Vragen over glaslatten schilderen na vervangen glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 08:57
Beste mede-tweakers,

Recentelijk is bij mij het glas vervangen (binnen de bestaande oude kozijnen) voor HR++ glas. De glaszetter heeft aangegeven dat de glaslatten in de grondverf worden aangeleverd. Ik wil spoedig de glaslatten schilderen.

Ik heb daarbij een paar vragen.
1. Wat zijn de juiste stappen in dit proces? Ik dacht aan licht opschuren met korrel 220 en schilderen met Sikkens Rubbol SB (excuses als merknamen niet mogen). Is het aanbevolen om de verf in twee lagen aan te brengen?
2. Moeten de spijkergaatjes (zie bijgevoegde foto's) worden dichtgemaakt alvorens te starten met de werkzaamheden? Zo ja met plamuur (2 componenten dan?) of bijvoorbeeld met overschilderbare beglazingskit?
3. Moet er nog gebruik worden gemaakt van een primer voordat je kan schilderen in dit geval?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten (bv met afplakken?)

Alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzLNsclEbaE_QdGDPbv1btDseOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZxZiQKYLjEA3IJvHkr7pgxls.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puLeoyvjiex6qFzvkTf0kMOa6q0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nLroUiLTFPAWE0KLAL34piTC.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17pNfLuE4mF8A0CAIODxX4N6NXg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nad3Cm2WCDLGCx2DklQOpwWF.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:46
Ik zou ze even vullen met een 2k vuller inderdaad. En gewoon nog even gronden met grondverf van t zelfde merk als je aflak. Daarna 2x aflakken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen antwoord op je vraag maar In die belastings richting behoren schroeven te zitten en geen spijkers. opdek latten buiten gebruiken wordt trouwens ook al een tijdje ontraden ivm inwateren/ontwateren. persoonlijk zou ik nog even contact hebben met de persoon die het heeft geplaatst voordat je gaat schilderen.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 31-03-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vergeet niet te ontvetten alvorens te schuren. En IMHO volstaat een plamuur zoals Janssen snelplamuur ook wel.

En ben het eens met hierboven, nagels/spijkers zijn niet echt handig zo. En ik zie ook nogal een kier aan de zijkant wat zo'n lekker plekje is waar vocht tussen deur en glaslat kan intreden. En juist geen ventilatieopening aan de onderzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Volgens mij is bij glaslatten sowieso verstek niet de bedoeling meer, en moeten er juist tussen de delen een aantal mm zitten om goed te kunnen afkitten. Als water in die kopse kanten zuigt dan gaat het helemaal snel rotten en hoop dat hij ze toch ook even in de grondverf heeft gezet.

Onderaan zit ook geen opening voor water wat eventueel er tussen kan komen, en nu dus niet weg kan. Maar zou inderdaad de gaten even met een 2 componenten dichtsmeren. Repair care dryflex SF of Renofill zijn echt fijne maar erg prijzig. Even goed ontvetten en fijn opschuren etc. en gronden en daarna nogmaals met aflakken. Zou wel ook tot paar mm op het glas afplakken dat je goed de kit/ glas overloop ook in de verf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Passie-m schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:03:
Volgens mij is bij glaslatten sowieso verstek niet de bedoeling meer, en moeten er juist tussen de delen een aantal mm zitten om goed te kunnen afkitten. Als water in die kopse kanten zuigt dan gaat het helemaal snel rotten en hoop dat hij ze toch ook even in de grondverf heeft gezet.

Onderaan zit ook geen opening voor water wat eventueel er tussen kan komen, en nu dus niet weg kan.
Maar meneertje we doen het altijd zo hoor, dat gaat prima..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
No Hands schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Maar meneertje we doen het altijd zo hoor, dat gaat prima..
:X ja die heb ik helaas ook zelf vaker gehoord hahaha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:40
Passie-m schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:03:

Onderaan zit ook geen opening voor water wat eventueel er tussen kan komen, en nu dus niet weg kan. Maar zou inderdaad de gaten even met een 2 componenten dichtsmeren. Repair care dryflex SF of Renofill zijn echt fijne maar erg prijzig. Even goed ontvetten en fijn opschuren etc. en gronden en daarna nogmaals met aflakken. Zou wel ook tot paar mm op het glas afplakken dat je goed de kit/ glas overloop ook in de verf hebt.
Aannames.. verstek: hoe denk je dat het gaat werken met opdeklatten om die haaks af te zagen? Zal me een mooie constructie worden. Daarnaast zeg je dat onderin geen opening zit, maar dit kun jij helemaal niet zien, er is geen foto van de onderkant. Het kan zijn dat de opdeklat is uitgehold of kan ook zo zijn dat er gaten in de sponning zijn geboord. En lekker het glas meeschilderen daar knapt het van op :s

Ik lees ook iets over schroeven ipv spijkers, mij een raadsel waarom. Beide werken even goed imo.

Deze jongen komt hier voor advies en jullie branden eerst maar het werk af waardoor hij een kutgevoel daar aan overhoudt. Terwijl ik met het werk echt niet zoveel mis kan zien, althans afgaande op de foto's.
Mocht het zo zijn dat de onderste lat helemaal opgesloten zit en er geen ventilatie is van de sponning dan moet deze lat uiteraard vervangen worden.

Over advies gesproken: ontvetten, plamuren alabastine 2componenten werkt ook prima en is niet zo schreeuwend duur, dan het geheel opschuren met 180/220, kitnaad niet meeschuren. Dan goed stofvrij maken, evt nog met een kleefdoekje. 1 laag grondlak, 1 laag voorlak en 1x aflak met tussendoor schuren en stofvrij maken. Niet schilderen met volle zon erop, al zal het met deze temperaturen nog wat mee vallen. Liefst achter de zon aan om blaasvorming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58

Theo

moederbord

Voor het schilderen nog wel de tip om de verf niet bij de Gamma/Praxis/Karwei te halen, maar bij een verfwinkel. De verf bij de bouwmarkt is goedkoop omdat het ook goedkope meuk is :P Er zit helaas een groot verschil tussen de Sikkens van de Gamma en van de verfwinkel. (ook in prijs wat het ook al een veetje verraadt)

En als je daar dan toch bent, meng je grondverf dan ook alvast op je eindkleur, dat scheelt ook al voor je resultaat.
En vlak voordat je afreken; pak een paar goede kwasten en gebruik deze. Niks zo vervelend als een goedkope kwast (bouwmarkt of erger) waarvan af en toe een haartje loskomt of die niet soepele haren heeft.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
Theo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:26:
En als je daar dan toch bent, meng je grondverf dan ook alvast op je eindkleur, dat scheelt ook al voor je resultaat.
Daar ben ik het dan niet zo mee eens. :)
Als je na 1 laklaag nog de grondverf ziet door de laklaag heen, dan is er nog een extra laklaag nodig. Als je grondverf de kleur van de lak heeft, zie je dus niet dat je eigenlijk te weinig lagen lak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:30
Niks mis met spijkeren van de glaslatten want er komt nauwelijks kracht op en voor de afwerking zijn kleine spijkertjes beter weg te werken. In Amerika spijkeren ze hele huizen in elkaar met spijkerpistolen.
De spijkertjes zou je snelplamuur kunnen doen en de naden zou ik met schilderskit (acrylaatkit) doen i.v.m. het werken van het hout in volle zon en vorst. De spijkertjes kunnen eventueel ook met deze kit.
Er hoeft geen grondlak op de latten want het hout staat al in de primer (voor hechting van de aflak). Daarna zeker 2x aflakken en een jaar later heel licht opschuren en nog een keer lakken.
Als je goed ontvet hoef je maar heel licht te schuren met fijn schuurpapier of speciale schuursponsjes.

Zelf heb ik altijd het één pot verfsysteem van Sikkens gebruikt, dan hoef je op hout sowieso geen grondverf te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door vogelmans op 31-03-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 08:57
Dank allen voor de waardevolle suggesties! Ik ga ermee aan de slag

Raden jullie daarnaast aan het om een deel van het glas af te plakken of proberen secuur te werken?

[ Voor 44% gewijzigd door ziceykr op 31-03-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
ziceykr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:12:
Raden jullie daarnaast aan het om een deel van het glas af te plakken of proberen secuur te werken?
Ja, ik raad je aan om af te plakken of secuur te werken. ;)

Zelf zou ik afplakken. Als je wat ervaring en geduld hebt is het wellicht sneller om niet af te plakken maar secuur te werken. En als je het niet weet, dan afplakken en proberen secuur te werken, als dat goed gaat weet je het voor een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
ziceykr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:12:
Dank allen voor de waardevolle suggesties! Ik ga ermee aan de slag

Als je niet binnen 24uur de volgende laag gaat doen:
Afplakken, schilderen, uurtje wachten (verf ietsjes droger maar nog zeker niet 'hard'), tape eraf halen.
Dan voor de tweede ronde: repeat.

Veel mensen laten tape er lang op zitten, maar dat is zelden (niet enkel glas) een goed idee. schilderstape 1 a 2 dagen laten zitten is de max. En als je toch glas raakt met verf is er ook niet zoveel aan de hand, met een scherp mesje kun je het er zo afschrapen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 31-03-2025 13:59 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Eivogel1985 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:01:
[...]

Aannames.. verstek: hoe denk je dat het gaat werken met opdeklatten om die haaks af te zagen? Zal me een mooie constructie worden. Daarnaast zeg je dat onderin geen opening zit, maar dit kun jij helemaal niet zien, er is geen foto van de onderkant. Het kan zijn dat de opdeklat is uitgehold of kan ook zo zijn dat er gaten in de sponning zijn geboord. En lekker het glas meeschilderen daar knapt het van op :s

Ik lees ook iets over schroeven ipv spijkers, mij een raadsel waarom. Beide werken even goed imo.

Deze jongen komt hier voor advies en jullie branden eerst maar het werk af waardoor hij een kutgevoel daar aan overhoudt. Terwijl ik met het werk echt niet zoveel mis kan zien, althans afgaande op de foto's.
Mocht het zo zijn dat de onderste lat helemaal opgesloten zit en er geen ventilatie is van de sponning dan moet deze lat uiteraard vervangen worden.

Over advies gesproken: ontvetten, plamuren alabastine 2componenten werkt ook prima en is niet zo schreeuwend duur, dan het geheel opschuren met 180/220, kitnaad niet meeschuren. Dan goed stofvrij maken, evt nog met een kleefdoekje. 1 laag grondlak, 1 laag voorlak en 1x aflak met tussendoor schuren en stofvrij maken. Niet schilderen met volle zon erop, al zal het met deze temperaturen nog wat mee vallen. Liefst achter de zon aan om blaasvorming te voorkomen.
Ik zeg niet dat het mooier is. Maar wat ze afraden en waarom ze het normaal juist niet verstek doen bij glaslatten, en met een grotere kier incl kit er tussen onder. Tuurlijk is dat niet mooi, maar dit heeft wel degelijk met de levensduur en vocht intreding te maken. Nu zo tegen elkaar met een kleine kier wat gaat werken omdat het hout is kan je wachten op problemen. Het is daarom gewoon niet ideaal op deze manier. En was vanuit binnen uit dus handiger geweest. En snap heus dat ze voor verstek hebben gekozen omdat het mooi is.

En wie heeft het over klodderen op het glas? Die 1 a 2 mm extra overlap op glas zodat je de kitnaat mooi afdekt. + het ziet er ook strak uit als je mooi afplakt met tape. Zijn gewoon algemene tips van schilders. Meestal is de grondverf van dit soort latten ook niet altijd top. Dus is vaak het advies ook om ze nogmaals even in de grond te zetten. Maar dat is afhankelijk wel type erop zit etc.

Van een opening aan de onderkant is misschien een aanname, Klopt. Maar ben benieuwd naar de foto’s dan.

Het is ook totaal niet bedoelt als afbranden. Maar mocht het zo overgekomen zijn excuus dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:30
Ik zou alles afplakken maar i.p.v. schilders-tape zou ik "Frog- tape" (groene tape) gebruiken. Frog-tape kun je 20 dagen laten zitten en geeft messcherpe verflijnen, er kruipt geen verf onder de tape zoals bij normale schilders-tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:22
Gewoon een goede schilderstape gebruiken die UV-bestendig is. De gelinkte tape kun je maanden laten zitten. Frog tape activeert bij watergedragen verven (beste kun je dit dus voor je gaat schilderen even nat maken), het is de consumentenversie van de Kip 3301.

[ Voor 10% gewijzigd door IceM op 31-03-2025 19:24 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:40
Passie-m schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Ik zeg niet dat het mooier is. Maar wat ze afraden en waarom ze het normaal juist niet verstek doen bij glaslatten, en met een grotere kier incl kit er tussen onder. Tuurlijk is dat niet mooi, maar dit heeft wel degelijk met de levensduur en vocht intreding te maken. Nu zo tegen elkaar met een kleine kier wat gaat werken omdat het hout is kan je wachten op problemen. Het is daarom gewoon niet ideaal op deze manier. En was vanuit binnen uit dus handiger geweest. En snap heus dat ze voor verstek hebben gekozen omdat het mooi is.

En wie heeft het over klodderen op het glas? Die 1 a 2 mm extra overlap op glas zodat je de kitnaat mooi afdekt. + het ziet er ook strak uit als je mooi afplakt met tape. Zijn gewoon algemene tips van schilders. Meestal is de grondverf van dit soort latten ook niet altijd top. Dus is vaak het advies ook om ze nogmaals even in de grond te zetten. Maar dat is afhankelijk wel type erop zit etc.

Van een opening aan de onderkant is misschien een aanname, Klopt. Maar ben benieuwd naar de foto’s dan.

Het is ook totaal niet bedoelt als afbranden. Maar mocht het zo overgekomen zijn excuus dan.
Excuus is niet nodig, misschien reageer ik soms ook iets te fel.

[ Voor 6% gewijzigd door Eivogel1985 op 01-04-2025 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
Eivogel1985 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:33:
[...]

Excuus is niet nodig, misschien reageer ik soms ook iets te fel.
Dit is dus waar ik op doel met kwetsbare verstek

https://www.klusidee.nl/F...vangen-glaslatten.112023/

Hier wat beelden met rechte opdek:

https://www.schildersvak....ale-factor-bij-onderhoud/

Hopelijk is het duidelijk

Samenvattend van de site:

Kortom: koop goede glaslatten met een bekend verfsysteem. Kit afwaterend en bij voorkeur zonder af te messen. Kort glaslatten in en houd daarbij een ruimte aan van 4 tot 6 mm. Zaag opdeklatten niet meer in verstek, maar kort ze recht af. Tenslotte: gebruik grondverf in plaats van epoxyhars voor het preventief afdichten van kopse kanten van glaslatten of geef de epoxy voldoende droogtijd. En kit na het afschilderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Passie-m op 01-04-2025 10:45 ]

Pagina: 1