Carport dakconstruktie, word dit vaker gedaan ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprosman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 07:28
Mijn vraag
Het dak van de carport bij mijn ouders die aan een schuurtje vastzit zakt best wel door, vooral aan een kant.

Afmetingen carport : 5000x3000x2450mm (lxbxh).
Een deel ligt op / leunt op de schuur, (is eigenlijk het dak van de schuur) de ander op 2 staanders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73-hi0nYqL0a95ZQFlmtWA_j4Pg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5t1voyikfVSv5uGcvmlAj3lG.png?f=user_large

De dakconstructie is als volgt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73-hi0nYqL0a95ZQFlmtWA_j4Pg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5t1voyikfVSv5uGcvmlAj3lG.png?f=user_large

Nu ben ik geen constructeur maar ik ging er altijd van uit dat er op de staanders eerst een kroonbalk rondom gelegd werd. Dat is hier niet gebeurt.
Het dak hangt als het ware als een deksel over de schuur en de 2 poten. Geen kroonbalken maar leunt op de 19mm dakplaten.
Ik heb echt 3 keer moeten kijken maar het is echt zo , de staander loopt door tot de plafondplaat. De zijbalken zitten wel vast aan de poten maar die zijn maar 20x100mm op een overspanning van 5 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww0E2fcT8fyjew82pl1JsDOhQ8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fcxqfNPLR6C4QQgoH8bW40AW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqAQqtcM7YsHR2THM-Ihb0ZuL4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vUb3EMAUAD3fcT8nBRUQtYG2.jpg?f=user_large

Dit is niet door een klusser zo gemaakt maar door een bedrijf, maar goed, bedrijf is inmiddels failliet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:40
Het is moeilijk een goed beeld te krijgen van de situatie. De tweede tekening, bedoelde je dat wat anders?

Ik zie een stalen ligger tussen de voorste twee kolommen. Die ligger lijkt fors gedimensioneerd, maar naar de schuur toe zijn geen fatsoenlijke liggers aangebracht?

Dat is inderdaad niet in orde. Vuistregel is 5cm balkdikte per meter overspanning. Vijf meter uitvoeren in hout is ambitieus.

Een eerlijk gezegd ik verbaasd dat het geheel nog staat.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 17:21

reaL_G

G

Kan je wat betere fotos plaatsen.
Je kan niet goed zien wat de constructie is tussen de kolommen en de muur van de schuur.
Geen balklaag?

Vlgs tek is het maar 4m overspanning, en 1m overstek. Voor een plat dak is dit wel mogelijk in hout.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:26
dus je dakplaat/underlayment ligt op je boeideel/paal. En verder nergens op?

edit, wat heb je eraan als je weet of dit gebruikelijk is? Volgens mij wil je weten hoe je het verbeteren kan?

[ Voor 42% gewijzigd door No Hands op 30-03-2025 08:23 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
bprosman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:28:
Dit is niet door een klusser zo gemaakt maar door een bedrijf, maar goed, bedrijf is inmiddels failliet.
Waarom is de vraag of dit vaker wordt gedaan dan nog relevant? tbh: als ik naar de foto's kijk, dan kijk ik naar een oude carport die einde levensduur is en vervangen moet worden.

Voor een constructie die niet te veel te dragen heeft (zoals een dak waar verder niets op staat) was dit misschien met wensen van toen een prima oplossing. De schade lijkt imho niet op een verzakking, maar overbelasting. Aangezien het in een bosrijke omgeving staat: heeft iemand toevallig in het verleden geprobeerd het dak op te klimmen om bladeren te verwijderen?
Of zijn er juist geen bladeren verwijderen en heeft er jarenlang water op gestaan?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gebruikelijk is eenconstructie met balken 61cm h.o.h. zodat een plaat regelmatiger wordt ondersteund, maar dat maakt andere constructies niet fout. Ook een gebruikelijker manier van bouwen kan fout gaan als je balken niet sterk genoeg zijn.

Dat een dak na 4 jaar al zo doorzakt is gewoon niet goed. Dit is constructief niet goed bekeken.
Ik vermoed dat er aan de rand geen goede ondersteuning zit, evenals door het midden. Ik zou met flinke regen hier geen auto onder willen hebben staan.

Heb je deze zware stalen ligger aan het uiteinde bij de schuur ook? Of een andere zware constructie waar je extra balken kwijt kunt? Met een overspanning van ca. 3 meter zou je balken van 156x68 hoh op 60cm tot een meter er tussen kunnen werken om de boel op te vijzelen en het dak weer recht te maken.
Om het exact volgens de regels te doen, zou je een constructieve berekening moeten laten maken, maar dit is ongeveer waar je rond uit komt voor de balklaag zegt mijn gevoel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso zou ik een carport nooit onderdeel van de schuur willen maken.

Ik heb hier een overkapping naast de schuur en die staat echt los van de schuur qua constructie . Verzakt de schuur (en dat gebeurt) dan gaat de overkapping in ieder geval niet mee.

Dak zit wel verbonden overigens. Maar de constructie verder niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:05
FredvZ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:03:
[...]

tbh: als ik naar de foto's kijk, dan kijk ik naar een oude carport die einde levensduur is en vervangen moet worden.
Einde levensduur? Op grond waarvan? U ziet geen strak gestucte nieuwbouw kenmerken met VTwonen design? :+
Pagina: 1