Vreemd verhaal bij auto verkopen aan koper uit Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:01
Hallo allemaal,

Ik heb een auto van ons te koop staan sinds 3 weken en daarbij krijgen we de gebruikelijke aanbiedingen van auto opkopers die ruim 2000 onder de vraagprijs zitten. Of mensen die een bod doen op Marktplaats en vervolgens onbereikbaar zijn. We hebben wel twee kijkers gehad die in eerste instantie positief leken, maar vervolgens allerlei zaken verzinnen die gedaan moeten worden aan de auto waardoor ze een zeer laag bod doen.

Nu dus het volgende. Ik heb de auto dus op marktplaats en autoscout24 staan en via autoscout heb ik een geïnteresseerde uit Duitsland. Ik had mijn telefoonnummer als contactoptie bij de advertentie staan en ik kreeg opeens een sms van afzender 'autoscout' met alleen de tekst of de auto nog beschikbaar is en of ik een antwoord kan sturen naar een mail adres.

Dit voelde al vreemd dat de afzender autoscout is (wellicht kan dat via de site, geen idee) en dan zo'n kort bericht. Maar oke ik ging er in mee en stuurde een mail met dat de auto nog beschikbaar is. Binnen 2 uur kreeg ik reactie met een paar standaard vragen als hoe lang we de auto in bezit hebben, meest recente onderhoud en voor welke prijs we de auto willen verkopen. Vreemde aan deze mail vond ik dat er geen aanhef of 'groeten' in zat en dat ze zei van 'ik ben geïnteresseerd in het kopen van de auto zoals die online staat'. Aparte manier van omschrijven, maar wellicht is dat Google Translate die vreemd doet.

Ik heb daar netjes op gereageerd met de gevraagde informatie en dan krijg ik om 5u 's nachts een mail terug met het volgende verhaal:

"Bedankt voor het antwoord, ik koop hem naar mijn nieuwe huis in Duitsland en mijn expediteur zal verantwoordelijk zijn voor het ophalen en alle benodigde documenten van uw adres naar mijn huis zodra ik het geld op uw bankrekening heb overgemaakt omdat ik geen contant geld mee kan nemen vanwege de afstand en de expediteur zei ook dat hij geen contante levering doet, hieronder staat mijn huisadres en als u een koopakte nodig heeft heb ik er een getekend. dus wat is de laatste prijs waarvoor u bereid bent de auto te verkopen.

Ploeg Frederique Olga:
[adres in Frankfurt]
ID-nummer: [een ID-nummer zoals op je paspoort]

Ik wacht op uw antwoord."

Het gebrek aan interpunctie en hoofdletter gebruikt laat bij mij mijn scam voelsprieten tintelen. Maar wellicht zit ik dingen te zoeken die er niet zijn en is dit ook het gevolg van Duits-Nederlands vertalen?

Mijn vraag is dus eigenlijk hier of er mensen ervaring hebben met kopers uit Duitsland en/of dit verhaal alarmbellen doet laten rinkelen? Zijn er dingen of manieren dat ze mij kunnen belazeren of een oor aan naaien? Wellicht gedoe bij ophalen van de auto door de expediteur of zoiets?

Het voelt voor mij zo vreemd dat iemand een auto van ±5000 euro zonder te kijken even koopt op afstand en dat via de mail afhandelt.

Het gaat om een Mini Cooper uit 2009, vraagprijs 5250. Geen exotische of speciale auto dus.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 15:47
Ik kan het topic zo niet vinden maar dit is vaker voorbij gekomen en is een bekende scam, waarschijnlijk ID fraude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

NIet reageren en negeren. Als je een beetje google't (of zelfs hier op GoT zoekt) zijn er denk ik wel 12384908324 voorbeelden te vinden, dit is een scam.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 15:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:01
@dutchgio @-tom-562 Thanks, ik heb dus echt gezocht of hier al meer topics over waren maar blijkbaar verkeerde zoektermen gebruikt... Bedankt en deze koper gaan we lekker negeren!

Topic mag weer dicht/weg..

YouTube: MotorcycleGeek