Ik ben bezig met een setup om 24/7 muziek te streamen met een Raspberry Pi 4 Model B (4GB). De muziek zal worden afgespeeld via een Creative GigaWorks T40 Series II speakerset. Om de geluidskwaliteit te optimaliseren, wil ik een Topping D10 DAC (Digital-to-Analog Converter) gebruiken als externe USB-DAC.
De doelen van deze setup zijn:
Opmerking: Het gaat hier puur om audio zonder extra DSP-verwerking, EQ-aanpassingen of complexe streamingsoftware. Mijn focus ligt op stabiele audio-output met minimale latency en verliesvrije weergave.
De doelen van deze setup zijn:
- Hoogwaardige audio (45 Hz – 20 kHz) streamen zonder kwaliteitsverlies.
- Stabiele 24/7 werking zonder haperingen of oververhitting.
- Gebruik van een externe DAC om de geluidskwaliteit te verbeteren t.o.v. de ingebouwde audio-output van de Raspberry Pi.
- Raspberry Pi 4 Model B (4GB)
- Topping D10s DAC (aangesloten via USB)
- Creative GigaWorks T40 Series II (via RCA of 3.5mm aansluiting op de DAC)
- Koeling: nog te bepalen (passief vs. actief)
- Voeding: Raspberry Pi 4 en DAC moeten stabiel gevoed worden (mogelijk aparte adapter voor DAC nodig)
- USB-audio performance: Werkt de Raspberry Pi 4 goed met een USB-DAC zoals de Topping D10s? Zijn er bekende latency- of compatibiliteitsproblemen?
- Koeling: Is actieve koeling nodig bij 24/7 gebruik of is een passieve oplossing zoals de Flirc Case voldoende?
- Stabiliteit: Zijn er bekende problemen met langdurig streamen via een Raspberry Pi 4? Bijvoorbeeld memory leaks of systeemcrashes bij langdurig gebruik?
- Verbeteringen: Zijn er hardware- of softwarematige tweaks om de geluidskwaliteit of stabiliteit nog verder te verbeteren?
- Software: Zijn er nog OS/software adviezen of tips die jullie hebben die ik zou kunnen gebruiken?
Opmerking: Het gaat hier puur om audio zonder extra DSP-verwerking, EQ-aanpassingen of complexe streamingsoftware. Mijn focus ligt op stabiele audio-output met minimale latency en verliesvrije weergave.