[PC] Intel Iris XE graphics voor wat oudere spellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn zoon heeft een uitvoering: Acer Aspire 5 A514-56P-73S2 laptop met een Intel Core i7-1355U met Iris XE integrated graphics en 16G geheugen.

Hij wil graag de volgende twee games spelen:
  1. Risk of Rain 2
  2. Deep Rock Galactic
Qua system requirements lijken de minimale hardware vereisten wel te worden gehaald op de grafische kaart na.
Die eerste geeft als minimum een GTX 580 / AMD HD 7870
De tweede minimaal een NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD Radeon HD 7870
Waarbij me opvalt dat de GTX bij het tweede spel verschilt maar de AMD bij beiden gelijk is.

Ben zelf al een hele lange tijd uit het PC gamen, dat was nog in het GeForce tijdperk ;)
Dus heb geen idee of deze spellen, die gelukkig ook niet al te nieuw meer zijn op zijn laptop willen draaien.

Wat ik kon vinden was dat een GTX 580 ongeveer vergelijkbaar is met een Iris XE G7 (ik gok dat hij een G7 heeft vanwege de i7 cpu), misschien iets slechter.
Maar twijfel toch of het wel voldoet voor deze spellen.

Iemand die hier een goede educated guess of hands-on ervaring mee heeft, deze spellen op de Iris XE?
Hoeft natuurlijk niet met alle grafische opties op hoog maar ook niet dat het enkel op 480p een beetje loopt.

Beste antwoord (via Vliegvlug op 01-04-2025 14:58)

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:46
Ja de games zullen draaien. Maar wat jouw zoon als acceptabel ervaart is lastig te zeggen. Als het heel belangrijk is voor m zou een game systeem met een 10 serie gtx wel geschikter zijn.

Maar probeer het gewoon zou ik zeggen. Als je de games via de Steam store koopt kan je je gekd terug krijgen zolang je de games niet langer dan 2 uur heb gespeeld en afgelopen 2 weken hebt gekocht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Risk of Rain 2 op een Iris XE (Core i5 weliswaar dus wellicht draait het op de i7 nog net iets beter)

Deep Rock Galactic

Zo te zien wel op de laagste settings maar wel 1080p.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:46
Ja de games zullen draaien. Maar wat jouw zoon als acceptabel ervaart is lastig te zeggen. Als het heel belangrijk is voor m zou een game systeem met een 10 serie gtx wel geschikter zijn.

Maar probeer het gewoon zou ik zeggen. Als je de games via de Steam store koopt kan je je gekd terug krijgen zolang je de games niet langer dan 2 uur heb gespeeld en afgelopen 2 weken hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kevlar01 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:00:
Risk of Rain 2 op een Iris XE (Core i5 weliswaar dus wellicht draait het op de i7 nog net iets beter)
[YouTube: RISK OF RAIN 2 - CORE I5 -1135G7 - INTEL IRIS XE -24GB]
Ziet er best wel prima uit eigenlijk (y)
Deep Rock Galactic
[YouTube: Deep Rock Galactic - Intel i5-1135G7 Tiger Lake Xe Graphics Performance 1080P]

Zo te zien wel op de laagste settings maar wel 1080p.
Deze is wel blokkerig als je dat vergelijkt met mensen die het op de hoogste IQ setting spelen maar het is tenminste speelbaar.
Mag mijn zoon zelf beoordelen of dat acceptabel is. :)
Hij kan altijd de settings wat hoger zetten ten koste van frame rate natuurlijk.
Volgens mij gaat om wat casual gaming met vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Spikeydedraak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:29:
Hij heeft alleen die laptop.
Heb nog gekeken naar externe GPU’s maar afgezien van de kosten kunnen die volgens mij helemaal op die laptop worden aangesloten.
Er zit niet eens USB-C op enkel 2x A. :X
Goede tip!
Kan hij het gewoon even proberen om te zien of het wat is.
Wel op die 2 uur letten dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Risk of Rain 2 is ook via cloud gaming te spelen, bijv. Boosteroid.
https://boosteroid.com/games/#/application/962

Kosten zijn 7,50 € per maand.

Deep Rock Galactic is ook daar te spelen.

Eventueel een alternatief, en je kan ook op deze manier kijken of hij de games tof vind (misschien is hij na een maand er al op uitgekeken. Pluspunt is dat er nog meer games in de library zitten waarmee hij vooruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kevlar01 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:07:
Risk of Rain 2 is ook via cloud gaming te spelen, bijv. Boosteroid.
https://boosteroid.com/games/#/application/962

Kosten zijn 7,50 € per maand.

Deep Rock Galactic is ook daar te spelen.

Eventueel een alternatief, en je kan ook op deze manier kijken of hij de games tof vind (misschien is hij na een maand er al op uitgekeken. Pluspunt is dat er nog meer games in de library zitten waarmee hij vooruit kan.
Dank voor het meedenken maar dat vind hij te duur, beide games zijn nu voor €10 te krijgen en met per maand betalen ga je daar heel snel overheen.
Had ook al de PS5 voorgesteld die we hier hebben staan maar ook daar moet je maandelijks betalen voor online spelen via PSN+, iets wat we nu niet hebben en blijkbaar €10 per maand kost.
Pagina: 1