Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Opeens krijg in van mijn moeder een afbeelding gestuurd in een nieuwe whatsappgroep met een invite(?) naar een whatsapp channel "CG EDUCATION GROUP". Ze heeft dit natuurlijk niet zelf gedaan.
Maar: hoe kan dit dan komen?
Ik heb naar de telefoon gekeken:
- Whatsapp MFA staat aan
- Geen devices "linked" (web whatsapp)
- Geen andere groepen aangemaakt of andere dingen gedeeld
- Geen "gekke" sites volgens de browser history
- Alles up to date
- Scan met Malwarebytes gaat ze nog doen
Het vreemde is: als ik hiet naar Google kom ik niks tegen over deze "scam". Ik kom wel een website tegen cgeducationhub[punt]com. Dit lijkt een legitieme website te zijn over werk/studie mogelijkheden in India.
Heeft iemand dit wel eens gezien of een idee hoe dit kan komen? Ik zat de denken aan een rotte advertentie. Maar dan moet die én Whatsapp openen én een groep aanmaken én iemand inviten én een afbeelding met een channel invite delen.
Klinkt als vrij veel stappen.
(note: ik heb zelf (nog) niet op de invite geklikt, not sure of ik dan bijv mn tel-nr deel meteen, misschien kijk ik nog even of ik nog een SIMmetje heb liggen waar ik whatsapp op kan mikken dat ik met die even ga kijken).
edit:
Het is trouwens een Samsung / Android toestel, laatste patch van feb 2025

Opeens krijg in van mijn moeder een afbeelding gestuurd in een nieuwe whatsappgroep met een invite(?) naar een whatsapp channel "CG EDUCATION GROUP". Ze heeft dit natuurlijk niet zelf gedaan.
Maar: hoe kan dit dan komen?
Ik heb naar de telefoon gekeken:
- Whatsapp MFA staat aan
- Geen devices "linked" (web whatsapp)
- Geen andere groepen aangemaakt of andere dingen gedeeld
- Geen "gekke" sites volgens de browser history
- Alles up to date
- Scan met Malwarebytes gaat ze nog doen
Het vreemde is: als ik hiet naar Google kom ik niks tegen over deze "scam". Ik kom wel een website tegen cgeducationhub[punt]com. Dit lijkt een legitieme website te zijn over werk/studie mogelijkheden in India.
Heeft iemand dit wel eens gezien of een idee hoe dit kan komen? Ik zat de denken aan een rotte advertentie. Maar dan moet die én Whatsapp openen én een groep aanmaken én iemand inviten én een afbeelding met een channel invite delen.
Klinkt als vrij veel stappen.
(note: ik heb zelf (nog) niet op de invite geklikt, not sure of ik dan bijv mn tel-nr deel meteen, misschien kijk ik nog even of ik nog een SIMmetje heb liggen waar ik whatsapp op kan mikken dat ik met die even ga kijken).
edit:
Het is trouwens een Samsung / Android toestel, laatste patch van feb 2025
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)