Huishoudtrap: hoeveel treden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik wil graag een nieuwe huishoudtrap kopen, vooral om buiten in de tuin te gebruiken (en bijv. dakgoten). Mijn oog is gevallen op een Arthrex dubbeldekker. Mijn eerste gedachte was: hoe hoger hoe beter, dus 8 treden. Is er een goede reden waarom ik toch voor minder moet gaan?

Qua lengte zou opbergen een issue kunnen zijn: de variant met 8 treden is zo lang dat ik hem niet rechtop kan bewaren. Echter, het lijkt me dat ik hem ook gewoon dwars tegen de muur mag hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

*knip*
Het is hier niet de HK.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 30-03-2025 13:54 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47
8 treden is echt teveel. 7 is de sweet spot. Niet teveel, niet te weinig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:10
Mijn huishoudtrap heeft exclusief bovenste plank vier treden, en dat is genoeg om bij het plafond in mijn appartement te komen. Ik ben iets kleiner dan 1.70 en het is hier 2.70 meter hoog. Echter, koop datgeen wat je nodig hebt. Een alternatief kan natuurlijk een uitschuifbare trap zijn die ook nog eens opklapbaar is zoals deze: https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/

[ Voor 40% gewijzigd door Justin013 op 29-03-2025 20:26 . Reden: Meer ongevraagd advies toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ik vindt het voordeel van een hogere huishoudtrap dat je zo fijn tegen de trap aan kunt leunen, comfortabel & lekker lui.

Daarnaast is het ook prettig dat je dingen op het bovenste plankje kunt zetten, zoals een emmer water bij het schoonmaken of een pot verf bij het schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
sig69 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:22:
8 treden is echt teveel. 7 is de sweet spot. Niet teveel, niet te weinig.
Kun je dit toelichten? Ik ben heel erg benieuwd waarom dit volgens jou de sweet spot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:31
Ik heb er zelf een met 5. Voor binnenshuis prima.
Voor buitenshuis moet ik op de bovendste plank staan ( geen idee of dat officieel mag) om bij bovenkant plat dak te komen.

Ik zou de afweging maken is horizontaal opbergen een probleem? Of aan je plafond hangen?

Zo nee dan de 8 pakken. Anders voor de 7 gaan. Want hoe groter/steviger hoe comfortabeler je er op staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 29-03-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Justin013 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:23:
Mijn huishoudtrap heeft exclusief bovenste plank vier treden, en dat is genoeg om bij het plafond in mijn appartement te komen. Ik ben iets kleiner dan 1.70 en het is hier 2.70 meter hoog. Echter, koop datgeen wat je nodig hebt. Een alternatief kan natuurlijk een uitschuifbare trap zijn die ook nog eens opklapbaar is zoals deze: https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/
Goede tip, maar een gewone ladder hebben we al. De dubbeldekker leek me voor in de tuin ideaal omdat je ook onderzetters kunt kopen, waardoor de trap niet in de grond wegzakt.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 15:47
zunrob schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Kun je dit toelichten? Ik ben heel erg benieuwd waarom dit volgens jou de sweet spot is.
Het is onzin, omdat ik het ongelofelijk vind dat je hier een topic voor start :) Koop gewoon de trap die je nodig hebt en voor jou werkt

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19

Illusion

(the art of)

Als het lang genoeg is, dan is een trap die binnen ingeklapt rechtop door een deuropening kan echt héél veel fijner dan een waarbij dat niet kan. (En scheelt veel butsen in je kozijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 29-03-2025 21:49 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:04
2 treden maximaal. Alles daarboven levert alleen maar botbreuken op.

Maar even serieus.
Stap 1: Bedenk waar je de trap voor wil gebruiken
Stap 2: Bepaal hoeveel je hier te klein voor bent (de hoogte van het beoogde doel - jouw genetisch bepaalde werkhoogte)
Stap 3: Kies een trap waarmee je dit hoogteverschil overbrugt + eventueel gewenste marge.
Stap 4: Koop dat ding.
Stap 5: Doe je ding ermee.

Want hoe moeten wij nou dat aantal treden bepalen? Weet ik veel hoe hoog die dakgoot hangt, of je een reus of een lilliputter - excuus, persoon met dwerggroei - excuus 2, persoon met skeletdysplasie - - bent, of je hoogtevrees hebt en ongeacht het aantal treden toch niet verder dan trede 1 durft te gaan, of je een excuus richting je vrouw zoekt om de dakgoot niet schoon te hoeven maken ("ons trapje is niet hoog genoeg"), ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Als je ladder te hoog is voor iets, kan je op een trede lager gaan staan. Is je ladder te laag, dan moet je een nieuwe ladder kopen/huren/lenen. Dus lekker voor die 8 treden gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 29-03-2025 22:40 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe hoog is jouw dakgoot?
Als dit op 3 meter is, dan wil je dat de trap op 1.t meter komt.

Bij mij is de dakgoot 6 meter... Dus heb iets meer tredes nodig :)

Ik heb zelf een 7 treden huishoud trap, eigenlijk bijna altijd perfect, behalve in de hal en buiten bij het dak komen. Daarvoor pak ik de altrex reform 3x12 treden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:23
Ik had er eentje met drie en kwam er vaak net niet..
Dus nu ook de grootste extra. Het risico van toch maar te proberen op die met drie treden was het me niet waard.
Ze wegen relatief weinig en zijn wel stevig.
Hangen hier samen aan twee haken horizontaal in de garage.
Kleine klus, kleine ladder. Grote klus, grotere variant.

Voetjies zijn al iets vergroot met een breder stukje. Wegzakken is hier geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door sonina op 29-03-2025 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Ik ben maar 1m65 en zou echt die trap met 8 treden niet willen hebben in een huis met normale plafondhoogte (250-270cm). Veel te hoog.
Thuis en ook bij klanten is 6 treden eigenlijk altijd ruim voldoende om goed bij het plafond te kunnen komen terwijl ik op de trede onder het plateau sta. Het plateau gebruik ik dan om de boormachine en/of wat materiaal neer te leggen. De bak bovenaan voor schroeven/pluggen en handgereedschap.

Een te grote huishoudtrap is lastiger om goed te positioneren (in de hoek van een kamer of in combinatie met meubels en dergelijke). Ook is een te grote trap lastiger manouvreren door een woning. De trap met 6 treden kan nog net verticaal door een deuropening en vertikaal loop je gewoon veel minder risico om tegen muren, meubels etc aan te botsen dan wanneer je de trap horizontaal moet houden om hem van de ene naar de andere kamer te kunnen verplaatsen. Met alle extra risico's op beschadiging van dien. Als je plafond niet al te hoog is en je zelf vrij lang bent, is 5 treden wellicht al ruim voldoende voor je en die is nog makkelijker door de woning te verplaatsen.

Alleen als het een extra trap is die je in principe nooit binnen zult gebruiken, zou je een grote huishoudtrap kunnen overwegen. Maar is voor de klussen die je noemt een ladder (vouw, reform of uitschuif) niet praktischer?

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 29-03-2025 23:10 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Ivow85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:07:
Ik ben maar 1m65 en zou echt die trap met 8 treden niet willen hebben in een huis met normale plafondhoogte (250-270cm). Veel te hoog.
Thuis en ook bij klanten is 6 treden eigenlijk altijd ruim voldoende om goed bij het plafond te kunnen komen terwijl ik op de trede onder het plateau sta. Het plateau gebruik ik dan om de boormachine en/of wat materiaal neer te leggen. De bak bovenaan voor schroeven/pluggen en handgereedschap.

Een te grote huishoudtrap is lastiger om goed te positioneren (in de hoek van een kamer of in combinatie met meubels en dergelijke). Ook is een te grote trap lastiger manouvreren door een woning. De trap met 6 treden kan nog net verticaal door een deuropening en vertikaal loop je gewoon veel minder risico om tegen muren, meubels etc aan te botsen dan wanneer je de trap horizontaal moet houden om hem van de ene naar de andere kamer te kunnen verplaatsen. Met alle extra risico's op beschadiging van dien. Als je plafond niet al te hoog is en je zelf vrij lang bent, is 5 treden wellicht al ruim voldoende voor je en die is nog makkelijker door de woning te verplaatsen.
Je hebt het heel je post over plafonds en binnen, maar TS zegt in de eerste zin dat 'ie het vooral buiten wil gaan gebruiken:
vooral om buiten in de tuin te gebruiken (en bijv. dakgoten)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Hahn schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:10:
[...]

Je hebt het heel je post over plafonds en binnen, maar TS zegt in de eerste zin dat 'ie het vooral buiten wil gaan gebruiken:

[...]
Zie edit

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
de dakgoot doe ik persoonlijk niet met een huishoudtrap, ik vind een uitschuifladder fijner werken. Voor binnen heb ik een trapje die lang genoeg is om werk aan mijn plafond te doen waarbij ik op een relaxte manier nog met mn armen kan werken en niet mijn hoofd hoef te kantelen, ligt dus echt aan je plafondhoogte! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Frieda op 30-03-2025 03:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt allemaal! Het is de variant met 8 treden geworden, we gaan hem plat bovenop de kast bewaren!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:04
en als je het moeilijk van de kast af kunt halen heb je keuze uit trapjes met 2, 3 of 4 treden. Afhankelijk van je eigen lengte en de hoogte van de kast. Hou er ook rekening mee dat je dat trapje ergens moet opbergen.

:)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:43
Je hebt 14 dagen retourrecht. Koop 5 verschillende maten. Probeer ze uit en stuur de trapjes die te kort of te lang zijn terug :+

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1