Leren sleuteletui met RFID-blokkade voor autosleutel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 16:32

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Binnenkort kan ik mijn mooie nieuwe (tweedehands) EV ophalen, leuk! Maar na het lezen over diefstalrisico’s met RFID-sleutels maak ik mij een beetje zorgen.

Ik zie dat ANWB en AliExpress talloze (afzichtelijke) hoesjes verkopen die RFID-signalen van autosleutels blokkeren, ter bescherming tegen diefstal of het klonen van de sleutel.

Nu dacht ik: laat ik een mooi (leren) hoesje zoeken, dat is iets leuker dan een zwart AliExpress-prul bij je nieuwe auto. Nu lees ik echter bij verschillende merken van leren sleuteletuis met RFID-bescherming dat de bescherming enkel voor de pasjes werkt, en niet voor de sleutel:
[…] uitgerust met een high-tech folie, dat het uitlezen van de persoonlijke gegevens via de RFID-chip op uw pasjes verhindert. De folie beschermt niet tegen het hacken van contactloze autosleutels.
De geïntegreerde blocker beschermt uw bank- en creditcards tegen de volgende RFID- en NFC-frequenties: 125 kHz met een schilddemping van 38,7 dB | 13,56 MHz met een schilddemping van 45,3 dB | 900 MHz met een schilddemping van 57,6 dB | LET OP: Het sleuteletui is NIET geschikt voor RFID-bescherming van autosleutels!
Heeft iemand hier een verklaring voor? Is er een technische reden dat deze blokkade niet werkt voor sleutels? Of werkt het misschien wel, maar willen de verkopers zich indekken door geen beloftes te doen?

Of: weet iemand een mooie leren sleuteletui met RFID-blokkade (en ruimte voor een pasje/kentekencard)?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bekijk het anders: je auto heeft keyless entry, maar omdat je bang bent voor diefstal van je auto stop je de sleutel in een etui. Dus iedere keer dat je je auto met keyless entry in wil, moet je de sleutel uit de etui halen. Het hele voordeel van keyless entry is weg.

Je kunt keyless entry dus net zo goed uit laten schakelen op je auto.

Ik weet niet hoe diefstalgevoelig mijn benzine auto is, maar ik heb keyless entry en keyless start en ik vind het ge-wel-dig. Ik zou niet meer zonder willen, het is zoveel makkelijker.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 30-03-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:19
FastFred schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:44:
Bekijk het anders: je auto heeft keyless entry, maar omdat je bang bent voor diefstal van je auto stop je de sleutel in een etui. Dus iedere keer dat je je auto met keyless entry in wil, moet je de sleutel uit de etui halen. Het hele voordeel van keyless entry is weg.

Je kunt keyless entry dus net zo goed uit laten schakelen op je auto.

Ik weet niet hoe diefstalgevoelig mijn benzine auto is, maar ik heb keyless entry en keyless start en ik vind het ge-wel-dig. Ik zou niet meer zonder willen, het is zoveel makkelijker.
Nou, niet helemaal. Als je thuis bent doe je sleutel in de etui zodat er geen relay-attack uitgevoerd kan worden en als je van huis gaat haal je de sleutel uit de etui. Zo doe ik het nu 6 jaar met inmiddels 2 verschillende auto's en dat werkt prima. Thuis onder de carport weet ik zeker dat de auto niet opengaat omdat de sleutel open en bloot ligt en als ik van huis ga kan de sleutel in mijn broek blijven zitten.

Overigens gebruik ik al 6 jaar dezelfde etui van AliExpress en dat werkt prima met mijn sleutel. Sleutel in de etui -> auto gaat echt niet open. Test het om de zoveel maanden om te zien of de etui niet is gesleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
@lolgast Dat is een mogelijkheid, dan is je auto alleen als je thuis bent beschermd tegen diefstal. Maar de auto kan nog steeds weg zijn als jij na 10 minuten de supermarkt uit loopt, of de Ikea, of een restaurant, de kinderopvang etc.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 30-03-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:19
FastFred schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:54:
@lolgast Dat is een mogelijkheid, dan is je auto alleen als je thuis bent beschermd tegen diefstal. Maar de auto kan nog steeds weg zijn als jij na 10 minuten de supermarkt uit loopt, of de Ikea, of een restaurant, de kinderopvang etc.
Ja klopt, maar hoe groot is de kans dat (zelfs met een relay aanval) mijn sleutel dichtbij genoeg is als ik mijn auto bij de supermarkt parkeer. Als je thuis bent ligt de sleutel doorgaans < 5m van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
lolgast schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:56:
[...]

Ja klopt, maar hoe groot is de kans dat (zelfs met een relay aanval) mijn sleutel dichtbij genoeg is als ik mijn auto bij de supermarkt parkeer. Als je thuis bent ligt de sleutel doorgaans < 5m van de auto.
Nou, RFID heeft een bereik van ~100 meter. Dus sta jij in de supermarkt en de dief met een ontvanger naast je auto is je auto gewoon weg.

TS heeft het hier o.a. over een etui die ook pasjes afschermd, NFC heeft een bereik van max 20cm. Dus die bescherming heeft alleen zin in een drukke winkelstraat waar iemand met een verstopt mobiel pin apparaat echt heel dicht bij je in de buurt komt om vervolgens je contactloos te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
FastFred schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:54:
Volgens mij moet je het risico hiervan ook weer niet overdrijven. Ja, autodiefstal met keyless entry bestaat en wordt toegepast. Maar het is ook weer niet _zo_ makkelijk. De gevallen die ik heb gezien zijn allemaal behoorlijk dure auto's die 's nachts van de oprit worden gejat. De eigenaar heeft dan meestal de sleutel in een bakje in de hal, of in de jas die ook in de hal hangt. Als de eigenaar op een willekeurige plek in een supermarkt of de Ikea is, dan is het al een flink stuk lastiger. Ik ken geen gevallen waarbij de auto op deze manier werd gestolen. De sleutel heeft slechts 5 meter bereik, dus dan moet 1 van de dieven al binnen een straal van 5 meter van de eigenaar door de supermarkt wandelen. Het is vast technisch haalbaar, maar ik zie het voorlopig niet toegepast worden.

Ik denk dat TS met een gemiddelde EV niet zoveel risico loopt, maar het is wel verstandig om de sleutel thuis in een metalen bakje te bewaren, dan kunnen ze 'm iig niet van de oprit gappen. Vergeet ook de 2e sleutel niet, als je die hebt.

Moderne keyless-entry systemen zijn hier vaak wel tegen beveiligd. De sleutel bevat dan een bewegingssensor die de auto alleen ontgrendelt als de sleutel in beweging is. Dan is het scenario 's nachts van de oprit jatten al afgedekt. Op AliExpress heb ik setjes gezien waarbij dit aftermarket kan worden ingebouwd in de sleutel, maar ik heb geen idee hoe goed dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 16:32

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de vele reacties!

Het gaat om een Kia (Soul) uit 2023. Dus een redelijk gemiddelde auto/EV, en (mede door het smaakgevoelige uiterlijk) volgens mij geen zeer gewild diefstalobject ;)

Wel las ik dat er bij Kia kwetsbaarheden in de digitale sleutels zaten. (Al weet ik niet of die allemaal met een RFID-blokkade opgelost zijn, volgens mij had een deel ook te maken met de voorspelbaarheid van sommige codes…) Ik weet ook niet zeker of je keyless entry kunt uitschakelen op deze auto’s.

Voor thuis zal ik sowieso een mooi Faraday-bakje gaan regelen. Voor onderweg nog maar even kijken…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32

Rannasha

Does not compute.

Ulster Seedling schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:36:
Dank voor de vele reacties!

Het gaat om een Kia (Soul) uit 2023. Dus een redelijk gemiddelde auto/EV, en (mede door het smaakgevoelige uiterlijk) volgens mij geen zeer gewild diefstalobject ;)

Wel las ik dat er bij Kia kwetsbaarheden in de digitale sleutels zaten. (Al weet ik niet of die allemaal met een RFID-blokkade opgelost zijn, volgens mij had een deel ook te maken met de voorspelbaarheid van sommige codes…) Ik weet ook niet zeker of je keyless entry kunt uitschakelen op deze auto’s.

Voor thuis zal ik sowieso een mooi Faraday-bakje gaan regelen. Voor onderweg nog maar even kijken…
ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, heeft de veiligheid van keyless entry systemen uitgebreid getest. De meeste auto's zijn vatbaar voor een relay-aanval waarbij het signaal van de sleutel wordt opgevangen en doorgestuurd naar een ontvanger die naast de auto staat. Al gaat het bij recente modellen van de afgelopen paar jaar wel vaak beter dankzij nieuwe technologien die relay aanvallen frustreren.

Het artikel is hier: https://www.adac.de/rund-...assistenzsysteme/keyless/ (in het Duits). De Kia Soul is ook getest, maar dan een model uit 2019 en die was vatbaar voor een dergelijke aanval.

Maar dan blijft de vraag hoe realistisch zo'n aanval is op een publieke locatie als een supermarkt. De dieven (je hebt er 2 nodig in deze situatie) moeten de auto spotten op de parkeerplaats en daarna moet er eentje de hele supermarkt doorlopen en telkens relatief dicht bij andere mensen gaan staan terwijl de andere dief de hele tijd naast de doel-auto moet blijven staan, wat ook enigszins verdacht kan overkomen.

Het proberen te stelen van de auto terwijl die 's nachts voor de deur geparkeerd staat is een stuk minder risicovol voor de dieven. Maar daar kun je je als eigenaar beter tegen wapenen (sleutel in een Faraday bakje doen).

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 31-03-2025 10:49 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1