Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:00
Dag iedereen,

Wij hebben een probleem met drie stopcontacten in de badkamer.

Disclaimer: mijn kennis van elektriciteit is heel basis. Ik hoop dat iemand nog een idee heeft om iets na te gaan of te testen.

Even een korte schets:
De zekering voor de badkamer is geconnecteerd naar twee badkamers: de kleine (voor gasten) en de grote(re).
Sinds kort werken de stopcontacten niet meer in de grote badkamer na het gebruik van een haardroger (1000W?)
We hebben geen elektrisch schema.

Wat we al geprobeerd hebben:
Zekering af & aanzetten.
Uitmeten punten grote & kleine badkamer. In de grote badkamer is er geen voltage, in de kleine wel.
Hij het afzetten van de zekering is er geen voltage meer in de kleine badkamer.
Alle stopcontacten ontkoppelen en uitmeten om te zien of er geen issue met het stopcontact zelf. Helaas geen voltage.
De zekering uitgemeten, deze is goed.
Tussen de drie stopcontact in de hoofd badkamer uitgemeten met een ohm meter, die zijn geconnecteerd. Wat mij doet vermoeden dat er een probleem is tussen de zekering en het eindpunt. Of meer, gezien gezien het stopcontact in de kleine badkamer blijft werken dat er mogelijks een probleem is in een verdeelpunt.

Extra info:
Belangrijk: de stopcontacten stopten met werken nadat mijn vriendin een haardroger gebruikte. Die dingen zijn 800-1000watt ? Niets bijzonder, de zekering is ook specifiek voor de badkamers. Ik betwijfel het maar niet onmogelijk kan een van die draden overbelast geweest zijn?
We hebben geen elektrisch schema op heden.
Ik heb al 4 verschillende elektriciens gecontacteerd, de snelste kan ergens in juni komen, de andere met de zomer als het past, en de andere twee mogelijks voor kerstmis.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6raoOapw-JRPQnoob_Yl7c_VP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEbOjWnujWHbTO0srrS0nDPz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OznMJr7EMeMbCjnPLq7AlYB9p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0igvyVR3CYnIUHVdLZJxaib.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-07 22:56

ITsEZ

parttime all-rounder

Disclaimer: mijn kennis van elektriciteit is heel basis.
Schakel een elektricien in

What you see is always what you get.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:03
Ik zou beginnen met de basis en dat betekent dat deze stopcontacten daar weg moeten!!!!
Welke idioot heeft dit gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32

Croga

The Unreasonable Man

Er is zonder twijfel ergens een koppeling of draad door gebrand.
En zoals @tlpeter al zegt: Op die plek stopcontacten is absoluut levensgevaarlijk! Daarmee is het ook erg waarschijnlijk dat dit beunhaas werk is (mede ook omdat je geen schema hebt) en dus de rest van de installatie ook niet voldoet.

Ik zie hier weinig andere oplossingen dan het spul er uit trekken en opnieuw beginnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ITsEZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Schakel een elektricien in
Ik heb al 4 verschillende elektriciens gecontacteerd, de snelste kan ergens in juni komen, de andere met de zomer als het past, en de andere twee mogelijks voor kerstmis.
Ga jij zijn vriendin vertellen dat ze haar kapsel niet kan onderhouden tot Kerstmis :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:49
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 31-03-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14
Totaal offtopic: TS doet zijn naam wel eer aan.

Haal een electricien er bij. Ik geloof dat dit zélfs in Polen niet kan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 18:38
Ik heb iets vergelijkbaars gehad pas geleden.
Bij mij was er een kabel los geschoten uit een lasklem in de centraaldoos.
Je zou kunnen kijken waar de kabel naartoe loopt, waarschijnlijk ook een doos in het plafond.

Al zou ik zeker kijken of je de WCD op deze plek wilt hebben, zo laag en dicht op de wasbak/bad is gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik vroeg me even af waarom er een WCD zo ongeveer in de wasbak gemonteerd was, maar dat was tot ik zag dat de labels van de groepen in je meterkast in het pools zijn. Dat verklaarde een hoop.

TS, huur een echte elektricien in en laat die je WCD plaatsen namens bouwbesluit (NEN1010)
Volgens de veiligheidsregels moet een stopcontact dus minstens 60 centimeter van een natte zone - zoals de douche of wastafel - zijn gebouwd en in ieder geval op 25 centimeter hoogte van de vloer.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:25
Ten eerste alle: Ja het is een rare/gevaarlijke plaats voor een stopcontact, echter dat is nu niet de vraag. Wellicht mag dit volgens het bouwbesluit in Polen wel, want de groepenkast is pools gelabeld, ik verwacht dat niet in een NL/BE woning.

Simpele vraag om te beginnen met zoeken: doet je lamp het wel op de badkamer? Want 95% kans dat de stopcontacten van de centraaldoos van de lamp komen (te minste in NL). Als de lamp brand zou ik (eerst de groep uitzetten) de lamp eraf halen en in die doos kijken of alles nog fatsoenlijk contact maakt.

Mocht alles netjes (volgens NL/BE) normen aangelegd zijn, zal het euvel compleet los staan van de haardroger. Mocht dat niet zo zijn en ze hebben 0,75mm speakerdraad gebruikt dan zal het daar aan liggen en heb je meteen een goede rede om het fatsoenlijk aan te leggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedkill
Beste,
Dank je wel voor de feedback. Ik contacteer extra electriciens om te zien of er iemand eerder beschikbaar is.

Het was niet onze keuze om deze stopcontacten op die plaats te zetten. Deze zaten er al. ik vond het ook al bizar maar heb er niet teveel over nagedacht. Alles kwam zo bij de aankoop van het appartement en is volledig gekeurd door instanties met de developer (nieuwbouw) in het land van origine. Maar dat was zonder de wasbak (leeg appartement).

Ik ben reeds in contact met de developer van het appartement om het schema te krijgen (is verplicht voor hen) maar dat neemt wel wat tijd. Ik geef hen nog een extra duwtje.

Mag ik ook vragen om mijn username buiten deze discussie te laten. Totaal irrelevant en niet behulpzaam. Laat staan het land van installatie hoewel dat informatie is enkel zeggen dat dit zelfs in een bepaald land niet kan is denigrerend. Het is gewoon niet netjes.

Als ik het goed begrijp, ik wil hier van leren
Stopcontacten zouden verplaatst moeten worden. Hoger ga ik even vanuit ? met klep (die ik in België heb)en die staat er denk ik 1.5 meter van.

De lampen en stopcontacten zitten op een aparte zekering. Getest met de zekering, en ik heb ook het centraal punt van verlichting afgenomen in de eerste badkamer, hopend dat diezelfde kabel daar liep. Maar helaas.

Mijn prioriteit is veiligheid, we zijn hier slechts sporadisch alles dat we kunnen verbeteren is ten harte genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:03
Geef de ontwikkelaar 5 werkdagen de tijd om dit op te lossen inclusief verplaatsen van de stopcontacten. Mocht dit niet dan opgelost zijn, schrijf aangetekend brief.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:25
Maar doet de lamp het wel in de badkamer? want als daar stroom op staat dan scheelt het weer zoeken.
Als die het wel doet, dan zit het in de badkamer, doet die het niet zit het er (waarschijnlijk) buiten.

Daarnaast als deze stopcontacten op de wastafel zitten kun wellicht ipv een hele verbouwing kijken of je ze spatwater dicht kan krijgen (risico berekening: hoe groot is de kans dat je een vollestraal water van de wastafel in het stopcontact spuit? Als de haardroger in de wasbak ligt is het risico grote imo. In een Douche/bad is deze kant veel groter dus is het zowiso een no-go. (wellicht mag dit wel in het land waar het appartement nu is)

Dus een beetje common sense gebruiken en dan is dit euvel zo opgelost ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Ecological schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:12:
Geef de ontwikkelaar 5 werkdagen de tijd om dit op te lossen inclusief verplaatsen van de stopcontacten.
5 dagen tussen bericht en verplaatsen van die WCD's?

Ik ben het met je eens dat dit aangepakt moet worden maar 5 dagen is schier onmogelijk

Try SCE to Aux

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 14:45
Als dit in nederland is dan is dit een verboden installatie. DIt omdat het bad en x meter er omheen word gezien als natte zone zelfde voor je wasbak/wastafel als dat het is.
Stopcontacten moeten minimaal 60cm van een waterbron zitten en deze zitten daar dus zeer zeker niet :P
Voor meer info zien Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.mijnkluswijzer.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FElektra-badkamer.jpg&f=1&nofb=1&ipt=80375c70b46808905e5e36e0a897a9a3952fb6a102116f6900bf05dc08ec7c9a&ipo=images

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:25
We hebben het dus over een installatie in België?

Ik zou eens beginnen met te vragen waarom de ontwikkelaar denkt dat dit veilig is.

Is er een scheidingstransformator geïnstalleerd? Voorzover ik weet, zijn ongeaarde wandcontactdozen in deze situatie wel toegestaan. Zo ja, wat is het maximale vermogen van deze trafo? Is de trafo zelf gezekerd tegen overbelasting? Mogelijk is deze zekering aangesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:38
Stopcontact zo dicht op de wastafel zou een scheerstopcontact kunnen zijn? Mogelijk dat je dan de scheidingstrafo hebt opgeblazen?

Hoewel een scheerstopcontact tegenwoordig ook niet meer gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Dit is inderdaad een installatie in Polen, vergis u niet er zijn hier ook heel srikte richtlijnen.
Er is geen scheercontact naar mijn weten, zodra ik de schema's heb van de developer kan ik mogelijks meer informatie geven.
Maar eerlijk ik heb er de kennis niet voor.Vandaar de vraag of ik zelf nog iets kon doen of dit uit handen ga geven, het is duidelijk, ik contacteer iemand met meer kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:44
lordgandalf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:21:
Als dit in nederland is dan is dit een verboden installatie. DIt omdat het bad en x meter er omheen word gezien als natte zone zelfde voor je wasbak/wastafel als dat het is.
Stopcontacten moeten minimaal 60cm van een waterbron zitten en deze zitten daar dus zeer zeker niet :P
Voor meer info zien [Afbeelding]
Heb je hier een bron bij, want ik weet nu nog niet wat wat is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar de bedrading achter dat stopcontact. Vanzelfsprekend moet de stroom eraf zijn. Je weet al welke zekering, je weet hoe spanning kan zoeken en je kan het voor de zekerheid 3x nameten op alle punten.

Als de bekabeling bestaat uit een bundel losse koperdraadjes heb je kans dat er verbindingen zijn die er niet horen. Je kan erbij komen door de schroefjes links en rechts los te draaien, dan het plaatje schuin draaien, uitnemen en vervolgens de rest loshalen.

Er is apparatuur om lengte van kabels te en kabels zelf vinden (op korte afstand). Lengtetestmeetapparatuur wordt meestal gebruikt voor netwerkbekabeling. Verder is het een kwestie van het vinden van de plaats waar de kabels samenkomen. Misschien met een metaaldetector?

Een haardroger heeft doorgaans een vermogenslabel 2000-2500W. Als de elektriciteitsdraad ondermaats is, kan die smelten en contact maken. Een kabel hoort een koperkern van 2,5mm² te hebben. Een gewone stroomkabel kan 1,5mm² gebruiken, met name bij oudere apparaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:15:
[...]

NEN1010

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
Voor meer info zie (knip)
Deze regel moet dan vrij recent zijn gaan gelden, want in mijn badkamer (in appartementencomplex met bouwjaar 2016 van grote woningcorporatie) zit een stopcontact op ongeveer 35 cm afstand van de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedkill
Dag Iedereen,

Ik zal morgen de stopcontacten er nogmaals afnemen en de diameter opmeten. Ondertussen ook een post op facebook geplaatst voor een elektricien.
Ik wacht ook nog op bericht van de developer (inclusief hun schema).
Alles samen, als ik iemand vind om de stopcontacten te "repareren" en te verplaatsen dan is dat mijn eerste prioriteit zodat alles veilig en werkend is.

Ik plaats morgen een update voor de diameter van de draden, ik heb er te weinig kennis van maar kan wel even opmeten.
Dank je wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Randfiguur schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:15:
Deze regel moet dan vrij recent zijn gaan gelden, want in mijn badkamer (in appartementencomplex met bouwjaar 2016 van grote woningcorporatie) zit een stopcontact op ongeveer 35 cm afstand van de kraan.
Dat mag kennelijk bij een wastafel. Hier staat wat uitleg.

Om NEN1010 te kunnen raadplegen moet je betalen. Dat maakt het voor consumenten niet makkelijk om te controleren of alles volgens de regels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

AvK

Ready Set Go

mrmrmr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:17:

Een haardroger heeft doorgaans een vermogenslabel 2000-2500W.
Pardon? Dan heb je geen haardroger meer nodig. Dan heb je jezelf KAAL gebrand.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AvK schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:31:
[...]

haardroger hier is ook 1000/2000w afhankelijk van de gekozen stand..
bij de 2000w komt er ook een kleine orkaan uit, en als de airflow ook maar iets beperkt springt het bimetaal van het element al meteen om :P

mn verfbrander op 50 graden voelt net zo warm aan op de zelfde afstand.. alleen tja daar komt dan een briesje uit :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Voor meer info zien [Afbeelding]
Bij huizen met aardlek is er helemaal geen regel dat er minimaal 60cm moet zitten tussen wastafelkraan en wcd.
Huis met een aardlekschakelaar
In een huis met aardlekschakelaar worden in de badkamer 4 zones onderscheiden:

Zone 0: directe omgeving van het bad en van de douchebak
Zone 1: bij een bad en bij een douchecabine is dit de ruimte boven het bad en boven de douchebak. Bij een douchekop zonder douchecabine is dit een straal van 1,2 m rondom de douchekop
Zone 2: ruimte van 0 tot 60 cm naast het bad of de douchecabine. Bij een douchekop zonder douchecabine is er geen zone 2
Zone 3: ruimte van 60 cm naast het bad of de douchecabine tot 3 meter van het bad of douchecabine
https://www.karwei.nl/klu...iteit-badkamer-aansluiten
In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.
https://www.ew-installati...-installatie-in-badruimte

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 31-03-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53
Wolly schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Bij huizen met aardlek is er helemaal geen regel dat er minimaal 60cm moet zitten tussen wastafelkraan en wcd.

[...]

https://www.karwei.nl/klu...iteit-badkamer-aansluiten

[...]

https://www.ew-installati...-installatie-in-badruimte
Maar is die laatste echt de waarheid?

Ik heb in Rukapul in "Ervaringen infraroodverwarming" eens voor een hele simpele vraag (IP klasse voor zone 1) meer dan 6 verschillende antwoorden vond op sites van winkels, klussites, etc :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:00:
[...]

Maar is die laatste echt de waarheid?

Ik heb in Rukapul in "Ervaringen infraroodverwarming" eens voor een hele simpele vraag (IP klasse voor zone 1) meer dan 6 verschillende antwoorden vond op sites van winkels, klussites, etc :X
Goede vraag, de norm is niet openbaar en ik vraag mij ook af of de norm ook het wettelijke voorschrift is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:03
Zover ik heb kunnen vinden is het niet bepaald voor een wastafel, maar wordt er wel de 60 cm aangehouden.
Iemand met ook maar een heel klein beetje gezond verstand houdt dus die 60 cm aan.
Het is een natte zone punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
dehardstyler schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:15:
[...]

https://www.mijnkluswijzer.nl/elektra-badkamer-aanleggen/ hierbij de bron mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Goeiemiddag iedereen,

Helaas heb ik nog geen schema mogen ontvangen maar ik heb wel de initiële planning en een overzicht.

Kort samengevat:
De originele planning had 2 stopcontacten voorzien in de badkamer 1. Dit is naar 3 stopcontacten gegaan omdat dit appartement eerder 'verkocht' was, maar aangezien de koper geen lening kon krijgen is dat opnieuw op de markt gezet. Dan hebben wij dit gekocht. Sinds de developer nog aan het bouwen/plamuren/wie weet wat aan het doen was doen ze tijdens de bouw ook custom zaken zoals extra stopcontacten, verplaatsen, verwarming groter, kleiner, verplaatsen, etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK70be-RiIwlt3F1BRKOVondhoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avo5cvigjdRPAYanTDkEKUbG.png?f=fotoalbum_large

Helaas is de elektricien die zij indertijd toen hadden vertrokken en ze hebben wat tijd nodig om de plannen op te zoeken. Met de einde maand afrekening / facturatie neemt dat iets langer in beslag. An sich ben ik daar niet echt mee akkoord maar het heeft weinig zin om nu een grote discussie te gaan starten.

Nogmaals alles uitgedraaid. Zekering lag al af, terug aangelegd, alles nogmaals uitgemeten, zekering terug afgelegd dan alles nogmaals twee uitgemeten om niet tot een verrassing te staan. Geen voltage in geen enkel geval op alle drie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnNpVaXh27HBlDUvDzXAlKpS9z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBga4IA1qPp35vTMHJjj6aTo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de draden van de stopcontacten opgemeten, alle drie zijn 1.6mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JOV855PDz4x5985B1bg4IVlJWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aejFpBvDMXBnOXM8hSjDQfZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of78SbTpQXTDBhErgJVKgbaEE7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWBnSERV0pVbwsMCwZXrvQsA.jpg?f=fotoalbum_large

Van wat ik hierboven zag was dat niet bepaald ideaal en mogelijks de oorzaak van het probleem. Naast een sporadisch gebruik van de haardroger en opladen van een tandenborstel er niets anders geconnecteerd op die stopcontacten.

Nog even de zekeringkast met vertaling :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBxypDhfHBI88QYGvb7gkvMVXm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7RvEYODP404MFEROAyXqxOu.jpg?f=fotoalbum_large

Er was één ding dat met nogmaals de stopcontacten uit te draaien mij opviel. Waarschijnlijk is het niets en er bestaat een grote kans dat ik spoken zie maar ik wil het toch vermelden. In de zekeringkast zijn alle vertrekkende kabel(s)/paren met een wit omhulsel. Gelabeled zelfs. Van wat ik zag zijn de twee stopcontacten in de kast eveneens met dat omhulsel. Als ik het plan correct lees dan zou die in de kast de originele bekabeling zijn. Terwijl die op de wastafel gewoon draden heeft zonder omhulsel. Nu dit is puur speculatie maar ik heb een vermoeden dat er indertijd een aftakking geweest is om dat extra stopcontact boven de wastafel te zetten.

Kabels die vertrekken van de zekeringkast :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3rKzWWHpyccqFEKobVIRCjNo9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YwRsneayZZ7N4pAEJ58jdNTJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yjxq_pIXzHk1KbKKVo7UBXiMJt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tjvjl3CRrD3UIhEKuffZ2k0y.png?f=fotoalbum_large

kabel stopcontact boven wastafel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvNcEJFXgpXe8ILcdr7Jk68bLbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8xbJaD1YM4zcFTaPa5FoMJJ.jpg?f=fotoalbum_large

andere twee stopcontacten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu-JOGWr5wk7TOBaI7llBSTEywM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9IZ0JuiMW7KHK70bY5XSHH3.png?f=fotoalbum_large

@Equazor_ Ik ken helaas de term lasklem niet maar als ik het goed lees zou dit in de zekeringkast moeten zijn, klopt dat ? Ik heb er te weinig kennis van en naast de zekering uitmeten blijf ik uit de buurt van een zekeringkast, te gevaarlijk. Maar het is zeker het vermelden waard wanneer ik een elektricien vind.

Momenteel nog niemand gevonden, De meerderheid is niet geïnteresseerd in kleine werken, en diegene die wel geïnteresseerd zijn als het meer dan een stopcontact vervangen is is het hun ding niet. Ik zoek zowiezo verder.

Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De kabel in de groepenkast heeft 5 draden. De kabel die je in de badkamer laat zitten heeft er 3. Dat is dus niet dezelfde kabel.

Ga in de badkamer op zoek naar een lasdoos, daar waar de kabels/draden bij elkaar komen.

Het probleem zit tussen de groepenkast en de stopcontacten. Daar moet je dus naar op zoek. Hopelijk zit er maar één lasdoos tussen, dat scheelt werk.

Mijn vermoeden: in de lasdoos zit een las (meerdere draden in een klem/dop) die slecht contact gemaakt geeft en door het hoge vermogen nu geen contact meer maakt. Zorg er daarom voor dat de draden goed worden aangesloten in een lasklem/dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
In nederland verwacht ik een lasdoos onder een lamp op het plafond dus zou daar zoeken maar gezien dat twee stop contacten verschillend resultaat geven ga ik voor een losse ader in de lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:46

_Apache_

For life.

[...]

Dit is niet zo gek hoor.

Wat is het vermogen van een haardroger?
Vermogen. Het vermogen van een föhn wordt uitgedrukt in watt, en varieert van onder 1000 watt voor reishaardrogers tot 2600 watt voor professioneel uitgeruste modellen. Hoe hoger het vermogen, hoe krachtiger de föhn kan blazen en hoe warmer de lucht die hij kan uitstoten.

Bij kappers heeft elke stoel gerust een eigen groep, vanwege dit soort verbruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 07-04-2025 11:05 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silencedkill
Kleine update:
Ondertussen een elektricien gevonden, deze komt volgende week woensdag langs.
Er is geen lasdoos helaas. De zekeringkast zit naast de deur onderaan de gang naast badkamer 1 dus ik vermoed dat alles gewoon in de muur gestopt is. De vijf draden is waarschijnlijk omdat deze vertrekken naar badkamer 1 én badkamer 2. Gezien de korte afstand zou mij dat logisch lijken maar dat is een assumptie.
Van wat ik zonet hoorde in tegenstelling tot België (NL weet ik niet) zijn stopcontacten in Polen gescheiden van lichten ten allen tijde bij nieuwbouw, geen uitzonderingen. De elektricien heeft in België gewerkt en kan ook nederlands spreken wat heel handig gaat zijn.

Ik post een update volgende week hoe alles verloopt.

Enorm bedankt iedereen voor alle feedback en hopelijk een positief bericht volgende week.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silencedkill
Goeiemiddag,

Update. Het probleem is gevonden, doch we hebben een alternatieve oplossing gebruikt. De warme draad is 'gebroken' in de muur. Volgens het meetmateriaal van de elekricien zou het heel minder dan 1 meter zijn van het eerste stopcontact. Met het opzoeken van wat foto's is er een aftakking minder dan 70cm give or take boven het eerste stopcontact en nr2+3. Dit is niet met een lasdoos, gewoon doppen. Mocht dit worden hersteld moet niet alleen de muur open, maar ook de badkamer tegels eraf...

Ik ga zowiezo de developer nog eens contacteren, misschien nemen ze dit nog op, hoewel ik het betwijfel.

Wat de beste persoon gedaan heeft is afgetakt van de lichten ernaast én een vierde stopcontact (in de hoek van de badkamer) op een andere zekering gezet die voor buiten is (en dus quasi nooit gebruikt, hangen twee led lampen). Dan kan de haardroger via dat stopcontact gebruikt worden en de andere 3 gebruikten we eigenlijk toch enkel voor een scheermachine en lader voor tandenborstel. Niet ideaal maar als korte termijn werkt het wel. Eveneens is het stopcontact 1 én de switch vervangen door eentje met IP65.

Hij komt ook nog eens terug binnen twee weken met een camera en metaaldetector aangezien er achter stopcontact 1 een 'gat' zit maar we weten niet hoever dit gaat. Met dit zouden we eventueel overwegen om een deel van de muur open te kappen boven de tegels en dan met een rattenkop de draden erdoor duwen. Mocht dat niet lukken gaat hij nog een extra laag silicone doen rond stopcontact 1 & de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:14
[...]

Bij meer dan 2000W denk ik ook aan een heteluchtpistool (verfbrander volgens sommige) Het eerste normale haardroger reclame resultaat wat ik krijg als ik zoek op "haardroger" is echter 2100W
https://www.bol.com/nl/nl...-00-fohn/9200000115917256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41
Leuk dat je nog even terugkoppeling geeft.
Jammer dat er geen centraaldozen zijn gebruikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1