Fietsaccu met laag voltage herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
Ik heb een fiets accu (met fiets en lader) van buren. Hij kon niet meer opladen en heeft een tijdje gestaan.

Op de 36v accu meet ik 23v. De laadpoort was ook gecorrodeerd. Ik vermoed dat hij leeg is gereden en door de corrosie niet meer opgeladen kon worden en daardoor nog verder leeg is gelopen. Nu is hij zo leeg dat de acculader hem niet meer pakt.

Ik denk dat als ik hem (voorzichtig) op kan laden tot 30v (of iets hoger) de acculader hem weer kan zien en verder op kan laden. De vraag is nu, is er een simpele manier om dit te doen? Ik heb wel wat spullen liggen maar geen regelbare DC voeding bijv.

Dat was eigenlijk mijn idee, een 0-40v regelbare dc voeding vinden en daarmee heel rustig tot boven de 30v laden. Andere tips zijn welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hercul3s schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:40:
Dat was eigenlijk mijn idee, een 0-40v regelbare dc voeding vinden en daarmee heel rustig tot boven de 30v laden. Andere tips zijn welkom :).
Goed plan, maar zorg voor een voeding met regelbare stroom begrenzing voor het rustig opladen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hercul3s schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:40:
Nu is hij zo leeg dat de acculader hem niet meer pakt.
Geeft de acculader spanning?

Het zou kunnen dat de acculader (tergend traag) de accu langzaam weer terugbrengt naar een werkbare spanning.

Overigens vermoed ik dat de accu wel dood is, maar sowieso succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Het zou kunnen dat de acculader (tergend traag) de accu langzaam weer terugbrengt naar een werkbare spanning.

De acculader geeft spanning, daar meet ik wel 43v op. Het lampje op de lader gaat niet op rood (opladen) maar blijft op groen (vol of geen accu verbonden).

Ja, niet meer te redden denk je? Het is een gereviseerde accu van een kleine 2j oud.

Edit: zou dit iets zijn?

https://amzn.eu/d/b2hpBwp

[ Voor 4% gewijzigd door Hercul3s op 29-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voordat je een hoop geld voor niets gaat uitgeven, maak eerst een kort tussenkabeltje tussen lader en accu zodat je op de connector kunt meten of de lader wel de spanning geeft wanneer aangesloten. Ik vrees dat de BMS in de accu voorkomt om te laden door een aantal te lage spanningen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@memphis hebben die BMS-en niet een herstelende functie? Of blijven ze de spanning meten wat uiteindelijk de accu alleen maar verder leeg trekt?

@Hercul3s je zou eerder een simpele lader kunnen kopen (van €1-2) en daarna de batterij openmaken en per cel proberen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

TheGhostInc schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:50:
@memphis hebben die BMS-en niet een herstelende functie? Of blijven ze de spanning meten wat uiteindelijk de accu alleen maar verder leeg trekt?
Als een lithium accu onder spanning komt kan deze chemisch onstabiel raken. Met name LiPo accu's gaan dan opbollen en ontstaat er een gevaar voor interne sluiting. Een BMS heeft als hoofdtaak de cellen te beveiligen tegen een onderspanning als ook een overspanning, via monitoring en een balancer. Een eventuele herstel functie heb ik wel gezien bij sommige 1 cell laad chips maar het is geen vast gegeven aanwezige functie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Je blijkt toch gelijk te hebben! Vanochtend even ingeplugd en aan de polen gemeten. Daar zag je 43v langskomen en daarna 30v, dus ik neem aan dat hij iets aan het doen was. Langzaamaan steeg het voltage van 30 naar 31 en 32. Bij 32v ging het rode lampje aan en begon hij hem op te laden. Nu rustig aan het opladen dus dank allen! :).

Eens kijken hoe goed de accu nog is na dit voorval.
Pagina: 1