MacBook Pro 2020 M1 aan te bevelen boven een M4 air?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Mijn vraag:
Is een Apple MacBook Pro 2020 M1 anno nu nog de moeite waard om nieuw (~€750,-) aan te schaffen of is een MBA M4 (€999,-) een betere keus?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het is voor mijn nichtje. Examenjaar VWO.
Haar MBA met M2 heeft het begeven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Via Google etc krijg ik geen duidelijk antwoord.
MBP M1 8GB 256GB 13.3"
MBA M4 16GB 256GB 13"

Beste antwoord (via Zatara op 11-04-2025 15:07)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Ik denk dat toekomstbestendigheid je belangrijkste argument is. Ik zit zelf op een M1pro te werken en als ik eerlijk ben heb ik nog totaal geen behoefte aan iets nieuws. Alles wat ik kan bedenken draait prima hierop, dus zeker voor gebruik op de middelbare school is de M1pro denk ik ook nog prima. Maar als het prijsverschil maar zo klein is....

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:42
Dan toch echt voor de m4 kiezen. M1 is nergens slecht maar de M4 variant is veel meer toekomstbestendig icm de 16gb en nieuwe M4 chip, in mijn optiek de meerprijs echt wel waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
Ik zou bijna puur voor de 16gb alleen al de m4 aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17

MazeWing

The plot thickens...

De M4 is in elk opzicht behoorlijk superieur aan de M1. De grote winst zit 'm in de single core performance en krachtigere GPU. Dan heb je nog de dubbele hoeveelheid geheugen, 16GB is echt wel een stuk meer future proof dan 8GB.

Eigenlijk zijn er maar 2 dingen beter bij de MacBook Pro M1
- scherm (120hz, mini led, hogere helderheid)
- beter geluid

Ik zou echt 1000% voor de Air gaan!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik sluit me bij de drie voorgaande reacties aan. Het verschil tussen de schermen is er wel, maar is vooral zichtbaar als ze je naast elkaar zet. En met het oog op toekomstbestendigheid en gezien dat ze van een M2 Air komt, lijkt de M4 Air de beste keuze.

Wel even een andere vraag: op welke manier heeft de M2 Air het begeven? Zit er wellicht nog garantie op of kun je beargumenteren dat de verwachte levensduur (kan ook meer dan twee jaar zijn) niet is gehaald? Als de Air spontaan kapot is gegaan, kan een bezoekje aan de Apple Store de moeite waard zijn om te zien of deze onder garantie gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarolV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
M4πŸ˜πŸ‘ŒπŸ‘πŸ˜Ž

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
fondacio schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:19:
Ik sluit me bij de drie voorgaande reacties aan. Het verschil tussen de schermen is er wel, maar is vooral zichtbaar als ze je naast elkaar zet. En met het oog op toekomstbestendigheid en gezien dat ze van een M2 Air komt, lijkt de M4 Air de beste keuze.

Wel even een andere vraag: op welke manier heeft de M2 Air het begeven? Zit er wellicht nog garantie op of kun je beargumenteren dat de verwachte levensduur (kan ook meer dan twee jaar zijn) niet is gehaald? Als de Air spontaan kapot is gegaan, kan een bezoekje aan de Apple Store de moeite waard zijn om te zien of deze onder garantie gerepareerd kan worden.
Haar M2 Macbook heeft problemen met het scherm. Enkel door het scharnier/scherm op en neer te bewegen lukt het om af en toe beeld te krijgen. Als er beeld is zit er rechts ook een verticale streep over het scherm. Bij Amac is vastgesteld dat het niet onder de garantie valt. Reparatie zou ca 800 euro kosten 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNmuuivBBSj6vo_PtA7pPhSsnAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWWLgd7GpTYuZJsapOXfF9V7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNQSMTXh7DR-B1D2ev0Y9HEcSJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K594nwUUe3r4tLuPAecjstaq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Zatara op 31-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zatara schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Haar M2 Macbook heeft problemen met het scherm. Enkel door het scharnier/scherm op en neer te bewegen lukt het om af en toe beeld te krijgen. Als er beeld is zit er rechts ook een verticale streep over het scherm. Bij Amac is vastgesteld dat het niet onder de garantie valt. Reparatie zou ca 800 euro kosten 8)7 .
Dat klinkt alsof er iets met de Mac is gebeurd. Dan is de M4 denk ik wel de beste optie, misschien met AppleCare...

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Ik denk dat toekomstbestendigheid je belangrijkste argument is. Ik zit zelf op een M1pro te werken en als ik eerlijk ben heb ik nog totaal geen behoefte aan iets nieuws. Alles wat ik kan bedenken draait prima hierop, dus zeker voor gebruik op de middelbare school is de M1pro denk ik ook nog prima. Maar als het prijsverschil maar zo klein is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Even een terugkoppeling: Gekozen voor een MBA M2 aangeboden door een mede tweaker tegen een zeer scherpe prijs (< minder dan een maand oud en slechts 7 laadcycli) en de MBA M4 voor mezelf >:) .
De prijs van €999,- bij MM was te verleidelijk :9~
Als ie niet bevalt ruil ik de M4 tegen de M2 van mijn nichtje en kan de M2 naar een andere eigenaar.
Pagina: 1