Advies gezocht - thuis netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M11M
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-04 12:57
Hallo!

Ik heb een nieuw huis gekocht, enben bezig met een grote renovatie. Nu is het moment bijna daar waarop de aannemer alle kabels gaat trekken.

Ik ben opzoek naar een simpele set-up die ook met het oog op de toekomst flexibel genoeg is voor eventuele veranderingen.

Dit is hoe ik het momenteel in mijn hoofd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqGUV8NSJxBukjozVZISuT22g7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2a2JMQLXLyEiiaRJGicAQhq0.png?f=fotoalbum_large

Andere details:
- Elke verdieping is ongeveer 50 m2 (begane grond 65 m2)
- Twee thuiswerkende mensen, 1 op de 1e verdieping en 1 in de schuur
- Geen hardcore gamer, af en toe op de playstation

Wat ik zoek
- Goede wifi coverage, ook in de tuin
- 1 SSID, ik wil niet wisselen tussen netwerken op verdiepingen, vandaar dat ik een TP-link (mesh) setup in mijn hoofd had ipv een access point op elke verdieping
- Ik twijfel nog aan loze leidingen naar de andere twee slaapkamers op de 1e verdieping

Maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik aan het doen ben :?

Help mij aub! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Loze leidingen zijn altijd lekker om te hebben en toekomst bestendig maar zijn ook gelijk het duurste/meest arbeidsintensief, dit is dus een afweging maar ik zou ze wel nemen. Soms is WiFI performance lastig te voorspellen, zeker met TP-link spul waar zover ik weet niet echt "planners" voor beschikbaar zijn zoals bij de enterprise merken zover ik weet. Sowieso zou ik waar je nu 1x UTP hebt 2x doen, dit past eigenlijk altijd door 1 leiding heen dus je kost je alleen een paar meter UTP kabel extra.

Kies je access-points wel goed, TP-Link mesh klinkt leuk maar heeft (vaak) een wireless backhaul.
Dit houdt in dat de verbindingen tussen de AP's draadloos is en dit is zonde want je hebt overal in principe kabels liggen die natuurlijk veel sneller/stabieler zijn als draadloos. Wat jij wil is roaming (1 SSID) waarbij je verbinding maakt met het meest "efficiënte" AP. Dit is niet hetzelfde als mesh! Hoewel mesh setjes deze optie eigenlijk altijd wel hebben. Daarom kijk hier goed naar dat je backhaul dus wel wired is en/of tenminste deze optie heeft.

Verder weet ik niet of je IPTV wil gebruiken ergens? Kies dan in ieder geval fatsoenlijke switches met IGMP ondersteuning afhankelijk van de IPTV implementatie.
1 laatste opmerking, UTP gaat tot 100M, ik weet niet hoever de schuur van je huis af staat?
Mocht dit op het randje zijn of meer dan 100M (kabellengte) zou ik hier voor glasvezel kiezen.
Niet schrikken dit is ook niet super duur maar iets complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M11M
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-04 12:57
Dank voor de snelle reactie @MasterL

Dit zijn goede tips! Ik ben zeker bereid te investeren, dus als er betere alternatieven zijn dan TP-Link sta ik daar zeker voor open.

Ik dacht dat een mesh setup de enige optie was om roaming mogelijk te maken. Maar begrijp dat dit ook zou kunnen met goede access points?

De schuur staat overigens +- 20 meter bij de modem / switch vandaan, dus dit moet goed komen met een UTP.

Op zowel de begane grond als op de 2e verdieping (zolder) wil ik IPTV gebruiken.

Neig nu naar de volgende setup:
- ISP (Ziggo of KPN) modem / router (in de meterkast)
- UniFi Switch 8 PoE - 150W (in de meterkast)
- 4x UniFi U6 Pro (of Lite?), dus 4 Access Points, 1 op elke verdieping en 1 in de schuur
- Cat6A kabels naar alle 4 de access points vanaf de switch
- Op basis van jouw advies 2x UTP per AP (dus 8 in totaal), wat dus moet lukken met een UniFi Switch 8
- Eventueel een small switch bijv Netgear GS305 op plekken waar ik meerdere apparaten heb (tv / console)

Loze leidingen naar de andere slaapkamers, eventueel voor de toekomst. En dan zou ik in de toekomst kunnen upgraden naar een grotere switch, mocht dit nodig zijn.

Met als resultaat 1 SSID voor roaming in overal
separaat VLAN voor IoT devices (Thermostaat, Google home etc.).

Open vragen:
1. Denk je dat deze setup dynamisch genoeg is om eventueel later nog probleem te verhelpen / uit te breiden mits nodig?
2. Is de UniFi pro overkill voor een "bescheiden" thuis netwerk?
3. Ik begrijp dat access points niet als ethernet passthrough kunnen dienen (wat een TP link bijv wel kan). Dus als ik de tv op zolder met een kabel wil aansluiten, en een AP nodig heb, dan zou ik daar dus 2x UTP voor nodig hebben?
4. Kan ik hier gemakkelijk een kleine swich (bijv netgear) inpassen voor bij de tv / console, of zal een splitter hier voldoende zijn? Of beter hier ook voor een UniFi swtich te gaan?
5. Is het misschien beter alvast een grotere PoE switch te kopen voor in de meterkast (bjiv 16) voor het geval dat ik camera's / ring doorbell etc wil hebben?

Heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door M11M op 31-03-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Ik zou overal 2 kabels trekken, ook als je er nu 1 hebt ingetekend. Arbeid en voorbereiding is het duurste, die paar meter kabel zijn betrekkelijk goedkoop en ze passen prima samen door 1 buis.

Op die manier heb je reserve voor als er iets stuk gaat en kun je later een tweede apparaat aansluiten zonder meteen een switch nodig te hebben.

Re splitters: die gaan niet werken, die bestaan niet voor ethernet. Nu ja, je hebt wel apparaatjes die er voor zorgen dat je op 1 kabel 4 of 7 (of 23, of 47) apparaten aan kunt sluiten, maar die heten "switch" :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Bespaar niet het kleingeld en leg naar elke kamer minimaal 1 en liefste een dubbele aansluiting, ja het zal een keer 1000/1500 kosten maar op de gehele verbouwing is het een drup op een gloeiende plaat ;). Je gaat achteraf echt spijt krijgen als je het niet gedaan hebt. Ik heb in mijn tegen de 30 aansluitingen zitten en ga die straks echt missen in mijn nieuwe huis (geen kruipruimte en gaan niet grondig verbouwen).

Daarnaast alles bedraad aansluiten wat bedraad kan. Zeker voor werkplekken met teams ed wil je het gedoe met WiFi niet.

Unifi pro is voor een huis zwaar overkill naar mijn mening en zou lekker achterwege laten.

Voor de wifi kun je voor de Unifi U7 lite of U6+ gaan en zou daarbij eerst 1 benden en en 1 op zolder hangen. Je kan altijd nog op de 1e verdieping q plaatsen.

Voor netwerk kan je de flex serie switches van Unifi nemen als je 2.5/10 gb wil of de lite serie switches nemen voor 1 gb.

Wil je ook gasten netwerk die gescheiden is van je eigen netwerk, dan heb je nog een firewall nodig zoals de cloud gateway ultra, of als je ook de cameras/deurbel wil gaan gebruiken van Unifi de cloud gateway max.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 31-03-2025 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Als je de AP's bekabelt aansluit zeker geen mesh systeem kopen.
Ik zou eens naar HP Aruba instant on kijken voor je access points en eventueel je switch.
Zeker voor de iets minder technisch onderlegde personen een aanrader en kan alles en beter en eenvoudiger dan Unifi of TP-link spul.

Om nu al en 16 poort POE switch te kopen zou ik persoonlijk niet doen.
Koop wat je nodig hebt en als je de boel met camera's gaat behangen koop je er een switch bij.
Voor Poe geld meestal dat twee kleine goedkoper is dan een grote en alles overbodig groot te hebben voor eventuele toekomst is zeker in de IT meestal niet verstandig.

Voldoende bekabeling en/of lege buizen is wel iets wat je maar een keer doet dus daar is extra altijd een goed idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

vandaar dat ik een TP-link (mesh) setup in mijn hoofd had ipv een access point op elke verdieping
Let even op dat je goed in beeld hebt wat nou wat is. Een mesh is niks anders dan AP's met dedicated backhaul, en vaak zit er iets in dat je apparaten gewoon van de wifi afgooit als er een andere AP dichterbij is (fast roaming, seamless roaming etc).
Dat laatste zorgt vaak voor issues, en de meerwaarde van 'mesh' is er alleen als je écht geen kabels kunt trekken. Als je toch kabels hebt liggen zit mesh je alleen in de weg.
De apparaten die je via wifi verbindt zien het verschil niet tussen een mesh netwerk of gewoon meerdere AP's met dezelfde SSID en wachtwoord.

De makkelijkste setup hier is gewoon een TP-Link Deco setje, die zijn verreweg het gebruiksvriendelijkst. Waar nodig kun je ook de TP-Link gigabit switches gebruiken, bijv. bij je TV.

Let er op dat je dat Deco setje in AP modus zet. Je wil absoluut niet de mesh modus met wireless backhaul gebruiken want je hebt gewoon kabels, dus je wil dat er wired backhaul gebruikt wordt. Ook bij een mesh systeem met een extra wifi zender voor backhaul is draadloos langzamer en minder stabiel dan bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Oke 2 dingen, als je met VLANS wil werken moet je router dit ook ondersteunen. Dus een standaard KPN/Ziggo router gaat dit niet doen.
Als je wil investeren in een Ubiquiti setup zou ik dan ook een Ubiquiti router erbij nemen.
Roaming is trouwens niet per SSID je zou prima (bij Unifi) een SSID kunnen aanmaken op alle AP's die allemaal netjes roamen dit maakt niet uit.
Ook hebben Unifi AP's een wired backhaul (dus geen mesh) hoewel ze dit ik ook kunnen (nooit gebruikt). Neem kwa kabel in ieder geval gewoon non-shielded exemplaren,
shielded is niet nodig en geeft alleen maar potentiële problemen.

Je hoeft niet perse alle UTP kabels te patchen, je kan ze ook gewoon "los" laten liggen voor de toekomst als back-up en/of als je er later een doel voor hebt.
M11M schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:13:
Open vragen:
1. Denk je dat deze setup dynamisch genoeg is om eventueel later nog probleem te verhelpen / uit te breiden mits nodig?
2. Is de UniFi pro overkill voor een "bescheiden" thuis netwerk?
3. Ik begrijp dat access points niet als ethernet passthrough kunnen dienen (wat een TP link bijv wel kan). Dus als ik de tv op zolder met een kabel wil aansluiten, en een AP nodig heb, dan zou ik daar dus 2x UTP voor nodig hebben?
4. Kan ik hier gemakkelijk een kleine swich (bijv netgear) inpassen voor bij de tv / console, of zal een splitter hier voldoende zijn? Of beter hier ook voor een UniFi swtich te gaan?
5. Is het misschien beter alvast een grotere PoE switch te kopen voor in de meterkast (bjiv 16) voor het geval dat ik camera's / ring doorbell etc wil hebben?

Heel erg bedankt!
1: Elke apparatuur van AP's routers tot switches verouderen natuurlijk een keer maar
het vervangen van een switch/AP is zo gepiept terwijl het infrezen van leidingen en opnieuw stucken/behangen o.i.d. natuurlijk geen sinecure is. Zelfs kabels vervangen is een makkie als er maar leidingen liggen.
2:... Persoonlijke voorkeur ik heb wel pro's thuis maar is niet perse nodig.
3:... Sommige AP's hebben een ingebouwde switch, sommige niet. Je kan ook een switch plaatsen op z'n punt en vanuit daar verder werken. Dit moet dan wel een POE switch zijn of je moet een losse POE injector gebruiken (dus een stroompunt) maar ik zou sowieso 2 punten laten maken dat zijn echt de meer kosten niet.
4: Splitter bestaat niet, switch of niks. Merk maakt ook niet uit maar zou wel iets managed nemen i.v.m. je gescheiden VLAN en de eventuele wens daar een AP te plaatsen.
5: Zou het niet doen, tenzij je natuurlijk concrete plannen hebt.
Ring deurbel is wireless vanaf netwerk technisch oogpunt (heeft wel stroom nodig natuurlijk) maar camera's zou ik nu wel echt over nadenken. Ook hiervoor moeten natuurlijk kabels/leidingen getrokken worden.

Ik zou me in deze fase eigenlijk primair bezig houden met waar wil ik eventueel ooit apparatuur plaatsen
en waar wil ik leidingen heen hebben. Welk AP, welke switch, welke router is in deze fase nog niet zo relevant. Of je nou een router van Ubiquiti, Mikrotik, Asus, Cisco of een AP van Ubiquiti, TP-link, Aruba, Cisco neer zet maakt voor je netwerk design niet zoveel uit. Wat ik al zei ik zou iets kiezen met een wired backhaul en roaming opties. Als je alles netjes in 1 ecosysteem wil hebben hou het dan bij 1 merk kwa router/AP/switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
M11M schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:55:
... nieuw huis....
... 1 in de schuur...
...Goede wifi coverage, ook in de tuin...
Dit is de enige juiste keuze.
Moderne huizen met goede isolatie en metaal folie in je dubbel / triple glas blokkeert praktisch elk Wifi signaal van huis naar buiten (zoals tuin).
De enige oplossing is een AP in je tuin (schuur of berging) die een stabiel signaal in je tuin kan leveren.
Dit doe je goed.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik aan het doen ben :?
Dan zou ik het lekker simpel houden :)
Je tekening is in ieder geval goed! Kabel naar die plekken om een accesspoint aan te sluiten.
Wil je echt aan de hobby en lekker gaan knutselen/tweaken/firmware spelen dan is Unifi/Omada aan te raden.

Wil je dat niet dan zou ik het links laten liggen. Consument vriendelijke producten geven "net zon goed wifi" en zijn stuk simpeler, en daardoor meer foolproof, in gebruik.

Waar je mee begon, ik vermoed TP Link Deco, zijn echt prima setjes. Ze kunnen draadloos functioneren (zou ik niet doen) of bedraad en hebben de functies die jij wilt zonder teveel gedoe met vlans etc (iot/gasten netwerk). Ook werkt het geheel met cloudcontroller waardoor je daar geen kastje voor nodig hebt.

Alternatieven in deze categorie zijn: Aruba Instant On (PoE) en Fritz (geen PoE)

Router: Standaard provider laten
Switch: Als je PoE wilt, PoE switch halen en anders een normale. Bv Tplink 8 poort
Accesspoints: Als je Poe wilt dan bv Deco X50-Poe of Aruba instant on. Als PoE niet uitmaakt kun je de normale X50 pakken of als je het extra geld wil uitgeven een Wifi 7 product. Voor de tuin kun je dan de Deco x50 outdoor pakken.

Qua hardware is een Unifi 6 pro 5ghz 4x4 160mhz. Daar heb je in thuissituaties alleen niet zo gek veel aan omdat je meeste clients 2x2 zijn (en mu-mimo overrated is). Ik zou daarom eerder een normaal Wifi 6 2x2 accesspoints neerzetten, bij ubiquiti is dat de unifi 6 plus, bij deco de x50.
Persoonlijk ben ik niet zo kapot van de mediatek chipset die unifi in de 6 lijn gebruikt, heb betere ervaring met qualcomm. De unifi 7 lijn gebruikt geloof ik weer qualcomm.

Afhankelijk van je wensen op functionaliteit/tweaken zou ik een keuze maken voor een Unifi/Omada richting of Deco/Fritz/Aruba

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Denk ook na over een dikke pijp (of meer dan 1) naar het dak voor zonnepanelen/omvormer. De pijp moet dik zijn omdat de AC kabel dat ook is. Een standaard 16 of 19mm pijp is te smal.

Ik zou ook standaard 2 RJ45 per wallport kiezen.

Wat betreft de locatie van de aansluitingen: het is handig als je daar een 5+ ports switch kan plaatsen. Je bent al snel veel aansluitingen kwijt op een werkplek. Denk aan een pc, printer, een gateway/router, WiFi, server, telefoon, etc.
Pagina: 1