Dag allen,
In onze woning hebben we enkele toestellen die ik graag met elkaar wil laten communiceren op een zo efficiënt mogelijke manier om zo hopelijk energie te besparen zonder daar veel van te merken.
Zo denken we aan:
Gebaseerd op bovenstaande opsomming van de aansluitingen, lijkt me het meest logische om met Modbus RTU (RS485 2-draads) te werken. Enkel voor de WP moet ik dan een NibePi in elkaar knutselen of de uitbreidingsmodule aanschaffen om ook deze op wifi/ethernet te krijgen. Of zien jullie een betere manier om dit allemaal te connecteren/in HA te krijgen?
Met Modbus heb ik op zich geen ervaring, maar op het eerste zicht ziet het er ook niet heel ingewikkeld uit.
Maar hoe krijg je de Modbus RTU dan in Home Assistant? Gebruik maken van een modbus-ethernet module? Kan je via ethernet dan de Modbus-parameters bepalen die je van ieder aparaat wil afhalen of sturen?
Zoals je ziet ben ik nog maar in het begin van mijn zoektocht hoe ik dit ga aanpakken. Maar voor ik me op het Modbus-verhaal stort, krijg ik graag eens bevestiging dat ik in de goede richting aan het denken ben en ik geen alternatieve oplossingen over het hoofd zie. Ik heb nogal de neiging het soms te over-compliceren
Alle tips zijn welkom dus!
TLDR: We willen slimme meter, EV-charger, PV-omvormer en WP met elkaar laten communiceren/slim sturen en vroeg me af of ik met Modbus als oplossing in de goede richting zit.
Bedankt voor het meedenken en/of het delen van ervaringen op dit vlak.
In onze woning hebben we enkele toestellen die ik graag met elkaar wil laten communiceren op een zo efficiënt mogelijke manier om zo hopelijk energie te besparen zonder daar veel van te merken.
Wat hebben we:
- Digitale teller
- Geothermische warmtepomp
- Laadpaal EV
- Zonnepanelen omvormer
- Eventueel ventilatie: hier zie ik minder nut in dus minst nodig
- Op middellange termijn komt er waarschijnlijk wel een thuisbatterij, maar nu dus nog niet. Dus nog geen hybride omvormer aanwezig
Digitale teller: Sagecom T211
- Aansluiting via P1 poort
- Probleem dat we hebben is dat we een lange oprit hebben. De meter zal dus op het begin van de oprit staan, niet in de technische ruimte. Ik had begrepen dat het signaal van de P1-poort (RJ12) niet ver genoeg reikt (afstand tot technische ruimte ±60m) daarom had ik het idee om via een dongle al over te gaan naar ofwel Modbus ofwel ethernet
- Momenteel had ik het idee om deze (smart-stuff.nl/product/ultra-mini-dongle/) dongle te gebruiken om de P1-poort gegevens op modbus RS485 of ethernet te zetten. Dezelfde webshop heeft ook specifieke producten voor Modbus (P1 Modbus Pro Dongle) of Ethernet (Ethernet P1 Dongel Pro+) maar met de Ultra mini dongle hou ik beide opties open.
- Alternatief kan ik ook een DIN-module steken die productie/afname kan meten, dan heb ik geen dongle en kabel nodig...
Geothermische warmtepomp Nibe F1255
- Er zit al ingebouwd om prijzen van een dynamisch uurtarief dagelijk te uploaden naar de WP, wat al goed is, maar hiermee weet de WP uiteraard nog niet wat de zonnepanelen en de laadpaal doet.
- Kan in principe aangesloten worden via Nibe UpLink en zo via API in HA ingelezen worden, maar als het enigszins mogelijk is, heb ik toch voorkeur voor alles lokaal te houden.
- WP heeft TCP/IP RJ45 maar ik vrees dat dit enkel voor bovenstaande is
- Heeft een SG-ready aansluiting die ik kan sturen met een Shelly (of gelijkaardig) of via KNX-sturing. Deze sturing lijkt me vrij basic dus weet niet of ik hier hele grote verwachtingen mag van hebben. Hiermee kan ik de WP in 4 standen zetten: Blokkering, auto, +1 en +2.
- Nibe heeft een EME 20 module bedoeld om in Sunspec RS485 te kunnen communiceren. Maar dit is heel duur (€400) dus ik zie dit minder als een optie + PV omvormer ondersteund dit op het eerste zicht niet (zie later)
- Nibe heeft ook een Modbus 40-module, ook €400. Heb weinig ervaring met Modbus maar dit lijkt me meer de moeite aangezien dit niet enkel Sunspec is en dus ook aan slimme meter kan gekoppeld worden?
- Zelf tweaken met Nibe PI of NibeGW. Dit lijkt me de betere optie en zo kan ik voor heel wat minder investering, toch alle data op wifi zetten. Maar kan ik ook sturen hiermee of zou de SGready-tweak hier toch robuster zijn?
Laadpaal EV: ABB Terra AC
- Er is mogelijkheid om een solar mode aan te leggen die automatisch overschot die anders op het net wordt gestoken, in je EV steekt. Maar hier is een aparte module nodig die via RS485 kan communiceren, ik veronderstel met rechtstreekse verbinding met je slimme meter. Indien nodig wil ik deze wel aankopen (€150
- De meter heeft een RJ45-aansluiting maar zo te zien alleen voor laadkaart-authorisatie
- Er is een "Slimme meter" RS485 Modbus RTU aansluiting
Zonnepanelen omvormer: SDT G2 GW8K-DT
https://nl.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf- Er zijn 3 communicatie-aansluitingen, 2x RS485 en 1x "Smart meter communication" (Ook RS485?). In de handleiding staat Modbus RTU (Sunspec compliant) als protocol.
- Er zijn enkele "DRM"-aansluitingen die kunnen aan-/uitschakelen, lijkt me niet handig buiten uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Wat wensen we:
Graag visualiseer ik deze energiestromen + andere data via Home Assistant. Sturing dacht ik ook via Home Assistent te regelen, maar mocht hier een betere sturing bestaan, laat gerust weten.Zo denken we aan:
- WP boosten als we toch anders maar zonne-energie op het net steken
- EV opladen als er na bovenstaande nog energie over is
- Als EV aan het laden is, loadbalancen zodat we niet boven een piek-verbruik afname gaan (BE capaciteitstarief) bv bij het koken
- Bij negatieve energieprijzen EV laden en boosten WP.
- Bij hoge energieprijzen dan net het omgekeerde: het laden EV, SWW aanmaken, verwarmen,... uitstellen naar latere uren met lagere prijzen/meer zon.
- We staan open voor slimme suggesties...
Hoe doen we het?
Ik ben een beginner in dit soort toepassingen. De elektriciteit (KNX-domotica) leg(de) ik zelf dus heb wel wat basis mee, maar daar stopt het ook.Gebaseerd op bovenstaande opsomming van de aansluitingen, lijkt me het meest logische om met Modbus RTU (RS485 2-draads) te werken. Enkel voor de WP moet ik dan een NibePi in elkaar knutselen of de uitbreidingsmodule aanschaffen om ook deze op wifi/ethernet te krijgen. Of zien jullie een betere manier om dit allemaal te connecteren/in HA te krijgen?
Met Modbus heb ik op zich geen ervaring, maar op het eerste zicht ziet het er ook niet heel ingewikkeld uit.
Maar hoe krijg je de Modbus RTU dan in Home Assistant? Gebruik maken van een modbus-ethernet module? Kan je via ethernet dan de Modbus-parameters bepalen die je van ieder aparaat wil afhalen of sturen?
Zoals je ziet ben ik nog maar in het begin van mijn zoektocht hoe ik dit ga aanpakken. Maar voor ik me op het Modbus-verhaal stort, krijg ik graag eens bevestiging dat ik in de goede richting aan het denken ben en ik geen alternatieve oplossingen over het hoofd zie. Ik heb nogal de neiging het soms te over-compliceren

TLDR: We willen slimme meter, EV-charger, PV-omvormer en WP met elkaar laten communiceren/slim sturen en vroeg me af of ik met Modbus als oplossing in de goede richting zit.
Bedankt voor het meedenken en/of het delen van ervaringen op dit vlak.