Brink WTW met aan uit schakelaar slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacotaco
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 09:26
Met de bedoeling om mijn wtw slim te maken heb ik al aardig wat gelezen hier op got. Toch ben ik de situatie zoals die in ons huis is nog niet tegenkomen. Vandaar dit topic.

Thuis hebben wij een Brink Renovent HR Medium/Large hangen die bediend wordt door een schakelaar. Deze schakelaar is volgens mij een simpele aan/uit schakelaar. We kunnen dan ook alleen schakelen tussen stand 1 en stand 3 (dat is af te lezen op het display van de wtw unit). Ik weet niet waarom deze keuze gemaakt is, dit was al zo toen we het appartement kochten. Over de 2 standen zijn we overigens hartstikke tevreden, een derde stand (stand 2) is niet noodzakelijk voor ons gebruik.

Nu heb ik een theorie om de schakelaar slim te maken die ik graag wil laten beoordelen door de leden op dit forum:

Situatie: in de keuken is de schakelaar van de wtw unit. Deze schakelaar schakelt 2 zwarte draden. Mijn vermoeden is, dat dit laag voltage is. Toevalligerwijs lopen er ook een 220v l en n draad door de wcd. Check foto voor verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji8lS7scvyh9aQ_H-2DjZUIcH5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH3V40Guc8gPBY1cjuJKioAy.jpg?f=fotoalbum_large

Theorie: Om het schakelen tussen de 2 standen slim te maken wil ik achter de fysieke schakelaar die in de keuken hangt een zigbee of wifi "dry contact" relais module installeren. Met de aanwezige l en n draden kan de module gevoed worden om zo de draden van de wtw via het relais te schakelen.

Bonus: een Shelly plus 1 lijkt me hier zeer geschikt voor. Gevolg is wel dat je dan volgens mij maar 1 schakelaar er op aan kunt sluiten. Een dubbele schakelaar zou mijns inziens het fraaist zijn. Stand 1 en 2 beide op een aparte knop. Als iemand daar een dry contact relais voor weet hoor ik het graag (zigbee of wifi).

Mijn vraag is of mijn theorie klopt :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De aanname dat het laagspanning is kan nog wel eens fout zijn... Dus ga vooral bij de box zelf eens kijken. Waar zitten de draden daar echt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacotaco
Septillion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:07:
De aanname dat het laagspanning is kan nog wel eens fout zijn... Dus ga vooral bij de box zelf eens kijken. Waar zitten de draden daar echt aangesloten?
Dank voor de reactie, en een terechte opmerking. Na nader onderzoek blijkt inderdaad dat de schakelaar verbonden is met een perilex wandcontactdoos die op zijn beurt de wtw box voedt. Het regelen van de standen wordt dus gedaan in de perilex wcd. En dat is volgens de handleiding 240 volt AC.

Met deze info verandert mijn idee om een relais module te gebruiken echter niet. Maar wellicht zie ik iets belangrijks, of een betere oplossing, over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich niet, ik zou hem alleen bij de Perilex dan plaatsen. Dan weet je 100% zeker dat je geen groepen aan het mixen bent.

Daarnaast zou je dan voor een module kunnen gaan met twee contacten (Shelly 2.5 Gen whatever bijvoorbeeld), dan heb je via smart "gratis" nog een stand twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacotaco
Goed idee om te plaatsen bij de perilex, morgen even uitzoeken hoe dat netjes kan. Dank.

Over de Shelly 2.5: zo te zien heeft die geen interlock functie. Ik ben bang dat dat zou kunnen betekenen dat ik de standen 2 en 3 tegelijk inschakel. Ik heb te weinig kennis om in te schatten wat voor risicos dat geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij een Shelly is het wel mogelijk om te zorgen dat er een interlock is. Weet even niet hoe (en verschilt volgens mij per generatie) maar wel hier te vinden.

Voor een moderne box overigens niet zo erg, die sturen de motor volledig elektronisch en gebruiken de schakelaars alleen als ingang om iets te doen. Op een oude AC box deed je direct de spoelen schakelen en kon die er niet tegen. Maar als je nog zo'n box hebt zou ik die eens vervangen door een zuiniger model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:08
Ik zou toch nog even wat meer onderzoek doen: er ligt een ongebruikte bruine draad in de WCD van je schakelaar.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacotaco
FredvZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:42:
Ik zou toch nog even wat meer onderzoek doen: er ligt een ongebruikte bruine draad in de WCD van je schakelaar.
Naast deze bruine draad ligt er ook een blauwe draad en aarde draad. Deze draden lopen door naar een stopcontact dat zich naast de schakelaar bevindt. Mijn initiële idee was om deze draden te gebruiken om het dry contact relais te voeden en dan de schakeldraad van de wtw op de I en O aan te sluiten. Dat lijkt me mogelijk aangezien dat 2 aparte circuits zijn: "L" en "N" voor de voeding van het relais en "I" en "O" voor het schakelen van de wtw. Als het 2 aparte groepen zijn worden deze dus niet gemixt als ik het goed begrijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D-Ppb1ij9dLjX04-kl6m2nUJNY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/87cJz0AwuapM3DwEeCF09iON.png?f=user_large
Septillion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:53:
Bij een Shelly is het wel mogelijk om te zorgen dat er een interlock is. Weet even niet hoe (en verschilt volgens mij per generatie) maar wel hier te vinden.

Voor een moderne box overigens niet zo erg, die sturen de motor volledig elektronisch en gebruiken de schakelaars alleen als ingang om iets te doen. Op een oude AC box deed je direct de spoelen schakelen en kon die er niet tegen. Maar als je nog zo'n box hebt zou ik die eens vervangen door een zuiniger model.
Een interlock functionaliteit moet inderdaad wel te realiseren zijn. Maar toch vermijd ik dit liever om de simpele reden dat ik het hufter proof wil hebben. In het ongeplande geval van een hard reset wil ik niet dat dit alsnog per ongeluk mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich niet, maar wees heel zeker dat die N en L van dezelfde groep zijn. Want zo niet hadden ze daar eigenlijk al niet mogen lopen. En mag je ze ook niet zomaar mengen, ook droog niet. Want zo scheutig is Shelly dan ook weer niet qua certificering.

Die problemen heb je dus niet als je hem gewoon bij de perilex plaatst.

Qua interlock, dan zal je dat in hardware moeten doen. Maar ken er geen die dat doet. Ook voor screens is dit van belang en zal niet snel een probleem zijn. Eigenlijk bij screens belangrijker omdat die het niet alleen als stuursignaal zien zoals een moderne ventilatiebox. Na hard reset zal hij ook weg zijn uit je app of andere sturing etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacotaco
Top, de installatie gaat ook bij de perilex gebeuren. Van het weekend een opbouwdoos/lasdoos met perilex wcd bestellen zodat ik het meer ruimte heb en het geheel netjes kan installeren. Dank voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het schakelen van de voeding is een vrij basale manier van aansturen. Heeft die Brink verder geen besturingsprint met meer mogelijkheden?
Pagina: 1