Sethro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:52:
[...]
Na de WP zit er een elektronisch gestuurde driewegklep die bepaald of het warme water naar de vloerverwarming gaat of naar de boiler. De WP regelt zelf welke aan de beurt is. Onderin de boiler zit een oplaadmodule waar het warme water dan doorheen stroomt waarmee de boiler wordt verwarmd.
Enthalpiewisselaar heb ik niet, het is oud huis dus voldoende vochtig.
Dank @
Sethro Sethro & @
assje!
Ik heb om tafel gezeten met de aannemer en de installateur. Wat is het soms toch een uitdaging om een soepel gesprek te voeren met vaklui. Het kan de regio zijn, maar over het algemeen erg kortaf en 'waarom? daarom' antwoorden. Al heb ik wel het idee dat het een goede installateur is, alle 'grotere' aannemers uit de regio werken er mee samen. Mijn notities na het gesprek, schiet er graag op los:
WP
Ik heb hem de plattegrond zoals in de OP voorgelegd, met techniek ruimte, installateur kwam zelf met: die Bosch gaan we niet doen, hij had de voorkeur om een Alpha Innotec te installeren (Alpha Innotec HSV 280) een monoblock met een 280L warmwaterboiler en geïntegreerd klein buffervat. De initiële split unit vervalt dus. Ik gaf aan onderzoek gedaan te hebben naar de Itho Daalderop Amber en de Vaillant AroTherm plus (monobock). De Itho zou mogelijk zijn en had hij ervaring mee, de Vaillant was een no-go want dat merk voerde hij niet. Jammer want leek me ook een interessante, al zijn er natuurlijk meerdere mooie systemen. Een gedachte die ik heb: het lijkt mij logisch en het verstandigst om de installatie als geheel te laten opleveren door de één installateur. Of is er niets op tegen om de WP te laten installeren door een andere partij? Ben daar terughoudend mee omdat ik bang ben dat ze dan naar elkaar gaan wijzen als er iets niet goed loopt. Voor nu neig ik naar die Amber, over de Alpha lees ik onvoldoende ervaringen hier op het forum.
WTW
De opgenomen mechanische afzuiging vervalt en na wat (zeer behulpzame!) ruggespraak in de PM met @
Franciesco wil ik hier graag een WTW opnemen, met een voorkeur voor uitvoering met enthalpie wisselaar omdat het huis in zijn geheel geïsoleerd wordt. Ik kan goed begrijpen dat dit bij een oude woning niet nodig is. Ik kijk nu naar een Zehnder Q350 (misschien 450 indien dit nodig is, de installateur gaf aan dat een iéts grotere uitvoering wenselijk is omdat de motor dan minder hard hoeft te draaien. Is voor mij geen argument..). In de offerte zit verder een warmteverliesberekening opgenomen, autocad uren en daaruit zou de benodigde installatie volgen. Ik heb voorgesteld de buizen zelf te gaan leggen om uren te besparen. Dat was volgens de installateur ook goed te doen, zij zouden het systeem vervolgens inregelen. Ik wacht even af met welke prijzen hij hiervoor terugkomt. Het is een thema opzich en met de hulp van het WTW topic durf ik het aan om hier zelf aan te beginnen, met een goede voorbereiding.
Douche WTW
Dit was volgens deze installateur onzinnig om te doen, hij had er ooit 2 gedaan en de minimale meerwaarde stond niet in verhouding tot de kosten. Ik viel even stil bij dit argument, om ik zowel op Milieu Centraal als hier lees dat het een goede en nuttige toevoeging is. Ik zal er nog even over nadenken.
Vloerverwarming
Begane grond is nu 10cm HoH vv opgenomen. Is er nog een 'cap' die ik hier op de maximale lengte moet zetten? Met mogelijk gevolg dat er iets meer groepen ontstaan op de verdeler, is daar iets op tegen? Dan neem ik dit namelijk graag op in de overeenkomst. Zone'na'regeling heb ik eruit laten halen. Dit was een misverstand van mij, ik dacht dat het om zoneregeling ging.
De aannemer wil in de badkamer gebruik gaan maken van wedivloerplaten (die bestaan ook met afschot) en een elektrische vv opnemen ivm de geringe hoogte en dat er geen/minder verzwaring plaatsvind op de verdieping (het is een woonboerderij met gebinten). Ik gaf aan dat dit me minder wenselijk lijkt omdat die dingen altijd met een timer werken en we onregelmatig werken, dan liever vv in bv. een droogbouw. De installateur gaf aan daar 12mm leidingen te kunnen gebruiken ipv de reguliere 16mm. Is hier iets op tegen? Of liever alle leidingen dezelfde diameter? Ik meen dat het om variotherm leidingen ging.
Elektra
Dank @
assje. Navraag bij installateur gedaan en die adviseerde ook 3x25A ivm vastrecht prijs en dat dit tevens voldoende zou zijn. De plattegrond met meterkast locatie staat vast, dus ga aanvraag indienen voor verplaatsing & verzwaring.
Leiding/riool geluidsisolatie
Dank @
assje voor deze attendering. De installateur kwam zelf met de suggestie een zwaardere uitvoering te kiezen voor de afvoer van het toilet op de verdieping (loopt waarschijnlijk ongeveer achter de tv langs). Ik heb meerdere termen gehoord, DykaSono geloof ik past hij toe. Ik ga nog even kijken wat er qua leiding geluidisolatie beschikbaar is. Er is nu 'ubi buis thermo blauw / rood' opgenomen in 16mm en 25mm. Op internet zie ik dan de uponor leiding die geïsoleerd is. Zal navragen of dit thermisch en/of akoestisch is.
Wat is het toch een waardevolle plek en klankbord om je overwegingen te kunnen bespreken.
[
Voor 0% gewijzigd door
Laurences op 02-04-2025 14:07
. Reden: toevoeging gebruik wedi vloerplaten ]