Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:23
In onze badkamer is een plafondspot kapot gegaan.
Het is nog een halogeenspot. Ik kan niet bij de trafo, die zit in een vals plafond. Een en ander is door vorige eigenaren geïnstalleerd, dus ik weet ook niet wat en hoe het geïnstalleerd is. Met mijn multimeter meet ik ca. 11 V AC, dus dit zal wel 12 V zijn.
Ik heb geprobeerd om aan de draad te trekken of de trafo daarmee zichtbaar komt, maar ik voel een dusdanige weerstand dat ik niet harder durf te trekken.

Ik zoek een spot om deze mee te vervangen, maar ik kom niet goed wijs uit het aanbod op internet. Een filter op "12V" of "vervangen halogeen" zit er niet bij. En wat ik vind voor 12 V lijkt eerder op 12V DC gebaseerd te zijn.

Kan iemand mij op weg helpen of er spots zijn die geschikt zijn als vervanging en hoe/waar ik die vind?

Foto van de gedemonteerde spot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbBqfKYCPYU7k8KV7SMuFT4c_PM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0IaGuVjEqtpxBZkQag9OtYy.jpg?f=fotoalbum_small

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:22

martijn v o

Certified by Enphase.

G4 moet je hebben denk ik zo te zien.
Halogeen maakt niet uit of het DC of AC is, voor LED echter wel, die is meestal DC.
De meeste halogeentrafos zijn AC.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Demonteer de andere spots eens en probeer via die weg de trafo te zoeken. Wellicht dat je er 'vanaf de andere kant' wel bij uit komt.

Indien ja, dan trafo én alle lampjes vervangen voor LED. Type is hierboven al genoemt. Is alles weer up to date en kun je er weer 10 jaar tegen. ;)