Is Isobooster een duur scammy product?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyVip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06 15:51
Ik ben heel erg benieuwd of er iemand ervaringen of kennis heeft van het isobooster product voor dakisolatie.
Wij overwegen Isobooster Professional te gebruiken voor de zolder van onze bovenwoning uit 1953. We hebben onlangs een dakkapel en twee dakramen laten plaatsen en gaan daar twee slaapkamers realiseren.

Ons dak is damp open met de pannen rechtstreeks op het dakbeschot -- door de kieren van sommige planken kun je zelfs daglicht zien. We zoeken dus een vochtbestendige oplossing.
Pir lijkt ons lastiger te verwerken, vooral op moeilijke plekken zoals rondom de frames van de dakramen en het dakdeel achter het spant. En daarnaast isoleert PIR (bijna) geen geluid.

Isobooster lijkt een ideale oplossing. Ik zie het in een paar topics bij naam genoemd worden voor vloerisolatie, maar nog nergens over het gebruik op zolder. Dus ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft of inzichten hebben (is het te mooi om waar te zijn 8)7 ?)

Als ik de brochure lees lijkt het een topproduct!
- Makkelijk te verwerken, gewoon vastnieten
- Geen rommel, zaagsel of jeuk
- Flexibel
- Vochtbestendig
- Hoge isolatiewaarde, ondanks dun materiaal
- Goede geluidsisolatie

Minpunten:
- Duur
- Relatief onbekend, ik kan ook geen onafhankelijke informatie vinden
- Twijfelachtige Rd waarde claims
- Twijfelachtige claim van isolatie op basis van "reflectie van warmte"

Dus ik ben erg benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben of er een mening over hebben.

De grootste 2 twijfelpunten die wij hebben zijn:
1. Onafhankelijke informatie of ervaringen zijn eigenlijk niet te vinden, ondanks dat het product al langer bestaat.

2. Inconsistentie over de geclaimde Rd waarde. Op de verpakking en websites van webshops wordt een hogere Rd en lambda waarde geclaimd dan de brochure en website van isobooster.
Op sommige plekken wordt een lambda van 0.02 gecommuniceerd, maar de brochure en website communiceren tegenwoordig een lambda van 0.03
- Website van isobooster zelf:
https://www.isobooster.nl/product/professional-100/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdeYfBiPLuXYHCrFa7-L3j9AC9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyKYv7c2asfiSLSGL49YeAl5.png?f=fotoalbum_large
- Brochure:
https://www.isobooster.nl...240710-whitelabel-web.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14zcNEAQ-WASN-xo6vyT4i4nELY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djQ1ehiB4dQEvBhYhgmy2e4n.png?f=fotoalbum_large
- Website van winkels: https://www.budgetisolati...q=isobooster&_ss=e&_v=1.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7zxlxe53frWuM8cPh3AiBPQ2ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2GiSpIvvoebJq8RfzZhM9tM.png?f=fotoalbum_large

Na veel lezen is er nog 1 laatste overgebleven vraag over dakisolatie:
Is of het tegenwoordig de consensus is om bij een dampopen dak het isolatiemateriaal direct tegen het dakbeschot aan te monteren en geen spouw/ventilatie ruimte daar te creëren. Ik heb het idee dat je daar beide kanten op kan, maar dat er tegenwoordig meer geadviseerd wordt om geen spouwruimte te maken.

Dusss...
Is bubbeltjesplastic en "warmtereflerende folie" een dure scam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnlyVip
Ik ga ze morgen overigens even bellen over de inconsistenties in de Isolatiewaarde claims om het gewoon even te vragen.

Maar ik ben vooral erg benieuwd naar andere inzichten over dit product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
Isobooster en alle andere soortgelijke folies werken alleen als ze volgens de strikte normen worden geplaatst waarbij er heel veel luchtspouw wordt gemaakt. De isolatie komt namelijk zuiver en alleen van de stilstaande lucht.
Monteren zoals het moet gebeurt zelden of nooit en dus is dit soort spul wat mij betreft gebakken lucht.
Als jij het zelf gaat monteren en alle tijd hebt en neemt om het aan te brengen zoals voorgeschreven dan zal het wel werken. Maar dat is heel veel werk voor wat een weekendje met een gangbaarder materiaal aan de slag ook oplevert. Dan maar een weekend stof.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Spul werkt vooral in lab opstellingen zodra het de echte wereld tegen komt en moet aansluiten op elkaar of een ander materiaal is de isolatie waarde daar gewoon slecht. daarnaast moet je aan beide kanten van het materiaal een luchtspouw hanteren voor de opgegeven isolatie waarde en daarmee is de opbouw dikker dan bv pir. (als je de opgegeven isolatie waarde al geloofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
Voor een fractie van dat geld kun je ouderwetse isolatiemethoden toepassen die wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyVip
twain4me schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:34:
Spul werkt vooral in lab opstellingen zodra het de echte wereld tegen komt en moet aansluiten op elkaar of een ander materiaal is de isolatie waarde daar gewoon slecht. daarnaast moet je aan beide kanten van het materiaal een luchtspouw hanteren voor de opgegeven isolatie waarde en daarmee is de opbouw dikker dan bv pir. (als je de opgegeven isolatie waarde al geloofd)
Dat bevestigt mijn vermoeden. Die isolatiewaarden voor de dikte van het materiaal klinken niet geloofwaardig. Mijn gok is dat ze in het afgelopen jaar de Rd waardes omlaag hebben moeten corrigeren.

De installatieinstructies lijken overigens redelijk eenvoudig;
Op maat snijden met +10cm extra, vast nieten aan de gordingen, aftapen en klaar. Er wordt niet gesproken over spouw delen. Maar verder heb je zeker gelijk.
Groningerkoek schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:22:
Voor een fractie van dat geld kun je ouderwetse isolatiemethoden toepassen die wel werken.
Dat zeker! Maar vanuit de geclaimde voordelen, heeft het ook hele goede eigenschappen die andere materialen niet in 1 hebben. Zoals geluidsisolatie, vochtbestendigheid en hoge lambda waarde. PIR en wol hebben niet de combinatie van deze 3. Daarom leek het mij zo interessant.

En aangezien ik het zelf ga doen, scheelt het al significant in de arbeidskosten.

--------

Dank voor de input!!
Weer terug naar het PIR plan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
OnlyVip schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Dat bevestigt mijn vermoeden. Die isolatiewaarden voor de dikte van het materiaal klinken niet geloofwaardig. Mijn gok is dat ze in het afgelopen jaar de Rd waardes omlaag hebben moeten corrigeren.

De installatieinstructies lijken overigens redelijk eenvoudig;
Op maat snijden met +10cm extra, vast nieten aan de gordingen, aftapen en klaar. Er wordt niet gesproken over spouw delen. Maar verder heb je zeker gelijk.
een willekeurig detail van hun site.
https://www.isobooster.nl...tie/buitengevel-isolatie/

Daar zie je duidelijk het principe. Je ziet een ruimte zowel voor als achter de folie in dit geval achter de folie tengellatten genoemd maar dat is alleen het instrument om de spouw te creeren. de andere spouw is ook bij andere materialen nodig in dit geval dus met deze opbouw zou je minder last hebben van dit nadeel.

https://www.isobooster.nl...de-gordingen_20230627.pdf

Hier is jouw situatie en zie je het principe duidelijk met 2 spouwen in de tekening. 1 voor en 1 achter de isolatie en natuurkundig opzich ook logisch anders kan het reflectie aspect van reflectiefolie weinig tot niets doen. Al die folies werken het zelfde en zijn allemaal nagenoeg even "goed" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 16:08
Denk dat je ook even kan kijken bij de site van rvo. als het daar gemeld worden als isolatie dan is het iig toegelaten als legitieme isolatie.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
OnlyVip schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:00:
[...]

--------

Dank voor de input!!
Weer terug naar het PIR plan!
Ik zou de input anders oppakken en naar houtvezel oid kijken, dat houdt ook zomerwarmte veel langer tegen dan dat PIR dat doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyVip
Cybersijp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:34:
Denk dat je ook even kan kijken bij de site van rvo. als het daar gemeld worden als isolatie dan is het iig toegelaten als legitieme isolatie.
Ze staan inderdaad in de lijst van de RVO. Ik geloof ook zeker dat het isoleert en legitiem is. Echter vind ik hun claims wat overdreven. En zoals @twain4me aanhaalt, zitten er toch meer haken en ogen aan een correcte installatie dan hun website voordoet.

https://www.rvo.nl/meldco...ter7-dak-tussen-gordingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyVip
No Hands schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Ik zou de input anders oppakken en naar houtvezel oid kijken, dat houdt ook zomerwarmte veel langer tegen dan dat PIR dat doet.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Ik zie dat houtvezel ook vochtbestendig is, maar ook een veel lagere Rd waarde.
  • 120mm pir = Rd 5.45
  • 120mm houtvezelplaat = Rd 3.30
Mijn gordingen zijn 160mm diep. Ik dacht er over om 120mm Alu PIR + 22mm rachels + 12.5mm gips te doen en eventueel tussen de rachels misschien nog 20mm steenwol te proppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:10
PIR isoleert leuk in de winter maar doet niets in de zomer. Zoals @No Hands al aangeeft: gaan naar houtvezel of isovlas. Betere isolatie het hele jaar door ;)

EDIT: balken/gordingen opdikken en naar 180/200 mm en dan voor houtvezel gaan is natuurlijk ook een optie :)

[ Voor 25% gewijzigd door S.J.Onnie op 30-03-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnlyVip
S.J.Onnie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:27:
PIR isoleert leuk in de winter maar doet niets in de zomer. Zoals @No Hands al aangeeft: gaan naar houtvezel of isovlas. Betere isolatie het hele jaar door ;)
Okay, dat is wordt wel heel erg afzien dan haha.
Dank voor de waarschuwing _/-\o_

Ik kan mij de 30C dagen tijdens COVID nog wel herinneren dat ik daar boven elke dag mijn kantoortje had in het door de vorige bewoner matig geïsoleerde deel.
Pagina: 1