Welke benzine in tuinapparaten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
edit: artikel (c) ;)

Na het lezen van dit artikel vroeg ik me af welke specifieke benzine jullie gebruiken voor op benzine-gebaseerde tuinapparaten die jullie mogelijk maar een paar keer gebruiken? Wat bedoelen ze in Godsnaam met 'premiumbenzine' in dit artikel?

[ Voor 28% gewijzigd door Blaze85 op 30-03-2025 20:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koop gewoon elektrisch tuingereedschap op accu ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 21:42
Premium benzines zijn met een octaangetal 98 en gebruiken geen bio-ethanol. En vaak zitten er extra additieven in, zoals voor tuingereedschap middelen om het langer houdbaar te houden.

[ Voor 42% gewijzigd door Jumpman op 30-03-2025 20:41 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Voor die paar keer dat we de benzinebosmaaier e.d. nodig hebben: Aspen.

Voor het standaard werk hebben we alles op het AK-accusysteem van Stihl en een elektrische zitmaaier van Stiga.

[ Voor 44% gewijzigd door pagani op 30-03-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
pagani schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:43:
Voor die paar keer dat we de benzinebosmaaier e.d. nodig hebben: Aspen.

Voor het standaard werk hebben we alles op het AK-accusysteem van Stihl en een elektrische zitmaaier van Stiga.
Ah, ik zie al dat je dat gewoon bij de bouwmarkt kan kopen. Ik zat al aan Shell V-Power te denken, maar das eigenlijk ook niet de bedoeling voor tuinapparaten.

Iemand nog advies over welk merk olie je het beste kunt gebruiken? Ik heb speficiek SAE 10W-30 nodig...

edit: waarom bestaat 10W-30 niet bij de bouwmarkt? Alleen 5W-30 of 10W-40 :?

[ Voor 10% gewijzigd door Blaze85 op 30-03-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Blaze85 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Ah, ik zie al dat je dat gewoon bij de bouwmarkt kan kopen. Ik zat al aan Shell V-Power te denken, maar das eigenlijk ook niet de bedoeling voor tuinapparaten.

Iemand nog advies over welk merk olie je het beste kunt gebruiken? Ik heb speficiek SAE 10W-30 nodig...
Tweetakt? Als je Aspen-2 koopt is het al gemixt, ik zou kijken of dat geschikt is voor jouw machine (dien je waarschijnlijk wel de carburateur opnieuw af te stellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
pagani schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Tweetakt? Als je Aspen-2 koopt is het al gemixt, ik zou kijken of dat geschikt is voor jouw machine (dien je waarschijnlijk wel de carburateur opnieuw af te stellen)
Nee, heb 4-takt motor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Stihl heeft 10w30:
https://www.detuinmachine...-w-30-motorolie-06-l.html

(Willekeurige winkel, Welkoop e.d. heeft het vast ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
pagani schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Stihl heeft 10w30:
https://www.detuinmachine...-w-30-motorolie-06-l.html

(Willekeurige winkel, Welkoop e.d. heeft het vast ook)
Valt me op dat specifiek 10w30 niet te krijgen is bij de bouwmarkten.

edit: heb al ergens besteld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Blaze85 op 30-03-2025 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:37
Anders rij je naar een auto materialen zaak?
SAE 10-30 is gewoon een standaard riedeltje, overal te vinden (nee bouwmarkt misschien niet, dat is ook geen brandstof/ olie toko).

Rij naar een auto materialen bedrijf (meestal binnen 5 minuten autorijden wel te vinden) en vraag om SAE 10-30 geschikt voor jouw tuinapparaat.

Heel uniek zal de olie niet zijn, maar daar weten zij wel iets aan te schrijven wat werkt (bij een tankstation kan je vragen stellen of de gebakjes en de koffie wel warm zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:03
Olie:meestal SAE30 )is niet gelijk aan 10W30

Benzine: Aspen, bevat geen Ethanol. (wat vocht aantrekt)

[ Voor 14% gewijzigd door Sterke-Jerke op 30-03-2025 21:26 ]

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al jaren geen tuinmachines met benzinemotor meer gebruikt, maar dat was of gewone euro 95, of mengsmering die we bij een lokale pomp haalden die hem nog zelf kon mixen. Ze zijn er nog gewoon hoor. Al worden ze wel steeds zeldzamer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:03
Euro 95 bevat sinds oktober 2019 maximaal 10% bio-ethanol en wordt sindsdien aangeduid als E10-benzine.

Als de machine langer stil staat, gaat t fout want dit heeft Hygroscopische eigenschappen: Ethanol trekt vocht aan, wat kan leiden tot waterophoping in het brandstofsysteem. Dit verhoogt het risico op corrosie en kan metalen onderdelen aantasten.

Ook heeft benzine met ethanol een kortere houdbaarheid.Bij langere stilstand kan dit leiden tot afzettingen en verstoppingen in het brandstofsysteem.

Ethanol kan bepaalde rubber- en kunststofonderdelen in het brandstofsysteem aantasten, wat kan leiden tot lekkages of defecten.

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:21
Afhankelijk van wat je hebt, huidige benzine heeft hoger ethanol gehalte dus daar bij oudere apparaten op letten. Voor ons tuingereedschap / machines hebben we 92 en 95octaan, aspen 2 takt en 4 takt, diesel en het stihl akkusysteem. Voelt als de lokale pomp, alleen delen we geen spaarpunten uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Blaze85 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:35:
welke specifieke benzine jullie gebruiken voor op benzine-gebaseerde tuinapparaten die jullie mogelijk maar een paar keer gebruiken?
Voor een paar keer gebruik altijd een alkylaatbenzine zoals bijvoorbeeld Aspen gebruiken.
Van de goedbedoelde adviezen door E5, E10, premium benzines etc. vanuit de pomp te gebruiken ga je spijt krijgen en dat is meer voor regulier gebruik zoals dagelijks/wekelijks/maandelijks.

Mijn reserve generatoren heb ik zelfs droog zonder brandstof weggezet maar dat is meer werk.

Spul wat je een paar keer per jaar gebruikt kun je prima met alkylaatbenzine erin wegzetten.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Pagina: 1