Downdraft afzuiging in werkblad (niet in kookplaat)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Hallo allemaal,

Ik weet dat veel mensen tegenwoordig zo'n recirculatie-afzuiging hebben in de kookplaat, maar ik wil de zaak toch graag naar buiten hebben. Dus wil ik achter (of 2 x naast - dat weet ik nog niet) de kookplaat een 90 cm

Dat schijnt Downdraft afzuiging te heten.

Ik vraag mij af: zo'n ding is toch niet meer dan een rooster, een vetvanger, een motor die een ventilator aandrijft en een buis om de lucht af te voeren?

Wie heeft er ervaring met deze techniek?

Zie bijvoorbeeld deze:
https://www.bol.com/nl/nl...KIQWGER4-9300000181481305

Groet, Plafundum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14
De afzuiging die in de kookplaat zit kan ook gewoon naar buiten, daar heb je geen speciale afzuiging voor nodig, alleen het juiste type van de kookplaat die je wil hebben.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:29
Wij hebben een downdraft afzuigkap geplaatst. Want dat is het inderdaad : een afzuigkap die de lucht via kruipruimte of muur afvoert. Bij ons wordt de lucht naar buiten afgevoerd via een ventilatiebuis van tilmar (T177-160 Ross ventilatieschacht ) omdat onze kookplaat op het kookeiland zit.

Zijn er specifieke zaken die je wilt weten?

Groet, Varkentje405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
ik heb gewoon een inductieplaat met afzuiging naar buiten (downdraft). Neff.. Bijna alle platen kunnen dat

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
mevrouwKees_1 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:42:
ik heb gewoon een inductieplaat met afzuiging naar buiten (downdraft). Neff.. Bijna alle platen kunnen dat
Ik weet het. Ben je er tevreden mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Van een aardige mede-tweaker deze behulpzame info gekregen. Deze deel ik met hun toestemming :
We hebben onze afzuiging sinds een jaar of 3. Op zich zijn we best tevreden maar ik zou niet meer dit merk kopen. We hebben een aeg en deze afzuiging hoort bij onze kookplaat. (Zelfde merk en serie)

Je moet je voorstellen dat het apparaat net zoveel geluid maakt als een traditionele afzuigkap maar dat staat de afzuiger voor je i.p.v. boven je hoofd. Hij reageert trager dan een boven je hoofd afzuigkap. Je moet als je gaat koken eerst de downdraft aanzetten zodat ie omhoog kan komen. Dan zet je m aan en dan pas gaat ie aan. Die vanons heeft 3 standen en een ventilatiestand. De eerste stand is gezellig en daar kun je prima een gesprek bij voeren, bij de andere twee standen met je gesprekspartner naast je komen staan anders hoor je echt niks. Op het apparaat zit ook een ventilatiestand waarmee je de kap nog een paar minuten na dat je klaar bent met koken, kunt laten doordraaien. Dan wordt alle kookdampen enzovoort echt afgevoerd. Een downdraft trekt echt meer lucht uit je huis dan een gewone afzuigkap. Dat hoor je niet alleen maar merk je ook aan de binnentemperatuur als je m lang hard hebt aan staan, het is buiten heel koud en die koude lucht komt via de ventilatieroosters naar binnen.

Die van ons heeft de bediening boven op zitten, er is dus geen afstandsbediening bij. De katten zetten m ‘s nachts ook regelmatig aan. Hij schakelt na een minuut of wat automatisch uit als je m niet op een van de drie standen zet.

Naar boven damp afzuigen is veel efficiënter, dus als je gaat koken moet je de pannen dicht bij de afzuiging zetten. Dat was wel even wennen maar ook dat is na een poosje vanzelf sprekend.
Wat je niet moet vergeten is een terugslagklep oid in de afvoeropening te zetten. Anders heb je een warmte lek, wij zijn dit helaas vergeten.

Zo’n ding kost ook veel ruimte in de keukenkasten. Wij hebben nu dus een aantal half diepe lades. Voor ons geen probleem, de keuken is groot genoeg. Maar als je moet woekeren met de ruimte is een afzuiging in de kookplaat mss ook een goede optie.

Succes met jullie keuze!
Ik denk dat meer mensen deze info kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
Plaffie_NL schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:29:
Van een aardige mede-tweaker deze behulpzame info gekregen. Deze deel ik met hun toestemming :

[...]

Ik denk dat meer mensen deze info kunnen waarderen.
Mijn broertje had zo een ding, dit is exact zijn verhaal. Alleen maar nadelen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:18
Nou, laat ik dan maar een positief bericht plaatsen:

Wij hebben een Bora inductie kookplaat met in het midden een cirkel waar alles heen gezogen werd. Wij zijn er prima tevreden mij, het werkt significant beter dan ik verwacht had. Je moet ff leren hoe je handig een deksel optilt (niet in 1x, maar eerst 3cm, dan een tel wachten, dan pas helemaal).

Onze afzuiging blaast niet naar buiten. We hebben een modern huis (3 jaar oud) met een balansventilatie, super zonde om alle warme lucht naar buiten te blazen (en mn huis vacuum te trekken :9). Dat het per definitie meer afzuigt is onzin. Die van ons doet gewoon wat een normale kap afzuigt, alleen zijn moderne balansventilatie systemen niet gemaakt om samen te werken met een afzuigkap die naar buiten afvoert, ongeacht de uitvoering. Een afzuigkap erboven zuigt ook VEEL meer af dan je denkt, het is immer echt niet een kolom naar beneden dat t afzuigt ofzo, maar ook de rest van de omgeving.

In plaats daarvan voeren we het met een buis af naar onder de kastjes waar het door een filter heen blaast. We hebben de tip gekregen om er een stuk schuin in te zetten zodat de uitblaas naast je voeten zit, anders is t vet irritant.

De automatische stand wisselt automatisch mee met hoe hard de pitten aan staan. Zuigt ook nog even na als je de pit uit zet. Bij ons zetten de katten niets aan :p

Filters schoonmaken is zo gedaan. De Bora koolstoffilter is prijzig, ik wil een knockoff nog eens proberen, maar zo ver ben ik nog niet.
Ik was bang dat er allemaal water in zou lopen ofzo, maar er zit eerst een grove filter: in praktijk nul problemen.

Het kost je je bovenste lades, of wat wij gedaan hebben: Een heel frontje met een halve la. Prima voor wat bestek in ons geval, dan ben je t niet helemaal kwijt. Wat je daar voor terug krijgt is dat er geen afzuigkap voor je bakkes hangt.

TL;DR: Zou ik het aanraden: Ja, absoluut.

[ Voor 23% gewijzigd door Martijn.C.V op 01-04-2025 14:39 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
Martijn.C.V schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:33:
Filters schoonmaken is zo gedaan. De Bora koolstoffilter is prijzig, ik wil een knockoff nog eens proberen, maar zo ver ben ik nog niet.
Ik was bang dat er allemaal water in zou lopen ofzo, maar er zit eerst een grove filter: in praktijk nul problemen.

Het kost je je bovenste lades, of wat wij gedaan hebben: Een heel frontje met een halve la. Prima voor wat bestek in ons geval, dan ben je t niet helemaal kwijt. Wat je daar voor terug krijgt is dat er geen afzuigkap voor je bakkes hangt.

Laat die knock off bora filters maar zitten. Die kosten de helft maar doen 0.0 niks aan de geur is mijn ervaring en ook de consensus op tweakers.
Beter de originele bora filters kopen.
Achteraf gezien (ik heb ook WTW) had ik liever uitblaas naar buiten gewild, maarja het is wat het is. Ik zet de WTW ventilatie automatisch op max dus alsnog weinig geur overlast. Maar als je het echt heel goed wil doen, doe je de uitvoerbuis naar buiten en breng je ook een aanvoer luchtbuis aan die je elektrisch kan afsluiten of iets dergelijks (gekoppeld aan de afzuigkap, gaat fan afzuigkap aan --> toevoer open). Maar dat is een hoop ellende die je eigenlijk alleen maar kan doen in een grote verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Lollercopter schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:56:
[...]

Laat die knock off bora filters maar zitten. Die kosten de helft maar doen 0.0 niks aan de geur is mijn ervaring en ook de consensus op tweakers.
Beter de originele bora filters kopen.
Achteraf gezien (ik heb ook WTW) had ik liever uitblaas naar buiten gewild, maarja het is wat het is. Ik zet de WTW ventilatie automatisch op max dus alsnog weinig geur overlast. Maar als je het echt heel goed wil doen, doe je de uitvoerbuis naar buiten en breng je ook een aanvoer luchtbuis aan die je elektrisch kan afsluiten of iets dergelijks (gekoppeld aan de afzuigkap, gaat fan afzuigkap aan --> toevoer open). Maar dat is een hoop ellende die je eigenlijk alleen maar kan doen in een grote verbouwing.
Mijn huis (zeer recent gemaakt) is niet gemaakt dat het de afzuiging naar buiten zou kunnen compenseren, dus dat is wel een significant deel voor iemands overweging. Ik krijg dus onderdruk en dan doet dat het hele effect te niet.
Kan zijn dat een ouder/ander huis daar geen last van heeft, maar vanuit een energieverbruik perspectief is het in alle gevallen hetzelfde: zonde om je warme lucht (of juist koude lucht in de zomer) zo naar buiten te blazen.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wij hebben een Bora inductie kookplaat met in het midden een cirkel waar alles heen gezogen werd. Wij zijn er prima tevreden mij, het werkt significant beter dan ik verwacht had. Je moet ff leren hoe je handig een deksel optilt (niet in 1x, maar eerst 3cm, dan een tel wachten, dan pas helemaal).

Ik kook zeker 80% zonder deksel. Hoe presteert 'ie dan? Wij hebben er nu een inbouwafzuigkap van Siemens boven hangen, daar ben ik erg tevreden over.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:48:
[...]

Ik kook zeker 80% zonder deksel. Hoe presteert 'ie dan? Wij hebben er nu een inbouwafzuigkap van Siemens boven hangen, daar ben ik erg tevreden over.
Met deksel doen we dingen als groente koken, of andere dingen in kokend water.
Zonder deksel bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes of een stukje (vega) vlees.

Gaat helemaal prima. Mn beoordeling is daar ook op gebaseerd, aangezien dingen met een deksel uberhaupt niet echt bijdragen aan geur/rook/whatever.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL

....

Zou ik het aanraden: Ja, absoluut.
Dank je wel, maar mijn vraag ging over downdraft units BUITEN de kookplaat, dus niet-geintegreerd dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Plaffie_NL op 04-04-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:23
Downdraft of afzuigwand, werkt zolang de pan op de kookplaat staat, maar zet die ernaast op het aanrecht gaan alle geuren met de stoom omhoog de ruimte in.

Hier heb ik juist boven de kookzone tegen het plafond 2 grote afzuig roosters, die zorgen ervoor dat stijgende geuren worden afgezogen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Plaffie_NL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Ik weet het. Ben je er tevreden mee?
ja heel erg.. ik was in begin best sceptisch maar het is echt heel fijn en werkt goed

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28

Onze afzuiging blaast niet naar buiten. We hebben een modern huis (3 jaar oud) met een balansventilatie, super zonde om alle warme lucht naar buiten te blazen (en mn huis vacuum te trekken :9). Dat het per definitie meer afzuigt is onzin. Die van ons doet gewoon wat een normale kap afzuigt, alleen zijn moderne balansventilatie systemen niet gemaakt om samen te werken met een afzuigkap die naar buiten afvoert, ongeacht de uitvoering. Een afzuigkap erboven zuigt ook VEEL meer af dan je denkt, het is immer echt niet een kolom naar beneden dat t afzuigt ofzo, maar ook de rest van de omgeving.

In plaats daarvan voeren we het met een buis af naar onder de kastjes waar het door een filter heen blaast. We hebben de tip gekregen om er een stuk schuin in te zetten zodat de uitblaas naast je voeten zit, anders is t vet irritant.

De automatische stand wisselt automatisch mee met hoe hard de pitten aan staan. Zuigt ook nog even na als je de pit uit zet. Bij ons zetten de katten niets aan :p

fijn dat t goed alles opzuigt maar recirculatiekap is echt heel veel minder goed dan gewoon echt naar buiten. Doet weinig tot niks voor fijnstof bijv. Dus als t ff kan: koop zo'n ronde Bora die blijkbaar goed afzuigt en leidt een buis naar buiten toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:51
Ik heb de Bora Pure met afzuiging naar buiten via een zogenaamde koekoek, en ook WTW, en het werkt prima. De filters van deze Bora Pure kunnen in de vaatwasser.
Pagina: 1