Google Chromecast verbinding met Bulgaarse app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 05:31
Hallo allemaal.

Een vreemd probleem waar ik niks van snap.
Op mijn vakantieadres heb ik een tft flatscreen uit de tijd van Ben Hur.
1 HDMI aansluiting.
Ik heb daar een Google Chromecast ingeplugd om op verkansie naar de Nederlandse tv te kijken via Ziggo Go.
Werkt als het spoor.

Op mijn telefoon heb ik van onze buitenlandse provider een app om in Nederland naar Bulgaarse tv te kunnen kijken.
Hier staat een Samsung Curved 55 inch die zogenaamd " smart" zou moeten zijn.
Als ik de Bulgaarse App opstart kan ik het niet streamen naar de Samsung. Ik zie dat icoontje met dat tv schermpje met die streepje niet. Edit: bij YouTube zie ik dit icoon wel....

Hoe kan dat?!
Zou een Chromecast of andersoortig Streamapparaat hier verandering in kunnen brengen?
Is mijn tv niet slim genoeg?

Hoorde ook dat Chromecast het binnenkort niet meer doet, maar dat is eigenlijk een vraagje binnen de vraag. In dat geval vroeg ik me af of er hier mensen zijn die goede ervaringen hebben met een ander merk Streamapparaat.

Alle tips zijn welkom
Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft niks met computerhardware te maken. Schopje naar TPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:07
Waarschijnlijk heeft de app geen streaming functionaliteit. Zelfs als er geen apparaat in de buurt is om heen te casten zou je het icoontje moeten zien.
Het ligt dus aan de app, niet aan de tv/chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
99ruud99 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:44:
Waarschijnlijk heeft de app geen streaming functionaliteit. Zelfs als er geen apparaat in de buurt is om heen te casten zou je het icoontje moeten zien.
Het ligt dus aan de app, niet aan de tv/chromecast.
In Bulgarije doet hij het wel, maar daar hangt dus die Chromecast aan die antieke televisie....
Ik snap er niks van.
Ben te oud voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je de Bulgaarse app geprobeerd te connecten met de Chromecast? Of de ziggo app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stoyanov schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:28:

Hier staat een Samsung Curved 55 inch die zogenaamd " smart" zou moeten zijn.
Smart zijn betekent niet dat er per definitie Chromecast ondersteuning is. Dat zou je even moeten uitzoeken.
Als de chromecast ondersteuning er niet is---> chromecast aan de TV hangen.
Oftewel: boots de situatie op je vakantieadres na.

Dat is wat ik er uit haal met de gegeven info. Hoop dat je er iets mee kan.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt inderdaad "smart" als in je kan casten naar apps welke (ook) op de TV geïnstalleerd staan, en daadwerkelijk ondersteuning voor het volledige Chromecast.

Bij m'n LG TV kon ik voorheen bijvoorbeeld ook prima casten naar Youtube of Plex, zaken waar ik de app niet voor geïnstalleerd had niet. Pas sinds dat de ingebouwde Chromecast functionaliteit is geactiveerd kan dat wel.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 31-03-2025 10:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit heeft hoogstwaarschijnlijk met de netwerkdetectie i.c.m. de wifi-apparatuur te maken. Youtube is toevallig heel snel en efficiënt met het scannen naar Cast-apparaten, terwijl andere apps (zoals Netflix) er soms langer over doen.

Tip is om eerst je televisie aan te zetten en dan na een minuut je telefoon via wifi te verbinden op hetzelfde netwerk en de app clean te starten (dus eventueel uit je cache verwijderen en dan opstarten).

Ik heb dit al in diverse huishoudens meegemaakt, maar nooit echt een goede oplossing gevonden (buiten een vernieuwd wifi-netwerk/apparatuur).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Stoyanov welk type Samsung smart tv heb je? Want voor zover ik weet ondersteunen Samsung TV's geen cast protocol, je kan er dus niet simpelweg iets naar toe casten, net zoals je dat met een Chromecast kan doen.

De reden waarom je wel kan casten met Youtube is omdat er waarschijnlijk wel een Youtube app op de telefoon staat en die ondersteund het casten naar Youtube wel. Mijn LG WebOS televisie heeft hetzelfde.

Wil je dus willekeurige zaken naar je TV kunnen casten, zal je ook aan deze tv een Chromecast moeten hangen.

Met betrekking tot je tweede vraag. Ja Google is gestopt met het maken van Chromecasts: nieuws: Google stopt met de Chromecast-serie, maar ondersteuning en updates blijven de apparaten gewoon nog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Dank voor alle antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Zelfs de eerste Chromecast werkt nog steeds, en onlangs zijn er nog oude generaties voorzien van een update, toen de Chromecast het niet deed, dus ik zou me voorlopig niet druk maken dat Chromecast zomaar uit de lucht gaat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 18:02

PinusRigida

I put the p in pool.

MsG schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:36:
Zelfs de eerste Chromecast werkt nog steeds, en onlangs zijn er nog oude generaties voorzien van een update, toen de Chromecast het niet deed, dus ik zou me voorlopig niet druk maken dat Chromecast zomaar uit de lucht gaat.
Die ongerustheid komt waarschijnlijk omdat er onlangs een bericht kwam vanuit Google aan Chromecast-gebruikers:

Bericht 1:

We nemen contact met u op vanwege een storing die Chromecast (2e generatie) en Chromecast Audioapparaten treft. Onze excuses voor het probleem en we begrijpen uw frustratie. We werken eraan om zo snel mogelijk een oplossing uit te rollen en zullen updates en richtlijnen delen op de Nest Communitypagina. We stellen uw geduld op prijs terwijl we dit probleem oplossen.

© 2025 Google Commerce Ltd., Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ireland
Je ontvangt deze e-mail om je te informeren over belangrijke wijzigingen voor je Google Nest-product of -account.

Bericht 2:

Update met betrekking tot uw Chromecast-apparaat

Bedankt voor uw geduld terwijl we hebben gewerkt aan het oplossen van het probleem met Chromecast (2e generatie) en Chromecast Audio-apparaten. Vanaf vandaag is deze storing verholpen.

Als u geen fabrieksreset hebt uitgevoerd, zou uw apparaat nu normaal moeten functioneren. Als het nog steeds niet naar behoren functioneert, controleer dan de firmwareversie van uw apparaat door de instructies hier te volgen. Als uw apparaat niet de juiste firmwareversie heeft, probeer dan uw apparaat opnieuw op te starten om het updateproces te starten.

Voor gebruikers die een fabrieksreset hebben uitgevoerd, moet u uw Google Home-app bijwerken naar de nieuwste versie (3.30.1.6 voor Android en 3.30.106 voor iOS) om uw Chromecast (2e generatie) of Chromecast Audio-apparaat opnieuw in te stellen. De uitrol van de app begint vandaag en kan een paar dagen in beslag nemen. Updates worden gepubliceerd in de Google Nest Community.

Wij bieden onze oprechte excuses aan voor deze onderbreking en het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat alle gebruikers zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen.

© 2025 Google Commerce Ltd., Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ireland

...maar er is dus idd. geen sprake dat Chromecasts niet meer zullen werken.

...en als je geen 2'e generatie hebt zal je al helemaal geen problemen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Nou heeft mijn vrouw de Chromecast meegenomen uit Bulgarije.... Zonder de adapter.
Weet iemand of ik daar een adapter van bv een Samsung telefoon voor kan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
ja hoor, die werkt gewoon emt een 5V 1A adapter - (er mag meer A mogelijk zijn, zolang het maar 5 V is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoyanov
Hallo allemaal,

Ik wilde even laten weten dat de chromecast met een oude adapter van een Samsung telefoon uitstekend functioneert en dat we gewoon Bulgaarse TV kunnen kijken op de Samsung Curved. Beeldkwaliteit valt ons nog 100% mee.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Een tweede update:

Zowel de Iphone XR, als de Iphone 14 Pro Max van een vriendin van ons kunnen geen verbinding maken met de chromecast.
Beide Apples kunnen wel youtube casten, omdat die app ook op de tv is geinstalleerd.
Ik word onderhand lijp van die zottigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 16:40
Zitten die twee Apples op hetzelfde Wifi netwerk?
Ik snap de link naar een app op je TV om naar te casten niet. Het gaat toch om de Chromecast die je niet kan zien? Welke app gebruiken deze twee telefoons om te casten?
Heb je de tips en stappen op deze pagina al geprobeerd: https://support.google.com/chromecast/answer/3006709?hl=nl ? Kan je aangeven waar het fout gaat en met welke specifieke app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoyanov schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:36:
Een tweede update:

Zowel de Iphone XR, als de Iphone 14 Pro Max van een vriendin van ons kunnen geen verbinding maken met de chromecast.
Beide Apples kunnen wel youtube casten, omdat die app ook op de tv is geinstalleerd.
Ik word onderhand lijp van die zottigheid.
Maar wat heb je dan veranderd? De 22e schreef je dat en netjes de chromecast kon benaderen en kon casten?

(Het hele verhaal over het streamen via ?AirPlay? direct naar je tv maakt je hele verhaal overigens nodeloos verwarrend voor de lezer en niet erg relevant, gezien je Bulgaarse app dat niet ondersteund)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 27-04-2025 21:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Archer_VC10 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:03:
Zitten die twee Apples op hetzelfde Wifi netwerk?
Ik snap de link naar een app op je TV om naar te casten niet. Het gaat toch om de Chromecast die je niet kan zien? Welke app gebruiken deze twee telefoons om te casten?
Heb je de tips en stappen op deze pagina al geprobeerd: https://support.google.com/chromecast/answer/3006709?hl=nl ? Kan je aangeven waar het fout gaat en met welke specifieke app?
Het gaat fout bij de pagina PlayTube.Tv
Ik kan die casten vanaf mijn android.
De dames niet, vanaf hun Iphones.
Zou het kunnen dat het niet werkt omdat Iphone werkt met Safari? I.P.V. Google?
In de app-store kunnen we enkel maar betaalde vage apps vinden die werken volgens het principe van screenmirroring. En dat willen we niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
YakuzA schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:55:
[...]

Maar wat heb je dan veranderd? De 22e schreef je dat en netjes de chromecast kon benaderen en kon casten?

(Het hele verhaal over het streamen via ?AirPlay? direct naar je tv maakt je hele verhaal overigens nodeloos verwarrend voor de lezer en niet erg relevant, gezien je Bulgaarse app dat niet ondersteund)
Ja; met een android.
Maar die vermaledijde Iphones werken niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoyanov schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:15:
[...]
Ik kan die casten vanaf mijn android.
De dames niet, vanaf hun Iphones.
In de app-store kunnen we enkel maar betaalde vage apps vinden die werken volgens het principe van screenmirroring. En dat willen we niet....
Dat is weer een 'Uhm, ja'.

Eerst was het een app waarmee je wilde casten naar chromecast, maar nu is het ineens een website waar je vanaf wil casten?
Op mijn telefoon heb ik van onze buitenlandse provider een app om in Nederland naar Bulgaarse tv te kunnen kijken.
Van een website kun je vziw alleen Chromecast gebruiken vanuit een Chrome browser op een iPhone?
(zo was het iig vroeger dacht ik)
Vanuit een app is casten via chromecast wel gewoon beschikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 28-04-2025 08:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
[...]
Zoals je in de link die ik deelde kan lezen kan je alleen casten vanuit een ondersteunde app. Dit is een website, dat is dus geen ondersteunde app.
[...]
Je probeert te casten vanuit een browser. Daar gaat het fout. Het is mogelijk dat je dit via Chrome op je iPhone wel kan doen (heb ik nooit getest), maar daar is vast voldoende over te vinden als je even via Google zoekt. Google is geen besturingssysteem of browser, het is een zoekmachine en een bedrijf dat data verkoopt. Het besturingssysteem op een Android telefoon komt wel uit de koker van Google, dus ja, daar heb je wat meer opties om een Chromecast te gebruiken. Browsers zijn gemaakt om websites weer te geven. Casten gaat meestal vanuit een app die specifiek is gemaakt om video's te laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 28-04-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
YakuzA schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:56:
[...]

Dat is weer een 'Uhm, ja'.

Eerst was het een app waarmee je wilde casten naar chromecast, maar nu is het ineens een website waar je vanaf wil casten?

[...]

Van een website kun je vziw alleen Chromecast gebruiken vanuit een Chrome browser op een iPhone?
(zo was het iig vroeger dacht ik)
Vanuit een app is casten via chromecast wel gewoon beschikbaar.
PlayTube.tv heeft inderdaad een website, maar ook een app. Die heb ik zojuist gedownload in de playstore en geinstalleerd op de iPhone van mijn vrouw.
Gezocht naar Mojat Prekrasen Zjiwot (mijn prachtige leven) en gevonden. Aflevering opgestart.
And guess what?
Niks; helemaal niks. Geen castteken met zo'n tv-tje met drie streepjes, niks.
Ik snap hier echt geen ene moer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Archer_VC10 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:48:
[...]

Zoals je in de link die ik deelde kan lezen kan je alleen casten vanuit een ondersteunde app. Dit is een website, dat is dus geen ondersteunde app.

[...]

Je probeert te casten vanuit een browser. Daar gaat het fout. Het is mogelijk dat je dit via Chrome op je iPhone wel kan doen (heb ik nooit getest), maar daar is vast voldoende over te vinden als je even via Google zoekt. Google is geen besturingssysteem of browser, het is een zoekmachine en een bedrijf dat data verkoopt. Het besturingssysteem op een Android telefoon komt wel uit de koker van Google, dus ja, daar heb je wat meer opties om een Chromecast te gebruiken. Browsers zijn gemaakt om websites weer te geven. Casten gaat meestal vanuit een app die specifiek is gemaakt om video's te laten zien.
Ook vanuit de PlayTube app werkt het niet.
Met Chrome geprobeerd, en al ik zie is het p.i.p. tekentje en het Airplay-icoontje.
Schiet mijn maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Als laatste ultieme poging heb ik Google Home geinstalleerd op de iPhone van mijn vrouw. Home ziet de Chromecast, maar desalniettemin kan ik niets vanaf Playtube in de browser en niets vanaf Playtube in de app casten naar de Chromecast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tsja. Wat hier ook gezegd wordt; de ‘spelregels’ lijken steeds te wijzigen. Misschien moet je maar even op onderzoek uitgaan of de playtube app ook casten vanaf ios ondersteunt. De beperking zit hem zo lijkt in de dienst/app die je wilt gebruiken in combi met verschillende soorten peripherals. Misschien kan in jou geval niet alles met alle hardware die beschikbaar is.

Miscchien is een android tv box iets voor je? Dat je daar de apps op zet? Ben je ook niet afhankelijk van je telefoon. Ik gooi er ook maar wat in.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Harkelaar schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:05:
Tsja. Wat hier ook gezegd wordt; de ‘spelregels’ lijken steeds te wijzigen. Misschien moet je maar even op onderzoek uitgaan of de playtube app ook casten vanaf ios ondersteunt. De beperking zit hem zo lijkt in de dienst/app die je wilt gebruiken in combi met verschillende soorten peripherals. Misschien kan in jou geval niet alles met alle hardware die beschikbaar is.

Miscchien is een android tv box iets voor je? Dat je daar de apps op zet? Ben je ook niet afhankelijk van je telefoon. Ik gooi er ook maar wat in.
Het gekke is dat je dus wel de playtube.app kunt downloaden op zowel Android als IOS telefoon, maar niet op de Samsung Televisie. Als dat zou kunnen zou het probleem opgelost zijn.
Ik voel hem aankomen.... koop een nieuwe tv, maar dat doen we niet. Deze is nog te goed.
Het wachten is op de A1 tv Explore app voor de iPhone van mijn vrouw. Die kunnen we hier in NL echter niet downloaden. Moet in BG gebeuren.
Ik leg me erbij neer dat het gewoon niet gaat.
Misschien een Apple TV kastje proberen, maar je zal net zien dat ik die vorige maand in een doos heb gestopt en weggestuurd naar BG... Hebben we dus ook niets aan.

Ik ga geen 'beste antwoord' kiezen, want ik ben u allen evenveel dankbaar voor de input.

Edit:

Playtube app is compatible met iPhone voorzien van IOS 13.0
iPhone van mijn echtgenote heeft IOS 18.3
Dus zou gewoon moeten werken...
Zou het persoonlijk zijn? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Stoyanov op 28-04-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Stoyanov schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:22:
[...]
Playtube app is compatible met iPhone voorzien van IOS 13.0
iPhone van mijn echtgenote heeft IOS 18.3
Dus zou gewoon moeten werken...
Zou het persoonlijk zijn? :?
Dat heeft er niets mee te maken. Je moet bij de leveranciers van de Playtube app gaan vragen of ze Chromecast ondersteuning toevoegen. Maar dat zal teveel kosten of niet genoeg extra klanten trekken... zoiets verwacht ik. Heb je al eens onderzocht of de programma's die je wil kijken alleen via die app te kijken zijn of wellicht ook via andere apps/streams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Archer_VC10 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:44:
[...]

Heb je al eens onderzocht of de programma's die je wil kijken alleen via die app te kijken zijn of wellicht ook via andere apps/streams?
Ja, dat hebben we.
Het probleem zit hem hierin dat de reeds uitgezonden uitzendingen alleen worden aangeboden via internet.
Er zijn legio sites waar je het kan vinden.
Dan heb je keuze uit de originele Turkse versie, en de Turkse versie met Bulgaarse ondertiteling.
Wij kijken de laatste versie, omdat we dat ge-Gözöbüjük en ge-gürgür niet verstaan.
De versie met BG ondertiteling is is enkel vindbaar op PlayTube. Zoals gezegd kan ik hem vanaf mijn Android wel casten, maar mijn vrouw, vanaf haar iPhone niet.
De serie zoals die live wordt uitgezonden op de Bulgaarse TV (dagelijks), kunnen wij kijken via de A1 tv Explore app op mijn Android. Deze app is niet downloadbaar in NL... Mijn vrouw heeft hem derhalve niet op haar iPhone. Dat moet ze doen zodra ze weer in BG is.
Tot die tijd wordt het voor ons dus tandenknarsend toezien hoe restricties op producten roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Stoyanov schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:34:
[...]
Deze app is niet downloadbaar in NL... Mijn vrouw heeft hem derhalve niet op haar iPhone. Dat moet ze doen zodra ze weer in BG is.
Er even van uit gaand dat je een legitiem adres en betaalmiddel in Bulgarije hebt, je kan je regio voor de App store wijzigen en zo misschien de missende app downloaden: https://support.apple.com/nl-nl/118283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Archer_VC10 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:41:
[...]

Er even van uit gaand dat je een legitiem adres en betaalmiddel in Bulgarije hebt, je kan je regio voor de App store wijzigen en zo misschien de missende app downloaden: https://support.apple.com/nl-nl/118283
We hebben zelfs meerdere legitieme adressen in Bulgarije ;-) , maar wij hebben al onze bankzaken geregeld in NL. De extra kosten nemen we op de koop toe.
Wel bedankt voor je antwoord.
Pagina: 1