Schilderen met watergedragen verf, een kunst apart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 17:52
Vandaag mijn binnendeuren geschilderd, dit was wel weer nodig.
dit keer de keuze op water gedragen verf,

heb 2 deuren en kozijnen geschilderd maar het eind resultaat van de eerste laag is niet mooi opgedroogd.
je ziet best wel wat aandrukken van de verfroller,

ik vind het maar lastig schilderen met deze verf.

nu zit ik te twijfelen wat te doen? kan ik morgen de 2 de laag er opdoen of blijf je de aanzetten dan zien?
dus misschien eerst alles weer glad schuren en opnieuw doen?

als iemand ook tips heeft om een mooi resultaat te krijgen met water gedragen verf dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
nu zit ik te twijfelen wat te doen? kan ik morgen de 2 de laag er opdoen of blijf je de aanzetten dan zien?
dus misschien eerst alles weer glad schuren en opnieuw doen?
Dit klinkt alsof je eigenlijk niet van plan was om tussen de lagen door (licht) op te schuren? Dat sowieso altijd doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Deuren met watergedragen verf is inderdaad een uitdaging...... de kunst is om snel te werken en hele banen te maken. En dan overlappende banen, en vooral niet nog een keer over een baan die je al gedaan hebt terugrollen. Vooral dat laatste is een recept voor ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik was vroeger ook altijd te langzaam met schilderen bij acrylverf. narollen doe ik wel, ik doe eigenlijk nog steeds het zelfde, alleen veel sneller.. Als je het goed doet ben je echt in een paar minuten klaar. daarna wel uitrusten en niet direct nog 5 deuren doen, want dan ga je dingen missen door de snelheid is focus wel echt nodig. En echt GEEN tocht, dan zal de verf nog sneller drogen.

edens is alijd wel goed in het laten zien hoe het kan.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DEUR SCHILDEREN~ Deur schilderen welke roller?

Als je de rest van zijn video's ziet gaat je techniek trouwens ook snel vooruit. (althans die van mij wel :+)

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 29-03-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Hahn schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Dit klinkt alsof je eigenlijk niet van plan was om tussen de lagen door (licht) op te schuren? Dat sowieso altijd doen.
o ja zeker wel, maar ik zit nu te twijfel, lichtje opschuren of juist wel met de schuurmachine en deze laag zo goed als afschuren, ik ben bang dat met licht opschuren de aanzetten ed gewoon blijft zien in de nieuwe laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat je na die eerste laag kunt doen is met een blok schuren, daardoor haal je de uitstekende delen zoals vuil of aanzetten weg, maar haal je niet onnodig veel weg. (Wel de juiste korrel natuurlijk)

Daarna heb je als het goed is een mooi mat opgezet oppervlak, en dan breng je een 2e laag aan met de tips van hierboven (dik, snel, narollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
doorpletten schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:15:
[...]

o ja zeker wel, maar ik zit nu te twijfel, lichtje opschuren of juist wel met de schuurmachine en deze laag zo goed als afschuren, ik ben bang dat met licht opschuren de aanzetten ed gewoon blijft zien in de nieuwe laag.
Licht opschuren is voor als de laag goed is.. jij hebt nu iets te herstellen, schuren totdat je de oneffenheden niet meer kan voelen (ontvetten, want vieze vingers) en opnieuw proberen :) schuren met een blok of een excentertrische schuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:54

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij schilderen geldt imho nog meer het motto: goed materiaal (verf) is het halve werk.

Zelf heb ik grijze Sigma S2U Nova Satin geschilderd op oa keukendeurtjes. Die zit er superstrak op, hoewel je ook zou zeggen dat je hierbij de aanzetten goed zou gaan zien in het eindresultaat. Met een goede viltroller ging dit heel goed. Nadat de verf er overal op zat, heb ik deze ook vlot nagerold, de banen half overlappend. Perfect resultaat, en ik ben echt geen goede schilder.

Maar het begint imho dus bij het materiaal.
Natuurlijk zijn er meer goede verf merken dan Sigma, maar de bouwmarkt-verf komt er bij mij niet in. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik ga dit weekend weer een poging wagen,
ga eerst de oneffenheden eruit schuren en dan lekker vol opzetten en goed nat in nat werken.

ik zit me alleen af te vragen, gewoon alles met de kwast dan heb je volgens mij een gladder resultaat of toch de rollen maar dan schijnbaar wel sinaasappelhuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:18
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:04:
Bij schilderen geldt imho nog meer het motto: goed materiaal (verf) is het halve werk.

Zelf heb ik grijze Sigma S2U Nova Satin geschilderd op oa keukendeurtjes. Die zit er superstrak op, hoewel je ook zou zeggen dat je hierbij de aanzetten goed zou gaan zien in het eindresultaat. Met een goede viltroller ging dit heel goed. Nadat de verf er overal op zat, heb ik deze ook vlot nagerold, de banen half overlappend. Perfect resultaat, en ik ben echt geen goede schilder.

Ik weet zeker dat je de meer prijs voor sigma er makkelijk uithaalt qua winst in tijd. En nee ik heb geen belangen in de firma sigma

Maar het begint imho dus bij het materiaal.
Natuurlijk zijn er meer goede verf merken dan Sigma, maar de bouwmarkt-verf komt er bij mij niet in. :)
Dit is een heel sterk advies. Bij mij grote problemen gehad met watergedragen verf (professionele poolse schilders kregen het amper goed voor elkaar). Zij wilde altijd niet water gedragen maar ik wilde goed voor ze zorgen en had het zelf gekocht. Vervolgens van een andere schilder idd het advies gekregen sigma te kopen. Was volgens hen de enige die goed werkte en dat lijkt hier in iedergeval te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shizzel op 02-04-2025 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 12:26
Welke verf gebruik je? Mijn ervaring is dat sikkens en sigma prima werken en zodra je de goedkopere merken gebruikt het resultaat minder is en het lastiger aan te brengen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Ondergrond moet strak zijn, óók met Sima 2SU Nova, jaren geleden binnendeuren van een huurhuis met Sigma gerold, zaten veel vlekken op maar wel spiegelglad, nagenoeg zonder schilders ervaring met een kortharige Action roller de deuren -in het kozijn- aan beide kanten gerold... resultaat alsof het gespoten was zó glad.
In mijn nieuwe huis de trap gedaan, maar lang niet zo glad resultaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-05 12:17
doorpletten schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:52:
Ik ga dit weekend weer een poging wagen,
ga eerst de oneffenheden eruit schuren en dan lekker vol opzetten en goed nat in nat werken.

ik zit me alleen af te vragen, gewoon alles met de kwast dan heb je volgens mij een gladder resultaat of toch de rollen maar dan schijnbaar wel sinaasappelhuid.
Ik heb keukendeurtjes - na paar keer oefenen - strak gekregen door de verf er zo snel mogelijk dik genoeg op te zetten met kwast, dan 1x rollen om te verdelen en 1x dwars rollen in 1 richting met nauwelijks druk, zodat je niet teveel rollerstructuur achterlaat. Als je snel genoeg bent egaliseert het laatste beetje nog. Dat was met action rollers en bouwmarkt verf, dus kan wel, maar misschien is beter spul wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
genoeg verf opzetten, snel uitrollen/verdelen en horizontaal afrollen
stukje zakken en opnieuw
zo zit er minder tijd tussen je afrol-moves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Deuren watergedragen verven is wel echt een uitdaging. Probeer één keer over een baan heen te gaan en één keer te overlappen. Snel werken, niet gehaast. Met dit weer lekker buiten doen als het nog wat frisjes is, dan heb je extra tijd.

Mocht het toch niet lukken, dan kan je bij de hornbach en elders verdunner kopen. Dit helpt wel om het beter glad te krijgen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Iemand ervaring met een binnendeur spuiten? Ik kan een "Bosch PFS 5000 E" lenen, zou het daar makkelijker mee gaan als ik daar een blik Sigma S2U Nova Satin in kieper?

Edit: Even bij Sigma gekeken, als je een verspuitbare verf wil hebben moet je de "S2U Nova Spray" (in Gloss/Satin/Matt) hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 07-04-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Nou, ben dus weer overnieuw begonnen om maar zo te zeggen.

had de deuren geschuurd en geschilderd, de kozijnen met de kwast en de deuren met een roller,
de anzi vilt roller en kwasten had ik van goudhaantje,
de verf is Histor perfect finish, deze gekozen omdat deze als beste uit de test kwam bij de consumentenbond,
en was door 5 schilders getest. bij deze test waren niet de sigma's en de sikkens maar bv flexa, histor en eigen merken. door deze test en prijs verschil hiervoor gekozen, maar goed ik dwaal af.
Deuren zagen er eigenlijk redelijk uit, deurkozijnen waren zelf strak te noemen,
op de deuren was de 'sinaasappelhuid' goed te zien. Ik wilde de 2 de laag gaan doen en ging heet licht schuren met 240 korrel, maar ik trok allemaal krassen in de lak, heel apart heeft ruim 16 uur gedroogd.

toch nog een poging gewaagd maar de krassen kwamen gewoon door de nieuwe laag heen.

nieuw plan.
deuren echt weer helemaal kaal maken, opnieuw in de verf.
zag op een filmpje van van eeden schilders dat ze met watergedragen verf grote oppervlakken met roller opzetten en met een platte breede kwast nastrijken, dit zou de sinaasappelhuid tegen gaan,

ik ga dit eerst proberen, lukt dit niet wordt het of toch sikkens of een schilder huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 07-05 22:18
doorpletten schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:48:
Nou, ben dus weer overnieuw begonnen om maar zo te zeggen.

had de deuren geschuurd en geschilderd, de kozijnen met de kwast en de deuren met een roller,
de anzi vilt roller en kwasten had ik van goudhaantje,
de verf is Histor perfect finish, deze gekozen omdat deze als beste uit de test kwam bij de consumentenbond,
en was door 5 schilders getest. bij deze test waren niet de sigma's en de sikkens maar bv flexa, histor en eigen merken. door deze test en prijs verschil hiervoor gekozen, maar goed ik dwaal af.
Deuren zagen er eigenlijk redelijk uit, deurkozijnen waren zelf strak te noemen,
op de deuren was de 'sinaasappelhuid' goed te zien. Ik wilde de 2 de laag gaan doen en ging heet licht schuren met 240 korrel, maar ik trok allemaal krassen in de lak, heel apart heeft ruim 16 uur gedroogd.

toch nog een poging gewaagd maar de krassen kwamen gewoon door de nieuwe laag heen.

nieuw plan.
deuren echt weer helemaal kaal maken, opnieuw in de verf.
zag op een filmpje van van eeden schilders dat ze met watergedragen verf grote oppervlakken met roller opzetten en met een platte breede kwast nastrijken, dit zou de sinaasappelhuid tegen gaan,

ik ga dit eerst proberen, lukt dit niet wordt het of toch sikkens of een schilder huren.
toon volledige bericht
Was dit buiten of binnen? Want als het buiten was dan is 16 uur laten drogen niet heel lang, want 's nachts zit het laatste nachten tegen het vriezen aan...

En Histor wordt vrijwel nooit genoemd als mensen hun favoriete verf-merken noemen ;)

edit:
Ah, in je startpost heb je het over binnendeuren. Maar alsnog is 16 uur niet héél erg lang. Gezien je pech tot dusver, zou ik het een dag of 2 geven :P

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 07-04-2025 21:01 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Heb hier alle deuren met histor watergedragen verf gedaan, zijn perfect streeploos. Dus het kan wel.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:48

paQ

Hier ook altijd best tevreden hier over histor lakken :)
Maar favo is toch nog steeds Sigma, dat vloeit gewoon net wat beter.
Gebruik je overigens hoogglans vanwege je 'klacht' over de sinaasapplehuid?

Moet met de rode rollers van Hornbach, en anders Specturm van Action (gewoon wegmikken; ze zijn te goedkoop om te reinigen) zou eea toch prima moeten vloeien.
Niet in de zon of tocht proberen te lakken iig.
En gewoon goed afnemen / ontvetten na het schuren. Hoe gladder de voorbereiding, hoe mooier het resultaat. 240 is m.i. ook te fijn om tussen de lagen door te schuren.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 07-04-2025 21:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:51:
Ik was vroeger ook altijd te langzaam met schilderen bij acrylverf. narollen doe ik wel, ik doe eigenlijk nog steeds het zelfde, alleen veel sneller.. Als je het goed doet ben je echt in een paar minuten klaar. daarna wel uitrusten en niet direct nog 5 deuren doen, want dan ga je dingen missen door de snelheid is focus wel echt nodig. En echt GEEN tocht, dan zal de verf nog sneller drogen.

edens is alijd wel goed in het laten zien hoe het kan.

[YouTube: DEUR SCHILDEREN~ Deur schilderen welke roller?]

Als je de rest van zijn video's ziet gaat je techniek trouwens ook snel vooruit. (althans die van mij wel :+)
Ik lees in veel commentaren dat een scheut floetrol het verven op waterbasis ineens perfect maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 15:23
Hmmm, ik zie mijzelf niet als een geweldig goede schilder ofzo, meer een incidentele doe-het-zelver, maar binnendeuren met acrylverf heb ik nooit als heel moeilijk ervaren.
Ontvetten met Universol.
Daarna licht opschuren.
Weer ontvetten met Universol, ook om schuurstof te verwijderen
Grondverf op waterbasis aanbrengen.
Bovenstaande nog een keer doen, dus twee lagen grondverf
Daarna hetzelf nog een keer doen, met zijdeglans lak op waterbasis. Dus ook twee lagen lak.

Met een roller (en een kwast voor de lastige plekken), vlot werken en telkens op het einde heel, heel licht narollen.

Maar vaak met Gamma spul (al neem ik dan wet een 'merk' lak, geen eigen merk). En geen andere trucs ofzo om het beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 13:47
Zoals de laatste repky is de juiste volgorde. Vooral voordat je gaat schuren eerst ontvetten!
Overigens gebruik ikzelf altijd zijdeglans, nooit hoogglans binnen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Heeft iemand ook tips om huidvet-plekken rondom de deurklinken te voorkomen? De deur wordt daar vaak vastgepakt waardoor het er wat vies uit gaat zien op den duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als het lastig gaat, kun je ook altijd Floetrol proberen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
het zijn binnen deuren, de temperatuur tussen 18 en 20 graden gehouden geen tocht,
vrouwtje wilde graag hoogglans, tja wat doe je dan.

heb eerst ontvet, daarna geschuurd, weer ontvet en daarna eerste laag.

foetrol zit er in maar geen goed resultaat, moet wel zeggen geen grondverf gebruikt maar over de oude verflaag heen geschilderd, dit was geen waterbasis maar nog ouderwetse verf.

misschien is dat het grote probleem?
Pagina: 1