beeld gaat uit als ik een usb kabel in steek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn puik
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 10:39
Mijn vraag
windows schakelt mijn gpu uit als ik een kabel in de front panel steek. dit gebeurde voor het eerst toen ik een IKEA TÄRNABY op het zelfde stekkerblok had aangesloten en de lamp had ingeschakeld met een smart switch, de stroom kabel liep lang all mijn andere kabels. toen kreek ik ook in windows een error 43, maar nu niet meer. het is zeer lastig dit te reproduceren. maar ik vraag mij nu af of dit de videokaart of misschien het moederbord heeft beschadigd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
gigabyte aurus x570, 5800x3d, corsair 850W psu, 32gb corsair ram, ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
de laatste keer dat dit gebeurde wou hij geen beeld meer geven bij opstarten en zat hij in een boot loop, ik had toen de GPU in een ander moederbord gedaan maar daar deed hij eerst ook niks maar later weer wel, even eens heb ik een andere gpu in mijn PC gedaan zonder successes maar nu werkt het weer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Vermoedelijk komt er te veel stroom door je frontpanel heen en schiet het systeem in de beveiliging.

De frontpanel is niet echt bedoeld om apparaten te voeden, maar meer voor veelal passieve apparatuur zoals een USB stick, een headset, toetsenbord of muis.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn puik
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 10:39
Het vereende is dat het gebeurt als ik er een lose kabel in steek, zonder apparaat er aan. Maar ook niet altijd, misschien is het statische elektriciteit dat dit veroorzaakt? Maar waarom het dan alleen ve videokaart beïnvloed is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsPeters
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Als het enkel gebeurt als je een kabel in je frontpanel steekt, zou ik het toch eerder daar zoeken:
* Gebeurt het altijd met dezelfde USB-kabel? Misschien is die defect (kortsluiting of iets dergelijks)
* De kabels en contactjes tussen de USB-poort en het moederbord al eens bekeken? De aansluiting op de poort, de kabel zelf en de aansluiting op het moederbord. Misschien is er daar iets gesmolten ofzo van een eerdere overspanning. Je kan proberen dit kabeltje te vervangen indien je een replacement hebt.
* De USB-kabel steeds in je backpanel (achteraan je PC) in te steken om te zien of je het probleem dan ook hebt. Als dat niet zo is, kan je de case zelf proberen vervangen?

Wat het ook zou kunnen zijn, indien je een tijdelijke replacement kan je de volgende componenten een voor een proberen vervangen:
* Voeding: zou vreemd zijn als al de rest wel blijft werken maar misschien is er slecht een gedeelte stuk?
* Moederbord: indien je dat reeds verving en lang genoeg liet zitten om het probleem opnieuw voor te hebben is dit uitgesloten natuurlijk
* Videokaart: idem vervangen en lang genoeg laten zitten om het probleem opnieuw voor te hebben. Indien je dat reeds deed is het uitgesloten
* Je kan zo het lijstje wel aflopen en je geheugen en cpu ook proberen vervangen