Gigabyte x870e aorus pro ice en g skill xmp ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny.h
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04 23:58
Goede dag allemaal
Ik wil xmp ram gebruiken op een amd moederboard

Moederboard word de
Gigabyte x870e aorus pro ice of de asus strix 670e-f gaming wifi

Ram gskill ddr5
F5-6000J2836F48GX2-TR5NG

Cpu heb ik al
9950x

Ik zie soms dat mensen gewoon xmp ram er in doen.
En op de qvl staat ook een soort gelijke xmp only ram maar minder gb
Weet iemand of dit mogelijk is . Of is er iemand die deze build ook heeft.
De normale expo kost 2x zo veel namenlijk.
En als ik het probeer kan ik dan me ram nog retour doen als het niet werkt en het is geopend?
...

...

Ik heb al op reddit gekeken. maar daar zie ik alleen maar de 32gb kit, waar mensen het mee hebben gedaan. Chatgpt komt ook niet met een duidelijk antwoord . En op youtube kan ik er ook niks van vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en in het beste geval de zelfde build maakt en me de settings kan sturen alvast bedankt _/-\o_

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:48
als je niet te veel gedoe wilt met zelf instellen van timings ect,zou ik gewoon een expo set kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in mijn R7 7700X en ASRock X670E Pro RS ook G.Skill geheugen zitten, F5-6000J3238F16G, en is een XMP setje. Kon gewoon het XMP profiel selecteren en draait prima.

Maar het feit dat het bij mij vlekkeloos werkt, is geen garantie dat het bij jou ook zo zal zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny.h
Ok bedankt voor je reactie. Ik zie wel meer gskill xmp die bij de qvl lijst staan van het moederboard maar tot 64gb en ik he echt de 96gb nodig .hoop dat iemand deze setup heeft ook 🥲. Kan het ook aan je moederboard liggen of het werkt? Of is het echt afhankelijk van de cpu ddr combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny.h
@freaky35 ja dat snap ik en gaat het hier om een paar tientjes dan doe ik er niet moeilijk over maar het is 330 vs 600 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De geheugencontroller zit in de CPU, daar gaat het effectief om. Maar het moederbord heeft ook zeker invloed, want een CPU + RAM wat op het ene moederbord vlekkeloos werkt met XMP/EXPO kan bij een ander merk alleen maar gezeik geven en mogelijk zelfs niet eens op de JEDEC standaard werken in het slechtste geval. Dat komt echt heel zelden voor gelukkig, maar kan in theorie wel gebeuren.

AMD heeft wel beweert dat de 800-series chipset betere geheugencompatibiliteit en stabiliteit moet geven, voornamelijk op hogere snelheden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:48
Sonny.h schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:06:
@freaky35 ja dat snap ik en gaat het hier om een paar tientjes dan doe ik er niet moeilijk over maar het is 330 vs 600 euro
je kunt je sowieso afvragen of dat geheugen de prijs verschil waard is,je hebt ook 64gb a die voor die prijs.
En die zijn een stuk goedkoper nog

Dat geheugen heeft alleen nut als je het leuk vind om met timings te testen,proberen ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny.h
@freaky35 nee ik heb het nodig voor ue5 zit nu met me huidige pc al op 60 ~75gb het is niet voor gamen dan had ik de 32gb of idd de 64gb wel genomen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny.h
Maar ik ben er al uit als ik de msi carbon x870e haal staat hij wel op de qvl dus ik doe dat gewoon 😄
Pagina: 1