit asap op te lossen... Als Belg wonende in Vlaanderen heb ik de indruk dat aannemers in Vlaanderen veel duurder zijn dan in Brussel of Wallonië, ik begrijp ook niet goed waarom... ook in Nederland lijken de prijzen lager, maar die komen meestal niet tot hier om werken uit te voeren.... 'k begrijp niet goed in een klein landje zoals dat van ons dat er zo'n groot verschil in prijzen kan zijn. Ik zag net in het nieuws dat de regering een wetsvoorstel wil doorvoeren om gas in de toekomst te beperken door de BTW van 6% bij vervanging op te drijven naar 21% voor woningen ouder dan 10j. Reden te meer om die dan nu nog te vervangen....
Is zeker veel verschil. In het noordelijker Nederland. Ze weten gewoon dat ze je beet hebben. Het is stuk. Optie is maken of vervangen. Sommige zullen daarmee de prijs weer opdrijven.
Vervangen van een ketel zijn de kosten aan materiaal die kun je zelf wel opzoeken, of op basis van de eerste offere pakken.
Een beetje monteur heeft dit in een dag wel gedaan. Dan hoeft hij zich denk ik niet druk te maken en kan vrij rustig aan doen.
Prijzen in NL verschillen ook enorm hoor. Het is ook maar net of ze het werk WILLEN aannemen. Een groot project met 30 ketels vervangen is simpelweg soms interesanter.

Succes met je keuze. Ik denk dat je met de offerte die je hebt van 2376 een mooi iets heb en een handtekening moet zetten als je de centen heb en als ze snel kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Snap ik, ik wil gewoon ook niet bedrogen uitkomen. Want een goede prijs kan iedereen opstellen maar goed werk is wat anders natuurlijk.
Er zijn een aantal dingen in de algemene voorwaarden die aangepast wil zien voor ik met de offerte akkoord ga. Ze zeggen altijd: 'goeie afspraken maken goeie vrienden' ;)

Btw-nummer vind ik niet terug op de offerte, het bedrijf online wel en het ziet er financieel wel gezond uit.
Er staat bv. geen opleveringstermijn in, er staat in dat ik verantwoordelijk ben als het materiaal stuk gaat tijdens het transport. Alsook lijken mij een aantal boete clausules bij niet betaling in strijd met de wetgeving, maar daar maak ik mij geen zorgen over omdat ik er niet vanuit ga dat ik te laat ga betalen. Doch wens ik een aantal van hun aankoopvoorwaarden expliciet verandert zien om op een eerlijke manier te starten. Ik heb in het verleden soms problemen gehad omdat ik er altijd vanuit ging dat mensen op een eerlijke manier te werk gingen, maar helaas... Ook zie ik graag vermeld staan dat ze bij onvoorziene extra kosten mijn schriftelijke toestemming moeten krijgen, in hun algemene voorwaarden staat er dat ik hier automatisch mee akkoord ga. Stel dat ze dit niet wensen aan te passen, dan denk ik toch misschien enkel het risico te nemen voor de herstelling van 800 euro te gaan ipv een risico van 2.3k denk ik. Iemand hier die soms vraagt om algemene verkoopsvoorwaarden aan te passen? Ik heb hier gelukkig, maar 1 of 2 keer een slechte ervaring mee gehad maar wens dit niet nog eens mee te maken, daarom wens ik vooraf duidelijke afspraken te maken.... opmerkingen of bedenkingen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ter info, intussen heb ik de ketel toch laten installeren.
Alles werkt naar behoren....
Bedankt voor ieders hulp
Pagina: 1