Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raceend
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 11:05
Ik heb de volgende vraag:

Vanaf 2027 wil ik mijn panelen uitgooien of zo ingeregeld hebben dat de panelen alleen leveren wat ik op dat moment gebruik. Ik wil dus geen kW terug leveren. Is dat met elke installatie mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:03:
Ik heb de volgende vraag:

Vanaf 2027 wil ik mijn panelen uitgooien of zo ingeregeld hebben dat de panelen alleen leveren wat ik op dat moment gebruik. Ik wil dus geen kW terug leveren. Is dat met elke installatie mogelijk?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05

Onbekend

...

Nee, is niet met elke installatie mogelijk.

Hoe ziet jouw volledige installatie nu eruit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raceend
We hebben 18 panelen, 9 micro omvormers die op een EMA app werken. Totaal vermogen is 7100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:03:
Is dat met elke installatie mogelijk?
Kort antwoord: nee

Lang antwoord:
Sommige installaties zijn te regelen (bijvoorbeeld in stappen van 10%), sommige kunnen een meter uitlezen en volgen, sommige kunnen aan/uit en anderen zijn eigenlijk niet geschikt.
Het hard in/uitschakelen van een omvormer kan de levensduur verkorten.

Maar veel belangrijker:
Omdat je de energie belasting terugkrijgt van geleverde kWh's is het vaak toch nog gunstig om terug te leveren. Dan zit je al aardig negatief met de kale prijs voordat het echt geld gaat kosten.

Als je echt naar nul wilt is een thuisbatterij vaak logischer. Die regelt veel makkelijker.
Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:11:
We hebben 18 panelen, 9 micro omvormers die op een EMA app werken. Totaal vermogen is 7100
Da's een van de lastigere systemen en aanpassingen zijn ook direct kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raceend
Dank!
Is het vanaf 2027 dan ook nog interessant om terug te leveren als je netto 0.0025 per kW krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08
Niet echt, het is beter om de energie op te slaan in een accu of boiler bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:19:
Dank!
Is het vanaf 2027 dan ook nog interessant om terug te leveren als je netto 0.0025 per kW krijgt?
Het is nog geen 2027, het is nog niet helemaal duidelijk welke aanbiedingen er dan zullen zijn van energiemaatschappijen. En zijn er nu dacht nog maar twee die al een hint geven op wat ze gaan denken te doen.

Tot die tijd is terugleveren bijna altijd een goed plan, tenzij je een dynamisch contract hebt en de prijs INCL energiebelasting negatief is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58
Dank!
Wat levert meer op, 0.0025 (cent? euro?) per kWh (niet kW), of €0 per kWh?

Natuurlijk levert het zelf gebruiken en opslaan meer op, maar als je alles gebruikt hebt en opgeslagen hebt wat je kan, dan is elke cent eentje meer dan niks krijgen omdat je panelen uitstaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raceend
Ik wil ook, zolang er gesaldeerd kan worden, terug blijven leveren. Maar in 2027 ben ik er eigenlijk wel klaar mee voor € 0,0025 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05

Onbekend

...

Dank!
Ja. Niet vanwege de kleine vergoeding die je krijgt, maar wel om te voorkomen dat je omvormers steeds extra moeten schakelen als je een waterkoker of een andere stroomverbruiker aan/uit zet.

Zolang het terugleveren netto geen geld kost, waarom zou je dan je stroomproductie willen beperken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raceend
Hahn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:23:
[...]

Wat levert meer op, 0.0025 (cent? euro?) per kWh (niet kW), of €0 per kWh?

Natuurlijk levert het zelf gebruiken en opslaan meer op, maar als je alles gebruikt hebt en opgeslagen hebt wat je kan, dan is elke cent eentje meer dan niks krijgen omdat je panelen uitstaan.
Uiteraard heb je gelijk. Maar ik heb liever niets dan dat de maatschappij het voor 100x de prijs doorverkoopt aan mijn buurman 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58
Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:24:
Ik wil ook, zolang er gesaldeerd kan worden, terug blijven leveren. Maar in 2027 ben ik er eigenlijk wel klaar mee voor € 0,0025 😂
Je hoeft er niks voor te doen, en als je je panelen uitzet krijg je letterlijk niks, dus ik snap niet waarom je moeite zou gaan doen, en mogelijk geld uit zou gaan geven, om niet terug te leveren.
Raceend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Uiteraard heb je gelijk. Maar ik heb liever niets dan dat de maatschappij het voor 100x de prijs doorverkoopt aan mijn buurman 😂
Tja, jezelf armer maken om de maatschappij maar niet rijker te maken is een keuze. Het zou niet mijn keuze zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 28-03-2025 23:27 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jim423 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:22:
Niet echt, het is beter om de energie op te slaan in een accu of boiler bijvoorbeeld.
Maar ook dat zal je gecentraliseerd moeten aansturen.
1) eigengebruik
2) accu of boiler
3) boiler of accu
4) terugregelen omvormer bij negatieve opbrengst (afhankelijk contract en fiscale regelgeving).

Terugleveren levert (pun intended) wat problemen op voor het netwerk op piekmomenten in de zomer met veel wind en zon. Dat zijn dus precies de momenten met een negatieve prijs incl energiebelasting. Maar hoeveel stroom en warm water heb je nodig in de zomer. Met een buitenswembad heb je overigens in de lente en herfst een leuke buffer, en wellicht kan je het water wat koelen in een hele hete zomer :D

Ik heb er (zoals vele tweakes in andere topics) wel wat sigarendoosjes mee volgeklad, maar ons klimaat en ligging t.o.v. de evenaar is niet gunstig. In zuid Spanje, noord Afrika heb je in de winter ook dermate meer daglicht en minder koude dat accu's etc interessanter worden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen eigen inzet die overgaat in slow chat => slotje

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 28-03-2025 23:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.