Welk onderdeel vervangen voor meeste impact in mijn PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 21:23
Ik heb momenteel de volgende PC build:
- Processor: i7 12700K
- Moederbord: MSI PRO Z690-A DDR4
- Werkgeheugen: Kingston DDR4-3200 2x16gb
- Videokaart: Powercooler Red Dragon RX6800XT
- Voeding: NZXT C750
- Behuizing: NZXT H440
- 2tb M.2 SSD en een 1tb SSD

Ik heb zo'n 1000€ budget. Ik merk tijdens het gamen dat ik nogal veel met de instellingen moet schuiven om een optimaal balans tussen grafische weergave en FPS te zoeken. Je wilt een modern game zo hoog mogelijk spelen zonder dat je onder de 100 FPS dipt, dus het is altijd schuiven met instellingen of in de config files allerlei tweaks toepassen.

Ik heb m'n videokaart 3 jaar geleden uitgekozen gebaseerd op de processor die ik al had en dat zit volgens mij aardig in balans. Nu is de hamvraag: welk onderdeel vervangen heeft de meeste impact? Ik zit te denken om de videokaart te vervangen voor een 5070ti. M'n huidige kaart kan ik nog wel weer doorverkopen voor ~350€ en dan heb ik voor ~600€ een zware kaart erin zitten.

Of zou ik verstandiger aan doen om de processor (en dan daarmee ook het moederbord + werkgeheugen) te vervangen. Bij de processors lijkt AMD een stuk beter te zijn, dus dan zou ik uit komen op de 9800x3D. Al, als ik vergelijk websites mag geloven, is dat verschil (12700k > 9800x3D) een stuk minder dan bij de genoemde videokaarten.

Ik heb tot op heden altijd gehad dat er echt overduidelijk één onderdeel de boel ophield, waardoor de keuze maken niet zo moeilijk was. Ik wil voorkomen dat ik straks tot de conclusie kom dat ik een videokaart of processor heb vervangen voor 1000€ en er amper resultaat van zie.

Dus welke combi is beter: 12700k / 5070ti of 9800x3D / RX6800XT. Het gaat mij dus voornamelijk om grafische performance in games. Hogere instellingen met hogere FPS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Met bijv. MSI Afterburner kan je zien welk onderdeel het het zwaarst heeft tijdens het gamen. Bepaal op basis daarvan wat je gaat vervangen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Haal je al het maximale uit je CPU? Wat is je overclock? XMP aan etc? Welke resolutie speel je?

Het voordeel van een sneller GPU (mits dat nu een bottleneck is) is dat je die makkelijk meeneemt naar een nieuwe build. Zelf heb ik een 5070ti nog met een 10700K waarbij mijn vorige GPU (3070) de grootste allround bottleneck was. Uiteraard is nu de CPU de nieuwe bottleneck geworden maar daar wacht ik nog even op de Arrow Lake refresh (en beschikbarheid van vlotte 48GB DDR5 CUDIMM modules).

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2025 17:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Ligt volledig aan welke games je speelt en met welke settinga je speelt.
Zoals foolski al zei, download msi afterburner, en ga gamen.

Aan het eind even hier posten welke % je ram, je cpu en je gpu heeft. (Gemiddeld en 95% top.)

Als de een hele tijd op 99% zit en ander op 50 is het makkelijke keuze. Zit de ander ook op 95% dan heeft het weinig nut 1 van de 2 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Mijn gevoel zegt steek je geld in een gpu, maar als je 100fps wil halen is je cpu ook belangrijk...

We zijn benieuwd naar je Afterburner resultaten!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:17
Zonder de resolutie van de monitor te weten valt er geen zinnig advies te geven. Scheelt nogal of het 1080p of 4K is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
de 12700k is nog steeds een zeer capabele cpu,zeker met een overclock,maar zoals hierboven op welke resolutie speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
S0epkip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:56:
Mijn gevoel zegt steek je geld in een gpu, maar als je 100fps wil halen is je cpu ook belangrijk...

We zijn benieuwd naar je Afterburner resultaten!
Zojuist even met Afterburner een paar testjes gedaan.

Dit is tijdens een potje Call of Duty op hoge instellingen, 1440p zonder upscaling of iets.
Het eerste kwart is tijdens het menu en aan het einde druk ik op alt-f4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqvZkAYI2Zvov7dlyQzoD2u8hCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8DOvGtLg3Z1M6SYpAn7puD3Z.png?f=user_large

Dit is tijdens Cyberpunk, waarbij ik halverwege door had dat ik nog FSR aan had staan. CPU zakt daarna iets in toen ik het uitzette en GPU ging meer doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVVHGle-Sq5FJ8xtz_rw0OCqt_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aLzLn63X3faMTTG6bJsUspCA.png?f=user_large

Ook getest op Rocket League (70% GPU, 15% CPU), Forza Horizon 5 (99% GPU, 60% CPU) en Inzoi (95% GPU, 50% CPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:17
Wat is het cpu gebruik per core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
Uszka schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:09:
Wat is het cpu gebruik per core?
In het geval van Call of Duty, waar het gemiddeld rond de 50 ligt zie ik alle cores eigenlijk evenredig gebruikt worden. Een paar iets meer, rond de 60% en een paar iets minder rond de 40%

De GPU lijn blijft wel constant tegen de 100% aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Klinkt alsof je naar GPU's kan shoppen ;)

PVO

Pagina: 1