Excel: structuur tabel handhaven bij toevoegingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:05
Ik heb een Excelbestand waarin bijgehouden wordt hoeveel uur er per week aan ondersteunende diensten (schoonmaak, glazenwasserij etc) er per winkel afgenomen wordt.

In dit overzicht wordt via X.zoeken uit een winkellijst (apart tabblad) aan de hand van winkelnummer de winkelgroep, adres, postcode en betreffende contactpersoon opgezocht. Per winkel wordt vervolgens ingevuld hoeveel uur ondersteunende diensten ingezet wordt.

Echter, de winkellijst moet vernieuwd worden. Er zijn winkels bijgekomen en winkelgroepen gewijzigd. Als ik de winkellijst vernieuw, dan wordt de lijst in het overzicht gewijzigd. Echter, het aantal uren blijft op dezelfde regels staan; ze staan dus niet meer bij de juiste winkels.

Iemand een goede tip hoe dit op te lossen?

Vriendelijke groet,
S.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kan je dat niet eenvoudig oplossen door er een tabel van te maken? Ctrl + L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik pas de titel even aan. "Excel: hulp gevraagd." dat zal gelden voor zo ongeveer elk topic waar Excel langs komt en elk vraagtopic vraagt om hulp, liever een titel die wat meer concreet is ;)

En inderdaad: maak er een 'echte' tabel van. En als je wilt invoegen: doe het door eerst een regel in te voegen en dan te typen. Of door onderaan toe te voegen (in de tabel!) en dan opnieuw sorteren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Je gaat toch echt meer info moeten geven. Eventueel een schermafbeelding van wat je precies bedoelt en de formules met de ranges. Zonder die context is het gokken wat er mis loopt.

Los van de specifieke opzet zou ik dit opzetten in powerpivot. Eens je het kent een superhandige tool om data over verschillende tabellen samen te vatten in een overzichtelijk draaitabelletje.

[ Voor 35% gewijzigd door Teun_2 op 01-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:02
slagroomsoes schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:37:
Echter, de winkellijst moet vernieuwd worden. Er zijn winkels bijgekomen en winkelgroepen gewijzigd. Als ik de winkellijst vernieuw, dan wordt de lijst in het overzicht gewijzigd. Echter, het aantal uren blijft op dezelfde regels staan; ze staan dus niet meer bij de juiste winkels.
Schijnbaar wordt de lijst met winkels in het overzicht dynamisch opgehaald uit het winkeloverzicht. En schijnbaar gebruiken de formules geen juiste verwijzing naar die lijst.
2x "schijnbaar" in die zinnen geeft al aan dat niet duidelijk is hoe je bestand precies is opgebouwd.

Als je aangeeft hoe de winkellijst in je overzicht wordt gemaakt en hoe je formules daar naar verwijzen kunnen we vast verder helpen!