Opbouw plaatsen en nieuwe badkamer: verwarmen en warm water.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:35
Hoi alle,

Begin volgend jaar gaan wij een opbouw (van 40m2) laten plaatsen op onze rijtjes woning. Daarbij gaan wij ook de bestaande badkamer (1e verdieping) vernieuwen. Dit betekent dat wij keuzes kunnen gaan maken hoe wij de opbouw gaan verwarmen, maar ook warm water in de nieuwe badkamer gaan krijgen.

Huidige situatie:
  • Woning oppervlakte van 80m2. Jaren 30 woning, redelijk goed geïsoleerd.
  • CV-ketel (2017) in aangebouwde schuur, naast de keuken.
  • CV-ketel levert ook warm water naar de keuken en badkamer.
  • Begane grond: helemaal voorzien van vloerverwarming (enkel nog een kleine radiator in de keuken).
  • 1e verdieping: enkel nog een radiator in de badkamer. Op beide slaapkamers enkel sporadisch gebruik van elektrische kacheltjes.
  • Gemiddeld gasgebruik per jaar: 620m3
Mogelijke nieuwe situatie:
  • CV-ketel behouden in de schuur: warm water voor de keuken en de vloerverwarming op laten draaien.
  • In de opbouw een boiler plaatsen die warm water levert voor de nieuwe badkamer. Momenteel komt dat vanuit de CV in de schuur en duurt het erg lang voordat er warm water is.
  • Elektrische badkamer radiator gaan gebruiken.
  • In de opbouw beide kamers verwarmen (en koelen) met airco's.
Wat denken jullie? Thanks voor het meedenken alvast! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:44
Top plan!
Maar wat is je vraag precies?
Waarom niet direct over naar ZP met warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
FitTiv schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:36:
Top plan!
Maar wat is je vraag precies?
Waarom niet direct over naar ZP met warmtepomp?
Mijn vraag is of op deze manier gaan verwarmen (en leveren van warmwater) slim is.
Of dat, zoals je zelf al vraagt, we het misschien anders moeten aanpakken. Btw, ZP = zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:44
Zp is zonnepanelen inderdaad.
Kijk je gaat een grote verbouwing doen, je cv staat op een onhandige locatie en je krijgt een plat dak en je hebt al vvw.

Dat zijn voor mij 4 redenen om het goed aan te pakken en een warmtepomp met sww vat te installeren. Ik weet niet wat je budget is maar het is geen mega oppervlakte dus je kan waarsxhijnlijk toe met een relatief kleine unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Thanks voor het meedenken. Maar ja, dan zou het vervangen van de CV ketel (in de schuur) en plaatsen van warmtepomp met sww vat in de opbouw een 'toekomstbestendigere' oplossing zijn.

Ik moet mij hierover nog flink inlezen uiteraard (en kosten uiteenzetten), maar mij lijkt de terugverdientijd van deze optie vrij lang (aanname, want nog niks berekend). Vooral omdat ons gasverbruik ook vrij laag is. Of vertaald een dergelijke investering in duurzame installatie zich ook uit in de waarde van je woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Als je iets doet met de vloer van de badkamer: stop er gewone vloerverwarming in.
Laat je niet verleiden tot electrische vloerverwarming, dat is even onzuinig als een elektrisch kacheltje van 30€ uit de bouwmarkt, maar werkt wel véél trager.
Als je een douche plant: voorzie een doucheWTW (die zowel koud water als warm water voorverwarmt, bepaalt mee de ideale plaatsing van warmwatervoorziening); die bespaart flink.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

naftebakje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:32:
Als je iets doet met de vloer van de badkamer: stop er gewone vloerverwarming in.
Laat je niet verleiden tot electrische vloerverwarming, dat is even onzuinig als een elektrisch kacheltje van 30€ uit de bouwmarkt, maar werkt wel véél trager.
Als je een douche plant: voorzie een doucheWTW (die zowel koud water als warm water voorverwarmt, bepaalt mee de ideale plaatsing van warmwatervoorziening); die bespaart flink.
Hoe wil je het warme douchewater voorverwarmen met de wtw?

Let op dat je in een oude woning ook goed kijkt naar de draagkracht als je een grote waterboiler gaat neerzetten. Ik zou misschien een hybride cv overwegen en kijken of je met Jaga het huis kan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Brilsmurfffje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:36:
[...]Hoe wil je het warme douchewater voorverwarmen met de wtw?...
Aanvoer naar boiler, als die voorverwarmd wordt naar 30° in plaats van 12° (in de winter) scheelt dat wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
naftebakje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:32:
Hoewel ik de vloerverwarming in de woonkamer erg prettig vind, overweeg ik dit niet voor in de badkamer. Het zal vast fijn zijn rondom het douchen, maar lijkt mij toch niet helemaal de moeite omdat je relatief weinig tijd in de badkamer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 19:43
Ik zou de CV eventueel (hoeft niet meteen) hybride maken en inderdaad de 1e verdieping met airco verwarmen en koelen (koelen is in een warme zomer sowieso heel prettig). Als je nu nog geen zp's hebt zou ik nog even afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Als je al wel panelen hebt zou ik ook een wpb met voldoende inhoud nemen. Een slimme boiler kan ook, die is goedkoper in aanschaf (niet in gebruik), veel compacter en is geluidloos.
In de badkamer zou ik een mooie nieuwe radiator hangen (als de cv toch blijft).
De cv kan nog jaren mee, vervangen kan tzt nog en als je een Quatt hwp neemt kun je die later nog upgraden.
Een hybride wp is goedkoper en kan zolang het niet flink vriest de vvw verwarmen. Als het flink vriest neemt de cv het dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Dank voor de reactie.

Zou het dan toch de moeite zijn om een paar zonnepanelen (niet het hele dag vol) te installeren icm een kleine thuis batterij (bijv die van Home wizard, die is redelijk betaalbaar) om zo gedeeltelijk de airco's en slimme boiler te voorzien?
Pagina: 1