Binnenkort kan ik mijn mooie nieuwe (tweedehands) EV ophalen, leuk! Maar na het lezen over diefstalrisico’s met RFID-sleutels maak ik mij een beetje zorgen.
Ik zie dat ANWB en AliExpress talloze (afzichtelijke) hoesjes verkopen die RFID-signalen van autosleutels blokkeren, ter bescherming tegen diefstal of het klonen van de sleutel.
Nu dacht ik: laat ik een mooi (leren) hoesje zoeken, dat is iets leuker dan een zwart AliExpress-prul bij je nieuwe auto. Nu lees ik echter bij verschillende merken van leren sleuteletuis met RFID-bescherming dat de bescherming enkel voor de pasjes werkt, en niet voor de sleutel:
Of: weet iemand een mooie leren sleuteletui met RFID-blokkade (en ruimte voor een pasje/kentekencard)?
Ik zie dat ANWB en AliExpress talloze (afzichtelijke) hoesjes verkopen die RFID-signalen van autosleutels blokkeren, ter bescherming tegen diefstal of het klonen van de sleutel.
Nu dacht ik: laat ik een mooi (leren) hoesje zoeken, dat is iets leuker dan een zwart AliExpress-prul bij je nieuwe auto. Nu lees ik echter bij verschillende merken van leren sleuteletuis met RFID-bescherming dat de bescherming enkel voor de pasjes werkt, en niet voor de sleutel:
[…] uitgerust met een high-tech folie, dat het uitlezen van de persoonlijke gegevens via de RFID-chip op uw pasjes verhindert. De folie beschermt niet tegen het hacken van contactloze autosleutels.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Is er een technische reden dat deze blokkade niet werkt voor sleutels? Of werkt het misschien wel, maar willen de verkopers zich indekken door geen beloftes te doen?De geïntegreerde blocker beschermt uw bank- en creditcards tegen de volgende RFID- en NFC-frequenties: 125 kHz met een schilddemping van 38,7 dB | 13,56 MHz met een schilddemping van 45,3 dB | 900 MHz met een schilddemping van 57,6 dB | LET OP: Het sleuteletui is NIET geschikt voor RFID-bescherming van autosleutels!
Of: weet iemand een mooie leren sleuteletui met RFID-blokkade (en ruimte voor een pasje/kentekencard)?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.