Raspberry PI 4 voor muziek streamen 24/7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 12:30
Ik ben bezig met een setup om 24/7 muziek te streamen met een Raspberry Pi 4 Model B (4GB). De muziek zal worden afgespeeld via een Creative GigaWorks T40 Series II speakerset. Om de geluidskwaliteit te optimaliseren, wil ik een Topping D10 DAC (Digital-to-Analog Converter) gebruiken als externe USB-DAC.

De doelen van deze setup zijn:
  • Hoogwaardige audio (45 Hz – 20 kHz) streamen zonder kwaliteitsverlies.
  • Stabiele 24/7 werking zonder haperingen of oververhitting.
  • Gebruik van een externe DAC om de geluidskwaliteit te verbeteren t.o.v. de ingebouwde audio-output van de Raspberry Pi.
Hardware opstelling:
  • Raspberry Pi 4 Model B (4GB)
  • Topping D10s DAC (aangesloten via USB)
  • Creative GigaWorks T40 Series II (via RCA of 3.5mm aansluiting op de DAC)
  • Koeling: nog te bepalen (passief vs. actief)
  • Voeding: Raspberry Pi 4 en DAC moeten stabiel gevoed worden (mogelijk aparte adapter voor DAC nodig)
Mijn vragen:
  • USB-audio performance: Werkt de Raspberry Pi 4 goed met een USB-DAC zoals de Topping D10s? Zijn er bekende latency- of compatibiliteitsproblemen?
  • Koeling: Is actieve koeling nodig bij 24/7 gebruik of is een passieve oplossing zoals de Flirc Case voldoende?
  • Stabiliteit: Zijn er bekende problemen met langdurig streamen via een Raspberry Pi 4? Bijvoorbeeld memory leaks of systeemcrashes bij langdurig gebruik?
  • Verbeteringen: Zijn er hardware- of softwarematige tweaks om de geluidskwaliteit of stabiliteit nog verder te verbeteren?
  • Software: Zijn er nog OS/software adviezen of tips die jullie hebben die ik zou kunnen gebruiken?
Alle tips, ervaringen en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken!

Opmerking: Het gaat hier puur om audio zonder extra DSP-verwerking, EQ-aanpassingen of complexe streamingsoftware. Mijn focus ligt op stabiele audio-output met minimale latency en verliesvrije weergave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

High res audio streamen naar die speakers heeft natuurlijk geen enkel nut, dat snap je zelf ook. Al is de analoge aansluiting van een Pi gewoon echt brak,dus ik snap de externe dac dan wel weer.

Pi is gemaakt om 24/7 te draaien, dat zal het probleem niet zijn.

Pi4 staat bekend als een beetje een heethoofd. Pi3 zal ook voldoen. Zou er zelf volumio op zetten, kun je vrijwel alles streamen wat je wilt. Heb hier al een paar jaar volcontinu een pi3 met allo boss DAC en volumio draaien. Gewoon op een standaard pi voeding. Werkt prima :)

Maar als je constant wilt streamen: klinkt als iets in een winkel oid. If so, denk je om Buma dingen enzo? Die boetes zijn namelijk echt niet mals, denk 15k die orde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:04
Dat gaat heel makkelijk. Mijn setup:

- RPi3
- Passief gekoeld
- Knappe 2,5A switch-mode power supply (meer is niet nodig, muziek wordt digitaal naar de DAC getrapt)
- Bedraad via LAN
- MoOde Player distributie
- Cambridge Audio DAC via USB

USB DAC wordt automatisch herkend, moOde werkt echt perfect.
Mijn setup draait altijd 24/7 in een afgesloten kastje. 0,0 problemen met temperatuur.

Geluidskwaliteit is echt top! Zou een duurdere DAC kunnen doen, maar het klinkt nu al geweldig over mijn Rotel & B&W set… dus waarom meer geld uitgeven?!

Gewoon gaan knutselen zou ik zeggen ;)

Opper-prutser