Ruimte achter vaatwasser tbv opbouw electraleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:50
Beste klussers,

Binnenkort komt onze nieuwe keuken, nu ligt de electra al zo goed als op de juiste plek. Maar dan wel met opbouw flex leidingen.
Nu lees ik dat er achter de vaatwasser geen ruimte is om dit achterlangs te voeren ivm stroom/water aan en afvoer van de vaatwasser zelf..
Klopt dit of kan iemand uit ervaring zeggen dat er wel genoeg speling/ruimte zal zijn?

Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Niemand kan uit ervaring zeggen hoe diep je aanrecht wordt, en hoe diep je vaatwasser is.
En al helemaal niet hoe veel ruimte er dan over blijft als je die 2 maten van elkaar af trekt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

In principe kan je er vaak niks achter kwijt en moet de wand vlak zijn.
Is er een reden dat je de elektra niet in de muur hebt gefreesd? Daarmee heb je dit probleem niet.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
De leidingen lager er al dus we kijken nu wat we eventueel aangepast dient te worden.
Mocht er ruimte zijn, dan is aanpassen niet nodig.
Maar ik vermoed dat we nieuw electra moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Heeft je keukenboer geen leidingenplan met je afgestemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kwestie van de afmetingen van de vaatwasser en de kastjes vergelijken?

Twee flexbuizen passen er in mijn ogen al snel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Gewoon de opbouw flexleiding naar beneden via de grond laten lopen. Een vaatwasser staat toch op pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
Als je geen verdiept blad hebt en geen greeploos hebt is er normaal geen ruimte achter de vaatwasser nee. Alleen op plint niveau soms wel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sowieso wil je de WCD en de waterkraan waar je je vaatwasser op gaat aansluiten niet achter je vaatwasser hebben. Het is qua directe bereikbaarheid gemakkelijker als je deze, middels bijvoorbeeld een lade ónder de vaatwasser of door een kastje (met een inspectieluikje) boven óf langs de vaatwasser, ten alle tijden direct kunt bereiken. Je wilt zo'n machine liefst gewoon ten alle tijden, afzonderlijk van de rest van je woning, spanning en waterloos kunnen maken zónder daarvoor het gehele apparaat uit te moeten gaan bouwen.

Ik heb hier overigens bij me thuis de vaatwasser op ~50cm hoogte t.o.v de vloer laten zetten zodat er een nog bruikbare lade onder geplaatst kon worden. Het in en uitladen van de vaatwasser is daardoor een stuk gemakkelijker geworden plus ik heb daarbij voldoende 'extra' bergruimte voor de benodigdheden van de vaatwasser gekregen (vaatwas tabletten / glansspoelmiddel / zout / reinigingsspullen .....). Achter die lade zitten vervolgens alle aansluitingen qua spanning én water aan èn -afvoer ten behoeve van juist én precies die vaatwasmachine.

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 30-03-2025 18:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
We hebben inderdaad ook een leiding plan gehad. Dat is allemaal duidelijk, de vraag is alleen kan ik 2 flexleidingen achter de vaatwasser laten lopen of is er zo goed als geen ruimte achter een vaatwasser. En ik begrijp dat dit afhangt van de diepte van je blad en kasten enz maar misschien heeft iemand ervaring hiermee?
Anders hebben we nog tijd om eea aan te passen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ga maar uit van dat tweede (en dat er dus tè weinig ruimte achter de machine over blijft). M'n NEFF machine staat hier op een paar mm. na tegen de muur / achterwand.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Per definitie wil je stroom niet achter de vaatwasser maar er onder of er naast. In sommige gevallen moet de stekker toch echt uit het stopcontact kunnen.

De kraan doe je het liefste achter een kastje waar je een gat in kunt maken om zo de aanvoer van water te kunnen afsluiten wanneer dat nodig is. Hier zit de aan/afvoer in een hoekkast, naast de vaatwasser. De stroom zit achter de plint zodat we die er altijd uit kunnen halen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 14:47
even bij de fabrikant een tekening bekijken , vaak onderop , achterin wel ruimte om kabels en leidingen langs te kunnen voeren hoor . Soort van inkeping

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 16:11
wokkelz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:07:
We hebben inderdaad ook een leiding plan gehad. Dat is allemaal duidelijk, de vraag is alleen kan ik 2 flexleidingen achter de vaatwasser laten lopen of is er zo goed als geen ruimte achter een vaatwasser. En ik begrijp dat dit afhangt van de diepte van je blad en kasten enz maar misschien heeft iemand ervaring hiermee?
Anders hebben we nog tijd om eea aan te passen namelijk.
Tot ongeveer 8 cm hoogte vanaf de vloer is er ruimte , dus laag houden en boven elkaar kan je 2 a 3 cm dikte kwijt.
En hangt van vele maatvoeringen af of er hoger ook ruimte is. Mocht je een dieper blad hebben is het wel te doen.
Overigens een inbouw vaatwasser is altijd 55 cm diep , zonder front.
Een pvc afvoer buis is geen ruimte met een blad van 60 diep, die zal je in moeten hakken.(even als voorbeeld.)
Vloer altijd vlak laten en geen leidingen op vloer verder onder de vaatwasser.
Onderstaand zie je de gegevens.(willekeurig merk.)
https://media3.bsh-group....heet/nl-NL/SN65EX12CE.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een stroomaansluiting te maken voor de vaatwasser maar om 2x 16mm flex achter de vaatwasser langs te geleiden. En of daar dus genoeg ruimte voor is met een 600mm blad.
De afbeelding van ouwefreaker hierboven is precies hoe onze nieuwe vaatwasser er ook uitziet.
Morgen even de keukenzaak contacten, ik denk dat het wel kan. Maar op de papieren staat dat er niks op de muur mag zitten qua leidingwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
wokkelz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:10:
Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een stroomaansluiting te maken voor de vaatwasser maar om 2x 16mm flex achter de vaatwasser langs te geleiden. En of daar dus genoeg ruimte voor is met een 600mm blad.
De afbeelding van ouwefreaker hierboven is precies hoe onze nieuwe vaatwasser er ook uitziet.
Als die afbeelding er precies hetzelfde uitziet, incl. zelfde maatvoering, dan gaat het dus toch wel passen?
Dan heb je een vaatwasser die 550mm diep is, op een blad van 600mm zeg je.
Daar gaat 20mm vanaf voor het front, aannemende dat voorzijde front gelijk ligt aan de rand van je blad.

Dan hou je aan de achterzijde van de vaatwasser nog 30mm over voor leidingen.

Een elektraleiding past meestal wel.
Wat niet past, is dus een (opbouw) stopcontact daarachter maken, maar dat is ook niet het geval zoals je zelf al noemt. De elektra aansluiting van de vaatwasser zit dan ook meestal links of rechts van de vaatwasser.

Anyway: kwestie van even de tekeningen van de betreffende vaatwasser bestuderen dus, in combinatie met de afmetingen van het blad, en positie van de frontjes ten opzichte van het blad.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1