Kabel tester vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 15:33
Er zit ergens iets niet lekker in mijn netwerk. Under load (speedtest) zie ik bij een continuous ping soms een paar pings wegvallen (1-3). Bij gewoon gebruik is het 100% stabiel. Ik vermoed dat het probleem al veel langer bestaat.

Nu vertrouw ik al een poosje mijn kabels niet. Zo is er 1 route die soms terugvalt naar 100Mbit. Ik heb een half jaar geleden mijn Amplifi setup vervangen voor Synology en het terugvallen gebeurde ook bij Amplifi.

Ik zie op AlleKabels testers van een paar tientjes. Als die aangeven dat alles goed is, kan ik er dan vanuitgaan dat mijn probleem niet in de kabels zit?

Netwerk componenten
2x Synology WRX560 routers (1Gbps backbone)
1x network switch (al wat ouder, moet ik ook testen)
Cat 6 kabels die uitkomen op Cat 6 poortjes.
Losse kabels zijn al eens vervangen.

Beste antwoord (via FalconerHG op 01-04-2025 14:52)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je kabelkwaliteit wilt testen heb je meer nodig dan zo'n goedkoop lampje-scanner ding van een tientje.

Ik heb zelf een Noyafa NF-8209 aangeschaft vanwege de tracer (eenvoudig een bepaalde kabel uit een bundel vinden zonder stekkers te knijpen), maar sindsdien gebruik ik ook de kabeltestfunctie van dat ding. Je ziet direct of je 2 draden hebt omgewisseld en als je een lengte-scan doet kan je ervan uitgaan dat de verbinding goed is als alle aderparen dezelfde lengte aangeven.
Er is sindskort een verbeterde versie, de NF-8209S, deze heeft een ingebouwde lithium batterij die je met USB-C kunt opladen, integreert de wiremap module in de tracer en heeft een ingebouwde kwaliteitsmeting.

Beide te vinden op AliExpress voor weinig.

Overigens mbt je laatste reactie: je hebt nu een patchkabel afgeknipt en gemonteerd op een wandcontactdoos/patchbox? Dat gaat zelden goed en geeft slechte verbinding. Verder is S/FTP onzin in thuissituaties, kies liever voor U/UTP.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28

lier

MikroTik nerd

FalconerHG schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:31:
Ik zie op AlleKabels testers van een paar tientjes. Als die aangeven dat alles goed is, kan ik er dan vanuitgaan dat mijn probleem niet in de kabels zit?
Vaak controleren die een beperkt aantal zaken en kan je ervan uitgaan dat dan alle aders verbinding maken. En of de kabel aan beide kanten in dezelfde volgorde aangesloten is.

Of de aders op de juiste plaats zitten, wordt niet gecontroleerd. Oftewel, de test is niet volledig.
Maar het feit dat de verbindingssnelheid soms terug schaalt, geeft al aan dat er iets mis is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
lier schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Vaak controleren die een beperkt aantal zaken en kan je ervan uitgaan dat dan alle aders verbinding maken. En of de kabel aan beide kanten in dezelfde volgorde aangesloten is.

Of de aders op de juiste plaats zitten, wordt niet gecontroleerd. Oftewel, de test is niet volledig.
Maar het feit dat de verbindingssnelheid soms terug schaalt, geeft al aan dat er iets mis is.
Daar was ik al bang voor. Nog niet eerder met deze testers gewerkt. Dank voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Je beschrijft eigenlijk twee verschillende problemen.
Elke link die volledig wordt belast zal icmp timeouts geven, een 1/10/100Gbit/s link die saturated is zal timeouts geven dit is geen "test". Een 100Mbit link zal natuurlijk met de huidige ISP speeds redelijk vol zitten.
Een simpele kabel tester test alleen de geleiding, dus pin 1 heeft een "ok" geleiding met pin aan aan de andere kant enz en dus is "oke". Dit zegt natuurlijk verder niks over bijvoorbeeld de twist in de kabel, een UTP kabel is een data kabel met hogere frequenties en is daardoor gevoeliger voor suboptimaal contact bijvoorbeeld.
Er moet wel wat mis zijn met de kabels als deze teruggaan naar 100Mbit, wat voor kabels gebruik je precies? stranded/solid en hoe zijn deze afgemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
ik heb een goedkope tester met twee delen die je aan beide kanten van een kabel aansluit en die laat zien of alles goed verbonden is. tester heeft niet mega veel gekocht maar was ook niet de laagste op amazon.de

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
MasterL schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:45:
Je beschrijft eigenlijk twee verschillende problemen.
Elke link die volledig wordt belast zal icmp timeouts geven, een 1/10/100Gbit/s link die saturated is zal timeouts geven dit is geen "test". Een 100Mbit link zal natuurlijk met de huidige ISP speeds redelijk vol zitten.
Een simpele kabel tester test alleen de geleiding, dus pin 1 heeft een "ok" geleiding met pin aan aan de andere kant enz en dus is "oke". Dit zegt natuurlijk verder niks over bijvoorbeeld de twist in de kabel, een UTP kabel is een data kabel met hogere frequenties en is daardoor gevoeliger voor suboptimaal contact bijvoorbeeld.
Er moet wel wat mis zijn met de kabels als deze teruggaan naar 100Mbit, wat voor kabels gebruik je precies? stranded/solid en hoe zijn deze afgemonteerd?
In theorie is mijn hele netwerk 1Gbps ready (kabels en hardware). Mijn glasvezel geeft me iets van 110Mbps. Dus aan 'mijn' kant (na KPN modem) zou ik ruimte over moeten hebben.

Kabels zijn S/FTP CAT6 kabels die ik met RJ45s heb gekocht en aan 1 kant heb afgeknipt om ze op de muurplaat te bevestigen (scheelt weer een connector knijpen). Muurplaat is ook CAT6.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je kabelkwaliteit wilt testen heb je meer nodig dan zo'n goedkoop lampje-scanner ding van een tientje.

Ik heb zelf een Noyafa NF-8209 aangeschaft vanwege de tracer (eenvoudig een bepaalde kabel uit een bundel vinden zonder stekkers te knijpen), maar sindsdien gebruik ik ook de kabeltestfunctie van dat ding. Je ziet direct of je 2 draden hebt omgewisseld en als je een lengte-scan doet kan je ervan uitgaan dat de verbinding goed is als alle aderparen dezelfde lengte aangeven.
Er is sindskort een verbeterde versie, de NF-8209S, deze heeft een ingebouwde lithium batterij die je met USB-C kunt opladen, integreert de wiremap module in de tracer en heeft een ingebouwde kwaliteitsmeting.

Overigens mbt je laatste reactie: je hebt nu een patchkabel afgeknipt en gemonteerd op een wandcontactdoos/patchbox? Dat gaat zelden goed en geeft slechte verbinding. Verder is S/FTP onzin in thuissituaties, kies liever voor U/UTP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
FalconerHG schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:53:
[...]

In theorie is mijn hele netwerk 1Gbps ready (kabels en hardware). Mijn glasvezel geeft me iets van 110Mbps. Dus aan 'mijn' kant (na KPN modem) zou ik ruimte over moeten hebben.

Kabels zijn S/FTP CAT6 kabels die ik met RJ45s heb gekocht en aan 1 kant heb afgeknipt om ze op de muurplaat te bevestigen (scheelt weer een connector knijpen). Muurplaat is ook CAT6.
Jep.. Je hebt waarschijnlijk een patch kabel (stranded) gekocht en proberen af te monteren op een WCD/keystone geschikt voor solid. Dit gaat niet goed zoals @_JGC_ ook al zei. Die kabel moet eruit, nieuwe kabel (solid/unshielded) erin en opnieuw afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 16:04
MasterL schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Jep.. Je hebt waarschijnlijk een patch kabel (stranded) gekocht en proberen af te monteren op een WCD/keystone geschikt voor solid. Dit gaat niet goed zoals @_JGC_ ook al zei. Die kabel moet eruit, nieuwe kabel (solid/unshielded) erin en opnieuw afmonteren.
Dit... Je kunt beter de basis opnieuw doen. Dus beter solid CAT6 of CAT5e opnieuw trekken en op goede muurdozen aansluiten. Je kan de "simpele" muurdozen nemen en de draden punchen met ene goede punchtool. Of je doet wat duurder en neemt muurdoezen met losse keystones. Die optie is wel een stuk duurder, maar ook weer fijner om te verwerken.
Let ook héél goed op de aansluitmethode. Standaard de B aansluitingsmethode kiezen.
Met een goedkope netwerktester kan je in ieder geval je volgorde testen.

Maar wil je daarna echte de boel testen en "certificeren", dan heb je toch wel duurdere spullen nodig. Maar ik denk niet dat je "even" een FLUKE of IDEAL (heb ik via werk) van boven de €1000,- aanschaft. :P

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

_JGC_ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:59:
<>

<>
Kijk dit zijn de goede tips, heb nu wel twee standaard testerts van een tientje en kom daar ook wel goed mee weg tot nu toe, maar dit is leuker en mooier spul om in je gereedschapsdoos te hebben. De frustratie en tijd die het me kan schelen is me die 6 tientjes wel waard.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
De kabel is solid core, niet stranded. Alles is met een punch tool bevestigd aan de wand dozen met inderdaad de B methode. Ik heb geen keystones gebruikt. Het netwerk functioneert verder ook. De draden lijken me daarom goed aangesloten.

Dit alles lezende neemt mijn twijfel over de kabels juist wat af, en denk ik richting de switch of de kwaliteit van de twee wand dozen. Ik ga binnenkort eens een weekend testen en dingen uitsluiten.

Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrayleData
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 00:04
Reclame maken is niet toegestaan

[ Voor 88% gewijzigd door MasterL op 03-04-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Je hebt dus Solid core kabels gekocht met stekkers er aan, waarvan je 1 stekker hebt afgeknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
AtRi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:32:
Je hebt dus Solid core kabels gekocht met stekkers er aan, waarvan je 1 stekker hebt afgeknipt?
Yes. De niet afgeknipte kant gaat de modem in, de afgeknipte zit op de muurplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Pings kwijt raken door een slechte kabel is heel heel erg onwaarschijnlijk.

Een fabrieks kabels waar standaard RJ45 aan zit is nooit solid maar altijd stranded, dus die kun je niet op een LSA (muurplaat) af monteren dus dat zal op den duur wel een keer fout gaan.

Maar een netwerk met waarschijnlijk drie router(2x Synology en een van je ISP) is zo wie zo niet optimaal.
Waarschijnlijk raak je daar je pings in kwijt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Yes, ik kwam er na het lezen van de informatie hier ook op uit dat het waarschijnlijk niet in de kabels zit. De kabel is absoluut solid core trouwens.

Ik ga volgende week een dagje testen door dingen weg te laten en los van elkaar te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je beschrijft in je TS dat er een kabel is die terugvalt naar 100Mbit soms, dat is sowieso niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
_JGC_ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:42:
Je beschrijft in je TS dat er een kabel is die terugvalt naar 100Mbit soms, dat is sowieso niet goed.
1 route inderdaad. Die loopt over een switch en een Synology router. Dat is de eerste waar ik naar ga kijken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FalconerHG
Voor iedereen die heeft geholpen met deze vraag:

Het probleem zat hem inderdaad in 1 van de kabels, alleen -niet- de kabel die ik verdacht. Het was een oudere kabel die ik niet eerder had vervangen. Ik verdacht de kabel die ik zelf had aangelegd.

Voor degenen die dachten dat het probleem was dat het een stranded kabel was: jullie hadden het correct.

Nieuwe kabel getrokken en ge-punched op de bestaande muurplaten en verder niets gewijzigd. Netwerk is nu volledig stabiel onder volle belasting. Ik zie ook zo'n 20% hogere download snelheid in Speedtest.

Thanks!
Pagina: 1