Tool voor online gegevensverwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 02:35
Goedenavond,

Ik ben voor de organisatie waarvoor ik werk aan het kijken naar een tool die een beetje werkt zoals de aangiftetool van de belastingsdienst.

De tool moet de volgende functionaliteiten bevatten.
- er moet te selecteren zijn voor welk bedrijf de gegevens worden ingevuld, ook naam vd persoon etc.
- er moeten zowel getallen als tekst ik te vullen zijn die naar een database worden geschreven.
- aan de hand van vragen, als heeft u een bankrekening ja/nee moeten bij “ja” een upload van het financieel jaaroverzicht geupload worden.
- het gaat om een financiële verantwoording, er moet voor een post bijvoorbeeld “banken” ook het balanstotaal van vorig jaar worden opgehaald.

Uiteraard zou ik voor sommige zaken een boekhoudpakket kunnen gebruiken, maar door de kleine omvang en het uit te voeren werk door vrijwilligers wordt dit waarschijnlijk iets te kostbaar en complex.

Hoop dat jullie wat goede ideeën hebben. Perplexity gaf wat suggesties door hoe dit te programmeren, maar ik zou liever een kant en klaar oplossing gebruiken.

Zou dit met PowerApps kunnen, ik lees ook nog alternatieven als Budibase. Iemand een idee?

Ik had dit eerst op een ander subforum staan, dit was niet de juiste. Nu ben ik hiernaar verwezen.

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Heb je al eens ooit van de AVG gehoord?
Dit schreeuwt om een privacy officer die eerst met jullie idee mee kijkt... want je kan je gigantisch in de vingers snijden, en AVG boetes zijn niet mals. (Oke, ze worden op het moment enkel uitgedeeld als iemand klaagt, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wellicht Microsoft Access.
En inderdaad zul je van iedereen toestemming moeten hebben om gegevens op te mogen slaan.

Niet goed gelezen:)

1e hit Google: https://www.axiusadvocate...-de-avg-en-hun-betekenis/

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2025 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
offtopic:
lekker die AVG reacties. dat lijkt wel een soort pavlov-reactie hier op tweakers ;)

Aan de vraag te zien gaat het meer om bedrijfs-gerelateerde gegevens dan persoonsgegevens, maar om AVG discussie hier te voorkomen kan vraagsteller beter toelichten om wat voor gegevens het precies gaat.

Ook als het om financiële gegevens van bedrijven gaat zou ik niet zomaar zonder kennis van zaken iets "in elkaar flansen". Ook die gegevens wil je niet zomaar lekken, dus ik zou zeker een professional inschakelen voor advies over hoe dit goed en veilig op te zetten.

Tools zijn er genoeg, Power Automate kan zeker, of één van de vele no-code form builders zoals
- Bubble
- WeWeb
- Wappler
- Toddle
- Stacker
- Relume
- Glide
- FlutterFlow
- Softr
- Bildr
- Adalo
- Webflow

Maar zonder verdere eisen en wensen is er weinig meer advies te geven dan een lijstje met tools waarmee je online formulieren kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sport_Life schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:06:
En inderdaad zul je van iedereen toestemming moeten hebben om gegevens op te mogen slaan.
offtopic:
Nee, heel erg nee. Geen toestemming vragen. Toestemming is alleen aan de orde als je geen goed verhaal hebt waarom je het moet doen ;)

De beveiliging is wel heel belangrijk. Zowel van het form als de data in rust. Het mag niet gebeuren dat vertrouwelijke gegevens op straat komen. Niet per ongeluk en niet expres. Ga dus ook zeker niet 'blind' AI-output gebruiken. Dat is een garantie op in de krant komen wegens datalekken ;)

Dus inderdaad: probeer wat no code / low code platforms uit en zie welke bevalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:59:
Heb je al eens ooit van de AVG gehoord?
Dit schreeuwt om een privacy officer die eerst met jullie idee mee kijkt... want je kan je gigantisch in de vingers snijden, en AVG boetes zijn niet mals. (Oke, ze worden op het moment enkel uitgedeeld als iemand klaagt, maar toch).
Ik vroeg dit niet ;), maar het zou goed bedoeld zijn. Het gaat om financiële data (het is ook een bedrijf, niet privé personen) die nu al per mail wordt aangereikt, maar ik wil het efficiënter en ja uiteraard ga ik daarbij denken aan cybersecurity. Ik ben overigens finance consultant, dus ik weet echt wel wat ik doe en wil ook mijn goede naam niet verliezen.

[ Voor 28% gewijzigd door M.Alderliesten op 01-04-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
dixet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:26:
offtopic:
lekker die AVG reacties. dat lijkt wel een soort pavlov-reactie hier op tweakers ;)

Aan de vraag te zien gaat het meer om bedrijfs-gerelateerde gegevens dan persoonsgegevens, maar om AVG discussie hier te voorkomen kan vraagsteller beter toelichten om wat voor gegevens het precies gaat.

Ook als het om financiële gegevens van bedrijven gaat zou ik niet zomaar zonder kennis van zaken iets "in elkaar flansen". Ook die gegevens wil je niet zomaar lekken, dus ik zou zeker een professional inschakelen voor advies over hoe dit goed en veilig op te zetten.

Tools zijn er genoeg, Power Automate kan zeker, of één van de vele no-code form builders zoals
- Bubble
- WeWeb
- Wappler
- Toddle
- Stacker
- Relume
- Glide
- FlutterFlow
- Softr
- Bildr
- Adalo
- Webflow

Maar zonder verdere eisen en wensen is er weinig meer advies te geven dan een lijstje met tools waarmee je online formulieren kan maken.
Bedankt voor de lijst, ik ga er eens naar kijken! AI kwam nog met Airtable of Budibase terug.

Ik denk dat ik alle eisen en wensen wel kort en krachtig heb benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
M.Alderliesten schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:25:
[...]

Bedankt voor de lijst, ik ga er eens naar kijken! AI kwam nog met Airtable of Budibase terug.

Ik denk dat ik alle eisen en wensen wel kort en krachtig heb benoemd.
Nou, ik hoop dat je nog wat meer wensen hebt, dit zijn alleen de mogelijkheden die het formulier aan een eindgebruiker moet bieden
Denk aan
  • Validatie van ingevoerde gegevens, zoals verplichte velden en formaten (bijvoorbeeld e-mailadres en IBAN).
  • Functionaliteit voor gebruikersregistratie en inloggen.
  • Mogelijkheden voor rollenbeheer, zodat bijvoorbeeld alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot gevoelige gegevens.
  • Versleuteling van gegevens tijdens verzending (bijvoorbeeld via HTTPS).
  • Beveiligde opslag voor de geuploadde documenten
  • Bevestigingspagina of e-mailmelding na succesvolle verzending van gegevens.
  • Mogelijkheid, net als bij de belastingdienst, om tussentijds het formulier op te slaan om later, na opnieuw inloggen, verder te gaan met invullen
  • Automatische opslag van voortgang, zodat gebruikers niet alles opnieuw hoeven in te vullen bij een onderbreking.
  • Geschikt voor verschillende browsers en apparaten (responsief ontwerp).
  • Voldoen aan toegankelijkheidsrichtlijnen, zoals WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), om het formulier bruikbaar te maken voor mensen met een beperking.
  • Als er inderdaad, zoals het lijkt, persoonsgegevens worden gevraagd, houdt dan rekening met de locatie waar die gegevens worden opgeslagen. Er gelden extra regels voor opslag van persoonsgegevens buiten de EU EER
Dit is alleen maar een lijstje die ik nu uit m'n hoofd bedenk. Neem vooral dit soort eisen ook mee bij de keuze van een oplossing! Succes met de zoektocht.

[ Voor 9% gewijzigd door dixet op 01-04-2025 10:02 ]

Pagina: 1