Welk soort olie voor vuren bureau blad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 28-09 19:58
Recent heb ik een eigen bureau in elkaar gezet met een Candoo vuren blad, deze heb ik destijds geolied met Rambo werkblad olie van de bouwmarkt (kleurloos 0000). Nu is het beureau aardig verkleurd (all na enkele maanden) en vind ik het niet zo mooi. Zie foto hieronder met een stukje onbewerkt vuren en het kleur verschil van het hout onder en naast mijn muis mat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTLVGV0VPN-a0y_kVJ31BbGFXdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE83ovH9Fm1XaFL1XNULluXi.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is een goede kwaliteit olie, die minder geel is dan deze die ik nu heb? Ik ben vanplan om een tweede bureau te maken en wil dezelfde vuren plaat gebruiken maar dan met een mooiere olie die minder geel is en mogelijk ook met een tintje er in dat het iets donkerder wordt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05
Ongetinte olie in combinatie met vuren (en overigens allerlei andere houtsoorten) zal altijd, icm met UV straling, een geel resultaat opleveren. De olie beschermt het hout niet echt tegen UV straling, en na een tijdje eindigt alles geel. Zelfs met hardwax olie is dit zeker bij zoiets als vuren nog best een uitdaging. Een lak met UV bescherming zal het langer volhouden dan olie. Dat vormt meer een filmlaag op het hout.

Om het naturel te houden heb ik goede ervaring met Skylt, een 2 componenten lak die een mooie filmlaag vormt en bij mij tot nu toe niet echt verkleurt.

Enige nadeel van lakken op zacht hout is dat de lak 'barst' als er een deuk ontstaat in het hout. De olie beweegt mooi mee, maar de lak ligt op het hout en is een harde laag.

Als je niet voor lak wilt gaan zou ik naar een Hardwax kijken zoals Osmo of Rubio. Die zijn een stuk duurzamer. Ze vergelen uiteindelijk ook, maar minder snel dan de meeste olien. Anders zou ik voor een vrij blanke 2 componenten lak gaan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Dat het geel wordt was ik niet van op de hoogte, ik dacht dat het de olie was die verkleurde!

Ik denk dat het riscico op barsten vrij laag zal zijn, hij zijn vooral werkplekken voor thuis werken en niet klussen.

Ik zal eens kijken of er iets van Osmo of Rubio is dat we mooi vinden, zo niet dan overwegen of we gaan lakken! Zijn er ook getinte variaties die je kan aanraden (zo niet voor onze bureaus dan wel voor een aantal kastjes die we een andere uitstralling willen geven)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:36
Vurenhout verkleurd altijd naar verschillende geel tinten. Dat is IMHO juist de charme van vuren hout. Ik gebruik het veel en onbehandeld, juist om de verkleuring te krijgen, en de plekken waar objecten gestaan hebben enzo. Charme.

Enfin….het is een eigenschap van vuren. Accepteer het en ga door met het leven. Of verf het bureau wit.

Ps. Na een jaar of twee ‘leeft’ je bureau helemaal, diepe geel tinten, afgewisseld met de overduidelijke plek voor de muismat, je koffie beker, de schaduw daarvan, etc. Dat wordt echt prachtig. Geloof me!

Ps2. En had ik al gezegd dat vuren ook zo lekker ruikt ;) Verder ben ik helemaal geen vurenhout fan hoor :+

[ Voor 32% gewijzigd door Panzer_V op 02-04-2025 09:13 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor mijn bureaublad heb ik destijds een 2 componenten vloerlak (volgens mij van Sigma) gebruikt. Daar krijg ik geen krasje in. Het was geen vuren maar gewoon een OSB plaat, maar er gebeurt helemaal niets met het hout. En het voordeel hiervan was dat bureau ook vrij glad werd, wel fijn als je met je armen eroverheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Geel komt door UV dus UV blocken als het geel wil weghouden. Ik heb zelf goede ervaringen met de 2 componenten Double Coat lak van De IJssel (met UV filter). Ik gebruik die lak ook bij buitentoepassingen van epoxy waar het blocken van UV wel van belang is. Ik heb stukken hout op mijjn boot zitten die nu bijna 12 jaar 365 dagen in de zon zitten zonder zichtbaar kleurverlies.
Afbeeldingslocatie: https://polyestershoppen.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/media/cache/ps_productpage_thumb_webp/productimages/f1f6666f618f50bd5507f884200f06a9a49a617f.jpg
Er bestaan ook ingekleurde 'karaat' varianten die het een mahonie of teak look kunnen geven maar echt fan ben ik daar niet van.

Dat is echter een hoogglans lak met laagdikte waardoor het hout wat doods gaat aanvoelen. Een laagje Cabin Varnish van hetzelfde merk maakt het zijdeglans. Misschien is dat spul zelf ook wel voldoende maar ik weet niet of het de UV net zo goed blockt als de bovenstaande doublecoat.
Afbeeldingslocatie: https://polyestershoppen.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/media/cache/ps_productpage_thumb_webp/productimages/20e2fb01aa10d83022204cc072bd8dfad14e955a.jpg
De twee producten samen wordt wel een aardig prijskaartje.

Wil je het hout zo natuurlijk mogelijk houden, zou ik (ook) Skylt aanbevelen. Ook 2 componten en hard (wordt zelfs voor vloeren gebruikt) maar de meest naturel, olie-achtige uitstraling die ik ken. Dit zit nu al enkele jaren in onze badkamer op teak en blijft erg mooi maar ik zie wel de kleur wat veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-ji12049oz7/images/stencil/1280x1280/products/1473/1798/Rigostep_Skylt_2K_PU-lak__20696__54576.1681897699.jpg

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wij hebben een aanrecht-werkblad van de Ikea. Daar verkopen ze ook de bijbehorende olie waar ik zeer tevreden over ben en nauwelijks kleurverschil constateer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Hou er wel rekening mee dat een eenmaal geolied werkblad heel goed ontvet moet worden alvorens te gaan lakken. Sommige oliën dringen behoorlijk diep het hout in waardoor lakken behoorlijk lastig kan worden, zeker met watergedragen lak.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Panzer_V schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:05:

Ps2. En had ik al gezegd dat vuren ook zo lekker ruikt ;) Verder ben ik helemaal geen vurenhout fan hoor :+
Het ruikt zeker wel lekker!
BlueKeenan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:11:
Voor mijn bureaublad heb ik destijds een 2 componenten vloerlak (volgens mij van Sigma) gebruikt. Daar krijg ik geen krasje in. Het was geen vuren maar gewoon een OSB plaat, maar er gebeurt helemaal niets met het hout. En het voordeel hiervan was dat bureau ook vrij glad werd, wel fijn als je met je armen eroverheen gaat.
Weet jij welke Sigma product? Deze?

Ik ben geneigd met Skylt te gaan, echter kan ik niet direct vinden of deze UV tegen houd en ook het verkeluren?

Een andere, wel soort van gerelateerde, vraag; wij hebben een aantal (ook vuren) Ikea kastjes, waarop kan ik zoeken voor een kleur getinte coating, waardoor je nog wel het hout patroon kan zien, en dan ik bijv groen/blauw/grijs achtige kleuren zijn te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is hem inderdaad, werkt als een trein.
Pagina: 1