Oude visvijver gebruiken als wateropslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 22:15
Beste Tweakers, graag jullie advies gevraagd! Ik kan hier online en op Tweakers niet echt wat over vinden (of ik ben gewoon slecht in zoeken).

Wel heb ik ChatGPT gevraagd en die vond het op zich een goed idee :+

In het huis waar we nu een jaartje wonen zit een oude visvijver, hier zit waarschijnlijk al heel lang geen vis in want bij het leegpompen ligt me er toch een dikke laag slib/takken/bladeren op de bodem...

We willen deze oude visijver gaan gebruiken als wateropslag om de tuin mee te besproeien en eventueel later de WC mee door te spoelen (ja, ik ken de nadelen, vandaar dat ik nog twijfel). Bovenop de vijver willen we een vlonder maken.

Ons eerste plan was om een simpele watertank (of 2) in de vijver te plaatsen, en de HWA van de garage erop aan te slaten om het water op te vangen. Nu vroeg ik me af of we niet gewoon de vijver zelf als "tank" kunnen gebruiken gezien de kosten van tanks en dat je zonder tank de hele vijver kan gebruiken, de vijver heeft ook al een overloop, wat helemaal handig is. Iemand die hier ervaring mee heeft of hier iets van inzicht over heeft wat er mis zou kunnen gaan? Moet het water bijvoorbeeld in beweging blijven om te zorgen dat het water "schoon" blijft?

Wat we volgens mij in ieder geval nodig zouden hebben is:

- Pomp om het water te kunnen sproeien in de tuin
- Een doek om over de vijver heen te spannen zodat takken/bladeren er niet in vallen (die tussen de vlonder doorglippen)
- Wellicht een filter om te zorgen dat er geen organisch afval via de HWA in de vijver terecht komt

Wat praktische informatie:
- De vijver is 240cm bij 350cm
- De vijver is 80cm diep (bodem tot overloop)
- Voor zover ik kan zien bestaat de vijver uit bakstenen met een soort laag cement erover gesmeerd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Wordt dat niet een ongelofelijke stinkbende en muggenplaag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je gaat nooit voorkomen dat er alsnog blad/humus/zand in het water terecht komen, als het er niet inwaait dan doen de beestjes (pissebedden/mieren/wormen) het wel.
Dus schoon water blijft het niet.
Dat krijg je in meer of mindere mate wel bij voldoende (water)plantengroei, maar wanneer je al je hemelwater in de vijver laat lopen dan worden de groeicondities voor die planten minder.
Bovendien verdampt er op zonnige en warme zomerdagen, juist de tijd dat je de tuin water wilt geven, ongeveer een centimeter water per dag.
Afhankelijk van de hoeveelheid water die je geeft is die 6 kuub water in een droge periode zo weg.
Al met al zou ik proberen om er plantenvijver van te maken, lijkt mij minder werk dan de heisa om een paar kuub water te besparen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:35

Mrlten

Premium Deluxe Plus

De vijver gebruiken voor het sproeien in de tuin zou ik niet doen; 240x350x80 is maar 6,72m³ aan water, dat heb je zo leeg met een paar dagen sproeien. Plus het gaat daarna een tijd duren voordat de vijver weer vol is (~80cm aan regen moet er vallen om het weer vol te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Zo'n grote en vrij diepe vijver moet je wel afdekken, je wil niet hebben dat er kleine kinderen of dieren erin kunnen vallen.

Biologisch 'vervuild' water is prima om over de tuin te sproeien; een flinke dompelpomp, slangen en toebehoren die geschikt zijn voor licht vervuild water.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:04
Prima plan maar ik denk dat de basis een tuin moet zijn die weinig sproeien nodig heeft. Pas je begroeiing aan op je grond en het gebied waar je zit en accepteer dat een grasveld niet het hele jaar door een frisgroen biljartlaken is.
Verde, prima plan. Water erin laten lopen van je dak pomp erin en sproeien. Je zal wel af en toe weer een laag drab van de bodem moet scheppen want dat hou je niet echt tegen dus zorg dat je vlonder in delen verwijderbaar is.
Waarom je in hemelsnaam meer dan 6 kuub water in je tuin zou gieten weet ik niet tenzij je een nacht lang een sprinklerinstallatie in je tuin hebt staan. Als je gewoon met een slang de dorstige planten langsgaat kun je heel lang doen met 6 kuub.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:30:
Waarom je in hemelsnaam meer dan 6 kuub water in je tuin zou gieten weet ik niet tenzij je een nacht lang een sprinklerinstallatie in je tuin hebt staan. Als je gewoon met een slang de dorstige planten langsgaat kun je heel lang doen met 6 kuub.
Gewoon alles afgraven en een meter sahara zand erin storten, woestijn is ook natuur :+

Maar ff serieus, een beetje beregening pakt zo 2-3m3 per uur en je kunt beter 1x per week 2 uur sproeien dan elke dag een beetje, daardoor stimuleer je dieper groeiende wortels waardoor de planten uiteindelijk weer beter tegen droogte kunnen.

Als voorbeeld een standaard gardena pompje doet 3m3:
https://www.toolstation.n...ingspomp-30004-jet/p23511
Een leuk rainbird sproeiertje zit al op 200l/uur als absoluut minimum, die gaan zo richting de 1000L/uur als je een beetje bereik & druk hebt.

@Pizzalucht volgens mij kun je beter je energie steken in een grondwater bron, als het grondwaterpeil binnen de 7m zit, dan kun je een bron laten pulsen voor weinig en heb je gewoon water dat schoon genoeg is om direct te gebruiken. Zowel voor de tuin als de wc.
Mijn ouders hadden een vijver en de pomp daarin had ook regelmatig onderhoud nodig. Het kleine beetje winst nu, gaat waarschijnlijk niet opwegen tegen het gedoe later.

Op zich kun je prima een dompelpomp erin gooien als je ergens tijdens de zomer een keer die drang voelt. Maar als je iets permanent gaat maken zou ik voor een andere bron gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:58
Klinkt een beetje als een wadi zonder i.

Wikipedia: Wadi (infiltratievoorziening)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:04
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Gewoon alles afgraven en een meter sahara zand erin storten, woestijn is ook natuur :+

Maar ff serieus, een beetje beregening pakt zo 2-3m3 per uur en je kunt beter 1x per week 2 uur sproeien dan elke dag een beetje, daardoor stimuleer je dieper groeiende wortels waardoor de planten uiteindelijk weer beter tegen droogte kunnen.

Als voorbeeld een standaard gardena pompje doet 3m3:
https://www.toolstation.n...ingspomp-30004-jet/p23511
Een leuk rainbird sproeiertje zit al op 200l/uur als absoluut minimum, die gaan zo richting de 1000L/uur als je een beetje bereik & druk hebt.

@Pizzalucht volgens mij kun je beter je energie steken in een grondwater bron, als het grondwaterpeil binnen de 7m zit, dan kun je een bron laten pulsen voor weinig en heb je gewoon water dat schoon genoeg is om direct te gebruiken. Zowel voor de tuin als de wc.
Mijn ouders hadden een vijver en de pomp daarin had ook regelmatig onderhoud nodig. Het kleine beetje winst nu, gaat waarschijnlijk niet opwegen tegen het gedoe later.

Op zich kun je prima een dompelpomp erin gooien als je ergens tijdens de zomer een keer die drang voelt. Maar als je iets permanent gaat maken zou ik voor een andere bron gaan.
Ik denk dat er een verschil is tussen beregenen en sproeien.
Bij beregenen denk ik aan een hele tijd regen nabootsen en dat kost inderdaad heel veel water. Heel veel van dat water komt dan ook op plekken waar niet per se een plant staat die het moeilijk heeft. Bij sproeien denk ik meer aan die paar planten opzoeken die het lastig hebben en die van extra water voorzien.
Het nut van beregenen zie ik niet zo tenzij je je grasveld angstvallig helder groen wil houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
Ik snap alle reacties dat het te weinig zou zijn niet zo goed, het is toch helemaal niet erg als hij leeg raakt, dan pakken we daarna toch weer de gewone tuinkraan voor de tuinslang? In feite is het gewoon een grote regenton, die zou dan dus ook vrij zinloos zijn? Want volgens mij hebben veel mensen een regenton.

We willen inderdaad af en toe specifieke plekken water geven met een tuinslang, we hebben geen sproei-installatie om onze hele tuin te besproeien of de wens om elke dag het grasveld te besproeien.

De vraag is vooral of het verstandig is vs opslagtanks, of dat je het dus beter niet kan doen ivm muggen, vuil en stank.
Groningerkoek schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:11:
Wordt dat niet een ongelofelijke stinkbende en muggenplaag?
Dat is ook een zorg inderdaad, ik hoop dat het afdekken van de vijver daartegen helpt. Ik heb nog wel een vijverpomp liggen dus eventueel zou ik die er wel in kunnen laten om te zorgen dat er wel wat stroming is.
Yaksa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:31:
Al met al zou ik proberen om er plantenvijver van te maken, lijkt mij minder werk dan de heisa om een paar kuub water te besparen.
We willen geen vijver vanwege de kinderen, dus hij gaat sowieso afgedekt worden.
natural colour schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:52:
Zo'n grote en vrij diepe vijver moet je wel afdekken, je wil niet hebben dat er kleine kinderen of dieren erin kunnen vallen.

Biologisch 'vervuild' water is prima om over de tuin te sproeien; een flinke dompelpomp, slangen en toebehoren die geschikt zijn voor licht vervuild water.
We gaan hem inderdaad afdekken met een vlonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Pizzalucht schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:57:
Ik snap alle reacties dat het te weinig zou zijn niet zo goed, het is toch helemaal niet erg als hij leeg raakt, dan pakken we daarna toch weer de gewone tuinkraan voor de tuinslang? In feite is het gewoon een grote regenton, die zou dan dus ook vrij zinloos zijn? Want volgens mij hebben veel mensen een regenton.
We willen inderdaad af en toe specifieke plekken water geven met een tuinslang, we hebben geen sproei-installatie om onze hele tuin te besproeien of de wens om elke dag het grasveld te besproeien.
De vraag is vooral of het verstandig is vs opslagtanks, of dat je het dus beter niet kan doen ivm muggen, vuil en stank.
Dat is ook een zorg inderdaad, ik hoop dat het afdekken van de vijver daartegen helpt. Ik heb nog wel een vijverpomp liggen dus eventueel zou ik die er wel in kunnen laten om te zorgen dat er wel wat stroming is.
We willen geen vijver vanwege de kinderen, dus hij gaat sowieso afgedekt worden.
We gaan hem inderdaad afdekken met een vlonder.
Ondanks alle adviezen tegen jouw wensen in lijk je, in mijn ogen, dit topic vooral gestart te hebben om bevestiging van je eigen 'gelijk' te krijgen.
Overigens is een vijver hardstikke spannend voor kinderen, ze leren over waterdiertjes en wanneer je ze het goed uitlegt dan vallen ze er echt niet in. Die angst van ouders in de laatste decennia dat hun kinderen wat overkomt wanneer ze een keer nat en vies worden vindt ik toch wat overdreven. Ik ging al fierljeppen met vriendjes toen ik net kon lopen (bij wijze van spreken) en ben ontelbare malen in de sloot gevallen, maar kon er altijd weer zelfstandig uit klimmen. Daar leer je van. Overigens kun je met kinderen al vanaf 3 maanden op babyzwemles.
En de vijver afdekken? Hoe had je je dat voorgesteld dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
Yaksa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Ondanks alle adviezen tegen jouw wensen in lijk je, in mijn ogen, dit topic vooral gestart te hebben om bevestiging van je eigen 'gelijk' te krijgen.
Overigens is een vijver hardstikke spannend voor kinderen, ze leren over waterdiertjes en wanneer je ze het goed uitlegt dan vallen ze er echt niet in. Die angst van ouders in de laatste decennia dat hun kinderen wat overkomt wanneer ze een keer nat en vies worden vindt ik toch wat overdreven. Ik ging al fierljeppen met vriendjes toen ik net kon lopen (bij wijze van spreken) en ben ontelbare malen in de sloot gevallen, maar kon er altijd weer zelfstandig uit klimmen. Daar leer je van. Overigens kun je met kinderen al vanaf 3 maanden op babyzwemles.
En de vijver afdekken? Hoe had je je dat voorgesteld dan?
Nee, ik heb dit topic gestart om te vragen om advies ten opzichte van een opslagtank, niet of 6 kuub wel of niet genoeg zou zijn om mijn tuin water voor te geven, lijkt me ook niet heel relevant. Het alternatief is dat ik het uit de kraan haal.

We hebben nog een andere vijver die een stuk minder diep is die wel gewoon blijft.

Over de vijver wil ik een vlonder maken, daaronder waarschijnlijk een doek waar regenwater wel doorheen kan maar takjes/bladeren niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizzalucht op 29-03-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Omdat een gewone tuin kraan automatisch druk heeft.
De meeste mensen met een regenton pakken een gieter.

Dus je zult een pomp nodig hebben en dan begin je te investeren in spullen. En dan ga je erachter komen dat een beregeningsinstallatie helemaal niet zo gek is.
Een regenton pomp is net zo duur als een instap beregeningspomp. Alleen is een regenton pomp een flut ding. Ga je naar een dompelpomp, dan zul je moeten gaan zoeken naar iets dat niet 10m3/uur doet.
En voor je het weet zit je te prutsen met een schakelklok om in de vakantie ook nog een keer te sproeien, moet je extra tuinslang halen etc etc.

Je zegt het zelf al:
Je gaat een vlonder over dat ding timmeren.
Dus je gaat al investeren om dit te laten werken.

Dus voordat je dadelijk honderden euro's & uren hebt gespendeerd aan dit verhaal, bedenk dan even wat een 'fatsoenlijke' beregeningsinstallatie zou betekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Het idee is ook gewoon goed, je wilt in grote lijnen gewoon je gat hergebruiken. Persoonlijk zou ik voor tanks gaan. Ik ben wel een beetje jaloers ik moet ze volledig gaan ingraven of in de schuur zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
@twain4me Ik had zelf bij mijn woning óók het idee om een flinke vijver te graven voor water opslag.. maar 8m³ slechte grond uitgraven die niemand wil hebben... en afvoeren kan alleen met schoongrondverklaring.. dat werd allemaal te duur en te veel werk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:26:
[...]

wanneer je ze het goed uitlegt dan vallen ze er echt niet in.
Dat je ongelukken volledig kunt voorkomen door van tevoren uit te leggen dat je gewoon geen ongeluk moet krijgen is wel heel erg fijn :D

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik speel exact met het zelfde idee. Bij mij is de vijver 2.3 bij 4m. Omdat ik niet wil dat het een grote muggen bende blijft was mijn gedachte om 2 ibc containers erin te zetten.

Aan de onderkant van die dingen zit standaard een kraan en daar maak ik ze aan elkaar met pvc pijp gelijk een overflow erbij. En dan met een dompel/vuilwater pomp in die containers. Die pomp koppel ik aan een druppel slang die ik weer door de tuin leg.

En leeg is leeg heeft de tuin meer water nodig dan komt het uit de kraan.

Oude ibc containers kosten 45 euro op marktplaats wat veel minder is dan een regenton. En volgens mij het zelfde 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ldat met die tanks is best een aardig ide vooral wanneer je niet het ene moment zuiver regenwater en het andere kraanwater geeft

Ik zou dan een vulslang aqnleggen zodat ik bij gebrek aan regenwater langzaamaan kraanwater kan druppelen

Moet je natuurlijk wel goed de voorspellingen in acht nemen 3n geen volle tanks hebben als het gaat regenen morgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Een openlucht-opslag van regenwater is totaal niet te vergelijken met een regenwaterput.
Een goeie regenwaterput:
- Zal zure regen compenseren (betonnen tank, of wat tegels in een plastieken tank).
- Heeft een optimaal microbioom voor proper water wat niet stinkt.
- Blijft op een stabiele temperatuur (rond de 15°).
- Heeft een "trage toevoer" waardoor het water proper blijft (woelt eventueel bezinksel niet op, voert zuurstof aan, geeft eventuele vuildeeltjes kans om rustig te bezinken).
- Heeft indien nodig een toevoerfilter (vooral als je bomen hebt in de buurt die bladeren in de dakgoot kunnen laten vallen).
- Heeft een pomp waardoor je gewoon de kraan kan openzetten (ik heb nu een dompelpomp, geen onderhoud, neemt geen plaats in huis en is lekker stil). Door een drijvende aanvoer (~15cm onder wateroppervlak), krijg je altijd het properste water.
- Is qua volume aangepast aan je dakoppervlak (hij moet nu en dan eens overlopen zodat drijvend vuil wordt afgevoerd,
Met zo'n water kan je perfect het toilet doorspoelen, de auto wassen, je kleren wassen. Ik ken er zelfs die hun vaatwas op regenwater hebben staan, maar dat wordt afgeraden.

Ik heb een betonnen tank laten ingraven, tijdens funderingen graven is dat "gratis" want de kraan staat er toch al. De oude tank van 5000l heb ik de bodem en randen doorboord met tientallen gaten van 3cm, en deze op de overloop gezet, zodat water hier rustig kan infiltreren.

Als je je vijver wil behouden, gebruik die dan als wadi op de overloop, pomp hem leeg en breek het beton zodat het water in de grond kan sijpelen. Stop een betonnen regenwatertank (10.000 tot 20.000 liter) in de grond, laat daar het regenwater rechtstreeks in komen (eventueel voorfilter toepassen), met een trage toevoer. Pompje erin, toiletten er op aansluiten en een buitenkraantje, en je hebt redelijk proper gratis water voor alles wat niet in je mond gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1