Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Terugleverkosten zijn sowieso op jou van toepassing. Ook al in 2025 en 2026
[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 29-03-2025 16:06 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
To be sure; maar opmerking dat aangezien ik al mijn opgewekte stroom per jaar zelf opmaak en ik daardoor niet naar de terugleververgoeding hoef te kijken is correct?
In dat geval zijn de laagste terugleverekosten het meest interessant.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Tsja, het kan alleen gunstig zijn om de stroomprijs vast te zetten voor het geval die zou gaan stijgen de komende jaren. Maar dat weet niemand zeke.JustMyOpinion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:09:
Dus is het helemaal niet slim om en 3 jarig contract te nemen? Ik zie dat de 'kortingen' per jaar hoger zijn dan 2 of 3 jaars contracten.
Je betaalt de terugleverkosten over je bruto verbruik, niet je netto verbruik. Je betaalt dus ook nu in 2025 al veel terugleverkosten.To be sure; maar opmerking dat aangezien ik al mijn opgewekte stroom per jaar zelf opmaak en ik daardoor niet naar de terugleververgoeding hoef te kijken is correct?
In dat geval zijn de laagste terugleverekosten het meest interessant.
De terugleververgoeding is voor jou niet relevant voor 2025 en 2026, maar wel voor 2027
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-03-2025 16:15 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Voor 2025 en 2026 en 2027 is de inkoopprijs van stroom voor jou belangrijk, want je moet nog stroom inkopen maak ik op uit je verhaal.
De terugleververgoeding is alleen relevant in 2027 voor jou
Dat is volgens mij niet meer zo omdat de wet al bekend is gemaakt in het Staatsblad.de Peer schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:05:
Nee salderen stopt. Jij mag dan gratis je contract ontbinden.
Jawel, als saldering wegvalt kan je namelijk niet meer tegen elkaar wegstrepen. Voor je verbruik betaal je dan gewoon 7.500 kWh x €0,2791 en voor je teruglevering krijg je dan 6.500 kWh x €0,09.JustMyOpinion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:00:
Maar hoe moet ik bovenstaand voorbeeld lezen i.c.m. de salderingstop in 2027? Blijven ze dit dan toch nog doen voor de rest van mijn contract, m.a.w. aangezien ik geen overproductie heb is de terugleververgoeding niet op mij van toepassing?
Wat betreft terugleverkosten is het een beetje onduidelijk of ze daar nog verplicht vanuit de overheid/ACM aanpassingen aan moeten doen.
Ik mag toch hopen (én wel aan gaan nemen) dat er bij de TS van die 6500kWh aan eigen opwek middels zonnepanelen ook véél door eigen verbruik binnen de meter direct weggestreept kan gaan worden doordat er (groot)verbruikers ingeschakeld zullen zijn tijdens de zonnige uren waarin er opwek plaats vindt. Als dat niet zo is dan vraag ik me stiekem toch wel af waar die 7500kWh ( = gemiddeld 20kWh/dag) aan historisch eigen verbruik op gebaseerd is.Novax schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:26:
[...]
Jawel, als saldering wegvalt kan je namelijk niet meer tegen elkaar wegstrepen. Voor je verbruik betaal je dan gewoon 7.500 kWh x €0,2791 en voor je teruglevering krijg je dan 6.500 kWh x €0,09.
Wat betreft terugleverkosten is het een beetje onduidelijk of ze daar nog verplicht vanuit de overheid/ACM aanpassingen aan moeten doen.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
7500kWh is niet heel gek als je een groot en/of ouder huis all-electric verwarmt (SWW + verwarming) met L/W of W/W warmtepomp. Vul dit aan met een elektrische auto die je thuis oplaadt en je verbruik is gewoon fors.Will_M schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:38:
[...]
Ik mag toch hopen (én wel aan gaan nemen) dat er bij de TS van die 6500kWh aan eigen opwek middels zonnepanelen ook véél door eigen verbruik binnen de meter direct weggestreept kan gaan worden doordat er (groot)verbruikers ingeschakeld zullen zijn tijdens de zonnige uren waarin er opwek plaats vind. Als dat niet zo is dan vraag ik me stiekem toch wel af waar die 7500kWh ( = gemiddeld 20kWh/dag) aan historisch eigen verbruik op gebaseerd is.
Leuk die giga opbrengsten op zonnige zomerdagen, maar daar heb je geen drol aan als je WP in de winter flink aan het stampen is rond het vriespunt terwijl er nihil zonnestroom beschikbaar is. Een EV slurpt dan ook stroom, al helemaal als je hem in de avond wil opladen na werk wanneer de zonkracht laag is.
Het is goed om grootverbruik te verplaatsen naar overdag tijdens zonnige momenten, maar voor veel huishoudens ligt het gros van het verbruik op koude dagen zonder zon. Dat gemiddelde van 20kWh per dag is ook niet relevant als je op een koude winterdag + EV opladen ineens 50kWh erdoorheen knalt.
[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 30-03-2025 13:50 ]
Da's precies waar ik ook op doelde, en dan zijn er ook nog mensen welke denken dat 'overschot' simpel op te kunnen gaan vangen met een 'thuisbatterij'. Met 6500kWh aan opbrengst over een jaar heb je tijdens zonnige dagen regelmatig dagen met ~40kWh aan opbrengst uit je eigen panelen en daarmee heb je vervolgens echt een serieuze 'accu' nodig om die hoeveelheid aan overschot volledig netto op te kunnen gaan slaan voor later eigen-gebruik (door bijv. je EV diezelfde avond de thuisbatterij weer leeg te gaan laten 'tanken').stin00 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:47:
[...]
7500kWh is niet heel gek als je een groot en/of ouder huis all-electric verwarmt (SWW + verwarming) met L/W of W/W warmtepomp. Vul dit aan met een elektrische auto die je thuis oplaadt en je verbruik is gewoon fors.
Leuk die giga opbrengsten op zonnige zomerdagen, maar daar heb je geen drol aan als je WP in de winter flink aan het stampen is rond het vriespunt terwijl er nihil zonnestroom beschikbaar is. Een EV slurpt dan ook stroom, al helemaal als je hem in de avond wil opladen na werk wanneer de zonkracht laag is.
Het is goed om grootverbruik te verplaatsen naar overdag tijdens zonnige momenten, maar voor veel huishoudens ligt het gros van het verbruik op koude dagen zonder zon. Dat gemiddelde van 20kWh per dag is ook niet relevant als je op een koude winterdag + EV opladen ineens 50kWh erdoorheen knalt.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik ben er voor gemakshalve vanuit gegaan dat dit de cijfers zijn zoals ze zijn opgegeven als jaar standen vanuit de meter. Als die 6500kWh opwek is in plaats van daadwerkelijke teruglevering wordt het cijfer anders maar dat maakt voor het antwoord wat betreft einde saldering niet veel uit.Will_M schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:38:
Ik mag toch hopen (én wel aan gaan nemen) dat er bij de TS van die 6500kWh aan eigen opwek middels zonnepanelen ook véél door eigen verbruik binnen de meter direct weggestreept kan gaan worden doordat er (groot)verbruikers ingeschakeld zullen zijn tijdens de zonnige uren waarin er opwek plaats vindt. Als dat niet zo is dan vraag ik me stiekem toch wel af waar die 7500kWh ( = gemiddeld 20kWh/dag) aan historisch eigen verbruik op gebaseerd is.
Maar het is inderdaad zoals boven omschreven; wij hebben een hoekhuis uit 1968 met nu enkel een full electric WP. Zonder salderen zal het sowieso duurder worden, maar afwachten hoe dat gaat lopen.
Zoals ik het nu zie kunnen we beter voor een jaar contract gaan dan voor een contract waarbij we over 1-1-2027 gaan. Hopelijk is het over een jaar wat duidelijker!
Over gebruik van accu, dat zie ik voorlopig nog niet als een echte oplossing. Enige voordeel wat ik dan zie is dat je hem in de winter kan laden als de prijs laag is, want laden met de zonnepanelen gaat hem dan niet worden. Maar dan moet je naar dynamisch contract en dat zie ik (nog niet) zitten.
Dit klopt niet, dit zou betekenen dat iemand met zonnepanelen zijn opgewekte stroom aan de energiemaatschappij levert tegen 9 cent, en dat diezelfde maatschappij eraan verdient..Novax schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:26:
[...]
Jawel, als saldering wegvalt kan je namelijk niet meer tegen elkaar wegstrepen. Voor je verbruik betaal je dan gewoon 7.500 kWh x €0,2791 en voor je teruglevering krijg je dan 6.500 kWh x €0,09.
Dan zou iedereen de panelen uitschakelen, je zou wel gek zijn..
De exacte tarieven zullen misschien anders zijn maar toch gaat het echt zo werken voor vaste contracten en dan heb je ook nog de terugleverkosten. Bij het proefballonnetje van Greenchoice voor 2027 betaal je €0,24832 voor de stroom die je afneemt en krijg je netto €0,0025 voor de stroom die je teruglevert.Newy schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:38:
Dit klopt niet, dit zou betekenen dat iemand met zonnepanelen zijn opgewekte stroom aan de energiemaatschappij levert tegen 9 cent, en dat diezelfde maatschappij eraan verdient..
Dan zou iedereen de panelen uitschakelen, je zou wel gek zijn..
Anders moet je voor dynamisch gaan daar krijg je meestal hetzelfde tarief voor levering en teruglevering.