Nieuwe vaatwasser - welk merk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Goed, onze vaatwasser is aan vernieuwing toe. Volgens mij zit de huidige er al sinds 2014 in. Dit is een Miele met een warmwater aansluiting, welke we overigens nu niet gebruiken. Weinig minpunten, behalve dat de vaat simpelweg niet goed droog is, maar dat gaat vaak om plastic en dat is bij meer vaatwassers het geval.

De huidige vaatwasser is een Miele G 4262 SCVi, deze is door de consumentenbond getest in 2017, maar ik weet de exacte leeftijd niet. Toen we het huis kochten in 2018 zat deze vaatwasser er al in.

Vooropgesteld: ik heb geen probleem om een Miele van 1300 euro aan te schaffen (niet dat ik miljonair ben maar als dat daadwerkelijk een meerwaarde heeft kan ik ook rechtvaardigen), maar kan simpelweg niet wijs worden over wat het juiste is. Al onze huidige apparatuur is ook van Miele. Veel eisen hebben we niet, maar het is natuurlijk fijn als de vaatwasser een mooi tijdje meegaat.

Wat we zoeken is een vaatwasser met een goede droogfunctie en een besteklade, hoe dan ook.

Wat betreft de droogfunctie (mijn bron is op dit moment alleen even de Coolblue website): Miele heeft geen zoelietfunctie, waar Siemens en Bosch dat wel hebben. Miele doet wel aan de ventilatietechniek waarbij de vaatwasser een stukje open gaat als hij klaar is.

De Miele's op Coolblue hebben nagenoeg geen verschil, af gezien dat de maixmale diameter van het servies in de bovenste lade bij de 19cm en bij de ander 23cm kan zijn, en er is nog de optie om automatisch vaatwasmiddel te doseren, hoewel we op dit moment tabletten gebruiken overwegen we om te switchen als die vaatwasser een goede optie lijkt te zijn.

Als ik de Bosch SBD8T (series 8) in de vergelijking doe zie ik daar ook weinig afwijking. Deze heeft bijvoorbeeld wel binnenverlichting of vloerprojectie maar verbruikt ook 1000 liter water meer over een heel jaar met de berekening van CB ten opzichte van de Miele.

Mijn hamvraag is eigenlijk: Is een Miele echt zoveel meer waard? Meer mensen hebben die vraag wel gesteld maar ik kom er niet echt uit.

Bosch: https://www.coolblue.nl/product/958114/bosch-sbd8tcx04e.html
Miele: https://www.coolblue.nl/p...g-7672-sc-vi-autodos.html
Miele: https://www.coolblue.nl/p...77-sc-vi-xxl-autodos.html

Nog extra info: we zijn hier met 5 mensen dus hij staat relatief vaak aan. Ik verwacht natuurlijk geen pasklaar antwoord maar het is echt heel moeilijk om bepaald eigenschappen te ontdekken (of niet) waardoor ik mijn keuze voor een Bosch, Miele of bijvoorbeeld Siemens goed kan rechtvaardigen. Ik hoop vooral op wat ervaringsdeskundigen die een beetje extra informatie kunnen verschaffen waardoor ik weer een stapje verder in het keuzeproces kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:08
Deze miele is goedkoper dan de Bosch
https://www.coolblue.nl/p...nishoogte-80-5-87-cm.html

Jouw keuze heeft een app, mss handig voor eigen gebruik zonnepanelen of goedkope momenten

Succes met de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je vaatwasser is uit 2018 (adhv serienummer kan een Miele dealer dat beter controleren).
uitvoering: Miele G 4262 SCVi Active

Een nieuwe maakt de vaat echt niet droger.

Daarnaast zal de bosch waarschijnlijk niet eens passen.

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 31-03-2025 19:16 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt me niet dat deze vaatwasser al aan vervanging toe is. Is ook niet echt duurzaam.

Ik heb recentelijk mijn 2014 Miele vaatwasser nog gerepareerd. (Kapotte drukregelaar).

Ik zou hem niet vervangen.

Bij ons wordt ook niet alles compleet droog maar ik klop het af aan mijn broek en dan is het droog genoeg om de kast in te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
FreakNL schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:44:
Het lijkt me niet dat deze vaatwasser al aan vervanging toe is. Is ook niet echt duurzaam.

Ik heb recentelijk mijn 2014 Miele vaatwasser nog gerepareerd. (Kapotte drukregelaar).

Ik zou hem niet vervangen.

Bij ons wordt ook niet alles compleet droog maar ik klop het af aan mijn broek en dan is het droog genoeg om de kast in te gaan.
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht oprecht dat hij ouder was maar ik had niet op de Pricewatch gekeken. Het ‘bakje’ van de glansspoelmiddel lijkt lek te zijn, ik kan beter onderzoeken of daar iets mee te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:52

jjust

Het leven is een strijd

Als je toch voor een nieuwe gaat let dan op dat de besteklade niet bij alle Miele vaatwassers uitneembaar is. Daarnaast is de vaat uit mijn nieuwe Miele een stuk minder droog dan uit mijn oude. Nu was mijn oude vaatwasser wel een stuk ouder dan die van jou maar wellicht toch iets om op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Deur openen als die klaar is klinkt leuk.. Alleen met een inbouwvaatwasser,
gooi je dus elke keer na een vaatje draaien een bak vocht tegen de onderkant van je keukenblad,

Ooit wel eens machines gezien welke een luchtuitblaas opening in de schopplint hadden,

Lijkt me beter dan de deur openen...

(ja mijn etna doet ook z'n deur open tezij ik het uitzet elke ronde weer...)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:32:
gooi je dus elke keer na een vaatje draaien een bak vocht tegen de onderkant van je keukenblad,
dan zijn de installatie instructies/vereisten niet opgevolgd.

In veel gevallen moet ik eerst de problemen, die keuken installateurs hebben veroorzaakt, oplossen voordat ik de nieuwe vaatwasser plaats.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rscheper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht oprecht dat hij ouder was maar ik had niet op de Pricewatch gekeken. Het ‘bakje’ van de glansspoelmiddel lijkt lek te zijn, ik kan beter onderzoeken of daar iets mee te doen is.
Even serieus: IS dat écht je enige rede om een complete Miele vaatwasmachine te gaan (laten?) vervangen?

:o

Miele heeft eigen magazijnen vól liggen met onderdelen welke geschikt zijn tot ooit wel 40 jaar oude machines

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 10:16
Ik gebruik al jaren all-in-one blokjes. Geen geklooi met zout en glansspoelmiddel. Veel makkelijker toch?

Wat betreft de vraag: ik weet precies hoe ik onze Siemens efficiënt ingepakt krijg, bij andere merken lukt dat (op vakantie) altijd minder goed. Dus de volgende wordt weer een Siemens.
Mijn ouders hadden laatst een nieuwe (Etna of Atag?) waarbij alle programma's korter dan 2 uur geen droogfunctie hadden. Daar heb je ook helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-04 10:55
Gebruiken hier een NEFF XL model. Hebben daar bij aanschaf een besteklade meteen toe laten voegen. Uiterst tevreden maar sommige plastic items worden inderdaad niet helemaal droog.

Hebben destijds niet gekozen voor een die zelf open gaat staan en voor zooliet. Ik begreep dat plastic ook met zooliet niet helemaal droog wordt en een vaatwasser die open gaat staan vinden wij met katten geen fijn idee (geen idee wat het effect is op de fineerlaag van keukens wanneer die warmte eruit komt maar dat was geen reden om het niet te doen aangezien we wel een fullsteam oven hebben laten inbouwen ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rscheper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Dus @rscheper je vraag is niet relevant meer begrijp ik? :)

En bakje glasspoelmiddel idd zsm laten repareren. Als dat doorlekt vreet het zo door metaal heen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 11:44
Niet het antwoord op je vraag, maar let goed op de inbouwmaten. De Bosch die je linkt past bijvoorbeeld in een nishoogte van 86,5 - 92,5 cm en de eerste Miele die je linkt past in een nishoogte van 80,5 - 87 cm. Het kan zijn dat jouw nishoogte tussen de 86,5 en 87 cm ligt, waardoor ze allebei passen, maar wil je er toch voor de zekerheid op attenderen O-) . Ook hoogte van het frontpaneel is belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Jaer288 op 09-04-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
The Eagle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:37:
[...]

Dus @rscheper je vraag is niet relevant meer begrijp ik? :)

En bakje glasspoelmiddel idd zsm laten repareren. Als dat doorlekt vreet het zo door metaal heen :X
Niet meer in de zin van vervanging! Ik wil graag iedereen bedanken voor de reacties! Ik had namelijk zo een nieuwe gekocht terwijl dat hartstikke zonde is. Tevens heb ik, ondanks dat we wel die blokjes hadden, nooit doorgehad dat er vaatwasblokjes zijn met glansspoelmiddel erin. Ik zal het bakje laten repareren maar wel de huidige vaatwasser blijven gebruiken. Dus jullie reacties hebben me wel andere inzichten gegeven waar ik blij mee ben.

Vor nu ben ik blij, nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

schumacher schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:40:
Ik gebruik al jaren all-in-one blokjes. Geen geklooi met zout en glansspoelmiddel. Veel makkelijker toch?

Wat betreft de vraag: ik weet precies hoe ik onze Siemens efficiënt ingepakt krijg, bij andere merken lukt dat (op vakantie) altijd minder goed. Dus de volgende wordt weer een Siemens.
Mijn ouders hadden laatst een nieuwe (Etna of Atag?) waarbij alle programma's korter dan 2 uur geen droogfunctie hadden. Daar heb je ook helemaal niets aan.
All in one blokjes met folie zijn IMO niet best voor je vaatwasser. Vooral je leidingen kunnen er last van hebben. (Folie wat niet geheel oplost)…

Dan kun je die folie er wel af gaan pielen maar dan is heel je tijdwinst weg.

IMO kun je het best poeder gebruiken. Dan kun je ook doseren.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 11-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
SMSfreakie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:32:
Deur openen als die klaar is klinkt leuk.. Alleen met een inbouwvaatwasser,

Ooit wel eens machines gezien welke een luchtuitblaas opening in de schopplint hadden,

Lijkt me beter dan de deur openen...

(ja mijn etna doet ook z'n deur open tezij ik het uitzet elke ronde weer...)
Terecht punt, keukenplaatser adviseerde nooit de deur te openen vlak nadat de vaatwasser klaar was ivm onnodig condens in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 10:16
FreakNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:22:
[...]

All in one blokjes met folie zijn IMO niet best voor je vaatwasser. Vooral je leidingen kunnen er last van hebben. (Folie wat niet geheel oplost)…

De folie snij ik er inderdaad af, eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:22:
[...]

Of vloeibaar (gel) all-in-one. Was vroeger gewoon in de supermarkt verkrijgbaar, maar in Nederland om de één of andere reden uit de schappen verdwenen. Op Amazon Frankrijk en Italië verkopen ze vloeibare Fairy (Dreft), Sun, Finish, Somat/Pril (de laatsten zijn hier onbekend, maar zijn merken van Henkel) en Svelto (ook onbekend hier, van Unilever). Voorbeeld. Ik gebruik momenteel een fles Fairy van Amazon en vind het fijn (beter dan blokjes die al snel teveel zijn, helemaal bij halve afwasjes).
Pagina: 1