Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 06:14
Hallo,

Met het oog op de aanstaande aanschaf van een volledig elektrische auto en de wens om te wat meer zelf voorzienend te zijn, vroeg ik me het volgende af:
1. We hebben best veel zonnepanelen (23 stuks op het zuiden). Mocht de stroom uit vallen dan kan ik nu geen gebruik maken van de stroom die mijn zonnepanelen opwekken.
Wat zijn de mogelijkheden om dit toch mogelijk te maken? Is daarvoor de aanschaf van een thuisaccu noodzakelijk?
2. Ik meende ergens gelezen te hebben dat als je je eigen zonnestroom wilt gebruiken voor het opladen van de auto dat de oplader van de auto op dezelfde fase moet zitten als de zonnepanelen. Klopt dat? En zo ja, hoe kan ik nagaan of dat het geval is?
3. We hebben een warmtepomp. Dat betekend dat we op zolder een groot vat met zo'n 300 liter (warm) water hebben staan. In het geval van een stroom storing (en dus ook geen externe waterdruk), kunnen we dan eigenlijk bij dat water of zit dat dan als het ware opgesloten?

Alvast bedankt,

Anman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:17
Toch een totaal theoretisch verhaal....... hoe vaak valt bij je de stroom uit en hoe lang duurt zo'n storing dan.
Één keer in de paar jaar voor max een uurtje? En dat is al overdreven veel.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 30-03-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Als je 23 panelen op 1 omvormer hebt zitten heb je hoogstwaarschijnlijk een 3 fasen omvormer. Dus dan is dat geen onderwerp meer.

Om zelf stroom te kunnen gebruiken zonder netspanning moet je een daarvoor geschikte omvormer hebben.

Warmwater kan je gewoon tappen. Tenzij je een buffervat bedoelt. Dan heb je wel stroom nodig.

Maar lees je eerst even iets beter in. Of gooi je vraag in een AI naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
1) Ja dat klopt - als de netspanning wegvalt valt je omvormer uit. Door een accu blijft je omvormer aan, zolang de accu niet leeg is blijven je zonnepanelen leveren :)

2) Nee dat klopt niet, er wordt intern gesaldeerd.

3) Zet een kraan open op de benedenverdieping, je leidingen lopen leeg en zullen deel van boilervat ook mee leeg zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:36:
1) Ja dat klopt - als de netspanning wegvalt valt je omvormer uit. Door een accu blijft je omvormer aan, zolang de accu niet leeg is blijven je zonnepanelen leveren :)
De thuisaccu schakelt net als je omvormer ook gewoon uit als deze geen grid meer ziet. Als ts los van grid stroom wil blijven houden, moet er veel meer gebeuren, waaronder een verbouwing in de meterkast zodat daar een schakeling zit om van het grid af te kunnen schakelen. Daarnaast heeft hij dan apparatuur nodig welke ook zonder grid stroom blijft maken. Al met al veel werk en duur spul. M.i. te duur voor de sporadische stroomuitval hier. Ts: Als je dat toch wilt kunnen opvangen: koop een aggregaat of een power station voor tijdelijke onafhankelijke stroom en sluit daar je apparaten op aan.
3) Zet een kraan open op de benedenverdieping, je leidingen lopen leeg en zullen deel van boilervat ook mee leeg zuigen.
Een boiler vat en leidingen trekken vacuum. Er kan nergens lucht vandaan komen om dat water eruit te laten stromen. Hoogstens een mini straaltje uit de kraan terwijl de luchtbellen door de leidingen hun weg omhoog proberen te vinden. Afhankelijk van het leidingwerk komt er zelfs (na de initiële druk afname) helemaal niets meer uit.

Als TS bovenop zn boiler een luchtinlaat plaatst en die dan openzet, komt het warme water er wel uit.
Alleen dan zit je daarna dus met 300L lucht in je boiler die er ook weer een keer uit moet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:22

timpel_800

Amber 65

Zijn er ook geen verhalen van dat je zo'n boiler niet helemaal kapot trekt door de vacuüm? In geval van nood kun je wel gewoon de aanvoerleiding loskoppelen lijkt mij,zodat je 300 liter nood water hebt.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timpel_800 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:49:
Zijn er ook geen verhalen van dat je zo'n boiler niet helemaal kapot trekt door de vacuüm? In geval van nood kun je wel gewoon de aanvoerleiding loskoppelen lijkt mij,zodat je 300 liter nood water hebt.
Zeker mogelijk, daarom installeert men een beluchter bij boilers.

Maar je hebt niks aan een boiler als er geen waterdruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wolly schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Zeker mogelijk, daarom installeert men een beluchter bij boilers.

Maar je hebt niks aan een boiler als er geen waterdruk is.
Maar in het geval van TS staat de boiler op zolder. Wat betekend dat op de onderliggende verdiepingen de zwaarte kracht icm die beluchter wel voor wat flow kan zorgen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Ik heb mijn 270 SWW boiler vooral als noodvoorziening voor drinkwater bedacht. Dat het water opgewarmd is is een bijkomend voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Bedankt.

1. Voor die noodstroom voorziening leek het me juist zo logisch dat een klein accupakket met een eigen stopcontact, ten allen tijden opgeladen zou kunnen worden als de zon schijnt om op die manier regelmatig toch nog toegang te hebben tot stroom. Gek dat dat in de praktijk zo complex blijkt te zijn…

2. Ok mooi dat het niet uitmaakt op welke fase de omvormer zit ten opzichte van de fase waarop de auto oplader zit.

3. Mocht er ooit noodzaak zijn om al het water uit het buffervat te willen gebruiken dan kan ik inderdaad de toevoer eraf halen zodat het vacuüm erin opgeheven wordt. Zal dan een flinke knoeiboel worden, maar dat zal in die theoretische situatie waarschijnlijk de van minder belang zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:22

timpel_800

Amber 65

Je kunt natuurlijk wel een kleine accu met stopcontact nemen, gewoon een powerbank. Maar die kan niet je huis voeden. Wel je telefoon lader ofzo.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Of gewoon een offgrid batterij :) Dat begint hier in Belgie op te komen omdat de overheid dit adviseert sinds de oorlog in Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Zo’n offgrid batterij is wel aardig, maar dat voegt dan redelijk weinig extra toe ten opzichte van de v2l mogelijkheden van de auto (Ioniq 5)?
Het lijkt mij nou net zo’n mooie oplossing als je alsnog wat zou kunnen met zonnestroom als er een keer een storing is en de batterij leeg of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

Met een forse UPS kun je ook nog wel wat…

Maar dat is dan specifiek voor een paar apparaten

Wil je noodstroom in de meterkast dan zijn er wel wat aanpassingen nodig

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 30-03-2025 19:54 ]

Pagina: 1