Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Ti MASTER 12G temparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Goedemorgen,

ik heb afgelopen zaterdag mijn 3080Ti binnengekregen, overgenomen van een andere Tweaker. Nu heb ik hem in mijn systeem gezet, werkt perfect.

Nu ben ik een beetje aan het klooien gegaan, omdat ik vond dat die goed warm werd met een FurMark test.
Alle tests zijn gedaan met de fan op 100% en met dit systeem er zitten nog drie extra fans onderin:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 240,32€ 240,32
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Ti MASTER 12G€ 1.098,99€ 1.098,99
1BehuizingenDeepCool CG530 4F€ 69,90€ 69,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZR€ 63,16€ 63,16
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 172,-€ 172,-
1SSD'sCrucial P1 1TB€ 120,90€ 120,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.914,27

En dat ziet er op dit moment zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FIlrgEFEfTw5IWw5OFAQA5xox4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOP1B3hLMx966FO0sBn93XWR.jpg?f=fotoalbum_large

Standaard met MSI Afterburner op 100% power zie ik ongeveer 65/70c en de hotspot rond de 87c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8J6eRJyHi3iG0cZf8blEdNp-3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Epiu21gCXBWbBmcwrp7BXuY.png?f=fotoalbum_large

Met een 112% power setting, is het een stuk warmer. Dan kom ik op de 80c GPU en de hotspot gaat over de 100c (heb de 105c zelfs gezien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiaNdH98Q0_isSWb-j3G8pYWTH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhjKu18AwtwNfA88t4rWE48x.png?f=fotoalbum_large

Maak ik een mooie undervolt, komt de GPU niet boven de 65c uit, en de hotspot ook een stuk lager met 74c en ook nog hogere MHz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-icmHjT_zgCfHZV2R5qnRWEk6nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dyda7BSBrYONgTDqkKEq7qQ8.png?f=fotoalbum_large

Heeft het in dit geval nog nut om de thermal paste, en de thermal pads te vervangen? Als ik alle thermal pads en koelpasta haal, kom ik op een 80/90 euro aan pads.

Zou dit veel temp winst kunnen opleveren? Ik heb de vorige eigenaar gevraagt, en die heeft het niet vervangen, dus orgineel zit er nog in. En de videokaart is van ongeveer juni/juli 2021

Ik las hier en op internet, dat Gigabyte wel een beetje rommel als thermal pads heeft gebruikt, daarom deze vraag of het echt toegevoegde waarde heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Furmark is vrij onrealistisch, ik zou me daar niet al teveel zorgen om maken. Logisch dat je met een 112% powerlimit hogere temps haalt natuurlijk.

Pads vervangen zou ik alleen doen als je zin hebt om het te doen, lijkt me niet heel noodzakelijk. Heb je je fans allemaal afgesteld op temperatuur van je cpu/gpu? Wellicht dat je daar wat mee kan winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
418O2 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:43:
Furmark is vrij onrealistisch, ik zou me daar niet al teveel zorgen om maken. Logisch dat je met een 112% powerlimit hogere temps haalt natuurlijk.

Pads vervangen zou ik alleen doen als je zin hebt om het te doen, lijkt me niet heel noodzakelijk. Heb je je fans allemaal afgesteld op temperatuur van je cpu/gpu? Wellicht dat je daar wat mee kan winnen
Ik maak mij ook geen zorgen, ik heb dit express met FurMark gedaan omdat het onrealistisch is. Zodat het altijd alleen maar lager is in game.

Het is vooral, hoeveel winst je eruit kan halen door te undervolten, en dan de memory clock op +1100 om op deze manier gewoon meer FPS te kijgen.

Ja, maar zin hebben om te doen.. het zijn er zoveel op deze kaart, dus het wordt een duur grapje. Heb veel verschillende diktes en groottes nodig om alles te vervangen. :)

Misschien dat ik eerst maar een koelpasta haal, hem loshaal en kijk hoe de thermal pads eruit zien.

Mijn fans staan prima :) de fancurve is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Dat undervolten moet je toch echt zelf doen, in de regel kan je best wat bereiken, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van je setup. Dus ik zou wat dat betreft gewoon een uurtje of 2 gaan klooien om te zien wat er kan.

Hoeveel zin het heeft en of het de moeite waard is om de koelpasta te vervangen, je zal er vast mee winnen, maar ook daar weer, hoeveel kan niemand je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is de performance van een videokaart nauwelijks gerelateerd aan de temperatuur. Een videokaart zal meer stroom trekken (en warmer worden) naarmate er meer van de kaart gevraagd wordt. Dat doet ie net zo lang totdat deze de door de fabrikant ingebouwde limiet bereikt is en zal dan automatisch gaan terug throttlen.
Ik denk niet dat andere koelpasta een merkbare invloed op de performance gaat hebben, tenzij je nu al merkt dat de kaart zich wel heel snel terugschroeft bij een hoge workload.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Yaksa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:30:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is de performance van een videokaart nauwelijks gerelateerd aan de temperatuur. Een videokaart zal meer stroom trekken (en warmer worden) naarmate er meer van de kaart gevraagd wordt. Dat doet ie net zo lang totdat deze de door de fabrikant ingebouwde limiet bereikt is en zal dan automatisch gaan terug throttlen.
Ik denk niet dat andere koelpasta een merkbare invloed op de performance gaat hebben, tenzij je nu al merkt dat de kaart zich wel heel snel terugschroeft bij een hoge workload.
Zeker dat klopt, maar een vliegtuig in je kast is niet prettig.. daarom heb ik hem een undervolt gedaan, zodat die met minder voltage wel de max aan MHz kan halen.

Ik moet ook zeggen, dit topic was ook een beetje bedoelt dat wanneer mensen een probleem hebben met de temp, dat het simpel is een undervolt toe te passen zodat je temp omlaag gaat, en dus geen vliegtuig in je kast hebt.

Mijn echte vraag is over die thermal pads en de thermal paste, maar ik ga gewoon het verschil zien. Ik ga alles vervangen en dan zal ik dit topic updaten met de verschillen in temp. De kaart is van juli 2021, dus de paste en pads zijn nu bijna 4 jaar oud.

[ Voor 23% gewijzigd door Knee-Buckler op 01-04-2025 09:16 ]

Pagina: 1