Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DBrecht
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 14:38
Goedemiddag,

Bij gebrek aan alternatieven momenteel hebben een vriend en ik zelf een tool gemaakt om te simuleren hoeveel een thuisbatterij zou opleveren, dit natuurlijk enkel in combinatie met een digitale meter. Deze is nog in test momenteel en we hadden graag wat feedback gehad. Is de bedoeling om iedereen de kans te geven om te berekenen hoeveel de effectieve besparing zou zijn aan de hand van echte cijfers, en niet de opgeblazen cijfers van veel installateurs van batterijen die nogal goochelen met terugverdientijd.

Momenteel gebruiken we als basis voor de berekening 90% max ontladen, en dan voor de dc batterij een rte van 95% en 75% voor de plugin batterij. We houden voorlopig geen rekening met de max ontlading van dergelijke plugin batterijen, misschien later ook nog.

Features die we binnenkort nog zouden toevoegen zou terugverdientijd van de batterij aan de hand van kostprijs zijn, en een grafiek van bijvoorbeeld 1-20kw om te zien wat de sweet spot is en vanaf wanneer de ROI begint te verminderen.

Voorlopig werkt het enkel met de kwartier waardes van fluvius, we zijn aan het kijken om de CSV bestanden van de P1 homewizard ook compatibel te maken.

https://thuisbatterij-simulator.be/

Alle feedback is welkom, is echt puur functioneel gemaakt momenteel en draait lokaal op eigen toestel dus er wordt niets geüpload naar onze website.

Voorbeeld hoe het er uit ziet met mijn eigen verbruik van 1/1/24 tot 1/1/25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8S8xwLY1oq45JAAqIg2a39yeFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2RBCf50030YUE0GvnhOLHdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlDU2H51Lc_HHXBaYwxTzDV-aTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d096FdKs5E7covtW4XtOERNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door DBrecht op 30-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-06 13:22
Jeroen.nl heeft een goede tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
Is toch compleet andere tool? Die gaat over dynamische contracten, onze tool kijkt enkel naar eigen gebruik van zonnestroom met of zonder batterij, aan de hand van de effectieve waarden van injectie en verbruik over een jaar bekeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
- Als eerste zou ik ervoor zorgen dat de tekst op de pagina consequent is (uw vs ge vs Jon, kwh vs Kwh terwijl het kWh moet zijn).
- Duidelijk error handling: als ik een foutieve csv importeer, krijg ik een spinner die niet verdwijnt en niets van foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
Mortis__Rigor schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:27:
- Als eerste zou ik ervoor zorgen dat de tekst op de pagina consequent is (uw vs ge vs Jon, kwh vs Kwh terwijl het kWh moet zijn).
- Duidelijk error handling: als ik een foutieve csv importeer, krijg ik een spinner die niet verdwijnt en niets van foutmelding.
Op welk toestel getest? Met foutieve csv komt er normaal een melding dat de CSV niet geldig is.

Verwoording moet uiteraard nog aangepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je haalt centen en euro's door elkaar heen ;)

0,35
Uitgedrukt in centen*
en vervolgens zie ik €0,35 staan in het volgende plaatje.

* 0,35 cent = €0,0035 ;)

0,35 uitgedrukt in Euro :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:57
Ziet er al beter uit👍
En het werkt ook met onvolledig jaar kwartierwaarden, ik heb nog maar 11 maand DM maar kan toch al aardige inschatting maken.

[ Voor 34% gewijzigd door tinamar op 30-03-2025 18:12 ]

BE/3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) V151, CT003 (v115) , Lilygo+HA, DM XS212,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBrecht
tinamar schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:04:
Ziet er al beter uit👍
En werkt ook met onvolledig jaar kwartierwaarden
Zou ook met langere periodes moeren werken, het enige dat dan niet echt werkt is percentage eigen gebruik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlJ5Oo52Gtm2_NjIREQnh8z-FDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVuflWXNXDltvVVWLpV6iKaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Probleem is dat 55% van energiecontracten met variabel tarief is in België. Daarbij wordt vaak een berekening adhv belpex gebruikt.

Het zou dus logischer zijn als je de formule op basis van belpex kan invullen. Mensen die zelf op zoek zijn weten deze formule wel van hun tarief kaart te kopiëren. De belpex kan je op achtergrond al laten meelopen. Op die manier kan je veel nauwkeuriger je besparing bepalen dan wanneer je dit met een gemiddeld getal moet doen, wat je te horen krijgt bij afsluiten van je contract...

Zelf heb ik dit in Excel gemaakt voor eigen verbruik, en hoeveel ik had kunnen besparen... Over algemeen ROI van +- 15 jaar... Dat is het kostentechnisch niet waard.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:03:
Probleem is dat 55% van energiecontracten met variabel tarief is in België. Daarbij wordt vaak een berekening adhv belpex gebruikt.

Het zou dus logischer zijn als je de formule op basis van belpex kan invullen. Mensen die zelf op zoek zijn weten deze formule wel van hun tarief kaart te kopiëren. De belpex kan je op achtergrond al laten meelopen.

Op die manier kan je veel nauwkeuriger je besparing bepalen dan wanneer je dit met een gemiddeld getal moet doen, wat je te horen krijgt bij afsluiten van je contract...
Het gaat natuurlijk wel over historisch verbruik, dat kan je perfect zelf uitrekenen aan de hand van uw afrekeningsfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Probleem is, welk getal pak je voor de waardes bij toekomst verbruik... Want het getal dat de energieleverancier aangeeft als gemiddelde ligt er vaak (ver) naast.

Of is de tool enkel voor vaste contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:09:
Probleem is, welk getal pak je voor de waardes bij toekomst verbruik... Want het getal dat de energieleverancier aangeeft als gemiddelde ligt er vaak (ver) naast.

Of is de tool enkel voor vaste contracten?
De berekening is aan de hand van waardes van iets dat al afgelopen is, dan weet je toch per maand hoeveel het tarief was? Dit is niet de bedoeling dat dit tot op 50cent juist is voor een volledig jaar natuurlijk, dit is puur indicatief. Je kan ook de komende tarieven niet gaan voorspellen, moest het opeens veel duurder worden is ze veel sneller terugverdiend bijvoorbeeld.
Een glazen bol hebben we niet 😅
Je kan ook enkel de kWh bekijken en niet persé de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door DBrecht op 30-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik bedoel meer, je moet 1 waarde invullen, en dan nog wel handmatig. Dit terwijl die waarde fluctueert, zowel de injectie als de kostprijs. Omdat de formule zowel afhangt van een constante als een variabele, kan je niet zomaar even een gemiddelde pakken.

Juist als je een hele website met importfunctie van kwartierwaardes neemt, zou je verwachten dat je ook je formule kan importeren, zodat hij automatisch de prijzen berekent... wat is anders de meerwaarde van je website.

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:18:
ik bedoel meer, je moet 1 waarde invullen, en dan nog wel handmatig. Dit terwijl die waarde fluctueert, zowel de injectie als de kostprijs. Omdat de formule zowel afhangt van een constante als een variabele, kan je niet zomaar even een gemiddelde pakken.

Juist als je een hele website met importfunctie van kwartierwaardes neemt, zou je verwachten dat je ook je formule kan importeren, zodat hij automatisch de prijzen berekent... wat is anders de meerwaarde van je website.
Dat kan allemaal uitgerekend worden per maand, maar dan kan er iemand afkomen dat ze een dynamisch contract hebben en ze het liever per uur zouden hebben bijvoorbeeld. Moest hier veel vraag naar zijn kan dat bekeken worden natuurlijk, maar dit is gewoon een hobbyprojectje om een indicatie te hebben hoeveel een batterij effectief zou kunnen bijdragen aan meer eigen verbruik en minder injectie . De berekening van die prijzen is dan bijkomstig.

Er bestaan zodanig veel contracten en dergelijke dat dit de simpelste oplossing is om snel een relatief betrouwbaar resultaat te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door DBrecht op 30-03-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Standaard is toch wel per maand - dat is wat 55% van de vlamingen hebben.
dan nog 20% met vast contract - dat zijn de mensen die iets aan jouw site hebben.
en dan nog 25 % met inderdaad uurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 12:30
Mijn winst zou 0,0 zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUDdIBQsSW7l0hF4B1BnoBuSfUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K1cswJl6N7dPhELVkYVfDJXu.png?f=fotoalbum_large

nvm moet nog eens op bereken klikken

[ Voor 5% gewijzigd door Nock372 op 30-03-2025 21:57 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:48:
Standaard is toch wel per maand - dat is wat 55% van de vlamingen hebben.
dan nog 20% met vast contract - dat zijn de mensen die iets aan jouw site hebben.
en dan nog 25 % met inderdaad uurcontract.
Aangezien je een Excel hebt met data, zou je dan eens kunnen de vergelijking maken tussen uw data en hetgeen de website berekent? Dan weten we ook direct hoe ver de resultaten van elkaar liggen, en of het de moeite is om het veel complexer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
DBrecht schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Op welk toestel getest? Met foutieve csv komt er normaal een melding dat de CSV niet geldig is.

Verwoording moet uiteraard nog aangepast worden.
Google Chrome Version 134.0.6998.165 (Official Build) (64-bit)
Linux Mint 22.1 Cinnamon

Met een csv met de naam test.csv en inhoud het volgende:
test;ab;cd
test2;ef;gh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBrecht
Mortis__Rigor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Google Chrome Version 134.0.6998.165 (Official Build) (64-bit)
Linux Mint 22.1 Cinnamon

Met een csv met de naam test.csv en inhoud het volgende:

[...]
Dit zou ondertussen ook moeten opgelost zijn.

We hebben ondertussen ook al compatibiliteit met de CSV bestanden van de P1 homewizard toegevoegd, alsook een grafiek waarop je visueel kan zien vanaf hoe groot een batterij minder en minder ROI heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJz9lllXvzHLC5NgCF1LwlkubnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A8ADjjAihi3AVOd4YzqNQ02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 23:13
Handige website!

Misschien nog 1 verzoekje, nu staat er eigen gebruik, wat ik ook interessant zou vinden is de zelfvoorzienendheid in % en eventueel hoeveel dagen zelfvoorziend. :)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBrecht
vanpeers schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:27:
Handige website!

Misschien nog 1 verzoekje, nu staat er eigen gebruik, wat ik ook interessant zou vinden is de zelfvoorzienendheid in % en eventueel hoeveel dagen zelfvoorziend. :)
Kunnen we inderdaad eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard Pooters
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-04 13:37
Het aantal laad-ontlaad cycli wordt helaas niet berekend. Dat zou makkelijk zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door Richard Pooters op 02-04-2025 13:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:36
interessant, thanks voor de tool!

edit: kan je besparing capaciteitstarief ook toevoegen? door een batterij zal je maandpiek lager liggen (zeker met modellen die 2500W kunnen ontladen). Verder lijkt tool accuraat en kom ongeveer hetzelfde uit als mijn-thuisbatterij.be (werkt nu helaas niet meer - deze tool rekende echter met 100% efficientie ipv 75%).

[ Voor 100% gewijzigd door dodvip123 op 02-04-2025 15:18 ]

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBrecht
dodvip123 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:52:
interessant, thanks voor de tool!

edit: kan je besparing capaciteitstarief ook toevoegen? door een batterij zal je maandpiek lager liggen (zeker met modellen die 2500W kunnen ontladen). Verder lijkt tool accuraat en kom ongeveer hetzelfde uit als mijn-thuisbatterij.be (werkt nu helaas niet meer - deze tool rekende echter met 100% efficientie ipv 75%).
Ja dat capaciteitstarief zou ook nog een goeie toevoeging zijn, zetten we zeker op het todo lijstje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBrecht
vanpeers schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:27:
Handige website!

Dit zou nu moeten toegevoegd zijn in grafiek, het aantal dagen komt binnenkort. De huisstijl is ook een beetje opgefrist ondertussen :p

Post gerust eens een screenshot van uw resultaten, ik kan enkel testen met mijn eigen data 😅

[ Voor 10% gewijzigd door DBrecht op 06-04-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
Richard Pooters schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
Het aantal laad-ontlaad cycli wordt helaas niet berekend. Dat zou makkelijk zijn.
De vraag is hoe bereken je dat, want op bewolkte dagen kan het gerust zijn dat er meerdere keren ontladen en geladen wordt. Is dat dan ook een cyclus, of reken je een cyclus vanaf de batterij eens helemaal leeg geweest is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Cyclus is volgens wat ik al gelezen heb 100% laden ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGHHPaxrrgXGtr04VORF08KpLyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anxQxiEbjhNm8JRTsVL4bj8d.jpg?f=fotoalbum_large

Op android lopen de grafieken door elkaar.
Screenshot van de hele pagina lukt me niet, zijn meerdere pagina's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrecht
tinamar schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:05:
[Afbeelding]

Op android lopen de grafieken door elkaar.
Screenshot van de hele pagina lukt me niet, zijn 2 pagina's
Is dit op een tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Ja android tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 23:13
DBrecht schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:30:
[...]

Dit zou nu moeten toegevoegd zijn in grafiek, het aantal dagen komt binnenkort. De huisstijl is ook een beetje opgefrist ondertussen :p

Post gerust eens een screenshot van uw resultaten, ik kan enkel testen met mijn eigen data 😅
Bedankt! Huisstijl ziet er inderdaad beter uit. :*)
Nog eens bedankt voor deze handige website, maakt het voor mensen zoveel duidelijker hoeveel het zou opbrengen om te investeren in thuisbatterij! _/-\o_
Jammer dat er van de overheid zelf zoiets niet (meer) is....

Zou de zelfvoorziendheid ook als % onder eigen gebruik kunnen?
Begrijp dat dit niet voor iederen nodig maar volgende zou leuk zijn:
- % zelfvoorzienendheid (hoeveel van de energie ik gebruik komt van batterij of zonne-energie)
- Aantal dagen zelfvoorzienend (dus theoretisch geen netafname)
- Impact van capaciteitstarief is nu getoont als grafiek (wel handig om te zien) maar zou er eventueel bij opbrengst ook dit meegecalculeerd kunnen worden?

Wat ik in m'n zelfgemaakte excel ook in calculeer is:
- Terugverdientijd
- Jaarlijkse opbrengst (%)
Hiervoor moet ook de aanchafprijs ingegeven worden.

Als je wil stuur ik je 1j meetgegevens via PM.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBrecht
vanpeers schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:31:
[...]

Nog eens bedankt voor deze handige website, maakt het voor mensen zoveel duidelijker hoeveel het zou opbrengen om te investeren in thuisbatterij! _/-\o_

- % zelfvoorzienendheid (hoeveel van de energie ik gebruik komt van batterij of zonne-energie)
- Impact van capaciteitstarief is nu getoont als grafiek (wel handig om te zien) maar zou er eventueel bij opbrengst ook dit meegecalculeerd kunnen worden?

- Terugverdientijd

Ik ben dat eens aan het bekijken ivm dat capaciteitstarief, maar dat zou wel heel ingewikkeld worden denk ik. Ze werken met een gemiddelde van al uw maandpieken op een jaar, en dan is het zelfs nog afhankelijk van de woonplaats zelfs 😅
Die andere zaken zijn we ook mee bezig, komen binnenkort. Moogt gerust een csv doorsturen hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBrecht
vanpeers schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:31:
[...]

- Terugverdientijd

Ondertussen is het capaciteitstarief geïmplementeerd en wordt het meegerekend in het Totaal. Om het simpel te houden hebben we gewoon de gemiddelde prijs genomen volgens de site van vreg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLpVy2w4SEudLbn-rCKhESnaats=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPW2N992BC4sVtHEpIFGfFbu.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een aanpassing die we gedaan hebben, de website stelt zelf een batterijcapaciteit voor volgens het csv bestand, vanaf de winst minder of gelijk aan 5% stijgt wordt die waarde genomen.

[ Voor 5% gewijzigd door DBrecht op 21-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
Welke verschillen nemen jullie mee in de keuze tussen DC en AC batterij? Ik vond niet meteen iets op de website zelf wat er dan anders is in de simulatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBrecht
Proim schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:57:
Welke verschillen nemen jullie mee in de keuze tussen DC en AC batterij? Ik vond niet meteen iets op de website zelf wat er dan anders is in de simulatie.
voorlopig enkel dat er 25% afgaat, terwijl er bij de DC 5% af gaat van het rendement. in de toekomst willen we nog beperken op 800W ontladen ipv nu gewoon het max dat kan.
Pagina: 1